وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم تقلب در امتحان چيست/ تقلب در امتحان مجازی چه حکمی دارد

سوال:حکم تقلب کردن در امتحان مجازی چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می­گردد؟

68

حکم تقلب در امتحان چيست/ تقلب در امتحان مجازی چه حکمی دارد

فهرست این نوشتار:

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سوال:حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می­گردد؟

پاسخ: تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می­نویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسی تقلب می­کند، آن فردی که او را کمک می­کند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد.

اگر بعد از امتحان جبران کند آیا حکمش برطرف می­ شود؟

اصل حکم تقلب نه؛ زیرا به هر حال کاری است که نباید تکرار کند، ولی تبعاتش قابل جبران است. مثلا فردی که درس نخوانده یا کم درس خوانده و با تقلب مدرک گرفته و الان در حد آن مقطع تحصیلی معلومات ندارد و می­خواهد با همین مدرک استخدام شود، خوب اگر برود درس بخواند و شرایط دیگر استخدامی را هم داشته باشد، استخدامش ایرادی ندارد و حقوقی هم که می­گیرد مانعی ندارد؛ اما اگر به مقدار آن مقطع تحصیلی که به خاطر آن پذیرش می شود، درس نخوانده و معلومات ندارد، به هر حال شرایط را ندارد و استخدامش صحیح نیست.

اگر کسی در امتحانات سال دوم دبیرستان که از منابع سوالات کنکور است و همچنین نمره این سال برای دانشگاه دارای اهمیت است، تقلب کرده باشد و بعد از آن پشیمان شود و توبه کند، حکم آن چیست؟ آیا حقوق او در آینده شغلی­‌اش حرام است؟
باید نسبت به کار گذشته اظهار پشیمانی و ندامت کند و همچنین تصمیم بر تکرار نکردن آن نسبت به آینده را بگیرد، و اینکه آیا حقوقی که می­گیرد حرام است یا حلال است؟ اگر در حال حاضر در جایی که استخدام میشود، معلومات در همان حدی که لازم است را داشته باشد و تمام شرایط استخدام را داشته باشد، اشکالی ندارد و حقوقی هم که می­گیرد مانعی ندارد، هر چند تقلبش کار درستی نبوده. ولی یک نکته را باید توجه داشت: اگر در تقلب حق کسی ضایع شود، مثلا برای مقطع دکتری ۵ نفر را می­خواسته اند پذیرش کنند و این فرد با تقلب نمره کسب کرده، و اگر تقلب نمی کرد نمره‌ی لازم را کسب نمیکرد و فرد دیگری پذیرش می شد، پس حق آن فرد ضایع شده است. اینجا باید رضایت آن طرف که حقش ضایع شده را جلب کند.

آیا گرفتن مدرک تحصیلی دیپلم یا لیسانس از طریق رابطه اشکال دارد؟ و درآمدی که از طریق آن کسب می­شود اشکال شرعی دارد؟
اولا رابطه بازی یا تقلب در امتحان و امثال اینها و همچنین نمره بی‌­جهت گرفتن کار خلافی است؛ مثلا فردی امتحانی نداده باشد یا اگر امتحانی داده، با تقلب نمره گرفته است. اما درآمدی که کسب می­کند، اگر در موقع استخدام شرایط آن کار را داشته باشد و آن سطح معلومات را داشته باشد؛ حقوقی که در قبال کارش دریافت می­کند حرام نیست.

آیا دادن پول در قبال گرفتن نمره جایز است؟
نه جایز نیست. یعنی اگر کسی نمره بی­جهت به دانش­­‌آموز بدهد و در قبالش پول بگیرد این کار خلاف و حرام است و پولی هم که می­گیرد حق استفاده ندارد؛ زیرا حرام است و دانش‌آموزان و دانشجویان باید از این کار پرهیز کنند.

اگر کسی در امتحانات کلاسی با تقلب نمره عالی کسب کرده، باید از فرد یا افرادی حلالیت بگیرد؟
در صورتی که حقی از کسی ضایع شده باشد، مثلا یک تعداد محدودی را می خواستند بپذیرند و ایشان تقلب کرده و نمره عالی گرفته و قبول شده، و اگر ایشان تقلب نمی­کرد، فرد دیگری جایگزین بود، باید از او حلالیت بطلبد؛ چون حقی از حقوق او ضایع شده است. اما اگر به گونه‌ای نیست که حقی از کسی ضایع شده باشد و اینگونه نیست که تعداد محدودی را بخواهند بر اساس نمره بپذیرند و الان همه مدرک گرفته اند و رفته اند و حال که می­خواهد استخدام شود حقی از کسی ضایع نکرده است و شرایط استخدام را نیز دارد، ولو اینکه کارش کار درستی نبوده استخدامش اشکالی ندارد؛ چون حقی از کسی ضایع نشده است. و در این مورد حلالیت طلبیدن نیز لازم نیست.

دانش­‌آموزان سر کلاس تقلب می­کنند، ولی من کار آنها را به معلمان گزارش نمی­دهم. آیا من گناهی مرتکب می­شوم؟
در کار خلاف – حال کار حرام باشد یا حتی مکروه باشد – نهی از منکر لازم است؛ اگر خدای ناکرده حرام باشد، نهی از منکر و جلوگیری از این حرام واجب است. اگر کار مکروه باشد، نهی از آن مستحب است. یک وقت است شما می­توانید بدون اینکه گزارش کنید مانع آن کار خلاف شوید، خب باید جلوی تقلب را بگیرید، اگر این نشد گزارش ­دهید به مسئول که او جلوی تقلب و کار خلاف را بگیرد. گاهی شاید افراد بگویند: “ما چیکار به کار دیگران داریم بگذار نمره‌اش را بگیرد و قبول ­شود حالا چرا ما دل طرف را بشکنیم”؛ نه! توجه کنید اگر کسی خلاف مرتکب می­شود بحث دل شکستن مطرح نیست، باید از طریقی پیش رفت که موثر باشد و طرف را از این کار منع کرد که مرتکب تقلب نشود، مرتکب خلاف نشود، مرتکب گناه نشود.

حکم تقلب از برگه امتحانی در دو حالت رضایت و عدم رضایت داشتن صاحب برگه چیست؟
تقلب کار درستی نیست و رضایت صاحب برگه که ایشان از روی دست او می­نویسد، تاثیری در مسئله ندارد؛ چه او راضی باشد یا نباشد.

حکم تقلب دسته­‌جمعی به طوری که همه نفرات پاسخ صحیح دهند، یعنی همه تقلب کنند، چیست؟ اگر ناظرامتحان راضی باشد چطور؟
مثلا یک نفر بلند جواب را بگوید و همه بشنوند و بنویسد آیا این مشکل را برطرف می­کند؟ نه. حالا اگر همه گناه کردند یا تخلف کردند، آیا حرمت و زشتی و قبح آن از بین می­رود؟ نه. فرقی نمی­کند یک نفر حرام مرتکب شود یا همه، خدای ناکرده گاهی وقت­ها ممکن است یک نفر تقلب کند و حق‌الناس باشد و اگر همه تقلب کنند حق‌الناس نباشد، اما خود کار تقلب کار درستی نیست و فرقی نمی­کند همه تقلب کنند یا یکی دو نفر. حکم تقلب رساندن مراقب امتحانی یا استاد مربوطه در امتحان فرقی نمی­کند. وقتی گفته شد تقلب کار نادرستی است، فرقی نمی­کند این عمل از خود دانشجو صورت بگیرد یا اینکه از معلم، ناظر و امثال اینها باشد.

کمک کردن نمره به دانشجو
دانشجویی که چند سال در یک مقطع درجا می­زند و مثلا چهار سال را هشت سال طی می­کند و مشکلات روحی و روانی پیدا کرده، آیا استاد مجاز است به او چند نمره اضافه دهد؟
در جواب باید بگوییم نه. وقتی نمی­تواند درس بخواند، خب باید برود سر کار دیگری. نه اینکه ما خلاف کنیم و او را هم عادت دهیم به کار خلاف! به هر حال چیز یادگرفتن فقط به مدرک داشتن نیست. او می­تواند سر کار دیگر یا شغل دیگری برود و معلومات کسب کند. به هر حال استاد مجاز نیست برای اینکه ایشان درس‌هایش را پاس کند و به مقاطع تحصیلی بالاتری برود، نمره بی­جهت بدهد. و اینکه ایشان بر اثر این سال­های تحصیل نتوانسته پیشرفتی داشته باشد، باز هم مجوزی بر این نیست که نمره بدهد.

آیا اگر استاد به همه دانشجویان نمره ارفاق کند، اشکال دارد؟
در بحث ارفاق نمره، یک زمانی است که محصل یک ویژگی خاصی دارد، مثلا به خاطر اخلاق یا به خاطر خط خوب یا به خاطر نظم در نوشتن و امثال اینها، گاهی یک حق عمومی به ستاد داده‌اند که اگر درصدی نمره کم بود، شما می­توانید نمره اضافه کنید مشکل ندارد. اما اینکه افراد تنبل بار بیایند یا نمره نیاورند و استاد نمره بدهد، این اصلا ظلم به آنهاست. یعنی آنها در آینده رشدی نخواهند داشت. گاهی وقت­ها شخصی دو سال در یک مقطع تحصیلی بماند و درس بخواند بهتر از این است که تقلبکند یا نمره بی­جهت به او بدهند و به کلاس بالاتر برود و بعدا به جایی نرسد. یعنی اگر پایه و اساس محکم شود و درس بخواند بهتر از آن است که بی‌جهت رشد کند و بالا برود و بعد هم یک باد مهرگانی به او بوزد و از بین برود. بنابراین استاد اگر حق قانونی داشته یا به جهاتی بتواند نمره ارفاق کند اشکالی ندارد، در غیر این صورت جایز نیست.

منبع: سايت khamenei.ir.پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا در مدارس دولتی در اروپا و یا آمریکا، می توان تقلب کرد؟ در مدارس غیر دولتی چطور؟ اعم از اسلامی و غیر اسلامی؟

پاسخ: به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد.
 

پرسش: اگر مرتکب تقلب شویم وبه واسطه آن دارای مدرکی شویم که در شؤون زندگی ما تاثیر دارد تکلیف چیست؟

پاسخ: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست. استفتائات آيت الله سيستاني.

  مسئله225ـ تقلب در امتحانات مدارس و دانشگاهها جایز نیست اعم ار اینکه آن از طریق کمک گرفتن از دانش آموز و یادانشجوی بغل دست باشد و یا از راه پخش ورقه ها به طور پنهانی و یا از طریق اشتباه انداختن و اغفال ناظرین و یا هر وطریق نا مشروع دیگر که بر خلاف نظام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.


 

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

تقلب در امتحان با رضایت طرفین 

پرسش :تقلّب در سرجلسه امتحان، چه طرف دوّم راضى نباشد و چه طرفین راضى باشند. آن هم درمدرسه یا مکانى که توسط بیت المال مسلمین هزینه مى شود، چه حکمى دارد؟

پاسخ :تقلّب در امتحانات جایز نیست، خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه، ولى تقلّب در انجام تکالیف، زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد، حرام نیست، مگر این که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود.

قبولی در کنکور با تقلب 

پرسش :اینجانب سال گذشته با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق لیسانس شرکت کرده، و متأسّفانه با تقلّب کامل (100 درصد)، پرسشنامه را پر نمودم. کارى که هم اکنون خود نیز دلیل آن را نمى دانم! پس از اعلام نتایج، در شهریور امسال در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم. با توجّه به این که گزینش، بر حسب نمره علمى انجام مى گیرد، حقّ یک نفر را ضایع و سلب نموده ام، بدین جهت دچار عذاب وجدان شدید گشته، و قصد انصراف از تحصیل را دارم. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؟

پاسخ :در فرض مساله، در صورتى که انصراف شما سبب شود فرد دیگرى، که در نوبت است، پذیرفته شود، لازم است انصراف دهید، ولى اگر وقت آن گذشته، انصراف لازم نیست. امّا سعى کنید در آینده مطلقاً به سراغ تقلّب نروید، و خطاى گذشته و حقّ ضایع شده را با اعمال صالح جهت صاحب حق جبران نمایید.

تقلب در امتحانات حوزه 

پرسش :لطفاً نظرتان را در مورد تقلب در امتحانات دروس حوزوی بفرمایید. در صورت تقلب طلبه آیا شهریه ای که می گیرد حلال است یا حرام؟ وجهش را بفرمایید.

پاسخ :تقلب در امتحانات جایز نیست. هرگاه تقلب گسترده ای باشد که در امتحانات تاثیر کلی دارد شهریه ای که می گیرد اشکال دارد.

تقلب کردن در کنکور پزشکی 

پرسش :هرگاه دانشجویى (خداى ناکرده) در کنکور تقلّب کند، و قبول شود، چنانچه شک یا یقین داشته باشد که تقلّب مذکور تأثیرى در قبولى نداشته، اکنون که مى خواهد شروع به تحصیل کند وظیفه اش چیست؟

پاسخ :اگر شک داشته باشد اشکالى ندارد، و اگر یقین داشته باشد و موارد تقلب کم و محدود بوده آن هم مانعى ندارد، در غیر این صورت اشکال دارد. و در هر حال تقلب کردن خواه کم باشد یا زیاد کار حرامى است. استفتائات.

سؤال 1530ـ اینجانب سال گذشته با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق لیسانس شرکت کرده، و متأسّفانه با تقلّب کامل (100 درصد)، پرسشنامه را پر نمودم. کارى که هم اکنون خود نیز دلیل آن را نمى دانم! پس از اعلام نتایج، در شهریور امسال در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم. با توجّه به این که گزینش، بر حسب نمره علمى انجام مى گیرد، حقّ یک نفر را ضایع و سلب نموده ام، بدین جهت دچار عذاب وجدان شدید گشته، و قصد انصراف از تحصیل را دارم. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؟

جواب: در فرض مسأله، در صورتى که انصراف شما سبب شود فرد دیگرى، که در نوبت است، پذیرفته شود، لازم است انصراف دهید، ولى اگر وقت آن گذشته، انصراف لازم نیست. امّا سعى کنید در آینده مطلقاً به سراغ تقلّب نروید، و خطاى گذشته و حقّ ضایع شده را با اعمال صالح جهت صاحب حق جبران نمایید.

سؤال 1531ـ اینجانب سال 65 به جبهه رفتم. و نزدیک به 3 ماه به صورت نیروى داوطلب خدمت کردم. با تحریک یکى از دوستان، خودم را به موجى زدم و برگشتم. (البتّه دقیقاً نمى دانم چرا این کار را کردم.) و به عنوان جانباز 10% تشکیل پرونده دادم. پس از مدّتى که مشغول خدمت در شغل مقدّس معلّمى بودم، آتش عشق پزشکى در من شعلهور گشت، و همین عشق باعث شد که سه روز مرخّصى پزشکى جبهه را به 3 ماه تغییر داده (که در کلّ شش ماه شد) و از این طریق با سهمیّه رزمندگان قبول شدم. به این ترتیب به خاطر 6 ماه جبهه و 10% جانبازى 2 گروه به حقوقم (حقوق معلّمى) اضافه شد، و در کل حقوق لیسانس را برایم منظور کردند. همچنین از طریق 10% جانبازى توانستم حکم مأمور به تحصیل گرفته، و به تحصیل ادامه دهم. لطفاً به سؤالهاى من جواب دهید:

1ـ آیا حقوق اضافى که منظور داشته اند، حرام است؟ اکنون باید چه کنم؟

2ـ اگر حرام است، اضافه حقوقى که در این مدّت گرفته ام را چگونه جبران کنم؟

3ـ آیا به این ترتیب که در دانشگاه قبول شده ام، براى من مسؤولیّت شرعى دارد؟ براى پاک شدن گناهانم چه کنم؟

جواب: راه حلّ مشکل شما این است که از سهمیّه جانبازان و رزمندگان استفاده نکنید، و آنچه را گرفته اید به صورت مطمئنّى بازگردانید، و از گناه گذشته توبه کنید. ولى مدرک شما چنان چه از نظر امتحانات و غیره، مانند سایرین باشد، اشکالى ندارد.

سؤال 1532ـ در سال 75 دخترم در دانشگاه آزاد اسلامى قبول شد، ولى ریاست دانشگاه از ثبت نام و ورود ایشان جلوگیرى بعمل آورد. پس از حدود 8 ماه مکاتبه و رفت و آمد جویاى علّت شدم. اعلام نمودند که بر طبق حساب احتمالات قبولى نامبرده تقلّب محسوب میگردد. سؤال این است:

آیا حساب احتمالات در حقوق اسلامى جایگاهى دارد، و مى تواند باعث حکمى گردد، و سرنوشت یک انسان را رقم بزند؟

جواب: اگر حساب احتمالات بر یک پایه متقن علمى استوار باشد، و موجب قطع و یقین گردد، مى توان بر طبق آن قضاوت نمود، و اگر به این شکل نباشد، نمى توان کسى را به خاطر آن از نتیجه امتحانات محروم کرد. > استفتائات جلد 3 > 8 ـ تقلّب. آيت الله مكارم شيرازي.

كليد:  حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست  حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست   روش تقلب در امتحان تقلب در امتحانات درسی و در کنکور چه حکمی دارد ؟ حکم شرعی تقلب چیست؟ احکام تقلب در امتحان حکم شرعی تقلب کردن چیست؟  حکم تقلب در امتحانات حکم تقلب و دست بردن در نمره امتحان تقلب در امتحان چه حکمی دارد؟/ دیدگاه آیت الله سیستانی حکم تقلب در امتحانات براساس فتوای مقام معظم رهبری حکم شرعی تقلب در امتحانات یا کنکور ومسئله درآمدحاصله از آن؟ حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيست حکم تقلب در امتحان چيس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

68 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر در دوره دبیرستان یکی از معلم ها قبل از امتحان اگر کسی تقلب کنه من راضی نیستم و متاسفانه من این کار رو کردم و الان هم بسیار پشیمون هستم و البته امتحان کلاسی بود و اینطور نبود که پذیرش محدود باشه یا روی کنکور اثر داشته باشه میخواستم ببینم باید از اون معلم حلالیت بخوام؟ و اینکه رفتن پیش اون معلم و گفتن اینکه تقلب کردم برام خیلی سخته

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به طلب حلالیت از آن معلم نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. رضا می گوید

    سلام ببخشید اگه توی امتحانات دانشگاه کسی که خیلی درس نخونده ومیره امتحان میده تقلب میکن ونمرش ازکسی که صبح تاشب درس خونده بیشترشده واون شخص متوجه میشه که این تقلب کرده بهش میگ حق من ضایع کردی ومن حلالت نمیکم آیا بجز گناه تقلب حق اون شخصم به گردنشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر صرف امتحان است و امتیازی از کسی کسر و ضایع نمی شود، خیر ، شما نسبت به آن فرد ضامن نیستید.
      باید استغفار کنید، و جبران نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر.ببخشید یه سوال داشتم من از دوستم توی امتحان تقلب کردم خودش نمیدونه ولی از همون موقع
    خیلی خیلی پشیمونم اصلا آدمی نیستم که تقلب کنم . من الان واقعا نمیدونم چیکار کنم اگه بهش بگم بین همه پخش میشه که من ازش تقلب کردم و همه فکر میکنن هر امتحانیم که دادم با تقلب بوده . اینطوری ابروم می‌ره . تو کلاس اکثراً تقلب میکردن و من نمی‌دونستم. الان اگه من بهش بگم بین همه پخش میشه . اون نمره هام هیچ فایده ای برام نداشت . میشه بگین من واقعا باید چیکار کنم 😭

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گفتن به آن شخص اصلا ضرورت ندارد. حتما باید توبه کنید و بحث این است که اگر مدرکی و یا حقی از کسی ضایع می شود مثلا شما با این آزمون استخدام می شوید باید اصلاح کرد! وگرنه نیازی نیست به آن شخص اطلاع بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. امیرحسین می گوید

    با سلام
    من و عده ای از دوستانم در گروه تلگرامی در ازای دریافت مبلغی کم ! امتحان دیگران را حل میکنیم و یا به ازای اموزش چند جلسه کوتاه مبلغی رو دریافت میکنیم ! میشه بگید ایا این دو کار ما حرام هستند یا مشکل شرعی ندارند ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چون خلاف مقررات است بله شرعا جایز نیست و مال به دست آمده هم اشکال دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. دلارام می گوید

    سلام،لطفا جواب بدین،در امتحاناتی مثل فاینال زبان که همه آنلاین هستن و از کمکی استفاده میکنن و پذیرش هم محدود نیست،پول دادن به یه نفر دیگه برای امتحان دادن حق الناس محسوب میشه؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تابع مقررات آزمون است و طبیعتا اگر بعدا بخواهید با این مدرک از مزایای شغلی استفاده کنید اشکال دارد! چون سطح شما را نشان نمی دهد!
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. یگانه می گوید

    سلام
    اگر فیلم درسی به صورت افلاین در اینترنت پخش شود ولی صاحب فیلم راضی نباشد دانلود ان فیلم حرام و اگر از ان فیلم درسی ما نمره بالا تر دریافت کنیم یا در کنکور قبول شیم چی؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر حقی از صاحب فیلم ضایع می شود باید جبران نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. Zeynab می گوید

    سلام
    من دانش اموزم و الانم کلاس ها مجازیه. من درسام رو میخونم درحدی که بتونم به سوالات جواب بدم ولی وقتی میرم سر جلسه امتحان انلاین نمیتونم به سوالات پاسخ بدم و محبور میشم از روی کتاب نگاه کنم
    حکم این کار چیه؟
    در ضمن گفتم من خوندم و سر جلسه حتی جواب رو میدونم و نمیتونم بنویسم و مجبور میشم نگاه کنم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      جایز نیست.
      حتما به مشاور مراجعه کنید و ریشه یابی کنید و اگر لازم است برای کنترل اضطراب به پزشک مراجعه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. F.z می گوید

    سلام اگر بلدباشیم اما برای کمبود وقت یا چک کردن از روی جزوه نگاه منیم،اشکال دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر
      تابع قوانین است!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. .... می گوید

    سلام
    امتحان های خرداد امسال رو که مجازی بود جواباشو با تقلب نوشتم.پدرم که توی شرکتی کار میکنن این شرکت به بچه های کارکنانش که معدلشون از یه حدی بالاتر باشه مقداری مبلغ رو به عنوان کمک هزینه تحصیلی میده.این پوله الان حرام است؟اگه هست چیکارش کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گرفتن این پول اشکال دارد اگر خودتان ننوشته اید و تقلب کرده اید!. باید پس بدهید
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. سید حسین می گوید

    سلام.
    من دانشجو معلم هستم و دانشجو معلمان در واقع کارمند دولت محسوب میشن و استخدام آزمایشی هستن. حکم کارگزینی دارن. تعهد خدمت به آموزش و پرورش دادیم .
    بنابراین حقوق ماهانه داریم.
    من در طول 3 ترم گذشته که تدریس مجازی بود، در یادگیری و توجه به درس، بی توجهی کردم و اهمیت لازم را به درس هایم ندادم و تمام امتحانات را با تقلب قبول شدم. در واقع تمام دروس را با تقلب پاس کردم. الان خیلی پشیمانم توبه کردم و تصمیم جدی گرفتم که دیگه تکرار نکنم و توجه کافی به دروس داشته باشم. حالا 2 تا سوال برام پیش اومد
    1 میتونم ادامه تحصیل بدم و در ادامه مدرک تحصیلی بگیرم؟؟
    2 به خاطر بی توجهی و تقلب هایی که تا حالا کردم، آیا حقوقم حرام شده؟؟؟ یا ربطی به حقوق ندارد؟
    بدجور ذهنمو مشغول کرده و من کلا حساس و وسواسی و حتی تا حدودی کثیر الشک شدم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست.
      در متن نوشتار بالا کامل توضیح داده شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. محمد عرفان می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من در این اوضاع کرونا با مجازی شدن و ضفع در درس مواجه شدم و متاسفانه بعضی وقتا در کلاس ها تقلب میکردم، من کلاس هشتم بودم و به کلاس نهم میروم، من از کارم پشیمانم آیا باید توبه کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله چنین کاری جایز نیست. باید توبه کرد. متن نوشتار بالا را با دقت بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. ناشناس می گوید

    متشکرم از پاسخگویی و راهنماییتون

  13. الف می گوید

    سلام
    امتحان دادن با کتاب باز در امتحانات مجازی در صورتی که دبیر منعی برای این کار اعلام نکرده باشند چه حکمی دارد؟ با این فرض که خود دبیر آگاه است که خیلی از دانش آموزان این کار را انجام میدهند و به خاطر همین شرایط خاصی برای امتحان در نظر گرفته باشد(مثل زمان کمتر و محدود و سوالات تستی و …)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تابع قوانین و مقررات است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. ناشناس می گوید

        اگر درجایی قانونی در این مورد گفته نشده باشد چی چون جایی در این مورد چیزی ندیدم؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          در سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه تقلب قانونا جایز نیست.
          وفقکم الله لکل الخیر

    2. S می گوید

      امتحان open book یا همون کتاب باز ، فلسفه خودش رو داره و کاربرد خاصی داره مثلا یک امتحانی قراره برگزار بشه و استاد سوالات رو طوری طراحی کرده که برای بدست آوردن جواب باید از منابع مختلف ، برای بدست اوردن جواب استفاده کرد چون اون منابع در درس نبوده و هدف آموزش نبوده ، پس استاد میگه اون امتحان کتاب بازه ، و پس در این شرایط استاد گفت کتاب باز خب امتحان کتاب بازه یا موارد دیگری از کاربرد امتحان کتاب باز و… ؛ ولی اگر اینطوری نباشه و صرفا برای اینکه استاد منع نکرده و آگاه به تقلب هست و… هر چیزی به جز امتحان با فلسفه و کاربرد امتحان کتاب باز ، باز کردن کتاب جایز نیست .

  14. محمد می گوید

    سلام در فتوای رهبری مطرح شده که خلاف مقررات نظام اگر زحمتی نیست این مطلب را توضیح دهید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در اینجا منظور قوانین و مقررات آموزش و پرورش و دانشگاه است که تقلب را خلاف قانون می دانند، لذا شرعا جایز نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  15. سارا🍁 می گوید

    سلام اگه تقلب کنیم به خاطر شرایط اما بعدا جبران کنیم بازم اشکال داره مثلا من به خاطر کنکور نمی تونستم درس ها مدرسه بخونم وتقلب کردم. با توجه به این که آنلاین بود مدرسه کارم حقی از کسی ضایع کرده یا نه
    من اختلال اضطراب داشتم و مدرسه نمی رفتم چیه دروغ میگفتم مریضم و حتی امتحان ترم اول پیش دکتر رفتم که مجوز الکی بده که مریضم اما فقط اضطراب داشتم ودرس نخوندم یکی از بچه ها امتحان داده بود ونمرش پایین شده آیا من دربرابر او گناهکارام والان باید چیکار کنم؟؟🙂

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله چنین کاری گناه است و باید توبه کرد و جبران نمود، با دفتر مرجعتان تماس بگیرید.
      ضمنا برای اضطراب به یک روانشناس بالینی یا روانپزشک رجوع کنید و به راحتی قابل درمان است، انشاالله.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. زهرا می گوید

        باسلام ، من در طول سال گوشی نداشتم و تغریبا در کلاس ها شرکت نداشتم
        درس هارو هم تغریبا هیچ کدام رو یاد نگرفتم
        الان نزدیک امتحانات یک گوشی فراهم کردم
        پایه یازدهم هستم و برای کنکور باید دوباره همه این مطالب رو یاد بگیرم
        اما الان به دلیل کمبود وقت ممکنه مردود بشم
        اکثر دانش اموزان کلاس هم تقلب میکنند
        و معلم هاهم میدانند که دانش اموزان در امتحانات تقلب میکنند
        ایا با این شرایط باز هم تقلب جایز نیست؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          خیر نمی توان تقلب کرد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  16. ش.....ی...... می گوید

    سلام.وقتتون بخیر
    من می خواستم بپرسم اگرشخصی درامتحان تقلب کرده باشه والان به شدت پشیمون باشه همین که رضایت همکلاسی هاش روجلب کنه کافیه؟یابایدرضایت معلم روهم جلب کنه؟
    ضمن اینکه توبه هم کرده باشه ودیگه تقلب نکنه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید توبه کرد. نیازی به رضایت از همکلاسی ها نیست. اگر گفتن به معلم باعث مفسده می شود، توبه کنید و تلاش کنید سطح علمی خود را بالاتر ببرید و دیگر این کار را تکرار نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  17. محمد می گوید

    سلام علیکم.تقلب در دروسی که برای دانشجویان در هر ترم هست و ربطی به رشته آنها ندارد مثل هلال احمر و سواد رسانه و….. که این امتحانات تاثیری در انتخاب شغل ندارد باز هم حرام هست؟ و اگر واقعا هدف یادگیری این امور است چرا از آنها امتحان گرفته میشود؟ ما دانشجویان خیلی هنر کنیم باید دروس اصلی خودمان را بخوانیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تقلب جایز نیست.
      شما متعهد به رعایت قوانین مجموعه ای که در آن تحصیل می کنید هستید و طبیعتا در تمام مرکاز علمی هم دروس اصلی هست و هم جانبی، صرف جنبی بودن دلیل بر تقلب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  18. آیه می گوید

    استاد ما به همه دانشجویان اجازه داده در صورت داشتن اشکال در امتحان به کتاب مراجعه کنند چون معتقد اصل یادگیری ماست نه نمره آیا این تقلب است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در اختیارات معلم باشد اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  19. نوکر خانم فاطمه زهرا می گوید

    سلام
    من یه دختر چادری و مذهبی هستم
    علاقه ای به تقلب ندارم
    اما یه مشکل هست
    تمام همکلاسی های من در امتحان تقلب میکنند و همیشه نمرشون بیسته به همین دلیل معلم ها به اونها بیشتر توضیح میدن و اگر کم و کسری در نمرشون باشه حتما براشون جبران میکنن که اونهم خیلی کم پیش میاد که کمرشکن کم بشه خیلی خیلی کم
    من درسم خوبه اما خوب بعضی موقع یه کم و کسری هایی دارم اما معلم ها سخت گیری میکنن
    خوب حق من ضایع میشه
    من حق تقلب دارم؟ 😔
    از دست معلم ها عصبی شدم بسکه تفاوت تبعیض میشن
    من همیشه نمرم کامل بوده و لی خوب یه وقتایی ادم یه یادش می ره 🙍

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حکم تقلب کاملا واضح هست!، مطالبی که لطف کرده اید و نوشته اید دلیل تقلب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  20. مهدی می گوید

    سلام.
    ببخشید اگر کسی به ما با صدای بلند تقلب بدهد اما من قبلا با او گفته بودم که تقلب نده، و او با صدای بلند بگوید ومن بدون اراده بشنوم حکم این چیه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر منظور شما در امتحان مجازی است، طبیتا نباید در جایی باشید که چنین شخصی هست و این کار را می کند. کار او شرعا جایز نیست.
      شنونده نیز بستگی به شرایط دارد، طبعا اگر پاسخ را نمی دانید و او رسانده است در حکم تقلب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  21. MAHDAVI می گوید

    : الان که امتحانا مجازی هستش ، و اکثر دانشجوها بالاخره از روی کتاب یا از طریق دوستانشون بغضی از سوال ها رو می نویسن ، آیا اینکه تو امتحانا بعضی از سوال ها رو علارغم اینکه قبل امتحان مطالعه می کنیم ولی پاسخ رو ندونیم و از روی کتاب بنویسیم اشکال داره؟

    چون امتحان پایان ترم هست و اینکه نتیجه این امتحانا در مدرک تاثیر داره ممکن هست درآمدی که از طریق این مدرک باشه شبهه ناک باشه
    اگه هم بخوایم صرفه براساس آنچه که در ذهنمون هست به سوالات پاسخ بدیم حقمون میره چون اکثر هم کلاسی ها از روی کتاب می نویسن یا از دوستانشون می پرسن
    با توجه به این شرایط، آیا پاسخ بعضی سوالات از روی کتاب اشکال شرعی دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینکه می فرمایید اکثر دانشجویان!، مگر ما و شما چنین آماری داریم که چنین ادعایی بکنیم. بر فرض عده ای هر کاری بکنند دلیل بر درستی و مجوز برای ما و شما نمی شود.
      قطعا اگر جزو شرایط امتحان این هست که نباید به کتاب مراجعه شود، رجوع شما دارای اشکال شرعی است و جایز نیست.
      حکم در متن نوشتار واضح آمده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  22. Arash می گوید

    سلام وخسته نباشد
    ****

    حال سوال من این است
    ۱ -این شخص چگونه توبه کند و از صاحب حق رضایت بگیرید؟؟
    ۲ادامه تحصیل آن دارای مشکل است؟؟
    ۳مدرک این شخص دارای مشکل می باشد ؟؟
    ۴اگر بخواهد انصراف بدهد آبرویش می رود و می ترسد عاق والدین شود !!آیا می تواند بعد از فارغالتحصیل شدن از پولی که از این مدرک بدستش می آید رد مظالم کند ؟؟
    ۵ رد مظالم او قبول است؟؟

    آها در ضمن مرجع تقلید ایشون رهبری هستند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این مسئله را از دفتر مقام معظم رهبری سوال بفرمایید تا کامل راهنمایی کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. Arash می گوید

        ببخشید
        ممنونم که جواب داد
        اما می شه فقط به سوال ۱و۲و۳ جواب بدید
        تا ببینیم اصلا دوستم می تونه واسه اجازه به دفتر مراجعه کنه یا نه
        سوال ۴ هم اگه تا حدودی راهنمایی کنید ممنونتون می شم
        خدا خیرتون بده یک در دنیا و هزار در آخرت بهتون بده

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اینکه کار حرامی انجام داده اند شکی نیست و باید توبه کنند و توبه هم فقط زبانی نیست!، درآمد اینچنینی هم محل اشکال هست و حق الناس هست. حتما باید با دفتر تماس بگیرید.
          با این شماره ها تماس حاصل فرمایید:
          واحد سوالات شرعی قم : ۰۲۵۳۷۷۴۶۶۶۶
          واحد سوالات شرعی تهران : ۶-۶۴۴۱۲۰۰۰ ۰۲۱
          وفقکم الله لکل الخیر

  23. علی می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    اگر استاد تمرین های برای دانشجویان تعیین کند آیا حل این تمرین ها با استفاده از کتاب حل تمرین اشکال دارد؟ حل تمرین های کتاب در اینترنت موجود هستند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مقرراتی در این زمینه نباشد، اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  24. مهدی می گوید

    خیلی ممنون که جواب دادید اقای طاها . اره من واقعا وسواس دارم . درسم هم خیلی خوبه البته اگه این فکرا بزارن و اذیتم نکنن هر روز فکر جدیدی میاد و حس میکنم پولم حرام میشه یا تستی رو نتونم حل کنم میگم بیا پس تخصص ندارم درامدم حرام شد . مشکلم اینجاست نمیتونم مثل افراد عادی باشم . دوستام همیشه تو مدرسه تقلبی میکنند ولی من سه چار موردی کردم و پشیمونم ولی معلم ها گاهی نمره هایی بم دادن بنظرم حقم نبوده و میدونم حتما دوباره معلم ها از این نمره ها میدن . مثلا برا همین وسواسم میخام برم دکتر اهواز و باید غیبت غیر موجه کنم و معلم ها هم نمره کم نمیکنند و امثالهم شک هایی عجیب غریبی میکنم . مثلا نکنه اگه معدلم کم میشد جزع کسایی بودم سازمان سنجش بم شک میکرد و کارنامه نمیداد و نمیزاشت برم رشته ای و معلم ها چنین نمره هایی دادن . مثلا تو زیست یبار معلم سطح شهرتان ی ازمون گرفت و گفت به نفر اول تا ۱۰ ام مستمر ۲۰ میدم . من اول شدم ولی ۱۵ ام رو ۱۷ داد و ۲۰ نکرد و چندین بار بص گفتم نکرد ولی نوبت دوم که زیست رو بهتر گرفتم ولی در حد ۲۰ نبود بم ۲۰ داد به دوستام هم کمک کرد البته . و من خیلی پیش همه ابرو شو بردم و گفتم ب قولش عمل نکرد . این نمره حلاله؟ یا شک دارم بش گفتم امروز اگه نمره حلالی نیست ازم کمش کن این نکنه چابلوسی باشه یا یک بار اپلیکیشن هایی ک ساختم نشونش دادم خوشش اومد و…

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای حل این مشکل لازم هست که حتما با یک روانشناس جلساتی رو داشته باشید. مهم الان مدرک و این چیزها و نیست الان در این سن باید راه های کنترل وسواس رو یاد بگیرید و گرنه چند سال بعد شاید این حالتها تشدید بشه و این اصلا خوب نیست. حتما به این مشاوره نیاز دارید.
      اصلا به این درآمد حلال یا حرام در آینده فکر نکنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  25. مهدی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من دوم دبیرستان، یمدته حساس شدم قبلا تقلبی های کوچکی سه چار بار کردم، و یا مثلا میگفتم مریضم و الکی نمی‌رفتم مدرسه اینا هم نمره انضباط کم نمیکردن و باید برا امتحانی که غیبت کردم مستمر ۰ میدادن ولی چون میگفتم مریضم ۰ نمیدادن و انضباط کم نمیکردم و یا ورزش نمیکردم و لی ۲۰ دادبم یسال معلم ورزش ب بابام گفت نمیدونستم پسر توعه و همین چیزا ولی من یسال ب معلم گفتم نمره حق بده این فکر کرد نمره اضاف میخام، یسال هم فامیلمون بود گفت چون درست خوبه ۲۰ میدم، حالا تو همه درسام ی شکی دارم مثلا ی تمرین ننویسم یا…. وسواس شدم،میترسم طبق نظر آقای مکارم یا رهبری حرام شه پول آینده ام، با نمره معدلم مدرسه نمونه و تجربی قبول شدم حالا انصراف بدم یا ب معلما بگم برا سال بعد اون ۰ ها رو حساب کنن گ غیبت کردم؟ فکر کردم شما هم مثل بقیه جواب نمی‌دید ولی دیدم جواب وسواسی هارو هم دادید و حالم خوب شد خیلی نگرانم کمکم کنید، میترسم پول بعدام حرام شه یا کنکور رو و دارن و بجاش معدل بزارن، اینم بگم خیلی پشیمونم و اصلا دیگه تقلب نمیکنم ولی ممکنه معلم نمره ای بده ک بنطرم حقم نباشه مرسی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اصلا به این وسواس ها توجه نکنید، نسبت به گذشته اگر موردی بوده توبه کنید و دیگر این کارها را انجام ندهید. اگر شرایط علمی همین رشته را دارید پول کاری شما در آینده هم بدون مشکل هست. تمام تلاشتان را بکنید در همین سن و سال خوب درس بخوانید و خوب هم دینداری کنید. به وسواس هم اعتنا نکنید، اگر می بینید وسواس در شما وجود دارد حتما با یک روانشناس مشورت کنید و راه های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل خیر

    2. ناشناس می گوید

      سلام خسته نباشید سوالی داشتم.
      من دانشجوی ارشد زبان هستم و تا حالا تقلب نکردم اما این ترم برای یکی از درسامون همه هم کلاسی ها توافق کردند که چون کلاس ها و امتحانات غیر حضوری بوده با همکاری هم سوالات رو پاسخ بدیم(فقط ده نفر هستیم و کلاس دیگه ای هم مرتبط با رشته ما در دانشگاه نیست که حق اونا ضایع بشه) من هم که دیدم همه راضی هستند و سطح سوالات بالاست رضایت دادم اما الآن موندم که کارم درست بوده یا نه و خیلی اذیت شدم(این درس هامون علاوه بر امتحان پروژه هم دارند در نتیجه تمام نمره به امتحانات مربوط نمیشه)
      و اینم اضافه کنم که همه درس رو خوب خوندیم قبل از امتحان و فقط همین دو واحد در کل دروسمون بوده.

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        واضح است که چنین کاری اشتباه، و خلاف مقررات است و درست نیست.
        وفقکم الله لکل الخیر

      2. فففف می گوید

        سلام من توی امتحان از روی دوستم که حتی او اصن نمی دانست تقلب کردم امتحان امتحان کلاسی بود و الان خیلی عذاب وجدان دارم کلی توبه کردم و می ترسم حق الناس گردنم باشه
        به دوستم هم اصن نمی تونم بگم
        چی کار کنم شب ها اصن نمی تونم بخاطر این قضیه بخوابم

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          در امتحان کلاسی که حقی از طرف مقابل ضایع نمی شود حق الناس نیست، اما این کار جایز نیست.
          تلاش کنید که دیگر این کار را انجام ندهید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  26. فرزانه می گوید

    سلام
    دختری با ویزای تحصیلی به خارج از کشور رفته و حالا به مشکل خورده و نیاز به مدرک تحصیلی دیپلم دارد از من خواسته که در قبال دریافت مبلغی به جاش امتحان بدهم با توجه اینکه او ایران نیست و مورد استفاده از مدرک ادامه تحصیل در خارج از کشور است انجام این کارو دریافت پول اشکال شرعی دارد؟
    باتشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شرعا چنین کاری جایز نیست، چون خلاف مقررات است.
      وفقکم الله لکل خیر

  27. unknown می گوید

    سلام
    من این حکم تقلب در امتحان رو به صورت اشتباه به یک نفر گفتم
    الان این کارم حکم دروغ بستن به خدا و پیامبر رو داره؟
    لطفا جواب بدید.خیلی ناراحتم فکر میکنم روزه ام باطل شده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تقلب جایز نیست.
      روزه شما باطل نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  28. *ز چ* می گوید

    سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم اگر در امتحان در حد ۱الی۱ونیم نمره تقلب کرد ک نمره کامل بگیرم باز هم مشکل دارد؟در حد قبولی ک قبول میشم ولی میخوام نمرم کامل بشه باز تاثیری داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بدیهی است که جایز نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. *** می گوید

    ایا اگر بیشتر افراد کلاس در امتحان تقلب می کنند و امر به معروف و نهی از منکر ما تاثیری در ان ها ندارد باید چه کار کنیم؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر نهی از منکر تاثیری ندارد، یا ارجاع به مسئولین هم جواب نمی دهد، وظیفه شما این هست که خودتان حداقل تقلب نکنید، ونسبت به سایرین اگر تاصیر ندارد، وظیفه ای ندارید.
      وفقکم الله لکل الخیر