وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم زنا با خاله و یا عمه و ازدواج با دختر

اگر انسان پیش از آنکه زنی را بگیرد، با مادر وی زنا کند، دیگر نمی تواند با آن زن ازدواج کند، این حکم اختصاص به ازدواج با دختر خاله ، در صورت زنا با مادر وی ندارد بلکه در غیر این صورت هم می آید.

2

حکم زنا با خاله و یا عمه و ازدواج با دختر

فهرست این نوشتار:

حکم زنا با خاله و یا عمه و ازدواج با دختر

[محرم بودن خاله و عمه]

 2388 عمه و خاله پدر (1) و عمه و خاله پدرِ پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادرِ مادر هر چه بالا روند، به انسان محرمند.

(1) (صافی): عمه و خاله خود شخص و عمه و خاله پدر..

(خوئی)، (سیستانی): مسأله عمه و خاله انسان و عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدرِ پدر یا مادرِ پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادرِ مادر، یا پدرِ مادر، هر چه بالا روند، به انسان محرمند.

(زنجانی): مسأله عمه و خاله پدر یا مادر و عمه و خاله پدر بزرگ پدری یا مادری و عمه و خاله مادر بزرگ پدری یا مادری، هر چه بالا روند به انسان محرمند.

[زنا قبل از ازدواج]

مسأله 2394 اگر انسان پیش از آن که دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد با مادر آنان زنا کند، دیگر نمی تواند (1) با آنان ازدواج نماید.

این مسأله ، در رساله آیت اللّه (مکارم ) نیست.

(1) (بهجت ): بنا بر أحوط ..

(اراکی ): مسأله اگر انسان پیش از آن که دختر خاله خود را بگیرد با مادر او زنا کند، دیگر نمی تواند با او ازدواج نماید و حرام ابدی می شود و اگر پیش از آن که دختر عمه خود را عقد کند با مادر او زنا کند بنا بر احتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج نماید.

(خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): و بنا بر احتیاط واجب دختر عمه نیز این حکم را دارد.

(سیستانی ): مسأله اگر انسان با خاله یا عمه خود قبل از عقد دختر او زنا کند، دیگر بنا بر احتیاط واجب نمی تواند با دختر او ازدواج نماید.

(زنجانی ): مسأله اگر انسان پیش از آنکه زنی را بگیرد، با مادر وی زنا کند، دیگر نمی تواند با آن زن ازدواج کند، این حکم اختصاص به ازدواج با دختر خاله ، در صورت زنا با مادر وی ندارد بلکه در غیر این صورت هم می آید.

[زنا بعد ازدواج]

مسأله 2395 اگر با دختر عمه یا دختر خاله خود ازدواج نماید (1) و پیش از آن که با آنان نزدیکی کند با مادرشان زنا نماید عقد آنان اشکال ندارد (2).

این مسأله ، در رساله آیات عظام : (اراکی ) و (مکارم ) نیست.

(1) (خوئی ): و پس از نزدیکی با آنان با مادرشان زنا کند موجب جدایی آنها نمی شود و همچنین است حکم اگر پیش از آن که با آنان نزدیکی کند با مادرشان زنا نماید، اگر چه احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت از ایشان به طلاق دادن جدا شود.

(سیستانی ): سپس بعد از نزدیکی یا قبل از آن با مادرش زنا کند، موجب جدایی آنها نمی شود. (2) (گلپایگانی )، (فاضل )، (صافی ): احتیاط واجب آن است که از ایشان ( (صافی ): به طلاق دادن ) جدا شود.

(تبریزی ): احتیاط مستحب ّ آن است که از ایشان به طلاق دادن جدا شود. و امّا اگر زنا کردن با مادرشان پس از نزدیکی با خودشان باشد موجب جدایی آنها نمی شود.

(زنجانی ): مسأله اگر زنی را عقد نماید و با او نزدیکی کند، بعد با مادر او زنا کند، آن زن بر او حرام نمی شود و اگر زنی را عقد نماید و پیش از نزدیکی با وی ، با مادر او زنا کند، آن زن به او حرام نمی شود، هر چند احتیاط استحبابی در آن است که باطلاق و مانند آن ، از آن زن جدا شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  1. ازدواج با بى  نماز چگونه است
  2. حکم ازدواج و ارتباط با خواهر زن
  3. ازدواج با زن شوهردار
  4. حکم زنا با زن شوهردار چیست
  5. معنی ربیبه چیست
  6. حکم محرمیت ناپدری و نامادری
  7. باکره چیست و از نظر فقهی به چه معناست

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    مسأله ۲۳۹۵ اگر با دختر عمه یا دختر خاله خود ازدواج نماید (۱) و پیش از آن که با آنان نزدیکی کند با مادرشان زنا نماید عقد آنان اشکال ندارد (۲). اینو واضح توضیح بدید ممنون‌.مکارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مسئله واضحی است.
      مسأله ۲۳۹۴ را ابتدا بخوانید و با مسئله ۲۳۹۵ مقایسه کنید آنگاه بهتر متوجه می شوید. در هر حال باز اگر ابهامی هست دقیقا مطرح کنید، همینجا پاسخگو هستیم.
      وفقکم الله لکل الخیر