وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی مهریه سنگین چیست

5

حکم شرعی مهریه سنگین چیست

فهرست این نوشتار:

مهریه زیاد کراهت دارد.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

 مهریه

استفتائات جدید

س: من براى خواستگارى و ازدواج اقدام كردم و در موقع تعيين مهريه با مشكل روبرو شدم به طورى كه در ظاهر و با اكراه و بخاطر شرايط حاکم بر مراسم با مبلغ مهريه پيشنهادى كه 500 سكه بود موافقت كردم سؤالم اين بود كه مسئله مهريه از نظر شرعى چه حكمى دارد؟

ج)

اگر داماد با رضايت خود مبلغ زيادى را مَهر قرار دهد و عقد ازدواج بر طبق آن مهريه خوانده شود، آن مقدار مَهر بر عهده شوهر لازم مى‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مَهرهاى سنگين :

مَهرهاى سنگين كه نشان از سفاهت زوج مى‌دهد، يا قرينه بر عدم قصد جدّى نسبت به آن است باطل است وتبديل به مهرالمثل مى‌شود، ولى اصل عقد در هر حال صحيح است.

حداقل یا حداکثر در مهرالمثل [مهریه]

پرسش : در مواردى که مهر المثل واجب مى شود، آیا حدّاقل یا حدّاکثرى وجود دارد؟
پاسخ : ظاهر این است که در مهر المثل حدّ معینى نیست، والاّ مهر المثل صدق نمى کند، و روایاتى که خلاف آن را بگوید ظاهراً معمول بهاى اصحاب نیست.

عدم اعتبار مهریه های بسیار بالا [مهریه]

پرسش : با عرض سلام محضر معظم له در مورد میزان مهریه نظر معظم له چیست؟تکلیف محاکم در مورد مهریه های بسیار بالا چیست؟
پاسخ : مهریه های بسیار بالا اعتباری ندارد زیرا قصد جدّی در آنها نمی باشد و اگر باشد نوعی سفاهت است.

مهریه های سنگین که عنوان سفهی پیدا کند [مهریه]

پرسش : همانگونه که مستحضر می باشید، معامله سفهی طبق نظر مشهور فقهای امامیه باطل می باشد و همانطور که صاحب عناوین فرمودند: مختص عقد بیع نبوده و در سایر عقود از جمله نکاح نیز جاری است. بنابراین، آیا مهریه های سنگین که مرد متعهد به پرداخت آن به زن می شود، در حالیکه با توجه به شرایط مالی مرد، امکان ایفای چنین تعهدی برای وی ممکن نمی باشد و عقلا به تعهدی که توانایی تسلیم و انجام آن را ندارند، توافق نمی کنند، آیا می توان چنین مهری را از مصادیق معامله سفهی، و آن را باطل دانست؟
پاسخ : آری، مهریه های سنگینی که عنوان سفهی پیدا کند اعتباری ندارد و باید به مهر المثل رجوع کنند.

معیار مهرالمثل در تبدیل مهریه های سنگین [مهریه]

پرسش : آیا تعیین مهرهای سنگین در عقد نکاح در صورت عدم قدرت زوج بر تسلیم آن به زوجه باطل است؟ در صورت بطلان چنین مهری به دلیل شرط بودن قدرت بر تسلیم، آیا زن مستحق مهرالمثل خواهد بود؟ در تعیین مهرالمثل آیا مقایسه ای باید نسبت به اماثل و اقران و اقاربی صورت پذیرد که مهریه آنها صحیح می باشد؟
در زمان حاضر که اغلب مهرهای تعیین شده در عقد نکاح در قدرت مردان نمی باشد، برای تعیین مهرالمثل با توجه به اینکه میزان مقایسه به دلیل بطلان مهریه اغلب خود نیازمند میزان دیگری است، چه راه کاری وجود دارد؟
پاسخ : در صورتیکه مهریه به اندازه ای سنگین باشد که سفیهانه محسوب شود باطل است و تبدیل به مهرالمثل می شود و معیار مهرالمثل این است که ببینید در عرف محل چنین زنی با چنین شرایطی به تصدیق افراد آگاه معمولاً چقدر مهر دارد و اگر عرف محل از مسیر صحیح منحرف باشد باید عرف محل های دیگر را در نظر گرفت.

مهریه غیر متعارف در عقد موقت [مهریه]

پرسش : بین دختر و پسر به قصد ازدواج و با اطلاع خانواده صیغه محرمیت خوانده می شود به مدت ۱۴ روز که پس از ۱۴ روز عقد دائم انجام گیرد البته مهریه صیغه موقت را همان تعداد مهریه ای که برای عقد دائم تعیین کردند می گذارند۱۰۰۰ سکه اما بنا به دلایلی پس از ۱۴ روز عقد دائم صورت نمی گیرد و قضیه کاملا منتفی می شو د آیا مهریه تعیین شده بر گردن پسر هست و باید پرداخت کند ؟
پاسخ : پرداختن این مهریه واجب نیست تنها به اندازه مهرالمثل اینگونه موارد مدیون است.

موجل بودن مهریه ای که زوج توان پرداخت آن را ندارد [مهریه]

پرسش : شخصى ازدواج مى کند، و در حین اجراى عقد عالماً و عامداً مهریّه اى معیّن مى کنند، که زوج فعلا توانایى پرداخت آن را به هیچ وجه ندارد، و ممکن است مدّت طولانى هم نتواند آن را بپردازد. عرفاً هم این گونه مهریّه ها را در ذمّه زوج نسیه حساب مى کنند، و زوجه هم در موقع اجراى عقد قصد مطالبه ندارد. آیا این گونه مهریّه ها در شرع مقدّس حالّ است، یا مؤجّل؟
پاسخ : در فرض سوال این گونه مهریّه ها موجّل است.

نقد یا نسیه بودن مهریه [مهریه]

پرسش : مرسوم است که در موقع ازدواج و در زمان عقد مهریّه را دو قسمت مى کنند; یک قسمت را به عنوان کمک به تهیّه جهیزیّه اخذ مى کنند، و ما بقى در ذمّه زوج مى ماند. لکن در تمام دادگاهها با استناد به مادّه 1085 قانون مدنى که مى گوید: «زن مى تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاى وظایفى که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر این که مهر او حالّ باشد. و این امتناع مسقط حقّ نفقه نخواهد شد.» تمسّک کرده، تمام مهریّه ها را حالّ حساب مى کنند. نظر حضرتعالى در این مورد چیست؟
پاسخ : مهریّه در صورتى که قید و شرطى نداشته باشد حالّ است; ولى گاهى قراینى وجود دارد که مهریّه نسیه است. مثلا مهریّه سنگین است، و مى دانیم شوهر یک جوان کارگر، یا یک جوان دانشجوست، و چیزى ندارد که فوراً بدهد. در این گونه موارد مهریّه حال نیست، و زوجه نمى تواند آن را مطالبه کند. همچنین اگر مهریّه را دو بخش کنند; نقد و نسیه. در این جا تنها نقد را مى تواند مطالبه کند.

حق حبس در صورت رضایت زوجه برموجل بودن مهریه [مهریه]

پرسش : در صورتی که زوجه پس از نکاح و قبل از تمکین صراحتاً رضایت خود را مبنی بر موجل شدن مهر خویش اعلام نماید آیا حق حبس خواهد داشت یا خیر ؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که از حق حبس استفاده نکند.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  1. مطالبه مهريه
  2. مهريه مشروط به توانايي مرد
  3. مهريه و تمكين
  4. باكره نبودن همسر و صحت عقد
  5. مهريه زن نازا
  6. بعد از ازدواج معلوم شود همسر عيب دارد
  7. مهريه در عقد موقت 
  8. مهريه زن ناشزه


کلید: حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه بالا چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست حکم شرعی مهریه سنگین چیست 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

5 نظرات
  1. رضا می گوید

    با تشکر ویژه از مطالب واقعا جدید وارزشمندی که دانشمند محترم حجته الاسلام والمسلمین جناب آقای مهدی طاها بویژه پیرامون مهریه های سنگین که برزمه زوج قرار دارد وظاهرا از درسهای حضرت آیت الله جوادی آملی در این مقالات باارزش استفاده شده وحتی برای اینجانب نیز که بیش از سی سال است ازدواج کرده ام واقعا تازگی داشت وتذکری دوباره بر همه دامادها بود که بر وظیفه مهم خویش در رفتار با همسرانی که امانت خدا نزد ما هستند پی برده وبا حسن معاشرت با اهل وعیال خویش کار را به مرحله مطالبه مهریه والعیاذ بالله طلاق نرسانند که در اینصورت وبا سهل گیری حقوق همسر در پرداخت مهریه اصلا آمرزیده نشده وخشم خداوند را در قیامت با خود خواهند داشت وبراستی که سهل گیری حقوق همسران وحتی از نظر اینجانب عدم الزام مردان به پرداخت حقوق همسرانشان هر چند سنگین باشد وعدم توجه دادگاههای خانواده به مواردی از قبیل ضرب وشتم همسران وبرخی سهل انگاریهای دینی در نصیحت زوجین بویژه نصیحت مردان زمینه بسیاری از طلاقهای فعلی در ایران را که بیش از هشتاد ویا حتی نود در صد آنها بدلیل سهل شمرده شدن مهریه با بذل زورکی وبدون رضایت زوجه وبدلیل اینکه زوجه مصدوم شده وبا شکایت به دادسرا ویا دادگاههای خانواده صدایش بجایی نرسیده صورت می پذیرد ودر یک تجربه ای که برای خود من پیش آمد فردی که استخوان ساعد دخترم را شکسته بود هنگام طلاق دخترم که هیچ مبلغی بابت مهریه نمی داد وپولی از بابت مراسم عروسی پدرش از ما مطالبه می کرد به حکم حضرت آیت الله مکارم شیرازی که مهریه های سنگین کاری سفیهانه است وحتی به مقاله وسخنان ارزشمند جناب حجت الاسلام آقای حسینی نمین ( مهریه از منظر قران ) که توصیه کرده اند اول داماد مهریه درخواستی پدرزن را قبول کند وبعد همسرش را برای تقلیل مهریه واجرای حکم شرعی تا کاهش مهریه به مهرالسنه تحت فشار قرار دهد استناد می کردند. اینکه حکم آقای مکارم شیرازی وحرف آقای حسینی نمین از روی خیر خواهی بوده حرفی ندارم ولی با توجه به کج فهمیها وسوء استفاده ای که برخی از خدا بی خبرها از این حرفها می کنند به نظر می رسد نه تنها این حرفها اثری در افزایش ازدواج وکاهش طلاق نداشته بلکه با توجه به آمار نود درصدی طلاقهای توافقی با بذل مهریه اثرات منفی زیادی نیز دارد یقین بدانید مردها عموما جز بدلیل ترس از خداوند متعال وبا اینکه همسرانمان را امانت خداوند بدانیم با آمها رفتار مناسبی نخواهیم داشت از اینکه قدری از وقت شریفتان را با درد دل وگفتن برخی مطالبی که از نظر خودم صحیح بودند گرفتم از شما معذرت وبرایتان پیشرفت های بیشتر در درجات علمی وتقوی مسئلت دارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از اینکه مخاطب سایت هدانا هستید، خدا را شاکریم، و باعث افتخار هست. لازم به ذکر هست بنده یک طلبه ساده هستم و لایق عناوینی که ابتدای مطالب نوشته اید نبوده و نیستم.
      در باب مهریه نکات بسیار مفید و مهمی را مطرح کردید، از نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته، مهریه هایی که بسیار بالاست و تناسبی هم با درآمد و وضع زندگی داماد ندارد سفیهانه است، و متاسفانه نه تنها مهریه، بلکه بسیاری از رسوم ما به این سمت حرکت می کند.
      اینکه فلسفه مهریه و ازدواج چیست، اصلا فلسفه زندگی چیست، همه اینها در زندگی امروزه به فراموشی سپرده شده، لذا به عنوان مثال می بینید همین می شود که آقا به قول شما دست خانم را می شکند!!! (کاری که هیچ حیوانی نمی کند)، و هیچ مهریه ای نمی دهد. خود من هم شاهدم، بسیاری از این مهریه های سنگین را نمی دهند، این خلاف مروت و انسانیت هست، در هر حال مشکل فرهنگی زیاد هست، بخشی از آن بخاطر سبک زندگی غربی است که رسانه ها ترویج می دهند.
      همین می شود زندگی ها، که نور و آرامش و خدا در آن نیست. در هر حال امیدواریم ما بتوانیم به اندازه خودمان فرهنگ دینی و کلام خدا و اهل البیت را بیان کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. رضا می گوید

        از اینکه شما برادر بزرگوار به درد دلهای اینجانب پاسخ دادید متشکرم همینطور اگر به آمارهای واقعه طلاق در کشور ویا به دفاتر وکلای امور زناشویی مراجعه نماییم متوجه خواهیم شد که بیش از ۷۰ درصد طلاقهای ثبت شده به درخواست زوجه بوده اند ودر بیش از ۸۵ در صد آنها که بصورت توافقی انجام گرفته زوجه تمام ویا بخش بسیار بالایی از مهریه را در قبال ثبت طلاق بائن خلعی در حق زوج بذل نموده است. ویکی از دلایل مهم درخواست مهریه های سنگین این است که خانمها علیرغم اینکه در مواردی بنا به گواهی پزشکی قانونی وتشخیص دادسرا مورد ضرب وجرح شوهر واقع گردیده اند وعلیرغم محکومیت شوهر وتعیین دیه در دادسرا مع الوصف حق جدایی وطلاق به آنها در دادگاه خانواده داده نشده و گاها ثبوت بدرفتاری شوهردر دادگاههای خانواده نیاز به چندین گواهی ضرب وجرح وگاهی هفت سال زمان داشته است.لذا در شرایط فعلی تنها ضمانت قانونی برای خانمها در زمان درخواست طلاق از شوهرانشان وجود مهریه سنگین وسپس مطالبه ومحکومیت زوج به پرداخت ودرنهایت توافق بربذل آن بشرط طلاق بائن خلعی می باشد که عموما توسط وکلای مربوطه مورد عمل واقع می گردد.در این میان فقدان قوانینی که به زنان کتک خورده ای که بنا به تشخیص روانشناسان محترم مشاور در دادگاههای خانواده مورد بدترین بدرفتاری ها قرار گرفته انددر مدت معقولی اجازه جدایی بدهد کاملا احساس گردیده وقدری تعجیل در شناسایی حقوق آنها عملا هم واقعه طلاق را کاهش داده وهم دیگر نیازی به مطالبه مهریه های سنگین نخواهد بود.

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          راهکار اصلی مهریه سنگین نیست، متاسفانه ما ضعف ها و اشکالات اساسی در سبک زندگی داریم، زندگی های ما نوعا بر اساس دین نیست و آنچه در زسانه ها و فیلمها ترویج میشود سبک زندگی غربی و غیر الهی است.
          در هر حال تا مشکل اصلی یعنی تغییر سبک به سبک دینی نباشد شما مهریه های بسیار سنگین هم قرار بدهید مشکل حل نمی شود. و اگر شما خوب نگاه کنید اکثرا امروزه مهریه ها مهریه های سنگین است لذا نتیجه گیری شما محل مناقشه و بحث است و فعلا جای گفتگو بیشتر در این موارد و یا آمار ارائه شده شما را نداریم چون نیاز هست در این مسائلی که مطرح کردید کمی با دقت و کار کارشناسی بیشتری نظر داد، اما با این توضیحات شما که باید به فکر حل مشکلات زنان آسیب دیده باشیم، کاملا موافق هستم و قانون هم موارد حمایتی فراوانی را در نظر گرفته است اما مشکل باز هم عرض می کنم صرفا قانون نیست، شما قوی ترین قوانین حمایتی را هم داشته باشید اما تا اخلاق الهی در جامعه ترویج نشود، باز راه گریز از قانون هست. به نظر می رسد درباره فلسفه و هدف زندگی قبل از ازدواج و آموزشهای حین زندگی و پس از ازدواج بیشتر باید تمرکز کرد تا اصل آمار طلاق کاهش چشمگیر پیدا کند.

          در هر حال اگر خیری در مهریه سنگین بود خود شارع محترم همین را ترویج می کرد، و اصلا مهریه سنگین دور شدن از سبک زندگی دینی است و گاهی نشان دهنده عدم توکل به خداست.
          وفقکم الله لکل الخیر

          1. رضا می گوید

            ممنون از راهنماییهایی که فرمودید وقطعا با نظر شما که اگر مهریه سنگین راه کار مناسبی بود شرع هم آنرا تایید می کرد کاملا موافقم