وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم تزریق آمپول برای روزه دار چیست

2

حکم تزریق آمپول برای روزه دار چیست

در نوشتار قبل  نظر مراجع پیرامون همین موضوع و سرم زدن به صورت تفصیلی  بیان شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل بحث حتما بخوانید.

رساله توضيح المسائل

[ احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی]

مسأله 1576 احتیاط واجب آن است که روزه دار (1) از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود خودداری کند (2)، ولی تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند (3) یا به جای دوا استعمال می شود اشکال ندارد (4).

(1) (فاضل:) باید روزه دار.. (نوری:) احتیاط مستحب آن است که روزه دار..

(2) (بهجت:) بلکه اجتناب خالی از وجه نیست..

(3) (بهجت:) یا به جهت دیگر استعمال می شود، اشکال ندارد و اجتناب از آمپولی که معلوم نیست از قسم اول باشد یا نه، لازم نیست.

(4) (نوری:) و تزریق هیچ نوع از آمپول ها روزه را باطل نمی کند.

(اراکی:) مسأله استعمال آمپول هایی که تزریق می شود، تقویتی باشد یا غیر تقویتی؛ و نیز سرم غذایی و تقویتی چون در موارد مذکور أکل و شرب صادق نیست اشکال ندارد. (گلپایگانی، صافی:) مسأله احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خودداری کند و فرق بین آمپول ها نیست. و اگر لازم شد و تزریق کرد، روزه او باطل نمی شود.

(خوئی، تبریزی:) مسأله آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جهت دیگر استعمال می شود، برای روزه دار اشکال ندارد. و بهتر آن است که از استعمال آمپولی که به جای دواء و غذا به کار می برند، خودداری کند.

(سیستانی:) مسأله آمپول و سرم روزه را باطل نمی کند هر چند آمپول تقویتی یا سرم قندی نمکی باشد و هم چنین اسپری که برای تنگی نفس استعمال می شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمی کند و هم چنین دارو در چشم و گوش ریختن روزه را باطل نمی کند اگر چه مزه آن به گلو برسد و اگر در بینی بریزد اگر به حلق نرسد روزه را باطل نمی کند.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

[(مکارم:) تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی یا بی حسی و مانند آن که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد ولی تزریق آمپول ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می شوند) جایز نیست.]

(زنجانی:) مسأله احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال سرم و آمپولی که به جای غذا بکار می رود خود داری کند، ولی تزریق آمپول دوایی و آمپولی که عضو را بی حس می کند، اشکال ندارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

تزريق آمپول و سرم
189. نظر شريف جناب‌عالى درباره تزريق آمپول و ساير تزريقات نسبت به روزه‌داران در ماه مبارک رمضان، چيست؟
ج) احتياط واجب آن است که روزه ‏دار از آمپول‌ هاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مى‌‏شود و نيز انواع سرم‌‏ها خوددارى کند، لکن آمپول‌هاى دارويى که در عضله تزريق مى‌‏شود و نيز آمپول‌هايى که براى بى‏ حسکردن به کار مى‌‏رود، مانعى ندارد.

190. حكم تزريق سرم در حال روزه ماه رمضان چيست؟
ج) بنابر احتياط واجب، بايد از تزريق سرم خوددارى كند؛ خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، يا جنبه دوايى و مانند آن. استفتائات آیت الله خامنه ای.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/97DQDB

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1. رساندن غبار غليظ به حلق در حال روزه
  2. اگر به علت ندانستن حكم روزه را باطل كند
  3. حكم ملاعبه با همسر در حال روزه
  4. احكام جامع استمنا در حال روزه
  5. كفاره استمنا در روزه چيست
  6. روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد
  7. احكام آميزش جنسي در روزه
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. کمال الدین نصرتی می گوید

    نظر آیت الله مکارم درباره این حکم در سایتشون اینچنین آمده:
    تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی یا بی حسی و مانند آن که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد ولی تزریق آمپول ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می شوند) جایز نیست.
    اما شما نظر دیگه‌ای از ایشون ثبت کردید!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظر قدیم ایشان احتیاط واجب بود، اما تغییر کرده است.
      قبلا در سایت منتشر کرده بودیم که:
      تغییر فتوای معظم له راجع به حکم تزریق آمپول در حالت روزه
      آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پی استفتای برخی از مومنین، نظر جدید خود را پیرامون حکم تزریق آمپول در حالت روزه بدین شرح اعلام فرمودند:
      بسمه تعالی

      »تمام انواع آمپولهای داروئی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند، و همچنین تزریق واکسنهای غیر خوراکی برای افراد روزه دار اشکالی ندارد.لازم به ذکر است معظم له سابق بر این تزریق آمپول برای روزه داران را به صورت مطلق، محل اشکال می دانستند.
      وفقکم الله لکل الخیر