وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم ازدواج و ارتباط با خواهر زن

خواهر زن نامحرم است، و ازدواج دائم یا موقت همزمان با دو خواهر حرام است. در صورتی ازدواج صحیح خواهد بود که خواهر اول را که همسر اوست طلاق بدهد و پس از رعایت عده با خواهر دوم ازدواج نماید.

2

حکم ازدواج و ارتباط با خواهر زن

فهرست این نوشتار:

حکم ازدواج و ارتباط با خواهر زن

1-خواهر زن نامحرم است، و ازدواج دائم یا موقت همزمان با دو خواهر حرام است. در صورتی ازدواج صحیح خواهد بود که خواهر اول را که همسر اوست طلاق بدهد و پس از رعایت عده با خواهر دوم ازدواج نماید.

2- اگر العیاذبالله با خواهر زن رابطه نامشروع برقرار شد، عقد با خواهر باطل نمی شود. البته طرفین  برای این کار منافی عفت مستحق حدود شرعی هستند.

3-در نوشتار قبل «ازدواج های حرام مطابق نظر10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

خواهر زن

 پرسش 213 . آيا عقد موقّت با خواهر زن جايز است؟

همه مراجع: خير، تا وقتى كه آن زن در عقد او است، نمى تواند با خواهرش ازدواج كند، خواه عقد دائم باشد يا موقت.[1]

پرسش 214 . اگر مردى همسرش را طلاق بدهد، آيا مى تواند با خواهرش ازدواج كند؟

همه مراجع: اگر طلاق رجعى است، تا هنگامى كه همسرش در عده به سر مى برد، نمى تواند با خواهرش ازدواج كند و اگر عده اش تمام شد، اشكال ندارد ولى اگر طلاق باين است بعد از طلاق مى تواند با خواهرش ازدواج كند.[2]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 2390 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2454 و نورى، توضيح المسائل، م 2386 و خامنه اى، استفتاء، س 708.
  • [2].العروه الوثقى، ج 2، المحرمات بالمصاهره، م 48.(احكام ازدواج،پرسمان).

[ازدواج با خواهر زن]

مسأله 2390 اگر زنی را برای خود عقد کند، دائمه باشد یا صیغه ، تا وقتی که آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

[ازدواج با خواهر زن در طلاق رجعی]

مسأله 2391 اگر زن خود را به ترتیبی که در کتاب طلاق (1) گفته می شود طلاق رجعی دهد، در بین عدّه نمی تواند خواهر او را عقد نماید (2) بلکه در عدّه طلاق بائن هم که بعداً بیان می شود، احتیاط مستحب ّ آن است که از ازدواج با خواهر او خودداری نماید (3) این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست.

(1) (زنجانی ): مسأله [2522] ..

(2) (اراکی ): و اگر عقد انقطاعی باشد و مدّت تمام شود، احتیاط مستحب ّ آن است که قبل از انقضاء عدّه نمی تواند با خواهر او ازدواج کند. [پایان مسأله ] (گلپایگانی )، (صافی ): و اگر زنی را متعه کرده باشد و مدّت او را بخشیده یا تمام شده باشد در عدّه او بنا بر احتیاط لازم نباید خواهر او را بگیرد ..

(خوئی )، (تبریزی )، (سیستانی ): ولی در عدّه طلاق بائن می تواند با خواهر او ازدواج نماید و در عدّه متعه احتیاط واجب آن است که ازدواج نکند.

(زنجانی ): ولی در عدّه طلاق بائن ( که بعداً بیان می شود) می تواند عقد کند، ولی احتیاط مستحب ّ آن است که در عدّه متعه از ازدواج با خواهر او خودداری نماید.

(3) (نوری ): و اگر زنی را متعه کرده باشد و مدّت او را بخشیده یا تمام شده باشد، بنا بر أقوی در عدّه او می تواند با خواهر او بطور دوام یا موقّت ازدواج کند.

(فاضل ): و احتیاط واجب این است که در عدّه متعه با خواهر آن زن که او را متعه کرده بوده است ، ازدواج نکند.

(مکارم ): مسأله بعد از طلاق ، ما دام که [زن ] در عدّه است ، در صورتی که عده رجعی باشد ( که شرح آن در کتاب طلاق خواهد آمد)، نمی تواند خواهر او را بگیرد و احتیاط مستحب ّ آن است که در عدّه طلاق بائن که شرح آن خواهد آمد با او ازدواج نکند، همچنین در عدّه متعه خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و یا بخشیدن مدّت .

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

پرسش:آیا زنا و رابطه نامشروع با خواهرزن سبب حرمت ابدی ازدواج با او می شود؟

پاسخ: اگر خواهر زن شوهر دار بوده است حتی بعد از طلاق همسر نمی توان با او ازدواج کرد و حرام ابد شده ولی اگر مجرد بوده بعد از سپری شدن عده، [ازدواج بعدی پس از طلاق خواهر او] اشکال ندارد.

منبع: استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 303. ازدواج با خواهر زن چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه زنى را براى خود عقد کند تا وقتى آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقّت، حتّى بعد از طلاق مادام که در عدّه است، در صورتى که عدّه رجعى باشد (که شرح آن در کتاب طلاق خواهد آمد)، نمى تواند خواهر او را بگیرد و احتیاط مستحب آن است که در عدّه طلاق بائن که شرح آن خواهد آمد با او ازدواج نکند، همچنین در عدّه متعه، خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و یا بخشیدن مدّت.

سؤال 304. آیا مرد مى تواند با خواهر زن خود ازدواج کند؟ اگر همسرش بیمارى داشته باشد و اجازه این ازدواج را بدهد چطور؟

جواب: مادام که آن خواهر در زوجیت اوست ازدواج با خواهر دیگر حرام است; خواه اجازه بدهد یا ندهد.

سؤال 305. در قضیه جمع بین اختین در نکاح، در صورت حیات یکى، حرمت عقد و ازدواج با خواهر دیگر روشن است. حال اگر مردى به شکل صورى موقّتاً یکى را طلاق بدهد و در منزل نگهدارد و با خواهرش ازدواج نماید، آیا این کار در شرع انور جایز است؟ ضمناً بعد از طلاق سوم در ازدواج که محلّل لازم است، آیا بین عقد دائم و موقّت تفاوتى هست؟

جواب: اگر جدّاً نیت طلاق کند بعد از عدّه مى تواند با خواهرش ازدواج کند و بعد از طلاق سوم احتیاج به محلّل است; ولى اگر به صورت عقد موقّت باشد هرچند بار تکرار شود، محلّل لازم نیست.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى

ازدواج با خواهر زن مطلقه در عدّه

پرسش : اگر کسی از دو تا خواهر یکی را به عقد خود در آورد چه دایم باشد یا منقطع بعد از طلاق در عقد دائم، و بعد از بخشیدن و یا تمام شدن مدت در عقد منقطع، آیا قبل از تمام شدن عدّه می تواند خواهر دیگر او را به عقد خود در آورد یا لازم است تا تمام شدن عدّه اش منتظر بماند؟
پاسخ : در طلاق باین نیازی به گذشت زمان عده نیست و در طلاق رجعی باید بعد از گذشت عده باشد و در ازدواج موقت احتیاط آن است که عده بگذرد.

نحوه محرمیت خواهر زن

پرسش : بنده و باجناقم با رضایت همسرانمان جهت راحتی در پوشش آنها (صرفاً برداشتن روسری و با لباس مناسب) قصد ایجاد محرمیت داریم .چگونه امکانپذیر است؟ آیا رضایت چهار نفره برای اینکار کافی است ؟
پاسخ : بهتر است جز در موارد ضرورت از این کار خودداری کنید. ولی اگر هر دوی شما دختری داشته باشید و به عقد دیگری با شرایط خاص اش در آورید، محرمیت ایجاد می شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: می دانیم که نکاح خواهر زن در صورتی که خود زن در عده طلاق باشد باطل است و بعد از پایان عدّه عقد با خواهر زن جایز است. حال می خواهم بپرسم در صورتیکه دو خواهر از دو مادر باشد یعنی مادر هر کدام غیر از مادر دیگری باشد در اینصورت چه حکمی دارد؟
پاسخ: فرقی نمی کند وحکم به بطلان ازدواج با خواهر زن در عده طلاق رجعی ونیز در عده متعه از باب احتیاط واجب می باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ستاره می گوید

    سلام
    ذیل پرسش۲۱۴ نوشته اید.خامنه ای .استفتاء س ۷۰۸ .من به استفتائات مراجعه کردم همچین مسئله ای نبود .مسئله۷۰۸ درمورد بلادکفر می باشد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شما به «اجوبه الاستفتائات» رجوع کرده اید!.
      این استفتاء نهاد رهبری در دانشگاه از دفتر استفتائات رهبری هست در کتاب پرسمان و این کتاب مورد تایید دفتر رهبری است.
      در ادامه هم استفتاء اختصاصی سایت هدانا درج شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر