وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات

سؤال: بازی هایی اینترنتی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر #برنده شدید #جایزه به شما تعلق می گیرد، آیا چنین بازی هایی حکم قمار دارد؟

4

حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات

فهرست این نوشتار:

مسابقات (علمی یا ورزشی) که در ابتدا از شرکت کنندگان مبلغی می گیرند و در انتها ازهمان پول جایزه ای به برندگان می دهند، این پرداخت و عمل جایز نیست، شخص ثالث مثل مسئولین برگزار کننده بدون اینکه قراردادی با طرفهای مسابقه بسته باشند می توانند مبالغی را اهدا کنند و برای امور دیگری غیر از جایزه پول دریافت نمایند مثلا پولی در قبال داوران و ناظران دریافت شود.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

در مسابقاتی که از موارد الحاق حکمی به قمار است، مثل اینکه دو نفر با هم قرار می‌گذارند باری را بردارند و هرکس توانست، فلان مبلغ از دیگری بگیرد، اگرچه به این موارد موضوعاً قمار صدق نمی‌کند، امّا بنابر احتیاط محکوم به حرمت است. این حکم در صورتی است که آن پولی‌‌که در میان گذاشته می‌شود، بین خود مسابقه دهندگان باشد. لذا اگر شخص ثالثی این مال را می‌دهد، قمار صدق نمی‌کند و حرام نیست.

مثال: کسی می‌گوید: هر کدام از شما دو نفر یا چند نفر بیشتر توانستید بدوید یا زیر آب بمانید، این مبلغ را به او خواهم داد. بنابراین از جیب مسابقه‌‌دهندگان مالی خارج نمی‌شود تا به جیب دیگری داخل شود، بلکه مال را فرد ثالث می‌دهد. مثل مسابقاتی که در دنیا متداول است؛ مثلاً به تیم برنده جایزه‌ای داده می‌شود. این موارد صدق قمار نمی‌کند و حرام نیست۵۶.    (مکاسب محرمه، ج۳۹۸، ص۲)
همچنین اگر مسابقه‌‌ای وجود ندارد؛ مثلاً شخصی می‌گوید: “هرکس توانست برای من این کار را انجام دهد، فلان مقدار پول به او می‌دهم.” اینجا مسابقه‌ای بین افراد نیست. در واقع نوعی جعاله است. اینجا به طریق اولی اشکالی ندارد.     (مکاسب محرمه، ج۳۹۸، ص۸)

رساله آموزشی

برگزاری مسابقات اینترنتی

سؤال: بازی هایی اینترنتی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر #برنده شدید #جایزه به شما تعلق می گیرد، آیا چنین بازی هایی حکم قمار دارد؟

جواب: اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکت‌کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دريافت کند و بعد از مالكيت، با مال خود جايزه پرداخت کند، اشکال ندارد.

س: اگر براى برگزارى يك دوره مسابقه، از شركت كنندگان پول (حق شركت يا ثبت نام) دريافت شود و قرار باشد كه از محل همان دريافت‌ها جوايزى به شركت كنندگان برتر داده شود، با توجه به اينكه هدف شركت كنندگان به دست آوردن آن جايزه است، آيا اين رويه شرعاً ايراد دارد يا خير؟ يعنى مصداق شرط بندى پيدا خواهد كرد؟
ج) اگر به صورتى نباشد که از بازنده چيزى بگيرند که به برنده بدهند، مانعى ندارد والا صورت شرعى ندارد و همان شرط بندى است.

س: در محله‌ها اعلام مى‌شود كه مى‌خواهند مسابقه برگزار كنند. از مسابقه دهنده‌ها پول مى‌گيرند كه اين پول را صرف پول دادن به داور و خريدن جايزه براى برنده و… نمايند. آيا گرفتن اين پول اشكال دارد؟
ج) اگر پول را از بازيكنان [براى شركت در مسابقه] مى‌گيرند و بعد از مال خودشان به برنده جايزه مى‌دهند به‌طورى كه طرف ديگر چيزى نباخته باشد، اشكال ندارد ولى اگر پول را از شركت‌كنندگان دريافت مى‌كنند كه به برنده بپردازند، قمار و حرام است.

 

پرداخت هزینه مسابقه توسط بازنده

سؤال: عده ای از دوستان به صورت هفتگی مسابقه فوتبال برگزار می کنند با این قرار که بازنده، هزینه سالن را پرداخت کند، آیا اشکال دارد؟

جواب: قمار و حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم جوایز مسابقات علمی

پرسش : لطفا جواب سوالات زیر را مرقوم فرمایید :

آیا حکم جایزه در مسابقات علمی و مسابقات قرآنی و دینی و مسابقات ورزشی یکسان است؟

آیا اگر پول جایزه از شرکت کنندگان در مسابقه گرفته شود و به ضمیمه مقداری پول از خارج به افراد برتر داده شود ایرادی دارد؟

اگر همه پول جایزه از خود شرکت کنندگان باشد چطور؟ اگر تمام پول جایزه را شخص ثالث بدهد چه حکمی دارد؟
پاسخ : در هیچ یک از اینها نمی توان شرط بندی کرد که شخص برنده جایزه از سوی بازنده یا شخص ثالث بگیرد؛ می توانند مسابقات را به صورت رایگان و بدون شرط انجام دهند، سپس مسوولین به عنوان تشویق به آنها جایزه بدهند.

حکم جوایز اهدایی در مسابقات ورزشی

پرسش : جایزه در مسابقات ورزشی چه حکمی دارد؟
پاسخ : جایزه در مسابقات اگرچه از پول غیر شرکت کنندگان باشد اشكال داردمگر اینکه قرارداد نداشته باشند بر خلاف قرعه کشی که از پول غیر هدیه بدهند اشکال ندارد.

مبالغ دریافتی از شرکت کنندگان در مسابقه

پرسش : پایگاه مقاومت یکى از مساجد تهران، مسابقه اى به قرار ذیل برقرار کرده است: اگر کسى از سى سؤال علمى و فرهنگى به بیست و پنج سؤال پاسخ صحیح بدهد با اهداى یکصد تومان به پایگاه با قید قرعه جوایزى را برنده مى شود، لیست جوایز در برگه مسابقه نوشته شده است، قرار مسؤولین مسابقه این بوده است که پس از کسر سرمایه، از ما بقى پولهاى اهدایى جوایز تهیّه شود، ولى متأسفانه پولهاى اهدایى به مقدار اجناس نبوده است، آیا مابقى را مسؤولین از جیب خود باید بدهند یا به همان مقدار پولهاى اهدایى، دادن جایزه کافى است؟
پاسخ : این نوع مسابقه از اصل اشكال داردمگر این که پول را در مقابل فروش اوراق سوالات بگیرند و در این صورت باید طبق قراردادى که کرده اند عمل کنند.

جایزه شرکت در نظر سنجی تیم پیروز مسابقه
پرسش : برگزاری مسابقه نظرسنجی تیم پیروز مسابقه و اهدا جایزه به شخصی که درست پیش بینی کرده چه حکمی دارد؟
پاسخ : اشکالی ندارد.

گرفتن مبالغی از شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی

پرسش : مسابقاتى براى رشد و شکوفایى مردم در زمینه آشنایى بیشتر آنان با زندگى ائمّه اطهار(علیهم السلام) و احکام شرعیّه برگزار مى شود:
الف) چنین مسابقاتى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
ب) اگر براى کمک به مخارج مسابقه، با رضایت شرکت کنندگان وجهى از آنها دریافت شود، حکم آن چیست؟
ج) اهداى جوایز جهت ایجاد رقابت فرهنگى بین مردم از وجوه پرداختى توسّط شرکت کنندگان در مسابقه، چه حکمى دارد؟
د) در صورتى که به شرکت کنندگان اعلام شود، در آمد احتمالى مسابقه صرف کارهاى فرهنگى فلان مرکز مى شود، آیا صرف آن در کارهاى مذکور اشکالى دارد؟
پاسخ : این کار از نظر شرعی اشکال دارد؛ مگر این که پولی از مردم نگیرند، و افراد نیکوکار هزیه آن را بپردازند. آنچه فعلا معمول شده، در واقع شبیه بخت آزمایی و ازلام است.

تشویق به سپرده گذاری به وسیله جایزه

پرسش : گاهى بانکها به منظور ترغیب مشتریان که پولشان را به بانک بسپارند و یا حساب باز کنند جوایزى از طریق قرعه کشى قرار مى دهند کسى که قرعه به نام او اصابت کند جایزه اى مى برد آیا این عمل جایز است و جایزه حلال مى باشد؟
پاسخ : اگر این کار واقعى باشد نه براى فریب مردم جایز و حلال است.

حکم سپرده گذاری به نیت شرکت در قرعه کشی و دریافت جایزه

پرسش : سپرده گذاری به نیت شرکت در قرعه کشی و دریافت جایزه چه حکمی دارد؟
پاسخ : در بانک های اسلامی اشکالی ندارد و در بانک های غیر اسلامی در صورتی که از بانک های کشورهای محارب نباشد اشکالی ندارد.

حکم تشکیل صندوق قرض الحسنه با شرایط اهدا جایزه و پرداخت وام با بهره بانکی
پرسش : صندوق قرض الحسنهاى با شرايط زير آغاز به كار كرده است : الف) تشكيل مجمع عمومى و انتخاب هيئت مديره صندوق. ب) ثبت نام 350 نفر جهت يك دوره سرمايه گذارى. ج) پرداخت ماهيانه 000/20 تومان توسّط هر عضو تا زمان برنده شدن. د) در صورت برنده شدن هر عضو مبلغ 000/400/2 تومان جايزه بعلاوه پرداخت كليه مبلغ پرداختى تا زمان برنده شدن عضو، و معافيت دائم حق عضويت بعد از برنده شدن. هـ) چنانچه در طول مدت دوره صندوق فردى از اعضا خداى ناكرده فوت نمايد بدون قرعهكشى مبلغ ماهيانه و جايزه به وصىّ متوفّا پرداخت مىگردد. و) دادن وام جهت خريد خانه با بهره بانكى جمهورى اسلامى به اعضا. ز) دادن وام جهت اجاره خانه به اعضا. ح) دوره قرعهكشى صندوق 120 ماه مىباشد و در ماه آخر از نفر يكصد و بيستم تا سيصد و پنجاههم مبلغ 000/800/4 تومان پرداخت مىگردد. ط) پرداخت قسط ماهيانه مبلغ 000/20 تومان از تاريخ 20 الى 30 هر ماه دريافت مىگردد. كسانىكه در تاريخ مقرر قسط پرداخت نكنند، مبلغ 2000 تومان جريمه و از قرعهكشى آن ماه محروم مىگردند. نظر معظم له در مورد فعاليّت اين صندوق چيست؟
پاسخ : هرگاه سرمایه گذارى مردم تحت ضوابط مضاربه باشد، و آنچه به آنها جایزه مىدهند به عنوان سهم سرمایه گذاران در این مضاربه باشد مانعى ندارد والّا باطل است. در ضمن مادام که سودى در مضاربه ظاهر نشود دادن پول به اشخاص اشکال دارد؛ ولى در مجموع به نظر مىرسد که این کار خالى از اشکال نیست، بنابراین شما عزیزان آلوده به این کار نشوید.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا جامهایی که به عنوان جایزه مسابقات می گذارند و خود جهت برگزار کننده آن را اهدا می کند حلال است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
۲پرسش: آیا در مسابقات فوتبال که تیم برنده پول میگیرند حلال است یا حرام؟
پاسخ: اگر با شرط باشد حرام است.
۳پرسش: آیا در مسابقاتی که بدون آلات قمار انجام میشود گرفتن پول برای برگزاری مسابقه نه جایزه مشکلی دارد و در این صورت مسئولین برگزاری مسابقه چه وظیفه ای دارند؟
پاسخ: اگر مسابقه علمی باشد اشکال ندارد.
۴پرسش: حکم شرکت در مسابقات (علمی یا ورزشی) که در ابتدا از شرکت کنندگان مبلغی می گیرند و در انتها ازهمان پول جایزه ای به برندگان می دهند تکلیف چیست؟
پاسخ: جایز نیست.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/vunS5P

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. حکم پاسور بازی چیست
  2. به چه دلایلی موسیقی حرام است
  3. نماز در جایی که صدای موسقی به گوش می رسد
  4. حکم رقص محلی و سنتی
  5. آیا رقص مرد حرام است
  6. رقص زن براى زن

کلید:حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات حکم دریافت پول برای جوایز 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. طاها می گوید

    اینکه مسابقه ای برگزار بشه و از افراد پولی بابت ثبت نام گرفته بشود ولی قبل از شروع مسابقه مبلغی معین کنار گذاشته شود طوری که از پول ورودی به مسابقه نباشد آیا این عمل جایز است؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      جواب: اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکت‌کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دريافت کند و بعد از مالكيت، با مال خود جايزه پرداخت کند، اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. مهدی می گوید

    سلام.مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستند من این قسمت از صحبتشون که فرمودند اگر از بازنده چیزی نگیرند که برنده بدهند مانعی ندارد رو درست متوجه نشدم و بالاخره اینکه اگر پولی که برای ورود به مسابقه ورزشی پرداخت میشه به عنوان جایزه به نفرات برتر داده بشه مشکل داره یا نه؟ لطف میکنید توضیحی در این باره بدید.ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      پول ورودی را نمی توان به عنوان جایزه قرار داد، شرعا جایز نیست.
      وفقکم الله لکل خیر