وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست

0

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست

حجت الاسلام طاها:

در برخی از روایات تارک نماز را در حکم کافر معرفی کرده اند، مَنْ تَرَکَ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ…؛ علامه مجلسی، بحار، ج 30، ص 673. دو صورت دارد گاهی کاهل نماز است، یعنی از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی در انجام نماز کوتاهی می کند، چنین شخصی کافر فقهی و عقیدتی نیست بلکه چون معرفت لازم را ندارد، نعمت الهی را کفر ورزیده است و مستحق عذاب الهی هست اما حکم سایر مسلمانان را دارد!. اما گاهی اصل نماز را قبول ندارد به گونه ای که منکر دین و ضروریات می شود در این صورت چنین شخصی کافر فقهی محسوب می شود و آثار کافر را دارد یعنی نمی توان با او ازدواج کرد و نجس می باشد!.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 315: با جمعی از دوستان خانه‏ای را اجاره کردیم و متوجه شدیم که یکی از آنها نماز نمی‏خواند. بعد از سؤال از وی، پاسخ داد که قلباً به خداوند تبارک و تعالی ایمان دارد، ولی نماز نمی‏خواند. با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زیاد با وی، آیا باید او را نجس بدانیم؟

ج: مجرد ترک نماز و روزه و ساير واجبات شرعى باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وى نمى‏گردد و تا زمانى که ارتداد وى احراز نشده است، حکم ساير مسلمانان را دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی»

سوال: با جمعی از دوستان خانه‏ای را اجاره کردیم و متوجه شدیم که یکی از آنها نماز نمی‏خواند. بعد از سؤال از وی، پاسخ داد که قلباً به خداوند تبارک و تعالی ایمان دارد، ولی نماز نمی‏خواند. با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زیاد با وی، آیا باید او را نجس بدانیم؟

پاسخ: در صورتی که نماز را انکار نمی کند، ولی عملا به جا نمی آورد، موجب ارتداد و کفر نمی شود.

سعی کنید در موقعیت مناسب و با زبان خوش و لحن ملایم ایشان را به نماز دعوت کنید و اهمیت فوق العاده آن را برای او بازگو کنید. در صورتی که با اهمیت و آثار و برکات و فلسفه نماز آشنا باشیم نه تنها در اقامه آن کوتاهی و سستی نمی کنیم که هیچ، بلکه برای رسیدن وقت نماز و برپایی آن لحظه شماری می کنیم تا بتوانیم با ادب و با حضور قلب با خدای خویش به گفتگو مشغول شویم.

برای مطالعه ی بیشتر می توانید به کتاب ما «پیام امام امیر المومنین (علیه السلام)» ج7 ذیل عنوان ” اهمیت فوق العاده نماز “؛ همچنین کتاب «180 پرسش و پاسخ» ذیل عنوان “107ـ فلسفه نماز چیست؟” در آدرس های زیر مراجعه فرمایید:

http://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=15348&pid=61846 http://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=3823&pid=61782

علاوه بر اینها می توانید از کتاب « اهمیت نماز و عالم برزخ » نیز بهره ببرید.

http://makarem.ir/compilation/?lid=0&mid=61905

همچنین توجه نمایید که اخلاق و رفتار نیکوی شما و همچنین نوع توجه و نگاه ویژه شما نسبت به نماز و احکام دینی قطعا در اصلاح رفتار ایشان موثر خواهد بود.

 منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: تارک الصلوة در چه صورت کافر است و آیا نجس هم می باشد ؟

پاسخ: مجرد ترک نماز موجب کفر نمی شود اگر چه ترک آن از گناهان بزرگ است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.