وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم حضور در خانقاه و شرکت در مجالس صوفیه

0

حکم حضور در خانقاه و شرکت در مجالس صوفیه
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

فهرست این نوشتار:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم غلوّ کنندگان [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : اگر اشخاصی باشند که اهل بیت علیهم السلام را از مقام واقعی شان خیلی بالاتر یا در حدّ خدا بخوانند کافرند؟

پاسخ : کسانى که در حق على(علیه السلام) و سایر امامان(علیهم السلام) غلوّ کنند؛ یعنى، آن بزرگواران را خدا بدانند یا صفات مخصوص خدایى براى آنها قائل باشند، کافرند.

بطلان عقاید فرقه های صوفی [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : نظر حضرتعالى در مورد عرفانى که قائل به «طریقت»، «وحدت وجود و موجود»، «حلول»، «اتحاد»، «مهدویت نوعیه»، «صلح کل»، «ترک عبادت»، «اتیان محرّمات» می باشد، چیست؟ با توجّه به این که داشتن این گونه عقاید، مستلزم انکار ضرورى دین مى باشد، آیا این گونه افراد در حکم بقیّه کفّارند؟ و اگر کسى قبلاً در سِلک مسلمان ها بوده ولى بعدها در اثر ارتباط با این فرق، داراى چنین عقایدى شده باشد و عقایدش را هم براى دیگران اظهار کند، آیا چنین کسى در حکم مرتد است؟

پاسخ : فِرَق صوفیّه عموماً گرفتار انحرافاتى هستند، بعضى بیشتر و بعضى کمتر، کسى که عقاید فوق را داشته باشد، مانند «حلول» و «اتّحاد» و «وحدت موجود» (نه وحدت مفهوم وجود) و «ترک عبادت» و «انکار محرّمات»، به گونه اى که مستلزم انکار توحید یا نبوّت شود در سلک کفّار است و اگر قبلاً مسلمان بوده و سپس به این عقاید معتقد شده، مرتد است و تا آن جا که ممکن است باید در رفع شبهات آنها از طرق منطقى کوشید و اگر ممکن نشد باید از آنها دورى کرد.

شرکت در مجالس عرفا [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : چند وقتی است که بنده در خصوص ماجراهایی و با توصیه یکی از دوستان به مجالس عرفا که شب جمعه تشکیل میشود کشیده شده ام….با وجودی که این مردان خدا و جلسات آنان را فوق العاده محترم میدانم میخواستم نظر شما را با افرادی که به عرفان معتقدند بپرسم…آیا اصولا این نوع دین داری که با پوشیدن لباسهای سلوک و یک سری محرومیت ها است…قابل قبول است؟ نظر شما برای من اهمیت زیادی دارد

پاسخ : در صورتی که مجالس صوفیان بوده باشد شرکت در آن جایز نیست زیرا آنها انحرافاتی از نظر عقاید و عمل دارند ولی اگر عرفای اسلامی و اهل سیر و سلوک شرعی باشند مانعی ندارد و ریاضت های مشروع جایز است.

بطلان برنامه های دراویش [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : آیا برنامه هایى که دراویش در خانقاه دارند و با خواندن اشعار بعضى از شعرا و… و یا سر تکان دادن زنها و مردان به شکلى که به حدّ سرگیجه و مستى مى رسند و مى گویند خدا را دیدیم، از نظر اسلام چه حکمى دارد؟

پاسخ : این برنامه ها مشروع نیست، و ادّعاهاى مزبور خیال و اوهامى بیش نمى باشد.

حکم قائلین به وحدت وجود؛ حلول؛ تجسیم خدا [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : وحدت وجود یعنى چه و معتقد به آن چه حکمى دارد؟

پاسخ : وحدت وجود معانى متعددى دارد، آنچه به طور قطع باطل و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسى معتقد باشد در عالم هستی یک وجود بیش نیست و خداوند عین موجودات این جهان است و خالق و مخلوق و عابد و معبودى وجود ندارد همان طور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست و لازمه آن انکار بسیارى از مسلّمات دین است، هرگاه کسى ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است و غالب فقهاى معاصرـ اعمّ از احیا و اموات (رضوان اللّه تعالى علیهم) این موضوع را پذیرفته و در حواشى عروه به آن اشاره کرده اند. و کسانى که معتقدند خدا در انسان، یا موجود دیگرى حلول کرده و با آن یکى شده، یا خدا را جسم بدانند احتیاط واجب، اجتناب از آنهاست.

دیدگاه اسلام در مورد خانقاه [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : عدّه اى گمان مى کنند که خانقاه، خصوصیّت و شرافتى بر سایر امکنه مقدّسه دارد. لذا در آن جا جمع شده، و طلب حاجت نموده، و تبرّک تقسیم مى کنند. نظر جناب عالى چیست؟

پاسخ : خانقاه از بدعتهاى صوفیّه است، و در اسلام جایگاهى ندارد. از شرکت در مجالس آن خوددارى کنید.

حکم درویش شدن [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : آیا درویش شدن اشکالی دارد؟

پاسخ : دراویش یعنی صوفیه دارای انحرافاتی هستند از آنها بپرهیزید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.