وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم لواط چیست

حکم لواط چیست

حکم لواط چیست

«لَواط» یک عمل شنیع و از گناهان کبیره می باشد و معنی آن این است که مردی آلت تناسلی خود را به اندازه حشفه و بیشتر در مقعد مرد دیگر وارد کند!. درصورتی که لواط به‌طور دخول نباشد، مانند تفخیذ یا بین دو باسن، حد آن صد تازیانه است. چنین گناهی موجب ثبوت حد شرعی است و اگر فاعل یا مفعول از گناه خود توبه نکنند سخت ترین عذابها و مجازاتها را خواهند چشید.

ضمنا مادر، دختر و خواهر لواط دهنده، بر لواط كننده حرام مى شود و نمی تواند با آنها ازدواج کند.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

کیفر و مجازات هیچ یک از گناهان کبیره به پاى مجازات و کیفر این عمل کثیف نمى رسد، تا آنجا که در اسلام در هیچ مورد سوزاندن با آتش تجویز نشده، ولى در این مورد تجویز شده است.

حاکم اسلام مخیر است شخص لواط کننده را به یکى از طرق زیر مجازات کند: کشتن، سنگباران کردن، پرتاب از بلندى به طورى که استخوانهاى او را در هم بشکند، یا سوزاندن، نسبت به مفعول نیز اگر عاقل و بالغ و مختار باشد حد قتل اجرا مى گردد، و اگر نابالغ باشد او را تعزیر(۱) مى نمایند. راه اثبات لواط مانند راه اثبات زناست.

در مورد مساحقه(۲) نیز راه اثبات همان راههاى سابق است و حد آن یک صد تازیانه است، یعنى باید هر کدام که فاعل یا مفعول را یک صد تازیانه بزنند، بعید نیست اگر «محصنه» باشند حکم رجم (سنگباران) نیز در مورد آنها ثابت باشد.

حدّ «قواد» (کسى که وسیله ارتباط نامشروع دو نفر به یکدیگر است) ۷۵ تازیانه است و سپس سر او را تراشیده و در شهر مى گردانند و تبعید مى کنند. راه اثبات این عمل شهادت دو نفر عادل و یا دو مرتبه اقرار است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ . «تعزیر» به معناى «تنبیه» است و به تمام مجازاتهاى بدنى که در شرع حد ثابتى ندارد بلکه تعیین مقدار آن بسته به حالات و اشخاص و شرایط مختلف و به نظر حاکم، موکول است گفته مى شود. در بسیارى از موارد مقدار آن را ۲۵ تازیانه تعیین مى کنند.
۲ . آمیزش نامشروع دو زن با یکدیگر که گاهى از آن به «طبق زدن» تعبیر مى گردد.
  > آئین ما (اصل الشیعه) > 2. حدّ لواط و مساحقه

لواط و حکم آن

پرسش : توضیح کامل لواط و همچنین حکم ان را میخواستم ؟
پاسخ : مقاربت جنسی دو مذکر را با یکدیگر لواط می نامند که از گناهان کبیره است و حکم آن اعدام می باشد.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


نام «لواط» برگرفته از نام قوم لوط است؛ اما نام آن پیامبر ارجمند، برگرفته از نام این عمل شنیع نیست.
«لواط» در فقه اسلام و قوانین جزایی، اصطلاحی است که برای عمل شنیع هم‌بستری مرد با مرد و جمع شدن آن دو با یک‌دیگر برای اطفای غریزه جنسی به‌کار می‌رود.

توضیح گناه لواط

لواط از جمله گناهان کبیره، برخلاف اصول فطرت، بر باددهنده نسل، فاسدکننده اجتماع، از زنا زشت‌تر و حد آن نیز از حد زنا شدیدتر است.

زشتی لواط در قرآن

در زشتی لواط همین بس که قوم لوط همگی به جرم این عمل شنیع، به بلای بزرگی دچار گشته، به دوزخ رهسپار شدند و شهرشان ویران و مایه عبرت آیندگان شد. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «وَ امْطَرْنا عَلَیْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الُمجْرِمینَ» و (سپس چنان) بارانی (از سنگ) بر آنها فرستادیم؛ (که آن‌ها را در هم کوبید و نابود ساخت) پس بنگر سرانجام کار مجرمان چه شد!

زشتی لواط در روایت

امام رضا (علیه‌السلام) درباره زشتی لواط فرمود:
«وَاعْلَمْ انَّ حُرْمَةَ الدُّبُرِ اعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ الْفَرْجِ لِانَّ اللَّهَ اهْلَکَ امَّةً بِحُرْمَةِ الدُّبُرِ وَ لَمْ یُهْلِکْ احَداً بِحُرْمَةِ الْفَرْجِ» [۱۴]بدان که حرمت لواط از زنا بیشتر است؛ زیرا خداوند قومی را (قوم لوط) به خاطر عمل لواط هلاک کرد، ولی کسی را برای زنا هلاک نکرد.

اثبات لواط

لواط از دو راه اثبات می‌شود:
اول: اقرار فاعل یا مفعول چهار مرتبه (اقرار هر کدام فقط در مورد خودش مؤثر است). [۱۵]
دوم: شهادت چهار مرد به‌طور مشاهده، درصورتی که شرایط قبول را دارا باشند.

انواع جرم و مجازات مجرم‌

۱- فاعل و مفعول هر دو بالغ، عاقل و مختار باشند: حکم هر دو اعدام است.
۲- فاعل، بالغ و عاقل و مفعول بچه باشد: حکم فاعل اعدام و حکم مفعول، تأدیب‌ است.
۳- فاعل و مفعول هر دو نابالغ باشند: حکم هر دو تأدیب است.
۴- فاعل، نابالغ و مفعول، بالغ باشد: فاعل تأدیب شده و مفعول حد می‌خورد.

← یادآوری یک نکته

در احکام یادشده، تفاوتی میان مسلمان و کافر و محصن و غیر محصن نیست. [۱۶]

اقسام اعدام‌ در لواط

۱- کشتن و گردن زدن با شمشیر.
۲- بستن دست و پای مجرم و پرت کردن او از جای بلندی مانند کوه و غیر آن.
۳- سوزانیدن با آتش.
۴- سنگسار کردن.
۵- و بنا بر قولی خراب کردن دیواری روی او.
حاکم در اعدامِ مجرم – اعم از فاعل و مفعول – بین موارد مزبور مخیر است. [۱۷]

توبه لواط‌کننده

کسی که لواط کرده، اگر قبل از گواهی شاهدان، توبه کند، حد ساقط می‌شود و اگر بعد از آن توبه کند، ساقط نمی‌شود و چنان‌چه ثبوت آن به‌واسطه اقرار باشد، سپس توبه کند، امام (علیه‌السلام) و همچنین نایب او حق دارد، او را ببخشد یا حد بر وی جاری کند. [۱۸]

لواط به صورت عدم دخول

درصورتی که لواط به‌طور دخول نباشد، مانند تفخیذ یا بین دو باسن، حد آن صد تازیانه است و (در این حکم) بین محصن و غیر آن و کافر و مسلمان فرقی نیست؛ درصورتی‌که فاعل کافر و مفعول مسلمان نباشد و گرنه کشته می‌شود. [۱۹]

پانویس:

  • ۱۳. ↑ اعراف/سوره۷، آیه۸۴.
    ۱۴. ↑ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۶، ص۷۱.
    ۱۵. ↑ خمینی، سید روح‌ الله، تحریر الوسیلة، ‌ج۲، ص۵۰.
    ۱۶. ↑ خمینی، سید روح‌ الله، تحریر الوسیلة، ج۲، ص۴۶۹.
    ۱۷. ↑ خمینی، سید روح‌ الله، تحریر الوسیلة، ج۲، ص۴۷۰.
    ۱۸. ↑ خمینی، سید روح‌ الله، تحریر الوسیلة، ج۲، ص۴۷۰.
    ۱۹. ↑ خمینی، سید روح‌ الله، تحریر الوسیلة، ج۲، ص۴۷۰.

منبع:
پایگاه اسلام کوئست، برگرفته از مقاله «لواط»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۳/۱۸.
احکام حقوقی اسلام، ج۱، ص۴۲.  برگرفته از سایت ویکی فقه با اندکی تصرف.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/0KDMJC

حتما بخوانيد

🔗 لینک کوتاه
16 نظرات
  1. امیرصادقی می گوید

    سلام حاج اقا*****همونجورکه خودتون لطف کردین من روراهنمایی کردیدازصمیم قلب توبه کردم وازهمه کانالها وشبکه های فاسدخارج شدومثل گذشته روبردم به نمازوقران ومیل این عمل بدازبنده دورشده وازخدای خودم وراهنمایی شما مطمعن هستم که کمکم میکنیدکه طرف این کارنرم دیگه [***] ولی هنوزم بعضی وقتها به خودم میگم که شایدخداوندمن رونبخشه وتقاس این عمل روبه من منعکس به نظرشما ایا اینجورهست هنوزم خداوندازمن رنجش داردوتقاس این عمل من روبه من منعکس میکنید؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      خدا رو شکر کنید که سر توبه پایبند هستید، این افکار که شاید خدا نبخشه این ها از وسوسه شیطان هست می خواهد اراده شما را ضعیف کند.
      خدای متعال بارها در قرآن فرموده که توبه کنندگان را دوست دارد و می بخشد، خدا مثل ما و شما که نیست، حرفش حرف است و سر قول خود می ماند. همین که توبه کرده اید، خدا بخشیده است.
      هر زمان وسوسه آمد روایات امید واری و توبه را بخوانید.
      پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هيچ چيز نزد خداوند متعال ، محبوب تر از جوانِ توبه كننده نيست .
      و این روایت را بنویسید و زیاد نگاه کنید و فکر کنید:
      در اخبار داوود عليه السلام آمده كه خداوند عز و جل به وى ، چنين وحى فرستاد : اى داوود! اگر نافرمانانِ نسبت به من مى دانستند كه انتظار كشيدنم براى آنان ، مدارايم به حالشان و علاقه ام به دست بر داشتن آنها از گناهكارى چگونه است ، از فرط اشتياق به من ، جان مى باختند و بندبندشان از شدّت دوستى ، از هم مى گُسست .المحجّة البيضاء : ج ۸ ص ۶۲
      حالا که شما محبوب خدا هستید، و خدا انتظار شما را می کشد، چرا نبخشد!!!.

      زندگی شهدا را بخوانید، همت شما افزایش پیدا می کند، کتاب خاکهای نرم کوشک را بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محمد رضا می گوید

    سلام. ۱۶ سالم هست و چند وقتی هست که با یک پسر ۱۰ ساله رابطه ای خیلی صمیمی مثل یک برادر دارم، از اینکه او صحبت کند و یا باهم باشیم، خیلی لذت میبرم، البته نه از آن لذت هااا. خیلی هم به ارتباط با پسر های در این سن و سال علاقه دارم، آیا گناهی دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      باید مراقب باشید، مخصوصا که در سن بلوغ هستید. و این علاقه طبیعی نیست، خیلی مراقب باشید شیطان به اسم برادر فریب ندهد. و اصلا چون تناسب سنی هم نیست، چنین دوستی به اسم برادری اصلا درست نیست، و اگربا شهوت جنسی یا علاقه جنسی باشد، این دوستی حرام است و لازم است قطع ارتباط کنید.
      ورزش کنید، با گروه همسالان خودتان ارتباط داشته باشید، زندگی شهدا را بخوانید مثل خاکهای نرم کوشک، یا سلام بر ابراهیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ???? می گوید

    [******] فاعل که درحال حاظر ۱۸سال دارد بر اتفاقی می خواهد باخواهر مفعول ازدواج کن ایا می تواند یا خیر !اگر نه ایا راهی وجود دارد!

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      خواهر پسری که لواط داده بر لواط کننده حرام است. و راهی هم برای ازدواج ندارند. این دو هرچقدر از هم دور باشند بهتر هست.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا

  4. امیرصادقی می گوید

    باسلام ۳۳سالم هست مجردم[***] نظرشما خداونداین عمل ناپسندمن رومیبخشدیاخیر؟؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      پناه بر خدا!!!
      حتما بروید و به دنبال ازدواج باشید، توبه کنید.توبه…
      تمام زمینه هایی که سبب این کار شده را از بین ببرید، مثل رفیق بد، فیلم، و … کمی برنامه و ریاضت داشته باشید، تا علاقه به این گناه از قلب خارج بشود، مثلا زیاد توسل کنید ذکر استغفار را زیاد بگویید.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا

      1. امیرصادقی می گوید

        ممنونم حاج اقا ازراهنمایی شما [….] نظرشما خداوندمن رومیبخشه یاخیر؟؟؟؟

        1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

          سلام علیکم
          بله انشاالله اگر به صورت جدی پشیمان شده اید و دیگر به دنبل این کار نباشید، قطعا خداوند می بخشد.
          اما آثار این کار روی قلب و ضمیر انسان باقی می ماند چه بسا ناخواسته بعدا مجدد شیطان دعوت به این کار بکند، لذا خوب است با عادت دادن به کارهای خوب، و کمی ریاضت و مجاهدت ریشه های گناه را قطع کرد. و لازم است از تمام کانالها و شبکه هایی که مروج فساد هستند خارج بشوید آرام آرام اگر انسان برنامه نداشته باشد، یکدفعه شیطان قلب را منعکس و منقلب می کند و از راه خدا خارج می کند.
          وفقکم الله لکل الخیر

  5. امیر می گوید

    داداشم ادم خوبی بود اما پسر عموم اونو راضی به تجاوز کرده بود اونا این کارو انجام دادن ولی حالا داداشم توبه کرده آیا خداوند اونو میبخشه

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      پناه بر خدا، گناه بزرگی است!.
      توبه کنند امید که خدا ببخشد. الان باید ارتباط را با چنین فردی قطع کنند و مراقب باشند که خدای ناکرده مجدد زمینه این گناه پیش نیاید.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا

  6. Mohammad می گوید

    سلام
    من الان ۱۴ سال سن دارم و وقتی ۱۲ ۱۳ سالم بود آمیزش دهانی انجام دادم و من چند بار هم این کار را تکرار کردم اما توبه کرده ام میخواستم بدونم حکمم چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      گناه بزرگی است. زمینه های گناه را از خود دور کنید. همینکه توبه کنید و دیگر به دنبال این گناهان نروید ان شاالله خداوند نیز می بخشد و کافی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. علی می گوید

    سلام با سلام و خسته نباشید میخواستم یه سوال بپرسم اونم اینه که اگه شخصی که فاعل هست یه شخص دیگه که ادم سالمیه و از این کار بدش میاد به زور [*****]گناه محسوب میشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      گناه لواط از بزرگترین گناهان است، اگر کسی تهدید جانی بکند مثلا با اسلحه مجبور به این کار بکند بر کسی که این گناه روی او با اجبار انجام شده گناهی نیست، اما آثار وضعی دارد.
      در غیر این صورت هم فال و هم مفعول اگر با رضایت چنین گناهی را مرتکب شوند مشمول حد الهی هست، مگر اینکه توبه کنند.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا

نظرات بسته شده است.