وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده

0

حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده

کسی که از ابتدا کافر بوده (مسیحی ، یهودی، زرتشتی …) و تازه مسلمان شده است روزه و نماز های گذشته او نیاز به قضا کردن ندارد.

رساله توضيح المسائل

[ اگر کافر مسلمان شود]

مسأله 1695 اگر کافر مسلمان شود، واجب نیست روزه های وقتی را که کافر بوده قضا نماید (1). ولی اگر مسلمانی کافر شود و دوباره مسلمان گردد روزه های وقتی را که کافر بوده باید قضا نماید.

(1) (فاضل:) هم چنین واجب نیست قضای روزه آن روزی که در آن روز مسلمان شده بگیرد؛ ولی اگر قبل از ظهر مسلمان شود و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، بنا بر احتیاط واجب نیت کند و روزه بگیرد و اگر آن روز را روزه نگرفت بنا بر احتیاط واجب قضای آن را به جا بیاورد، ولی اگر مرتد مسلمان شود روزه های وقتی را که مرتد بوده باید قضا نماید.

(گلپایگانی، صافی:) اگر کافر پیش از ظهر روز ماه رمضان مسلمان شود و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد احتیاط مستحب (صافی: احتیاط واجب) آن است که آن روز را روزه بگیرد و اگر ترک نمود قضا نماید و روزه های قبل قضا ندارد..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

     طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي  حضرت آیت الله مکارم شیرازی

وظیفه ی کافر پس از مسلمان شدن در مورد روزه [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر کفاری مسلمان شود وظیفه ی او در مورد روزه هایی که نگرفته است، چیست؟

پاسخ : اگر کافرى مسلمان شود قضاى روزه‏ هاى گذشته واجب نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه



کلید: حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نماز و روزه کسی که تازه مسلمان شده حکم نمازها و روزه هایی که کافر در گذشته نخوانده و نگرفته چیست. کسی که به تازگی اسلام آورده و مستبصر شده و یا شیعه شده

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.