وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم گوش دادن به موسیقی خارجی و ترانه ایرانی اجرا شده در خارج

8

حکم گوش دادن به ترانه ایرانی اجرا شده در خارج از کشور

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟

ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

س 1142: گوش‌دادن و توزیع غنا و موسیقی لهوی که محصول کشورهای غربی است، چه حکمی دارد؟

ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقی بین زبانها و کشورهای محل تولید وجود ندارد. بنا بر این خرید و فروش و گوش‌دادن و توزیع این نوارها در صورتی که محتوی غنا یا موسیقی لهوی حرام باشند جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

گوش دادن به موسیقی هایی که در خارج از کشور تولید می شود [موسیقى]

پرسش : آیا گوش کردن به موسیقی هایی که در غرب پر می شود (مانند خواننده های ایرانی که در خارج کشور کاست پر می کنند) اشکالی دارد؟

پاسخ : کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. . می گوید

    سلان وقت بخیر
    ببخشید گوش دادن و شرکت در کنسرت خواننده مرد اشکال دارد؟حرام است؟
    اگر بشنویم و همراهش بخونیم و یا رقض انجام بدیم چطور؟
    و کلا طرفدار خواننده های خارجی مرد و زن بودن حرامه؟
    ببینید من متوجه نشدم موسیقی هایی که من گوش میدم معنی هاش بد نیست یعنی معنی هاشو حتما میخونم و بعد نیس و صداشونم عادیه یعنی بد نیس یعنی ممکنه وقتی گوش بدیم شاد بشیم یا غمگین ولی اینکه تحریک امیز باشه یا اینطور چیزا به نظرم نیس عادیه بعد خارجیه ایا این حرامه؟!
    کلا میخواستم بفهمم طرفداری و دنبال کردن خواننده های خارجی مثلا کره ای ها گناهه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      رقص در جلو دیگری جایز نیست.
      موسیقی و شرکت در کنسرت اگر موسیقی لهو و لعب باشد و مناسب مجالس اهل گناه باشد حتی اگر معنی درستی به قول شما داشته باشد جایز نیست. اگر اهل گناه از این موسیقی برای رقص و سایر امور حرام استفاده می کنند شنیدن آن جایز نیست.
      تحریک آمیز بودن بحث دیگری است که اگر شد از همین باب جایز نیست اما برفرض هم که تحریک آمیز نباشد یا شخص آنقدر گوش داده که عادی شده فعلا محل بحث ما نیست از باب همان مناسب مجاس اهل گناه حرام می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. معصومه می گوید

    سلام خسته نباشین و خداقوت، ببخشید من درست متوجه نشدم، من آهنگ های خارجی خیلی دوست دارم، گوش میدم، الان میخاستم بدونم اگه معنیشو نمیدونم این اشکالی داره؟ و یه چیزی دیگه اینکه میگید آهنگی که اهل گناه با آن برقصن گناهه، خب سوال من اینه ممکنه یه آهنگ هیچ محتوای بدی نداشته باشه ولی مثلا ممکنه یه جایی با اون برقصن و دچار گناه بشن، ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از نظر اخلاقی در روایات بسیار از موسیقی نکوهش شده و آثار بسیار مخربی برای روح مومن دارد.
      اگر می دانید آهنگی برای رقص است، نباید گوش بکنید.
      معیار حرمت موسیقی را در سایت سرچ کنید و بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ژانیا فروهر می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده به اهنگ های دختر جوانی به نام بیلی ایلیش گوش میدادم و اثر مخربی درمن نداشت و اهنگ هایی ک گوش میدادم چیز بدی نداشتند ولی سوال من اینجاست که به تازگی متوجه شدم این خانم بی دین است و اقرار کرده که خدا ناباور یا همان اتییست است.. ایا شنیدن اهنگ های ایشان درصورتیکه هیچ ترویجی به گناه و فساد ندارد و فقط خود خواننده بی خدا است گناه دارد؟؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      دقت کنید اصل موسیقی از نظر اخلاقی برای روح مومن آسیب زاست. شناخت آسیب ها را گاهی من و شما درک می کنیم اما در بسیاری از موارد آسیب های روحی و معنوی را ما متوجه نمی شویم یا گاهی جلوی رشد معنوی ما را می گیرد. قطعا موسیقی در روایات برای مومنین نهی شده است. شخصی را تصور کنید که غیبت می کند و دروغ می گوید از او بپرسید آیا در تو اثر مخربی داشته؟ بدیهی است که معولا می گویند خیر!؛ اما در باطن ما و شما می دانیم و در روایات هم داریم که چنین شخصی چقدر در مسیر انحطاط است.
      دیواری را تصور کنید که رنگ سیاه خورده، حالا شما با ماژیک سیاه خط خطی کنید، تقریبا اثر بدی ندارد! اما اگر همین دیوار سفید بود یک نقطه سیاه را هم نشان می دهد. روح ما اینگونه است هرچقدر عادت به گناه کند آرام آرام خو می گیرد و نشان هم نمی دهد و ما گاهی متوجه تخریب های روحی نمی شویم، برای سنجش تخریب و مانند آن باید به روایات مراجعه کنیم.
      مطلب دوم،
      بله طبیعتا گوش دادن به صحبت ها ی یک فرد بی گناه، آن هم اگر با رغبت باشد که هست، آثار بسیار بدی برای مومن دارد و جلو سیر تکاملی او را می گیرد. خداوند در سوره مبارکه عبس آیه24 می‌فرماید: «فلینظر الانسان إلی طعامه»: پس آدمى به طعام خود بنگرد. طبیعتا شما هیچگاه یک لیوان شیر نجس را با رغبت میل نمی کنید!.
      مطلب سوم،
      بحث حکم فقهی هست، ما در نوشتارهای مختلفی حکم گوش دادن به موسیقی را بیان کرده ایم. موسیقی نباید لهوی و طرب انگیز و به صورت غنا باشد. دقت کنید هر آهنگی که اهل گناه با آن می رقصند و گناه می کنند حتی اگر هیچ تاثیری بر شما نداشته باشد حرام است.
      حکم گوش دادن به آهنگ زن را در سایت سرچ کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. :) می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    حکم گوش دادن به آهنگ خارجی خواننده مرد چیه؟
    برای تقویت زبان میشه گوش کرد یا حرامه؟
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مناسب مجالس لهو لعب و اهل گناه باشد شنیدنش حرام هست. در متن نوشتار بالا به صورت کامل توضیح داده شده است.
      برای تقویت زبان می توانید از شبکه های مناسب مثل پرس تی وی استفاده کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر