وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست

4

حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست

فهرست این نوشتار:

امام صادق(علیه السلام) به نقل از پیامبر اسلام(صلى الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ مَشى‏ الى‏ ساحِرٍ اوْ کاهِنٍ اوْ کَذّابٍ یُصَدِّقُهُ فیما یَقُولُ فَقَدْ کَفَرَ بِما انْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتابٍ»؛ [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ وسائل الشيعه، ج 12، ابواب ما يكتسب به، باب 26، ح 3.](کسى که به سراغ جادوگر، یا پیش گو، یا آدم هاى دروغگویى که از آینده خبرمى‏ دهند، برود، و گفتار آنها را تصدیق کند، نسبت به قرآن مجید کفر ورزیده است!). طبق روایات مذکور، کسانى که براى یافتن گمشده خود به سراغ افرادى مى ‏روند که سر کتاب باز مى کنند یا کارهای اینچنینی می کنند، مرتکب گناه بزرگى مى‏ شوند! چرا که اگر این باب گشوده شود، مفاسد بسیارى مثل تضعیف ایمان و اعتقاد افراد را بدنبال خواهد داشت.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

سحر و شعبده و احضار ارواح و جن

س 1230: یادگرفتن و یاددادن و دیدن شعبده و اقدام به بازیهایی که همراه با تردستی هستند، چه حکمی دارد؟
ج: یاددادن و یادگرفتن شعبده‌ای که از انواع سحر باشد، حرام است، ولی بازیهایی که همراه با سرعت حرکت و تردستی هستند و از انواع سحر محسوب نمی ‏شوند، اشکال ندارد.

س 1231: آیا آموختن علم جفر و رمل و زیج‏ها و علوم دیگری که از امور غیبی خبر می‏دهند، جایز است؟
ج: آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد که موجب يقين و اطمينان به کشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل به‌طور صحيح اشکال ندارد به شرطى که مفسده‏اى بر آنها مترتّب نشود.

س 1232: آیا یاد گرفتن سحر و عمل به آن جایز است؟ و آیا احضار ارواح و ملائکه و جن جایز است؟
ج: علم سحر و يادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد وامّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفى دارد.

س 1233: مراجعه مؤمنین به بعضی از کسانی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه می‏کنند، با توجه به اینکه یقین دارند که آنها فقط کار خیر انجام می‏دهند چه حکمی دارد؟
ج: اين کار فى ‏نفسه اشکال ندارد، مشروط بر اينکه از راههايى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.

س 1234: آیا فالگیری از طریق سنگریزه و کسب درآمد با آن جایز است؟
ج: اخبار به کذب جايز نيست.

هیپنوتیزم‏

س 1235: آیا هیپنوتیزم جایز است؟
ج: اگر به منظور غرض عقلايى و بارضايت کسى که مى‏خواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با کار حرامى هم نباشد، اشکال ندارد.

س1236: عدّه‏ای نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحی انسان مبادرت به هیپنوتیزم می‏کنند، آیا این عمل جایز است؟ آیا افرادی که در این زمینه صاحب تجربه هستند ولی متخصّص آن نیستند، جایز است اقدام به این کار کنند؟
ج: به‌طور کلى يادگيرى هيپنوتيزم و استفاده از آن به غرض عقلايى حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط اينکه با رضايت و موافقت کسى باشد که مى‏خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد. اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ارتباط انسان با جن [جن]

پرسش : با عرض احترام سئوال بنده این است که آیا ممکن است انسان با جن ارتباط برقرارکند؟ با توجه به اینکه این دو از یک عالم وجودی نیستند آیا این ارتباط میسر است؟ آیا رجوع به افرادی که ادعای ارتباط با جن را دارند به هر نیت و غرض مثلا برای مداوا از لحاظ شرعی اشکالی ندارد؟
پاسخ : این ارتباط امکان دارد ولی رفتن دنبال این کارها جایز نیست.

تبعیت اجنه از پیامبر(ص) [جن]

پرسش : با توجه به اینکه در قرآن از خلقت جن صحبت شده چرا خلقت آنها اینقدر ناشناخته مانده است؟ آیا آنها پیامبر جداگانه ای دارند؟
پاسخ : از ظاهر آیات قرآن استفاده می شود که آنها تابع پیامبر ما هستند و چون مخلوقی جداگانه می باشند از ما مخفی مانده اند.

احضار ارواح و هیپنوتیزم [احضار ارواح]

پرسش : افرادی هستند که کار هیپنوتیزم و احضار روح می کنند. می خواستم بدانم که کار آنها از نظر شرعی عیب دارد؟ البته اگر این کار برای تقویت ایمان انسان های دیگری که مثلا در حال دیدن احضار روح هستند باشد (همچنین افرادی که کار احضار روح می کنند پولی را نگیرند و فقط برای رضای خدا باشد ) از نظر شرعی اشکال دارد یا نه؟ اگر احضار روح و یا هیپنوتیزم برای روشن شدن حقیقتی باشد اشکال دارد یا نه؟
پاسخ : غالب اینگونه مدعیان در خطا و اشتباه اند هر چند اصل عمل امکان پذیر است و اگر برای کشف امور پنهانی انجام گیرد حرام می باشد.

حکم احضار ارواح [احضار ارواح]

پرسش : نظر حضرتعالى در مورد احضار ارواح چیست؟ آیا عقلا این کار امکان پذیر است؟ و چنانچه ممکن باشد، آیا از دیدگاه شرع مجاز است؟
پاسخ : این کار عقلا امکان پذیر است، ولى شرعاً جایز نیست، و مفاسد زیادى به بار مى آورد.(1)استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

علم جفر، جن، روح و خرافات

. سِحر و جادو : هرچند سحر و جادو به تصديق قرآن مجيد حقيقت دارد[1] ، ولى غالب آنچه را مردم سحر و جادو مى‌دانند اوهام و خيالاتى بيش نيست. براى رفع آن هر روز پنج مرتبه آية الكرسى بخوانيد و به خود و اطرافيانتان بدميد و هر روز هر چند به مقدار كم صدقه بدهيد و بر خدا توكّل كنيد.
. چشم زخم : چشم زخم در حقيقت نوعى انرژى موجود در چشم است كه هر كه داراى آن است مى‌تواند از آن استفاده خوب يا بد كند؛ مانند چاقويى است كه كسى به دست مى‌گيرد. ولى بيشتر چشم زخم‌هايى كه مردم مى‌گويند خيالات است. براى رفع آن هر روز پنج مرتبه آية‌الكرسى بخوانيد و به خود و اطرافيانتان بدميد وهر روز هرچند به‌مقدار كم صدقه بدهيد و بر خدا توكّل كنيد.
. علم جفر : چون علم جفر به‌طور كامل نزد غير معصومين نيست و ناقص آن اثر چندانى ندارد، تأييد نمى‌شود و به دنبال آن نرويد.
. احضار روح : ارتباط با ارواح عقلا ممكن است، ولى اين كار شرعاً جايز نيست و مفاسد فراوانى به بار مى‌آورد.[2]
. جنّ : موجودى است ناپيدا و مطابق آنچه در قرآن آمده حقيقت دارد[3] ، امّا بر خلاف پندار برخى عوام كارى به انسان‌ها ندارد و آنچه در افواه مشهور است غالبآ زاييده خيالات است وكسانى كه مبتلا به اوهام هستند لازم است هرگز به آن فكر نكنند واگر در هر روز پنج مرتبه آية‌الكرسى[4] را بخوانند آرامش بيشترى خواهند داشت.
. احضار جنّ : اين امر ممكن است ولى شرعآ جايز نيست وبسيارى از مدّعيان آن دروغگو يا خطاكارند.
. اوراق شيخ احمد[5] : اين مطالب اعتبارى ندارد و عمل به دستورالعمل آن جايز نيست و ساليان دراز است كه به‌طور مرموزى انجام مى‌شود و بعيد نيست دشمنان اسلام براى سست كردن عقيده مسلمانان دست به اين كار زده باشند.

  • [1] . براى شرح بيشتر مى‌توانيد به تفسير نمونه، جلد 1، ذيل آيه 102 سوره بقره مراجعهكنيد.
  • [2] . رك: ارتباط با ارواح.
  • [3] . از جمله آياتى كه به وجود «جن» اشاره كرده سوره اسراء، آيه 88، سوره كهف، آيه 50،سوره الرّحمن، آيه 39.
  • [4] . آية الكرسى آيه 255 سوره بقره است ولى بهتر است دو آيه بعد را نيز بخواند.
  • [5] . «اوراق شيخ احمد» اصطلاحى است براى مطالبى به اين مضمون كه شخصى در خواب يكى از معصومين را ديده و دستورى داده و فرموده هر كه آن را بنويسد چنين مى‌شود و اگر ننويسد چنان مى‌شود.
  • احکام ویژه ( 600 مسئله كثير الابتلاء)، آیت الله مکارم شیرازی.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: سحر وجادوچه حکمی دارد ؟
پاسخ: سحر وجادواز محرمات ومعاصی کبیره است و جایز نیست.

پرسش: آیا جادو وجود دارد وکسی که عنوان می کند با جادو وجادوگری می تواند حال یکی را پریشان کند واقعیت دارد؟
پاسخ: سحر وجادو چنانکه از قرآن کریم بدست می آید اثر دارد (فیتعلمون منهما مایفرقون بین المرء وزوجه) والبته دعاهائی هم برای ابطال جادو و سحر هم هست و لی اکثر کسانی که ادعای سحر و جادو دارند دروغ می گویند و با ترفندهائی مردم را فریب می دهند و گاهی در اثر تلقین شخصی را مریض و بیمار می کنند و او گمان می کند جادو شده است.
۲پرسش: آیا شعبده بازی برای تفریح و سرگرمی ایراد دارد ؟
پاسخ: اگر مستلزم ضرر رساندن به مؤمن و مانند او باشد حرام است.

پرسش: ایا مراجعه به دعا نویس اشکال دارد؟ نظر شما در مورد سحر و جادو چیست؟
پاسخ: مراجعه به دعا نویس اشکال ندارد ولی سحر وجادو جایز نیست.استفتائات آیت الله سیستانی.

 مسئله 598ـ خواب مغناطیسی و احضار ارواح جایز است ؟

جواب : هر آنچه به انسانی که نباید به او صدمه زد ضرر و آسیب می رساند ، حرام است و جایز نمی باشد.

مسئله 599ـ آیا تسخیر جنّ برای حل مشکل مردمان مؤمن ، جایز است ؟
جواب : حکم این سؤال همانند حکم سؤال پیشین است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

  1. باطل كردن سحر و اثر چشم زخم +دستور آيت الله بهجت
  2. حکم شرعي دعانویسی چيست
  3. پژوهشي پيرامون قمر در عقرب
  4. حکم شعبده بازی و تردستی چیست
  5. دستور العملي براي حل مشكلات جوانان از آيت الله بهجت


کلید:  حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست نظر مراجع تقلید درباره جن و جن‌گیری حکم کمک گرفتن از جن ها و رفتن پیش دعا نویس  آموزش تسخیر جن دعای تسخیر جن تسخیر انسان توسط جن تسخیر جن مسلمان روش تسخیر جن تسخیر موکل کتاب تسخیر جن تسخیر پری روش احضار جن مسلمان احضار جن با نعلبکی فیلم احضار جن دعای احضار جن مسلمان احضار جن خوب احضار فرشته احضار جن مسلمان به روش ساده احضار جن به روش ساده مدیوم وی یا یا تخته احضار روح تخته وی‌یا ویجا  اموزش احضار روح فیلم احضار روح چگونه احضار روح کنیم احضار روح با نعلبکی احضار روح واقعیت دارد احضار روح و جن احضار روح اپارات دعای احضار روح حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست حکم تسخیر جن و احضار روح و شیاطین چیست 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. Mehrab می گوید

    سلام، در کتاب ***شیخ بهایی ،نوشته احضار ملک، یک روش خاصی گفتند، سوالی که دارم اینه، ایا منظور شیخ بهایی از احضار ملک، احضار جن هست؟ یا فرشته؟ مثلا در بعضی سایت ها نوشتند، روش تسخیر موکل های سوره یس، ایا اینکار ممکن هست؟ در کتاب شیخ بهایی، من تسخیر جن دیدم، احضار روح، احضار ملک دیدم، اما تسخیر ملک ندیدم(به نظر خودم هم این کار غیر ممکنه، چون فرشته که بدون اذن خدا کاری نمیکنه، اختیاری هم نداره و گناه هم نمیکنه) نظر شما چیه؟ اگر منظور شیخ بهایی، احضار ملک هست؟ لطفا توضیح بدید، مگر فرشته ها میتونن بدون اذن خدا کاری کنند؟ مثلا وقتی ما از معصومین کمک میخوایم، اون ها واسطه هستند و خدا هم این اجازه رو داده که به واسطه اونها از خدا کمک بگیریم، به فرشته ها هم این اجازه رو داده؟ لطفا کامل توضیح بدید🙏

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این امور بسیار تخصصی است. افراد عادی که نوعا اجتهاد دینی در این امور ندارند اگر وارد این امور شوند نوعا به دام شیاطین قرار می گیند و مسیری بسیار خطرناک است. کتب شیخ بهایی علاوه بر اصلاح نسخه؛ نیاز به تخصص دارد برای افراد عادی نیست.
      افراد مومن به اذن خدا می توانند به برخی از قدرت ها برسند که برخی با فرشته ها و برخی می تواند با اجنه مومن باشد. از آن سو برخی از کفار می توانند نیروهایی را به وسیله اجنه کفار به دست بیاورند؛ هم اینها به اذن خداست اما با چه نیتی افراد به سمت این کارها می روند بسیار مهم است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ننن می گوید

    سرکتاب بر اساس علم جفر هست علم جفر علم امام جواد سرکتاب براساس علم اعداد حروف یعنی جفر هست دعاویسی مسلمانان همه از انبیا امامان هست هر دینی دعانویسی داره که هیچ ربطی به هم نداره

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ببینید علم جفر نزد اهل البیت با این جفر متداول دوتا هست، ما در آن مورد روایت داریم! و در نزد امام عصر هست تا زمان ظهور، حتما روایاتش را بخوانید!، یعنی این ادعای شما اصلا صحیح نیست!.
      ثانیا این مسخره بازی هایی که به اسم سرباز کردن کتاب الان متداول شده بیشتر جنبه تخریب دین را دارد، یکسری بی سواد عمر مردم را هدر می دهند!، از روی قرآن بلد نیست درست بخواند ادعا می کند اول و آخر کار مردم را درست می کند، انتهایش هم انواع آسیب ها را به مردم می زند! بر فرض آنکسی هم که مثل برخی از علما گوشه ای کار کرده باشند، نمی آیند در کوچه و خیابان برای جیب مردم کیسه بدوزند و دین و ناموس مردم را به بازی بگیرند!
      اگر درست بود مطمئن باشید بسیاری از مشکلات را همین فقهای ربانی با آن حل می کردند!، آسیب هایی که مردم از این بازی ها در جامعه دارند می بینند را شما هم ببینید، متوجه ربطش می شوید!!.
      وفقکم الله لکل الخیر