وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم ربا پدر و پسر

3

حکم ربا پدر و پسر

فهرست این نوشتار:

حکم ربا پدر و پسر

موارد جواز ربا و گرفتن سود

در چه مواردى گرفتن ربا جايز است؟
همه مراجع: 1. ربا گرفتن مسلمان از كافر (كه در پناه اسلام نيست )،
2. ربا گرفتن پدر و فرزند از يكديگر،
3. ربا گرفتن زن و شوهر از يكديگر.

تبصره. طبق فتواى آيةاللَّه تبريزى معامله ربوى با كافر نيز حرام است ؛ ولى مسلمان مى‏ تواند از او چيزى را به صورت ربا به قصد استنقاذ (تصرف مجاز) بگيرد.

  1. توضيح ‏المسائل مراجع، م 2080 ؛ وحيد، توضيح‏المسائل، م 2108 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 759 ؛ نورى، توضيح‏المسائل، م 2074 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1982. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني)

رساله توضیح المسائل معاملات

[ربا گرفتن پدر و فرزند و زن و شوهراو ربا از کافر]

مسأله 2080 اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد اشکال ندارد (1) و نیز پدر و فرزند و زن و شوهر می‌توانند از یکدیگر ربا بگیرند.

(1) (بهجت): ولی مسلمان نمی‌تواند به کافر، ربا و زیادتی در معامله بدهد..

(خوئی): مسأله معامله ربا چه با مسلمان چه با کافر حرام است، بلی اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست [1] یا از کافری که در پناه اسلام است و ربا گرفتن در شریعتش جایز باشد ربا بگیرد اشکال ندارد. و بنا بر احتیاط واجب پدر و فرزند و زن و شوهر نیز نمی‌توانند از یکدیگر ربا بگیرند.

———————————–

[1] (من تبریزی): چیزی را به صورت ربا به قصد استنقاذ بگیرد اشکال ندارد. و بنا بر احتیاط مستحب ّ پدر و فرزند و زن و شوهر نیز نمی‌توانند از یکدیگر ربا بگیرند.

(مکارم): مسأله در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست: 1 ربا گرفتن مسلمانان از کفاری که در پناه اسلام نیستند. 2 ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر. 3 ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر.

(زنجانی): مسأله مسلمان می‌تواند از کافری که در پناه اسلام نیست و یا از کافری که در پناه اسلام است و ربا گرفتن در شریعتش جایز است ربا بگیرد، و نیز پدر می‌تواند از فرزند خود و شوهر از زن خود ربا بگیرد، و بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر خود ربا نگیرد.

(سیستانی): مسأله پدر و فرزند و زن و شوهر می‌توانند از یکدیگر ربا بگیرند و همچنین مسلمان می‌تواند از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد؛ ولی معامله ربا با کافری که در پناه اسلام هست حرام است، البتّه پس از انجام معامله اگر ربا دادن در شریعت او جایز باشد، می‌تواند از او زیادتی را بگیرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1624: آیا حرمت ربا برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی به‌طور یکسان ثابت است یا آنکه بعضی از موارد خاص، استثنا هستند؟
ج: ربا به‌صورت کلی حرام است غير از ربای بين پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنين ربايی که مسلمان از کافر غير ذمّی می ‏گيرد.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ربا بین دختر و پدر

پرسش : سلام علیکم با توجه به اینکه ربای پدر و فرزند جایز است آیا ربا بین دختر و پدر نیز جایز است؟
پاسخ : اشکال ندارد.

ربا بین مادر و فرزند

پرسش : 1. آیا «ربا » بین مادر و فرزند جایز است؟

پاسخ : 1ـ جایز نیست.

استفتائات.

 

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/3EdVO8

حتما بخوانيد



کلید: حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسرحکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر حکم ربا پدر و پسر -رباي پدر-رباي فرزند-احكام ربا ربا و احكام عمومى ربا – معاملات ربوی (ربا) بین چه کسانی جایز و حلال است؟  آیا ربا بین پدر و فرزند، زن و شوهر و از غیر مسلمان جایز است ربا بين پدر و پسر حلال استمبادله پول بين پدر و پسر مواردی که ربا حلال است ربا بین مادر و فرزند حکم ربا بین مادر و فرزند ربا بین خواهر و برادر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

3 نظرات
  1. م می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.خدا قوت.
    در ابتدای پست گفتید به صورت کلی ربا گرفتن در ۳ حالت جایز است:
    ۱-رباگرفتن مسلمان از کافر (در پناه اسلام نباشد)
    ۲-ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر
    ۳-ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر

    در مورد مرجع تقلید خویی نوشته شده:بنابر احتیاط واجب پدر و فرزند و زن و شوهر از یکدیگر نمی توانند ربا بگیرند.پس علاوه بر مرجع تقلید تبریزی که گفته:معامله ربوی با کافر حرام است ولی به شرط گرفتن چیزی به صورت ربا به قصد استنقاذ (تصرف مجاز). در این صورت دو مرجع تقلید جناب خویی و تبریزی حالت ۲ و ۳ را ذکر نکردند در حالی که شما فقط نام تبریزی را بردید.
    دو پرسش دارم:
    ۱-منظور از کافری که در پناه اسلام هست و نیست؛چیست؟ضمن توضیحاتی،اگر می توانید منابعی در این خصوص هم معرفی کنید.
    ۲-چطور می توانم رساله مرجلع تقلید جناب خویی را به دست بیاورم؟ چون به این رساله نیاز شدید دارم و در سطح اینترنت بسیار کم از فتواها و به طور کلی عرایضشان آمده است.
    سپاس.سلامت و موفق باشید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بخش بالای نوشتار مربوط به پنج الی شش مرجع هست. در قسمت دوم ما از سیزده مرجع فتاوا را نقل کرده ایم. لذا نام آیت الله خویی مطرح نشده است.
      -منظورا اهل کتابی هستند (یهودی، زرتشتی، مسیحی) که در کشور اسلامی زندگی می کنند و پیمان ذمه دارند. یعنی با مسلمانان همزیستی مسالمت آمیز دارند و به قوانین اسلام احترام می گذارند و در صورت درخواست حکومت اسلامی، جزیه می پردازند که در شرایط فعلی همان مالیات است و حکومت اسلامی، جان و مال و ناموس آنها را مانند سایر شهروندان حفظ می کند.
      در سایت احکام کافر را سرچ کنید و بیشتر بخوانید
      – رساله آیت الله خویی را در اینترنت سرچ کنید سایتهای مختلفی این رساله را در اختیار شما قرار می دهند یا به سایت ghbook.ir مراجع کنید بخش احکام.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. برنامه نویسی اندروید می گوید

    باسلام
    ممنون از پست خوبتون.