وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی ازدواج سفید چیست

ارتباط نامشروعی به نام ازدواج سفید از فرهنگ غرب در میان عده معدودی از هوس بازان در جامعه ما رواج یافته که نوعی «زیست سیاه» است، که سر انجام خوشی هم نخواهد داشت

0

حکم شرعی ازدواج سفید چیست

فهرست این نوشتار:

حکم شرعی ازدواج سفید چیست

متاسفانه ارتباط نامشروعی به نام ازدواج سفید از فرهنگ غرب در میان عده معدودی از هوس بازان در جامعه ما رواج یافته که نوعی «زیست سیاه» است، که سر انجام خوشی هم نخواهد داشت و ضربات و آثار مخرب چنین ارتباطاتی تا مدتها گریبانگیر این افراد را رها نخواهد کرد!. هدف چنین رفتارهای شیطانی نابود کردن بنیان خانواده و اخلاق همراه با ترویج بی بند و باری همراه با عدم مسئولیت پذیری اجتماعی دختران و پسران می باشد. باید توجه کرد هر ارتباطی که بدون عقد صحیح شرعی باشد جایز نیست و جزء بدعتها و گناهان بزرگ به شمار می آید که از جهت شرعی و حقوقی قابل پیگری و بررسی می باشد و دارای اشد مجازات می باشد!.

در این رابطه دختر و پسر بدون اینکه شرعی و قانونی زندگی زناشویی را داشته باشند، به سبک غربی ها بدون هیچ عقد شرعی وارد یک رابطه نامشروع طولانی مدت می‌شوند!. اعاذناالله من شرور انفسنا.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

ازدواج سفید

سؤال۷ : ازدواج سفید ـ زندگی مشترک زن و مرد همچون زن و شوهر، بدون اجرای صیغۀ عقد ازدواج ـ چه حکمی دارد؟

جواب: ازدواج بدون اجرای صیغه شرعی عقد ازدواج، باطل و روابط زن و مرد در آن حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

بخصوص من تکیه میکنم در این برهه‌ی از زمان روی مسئله‌ی خانواده تکیه کنید. دشمن -نه دشمن ایران یا دشمن انقلاب؛ دشمن بشریّت- تصمیم گرفته که نظام خانواده را در بین بشر از بین ببرد. خانواده سنّت الهی است. دشمن بشریّت یعنی جریان سرمایه‌داری بین‌المللی و صهیونیسم تقریباً از حدود صد سال پیش تصمیم گرفتند که خانواده را در بین بشر از بین ببرند؛ و یک جاهایی موفّق شدند. در آن جاهایی که از خدا دور بودند موفّق شدند، در یک جاهایی هم از جمله در ایران اسلامی ما موفّق نشدند  امّا دارند تلاش میکنند.

این ازدواجهای سخت، این ازدواجهای دیر، این فرزندآوری کم، این به تعبیر غلط زشتشان «ازدواجهای سفید» -که سیاه‌ترین نوع زندگی مزدوج است- همه‌ی اینها به خاطر این است که خانواده از بین برود.

رواج شهوات، از بین رفتن حیا و عفّت، امروز جزو برنامه‌های دشمن است. شما مبارزه‌ی با اینها را جزو برنامه‌های خودتان قرار بدهید. طهارت و پاکیزگیِ دامان جوانهای این کشور را مورد همّت خودتان قرار بدهید، بر آن همّت بگمارید، و این یکی از بهترین کارها و یکی از مؤثّرترین شیوه‌ها برای حفظ انقلاب و برای رشد انقلاب و برای حفظ نظام اسلامی است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری، ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم شرعی ازدواج موسوم به سفید

پرسش : عده ای از دختران و پسران نامحرم با اعتقاد به اینکه رضایت قلبی جهت ازدواج دائم یا موقت کافی است و نیازی به خطبه عقد نمی باشد اقدام به زندگی مشترک در کنار هم و برقراری روابط زن و شوهری بدون عقد شرعی می نمایند؛ لطفا نظر مبارکتان را در مورد این کار که در اصطلاح برخی به ازدواج سفید نام گرفته است در سوالات ذیل مرقوم فرمایید؛ با تشکر و احترام. 1- آیا صرف رضایت دختر و پسر نامحرم برای زندگی در کنار هم به معنای محرمیت بوده و کفایت از صیغه عقد دائم و یا موقت می کند؟ 2- آیا ازدواج دختر باکره بدون اذن ولی او صحیح است؟ و مراد از دختر باکره چیست؟ 3- در صورتی که دختر و پسری قبلا با جهل به لزوم خواندن عقد ازدواج و بدون اطلاع پدر دختر رابطه جنسی داشته اند برای حفظ آبرو می توانند بدون اطلاع پدر دختر در حال حاضر خودشان عقد شرعی بخوانند؟

پاسخ : 1- بدون شک رضایت قلبی کافی نیست و چنین ارتباطی، ارتباط نامشروع است و به عقیده ما نام ازدواج بر آن صحیح نیست خواه سفید باشد یا سیاه.

2- ازدواج دختر باکره(موقت یا دایم) بدون کسب اجازه ولی دختر جایز نبوده و ازدواج باطل است و منظور از باکره دختری است که قبلا با اجازه ولی شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

3- در فرض سوال عقد بدون اذن ولی دختر صحیح نیست.

استفتائات حضرت آیت الله مکارم شیرازی.


رضایت طرفین در ازدواج و خواندن صیغه

احکام عقد
[مسأله 2363]
مسأله 2363 در زناشویی چه دائم و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد (1) کافی نیست (2) و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند (3)

(1) (سیستانی ): و همچنین نوشتن بنا بر احتیاط واجب ..

(2) (زنجانی ): تنها راضی بودن زن و مرد، یا معاطات و کتابت کافی نیست ، مگر درباره شخص لال که اگر می تواند بنویسد، با نوشته و اگر نمی تواند، با اشاره ، انشاء عقد ازدواج می نماید و احتیاط مستحب ّ آن است که اگر بتواند، کسی را که قادر به خواندن عقد است وکیل کند ..

(3) (زنجانی ): یا ولی ّ کسی صیغه عقد را برای او می خواند یا دیگری را وکیل می کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.