وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم بچه زنازاده و ولد شبهه

0

حکم بچه زنازاده و ولد شبهه

فهرست این نوشتار:

حکم بچه زنازاده و ولد شبهه

[سقط بچه زنا]

مسأله 2453 اگر زنی از زنا آبستن شود، جایز نیست بچه‌اش را سقط کند.

(خوئی)، (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر زنی از زنا آبستن شود در صورتی که خود آن زن یا مردی که با او زنا کرده، یا هر دوی آنان مسلمان باشند، برای آن زن جایز نیست بچه را سقط کند.

(مکارم): مسأله زنی که از راه نامشروع باردار شده جایز نیست بچه‌اش را سقط کند و فرزند او حساب می‌شود فقط ارث از او نمی‌برد.

(سیستانی): مسأله سقط کردن بچه جایز نیست، هر چند از زنا باشد، مگر اینکه باقی ماندن آن برای زن ضرر غیر قابل تحملی داشته باشد یا مشقّت زیاد داشته باشد که در این صورت قبل از جان یافتن بچه سقط کردن آن جایز است ولی دیه دارد، و امّا بعد از جان یافتن بچه به هیچ وجه اسقاط جایز نیست.

[زنا و ازدواج و تولد فرزند]

مسأله 2454 اگر کسی با زنی که شوهر ندارد و در عدّه کسی هم نیست زنا کند، (1) چنانچه بعد او را عقد کند (2) و بچه‌ای از آنان پیدا شود، در صورتی که ندانند از نطفه حلال است یا حرام، آن بچه حلال زاده است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (مکارم): جایز است او را بعداً به عقد خود درآورد و اگر بچه‌ای از آنان متولد شود و ندانند از نطفه حلال است یا حرام، آن بچه حلال زاده است.

(2) (خوئی)، (تبریزی): اگر کسی با زنی زنا کند، چنانچه بعد از استبراء به نحوی که در مسأله [2399] گفته شد او را عقد کند..

[ازدواج در عده و تولد بچه]

مسأله 2455 اگر مرد نداند که زن در عدّه است (1) و با او ازدواج کند، چنانچه زن هم نداند و بچه‌ای از آنان به دنیا آید (2) حلال زاده است و شرعاً فرزند هر دو می‌باشد (3) ولی اگر زن می‌دانسته که در عدّه است (4) شرعاً بچه، فرزند پدر است، و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به یکدیگر حرام می‌باشند (5).

این مسأله، در رساله آیات عظام: (بهجت) و (مکارم) نیست .

(1) (گلپایگانی)، (صافی)، (زنجانی): یا نداند که عقد در عدّه حرام است..

(2) (اراکی): در صورتی که شرایط الحاق نسبت را (که در جای خود مذکوراست) دارا باشد..

(3) (زنجانی): ولی اگر یکی از زن و مرد می‌دانسته که زن در عدّه است و عقد در حال عدّه باطل است شرعاً فرزند وی به شمار نمی‌آید، ولی فرزند دیگری که نمی‌دانسته، می‌باشد، و در هر در دو صورت عقد آنان باطل است و به یکدیگر حرام ابدی می‌باشند.

(4) (اراکی): و نکاح در عدّه هم حرام است..

(گلپایگانی)، (صافی)، (نوری): و می‌دانسته که عقد در عدّه حرام است..

(خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): و تزویج در عدّه جایز نیست.. (5) (اراکی)، (سیستانی): به یکدیگر ((سیستانی): همانطور که گذشت) حرام ابدی می‌باشند.

(فاضل): مسأله اگر مرد نداند که زن در عدّه است یا نداند که عقد در عدّه حرام است و با او ازدواج کند، چنانچه بچه‌ای از او متولّد شود، وَلَد شبهه می‌باشد و احکام بچه حلال زاده را دارد و اگر زن نیز نمی‌داند، از طرف او همین گونه است. و اگر زن می‌دانسته، از طرف او زنا محسوب می‌شود و بچه از جانب او وَلَدُ الزّنا می‌باشد و احکام ولد الزّنا را دارد، یعنی از زن ارث نمی‌برد.

[ فرزند شخص زنا زاده ]

مسأله 2461 کسی که از زنا به دنیا آمده اگر زن بگیرد و بچه‌ای پیدا کند آن بچه حلال زاده است.

[نزدیکی حرام و بچه]

مسأله 2462 هرگاه مرد در روزه ماه رمضان یا در حال حیض زن با او نزدیکی کند معصیت کرده، ولی اگر بچه‌ای از آنان به دنیا آید حلال زاده است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ولد به شبهه در تلقیح مصنوعی

پرسش : در جایى که عمل تلقیح به طور شبهه صورت گرفته (مثل جایى که زن گمان مى کرده نطفه از شوهرش بوده، و مرد نیز گمان مى کرده زنى که نطفه وارد رحم او شده، همسر واقعى او مى باشد، در حالى که این طور نبوده است). آیا احکام اولاد بر فرزندى که به دنیا خواهد آمد، جارى مى شود؟
پاسخ : نسبت به صاحب آن نطفه و آن زن ولد شبه هاست. و به شوهر آن زن نیز محرم است.

امامت جمعه و جماعت ولد شبهه

پرسش : امامت جمعه و جماعت ولد شبهه یا کسی که نطفه او در عادت ماهیانه منعقد شده است چه حکمی دارد؟
پاسخ : امامت او اشکالی ندارد.

نفی ولد شبه بدون لعان

پرسش : آیا نفى ولد شبهه بدون لعان ممکن است، یا تنها از راه لعان امکان پذیر است؟
پاسخ : نفى ولد شبهه، که شرعاً ملحق به فراش است، تنها از راه لعان ممکن است.

حکم ولد الزنا [زنا]

پرسش :آیا طفل متولّد از زنا، حکم فرزند شرعى را دارد؟

پاسخ :طفل متولّد از زنا، از نظر حضانت و وجوب انفاق و مانند آنها (جز در مواردى که دلیل قائم بر استثنا آن شده است مانند مساله ارث) حکم فرزند شرعى را دارد، بنابراین ولدالزّنا تمام احکام محرمیّت و وجوب نگهدارى و تربیت را دارد فقط ارث نمى برد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

ویژه نامه نگاه و ارتباط محرم و نامحرم

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

ديه سقط جنين و نحوه پرداخت

حكم سقط جنین نامشروع

حکم سقط جنین در ماه اول بارداری

ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع

حکم زنا با خاله و یا عمه و ازدواج با دختر

حکم زنا با زن شوهردار چیست

حکم زنا با زن و ازدواج با دختر او

حکم زنا با زن در عده و ازدواج با او



حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه حکم بچه زنازاده و ولد شبهه  ولد الزنا ولد الحیض حکم بچه نامشروع زنازادگان تاریخ فرزند نامشروع  ولد حیض حرامزاده های تزنازاده یعنی چه[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.