وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم سب و لعن صحابه

0

حکم سب و لعن صحابه

آیت الله حسینی قزوینی

 عدالت صحابه

مسئله بعدي كه بايد خيلي روي آن كار كنيم، بحث عدالت صحابه است كه اين را به عنوان حربه قوي دارند و مي گويند شما صحابه را سبّ مي كنيد. معتقدند كه حكم سبّ صحابه، قتل است:

من سبّ أحد من الصحابة، قتل فهو مرتدّ.

حتي بعضي از فقهاء اهل سنت معتقدند كه توبه او هم پذيرفته نيست. لذا بايد خيلي در اين زمينه احتياط كرد و اگر در جلسات خصوصي اين مسئله مطرح شود، همين را محور قرار مي دهند و خداي ناكرده، حكم قتل و اعدام صادر مي كنند و اگر به محكمه كشيده شود و دو نفر هم شهادت بدهند، كار تمام است. لذا، قضيه سبّ صحابه، خط قرمزي است كه بايد خيلي دقت شود. خود علماي اهل سنت در اين زمينه مطالبي را آورده اند و اتفاقا در آن جلسه، يكي از بحث هايي كه پيش كشيدند، اين بود كه يك كاغذي را از جيب خود در آورد و گفت اين را از دست شيعيان گرفته ام و نوشته است كه هر كس لعن 3 ضرب را بگويد، هر حاجتي داشته باشد برآورده مي شود.

من در اين زمينه، تعبيري را از ابن حزم آندلسي يادداشت كرده بودم و در هميشه در جيب من بود و خيلي هم از آن استفاده كرده ام و براي دفاع، مفيد است. ابن حزم آندلسي در رابطه با سبّ صحابه در الفصل في الملل و الأهواء و النحل مي گويد:

كساني كه صحابه را سبّ مي كنند، 3 دسته هستند:

من سبّ أحدا من الصحابة، فإن كان جاهلا فمعذور و إن قامت عليه الحجة، فتمادي غير معاند، فهو فاسق، كمن زني أو سرق و إن عاند الله في ذلك و رسوله، فهو كافر.

1. يك دسته، صحابه را سبّ مي كنند از روي جهل و بر اينها عِتابي نيست و معذور هستند.

2. يك دسته، صحابه را سبّ مي كنند كه حجت بر آنان تمام شده است كه سبّ صحابه، گناه است، ولي باز هم بدون عناد، صحابه را سبّ مي كنند و آنها فاسق هستند.

3. يك دسته، صحابه را سبّ مي كنند از روي عناد با خدا و رسولش و آنها كافر هستند.

الفصل في الملل و الأهواء و النحل، ج3، ص227

فقهاي شيعه بأجمعهم فتواي شان در مورد سبّ صحابه از ابن حزم آندلسي قوي تر است. چون تمام فقهاء شيعه مي گويند:

هر گونه سبّ صحابه يا اهانت به شريعت، اگر به عناد خدا يا رسولش برگردد، مرتد است و ارتداد او هم توبه پذير نيست و در اولين سبّ كشته مي شود.

البته ابن حزم آندلسي در آنجا، هر چه كه از دهانش در آمده، نثار شيعه كرده است و خيلي مطالب زشت و زننده اي نسبت به شيعه دارد و مرحوم علامه اميني (ره) هم خيلي با عصبانيت، در مقام پاسخ گويي به ابن حزم آندلسي درآمده است و خيلي هم او را تحقير كرده است.

اگر محور شما، فتاوا است، فتاواي علماء و فقهاء شيعه، اين است.

بايد روي اين محور، خيلي كار شود و اين، سپر دفاعي شماست در منطقه سني نشين خارج از كشور. شما با هر سني برخورد بكنيد، اولين اتهامي كه به شما مي زنند، اين است:

هذا شيعي يسبّ الصحابة.

اين شيعه است و صحابه را لعن مي كند.

اين اولين برچسب به شماست.

كتابي در اين زمينه نوشته شده است توسط مجمع جهاني اهل بيت (عليهم السلام) با نام مفهوم السبّ و اللعن و كتاب خوبي است. هم چنين در مورد لعن، ايشان تمام آياتي كه در رابطه با لعن است را ازموسوعة اطراف الحديث النبوي آمار داده كه در ماده لعن، حدود 300 عنوان حديث نبوي داريم كه كلمه لعن در آن آمده است. كتاب خوبي است، ولي چون استقبال نشد و مصادف بود با به ميدان آمدن نرم افزارها، اين كتاب در چاپ اول، بايكوت شد.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.