وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم ازدواج با مسیحی

16

حکم ازدواج با مسیحی

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل به صورت مفصل حکم ازدواج با غیر مسلمان از نظر مراجع عظام تقلید بیان شد، می توانید در تکمیل بحث از اینجا مطالعه نمایید.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ازدواج مرد شیعه با اهل کتاب.

پرسش : آیا ازدواج مرد شیعه با دختر یهودى و نصرانى و ارمنى و سایر اهل کتاب جایز است؟
پاسخ : ازدواج دایم یا موقت با زنان اهل كتاب جایز است . ولی خالی از کراهت نیست.

ازدواج موقت با اهل کتاب

پرسش : آیا ازدواج موقت با زنان اهل کتاب جایز است؟ و چه دین هایی اهل کتاب شمرده می شوند؟
آیا ازدواج موقت با زنان زرتشتی جایز است؟
آیا ازدواج موقت به مدت طولانی، مثلا دو یا سه سال جایز است؟
پاسخ : ـ ازدواج موقت با زنان اهل كتاب(یهودی و مسیحی) اشکال ندارد.
ـ جایز نیست.
ـ اشکال ندارد.

ازدواج با مرد مسیحی با علم به حرام بودن

پرسش : اگر زن مسلمان با مرد مسیحی ازدواج کند و بداند این ازدواج حرام است چه حکمی دارد و اگر آنها صاحب فرزند شده باشند فرزند آنها چه حکمی دارد ؟
پاسخ : به یکدیگر محرم نیستند، باید از یکدیگر جدا شوند و فرزند از او ارث نمی برد.

اجازه زوجه در ازدواج دائم با زنان اهل کتاب 

پرسش : آیا ازدواج با زنان اهل کتاب نیاز به اذن همسر اول مسلمان دارد حتی اگر در ضمن عقد شرط نشده باشد؟ (مراجع دیگر اذن را شرط دانسته اند و حتی برخی با رضایت و اجازه زن نیز جایز نمی دانند).
پاسخ : احتیاط آن است که دایم را بدون اجازه همسر مسلمان نگیرد.

دلیل عدم جواز ازدواج دختر مسلمان با مرد مسیحی 

پرسش : یک فرد مسیحی از من پرسید چگونه است که در شرایطی فرد مسلمان میتواند زن مسیحی را صیغه کند ولی برعکس آن حرام است؟ لطفا دلیل آن را بفرمایید؟
پاسخ : با توجه به این که مسلمانان حضرت مسیح را به عنوان یک پیامبر بزرگ می شناسند مشکلی در ازدواج آنها با زن مسیحی پیدا نمی شود ولی در صورت عکس چون مرد مسیحی احترامی برای پیامبر (ص) قایل نیست ممکن است مشکلاتی پیش آید.

فرزند حاصل از ازدواج زن مسلمان با اهل کتاب

پرسش : اگر از مرد مسیحی و زن مسلمان فرزندی ایجاد شود، حکم این بچه چیست؟
پاسخ : در صورتی که می دانستند این ازدواج باطل است، فزند حکم فرزند نامشروع را دارد اما اگر نمی دانستند فرزند آن ها مشروع است و باید از هم جدا شوند. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=27256

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: حکم ازدواج با مسیحی حکم ازدواج با مسیحی حکم ازدواج با مسیحی حکم ازدواج با مسیحی ازدواج با مرد مسیحی ازدواج با زن مسیحی چه حکمی دارد آیا می توان با مسیحی ازدواج کرد  اروپا  حکم ازدواج با مسیحیحکم ازدواج با مسیحی حکم ازدواج با مسیحی حکم ازدواج با مسیحی حکم و سرایط ازدواج با مسیحیان چیست  ازدواج دائم یا موقت مسلمان با اهل کتابازدواج دائم مرد مسلمان با زن اهل کتاب چه حکمی دارد ازدواج دختر مسلمان با پسر مسیحی 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

16 نظرات
  1. Mt می گوید

    خب اگه مرد مسیحی برای پیامبر ما حضرت محمد احترام قائل باشه چی بازم ازدواج مرد مسیحی و زن مسلمان حرام است؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ما هم برای چنین شخصی احترام قائل هستیم، اما این مجوز ازدواج نیست. بلکه باید اعتقاد به نبوت ایشان داشته باشد و به معارف اسلام ایمان بیاورد. این اصل است.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. Mohamad می گوید

    سلام
    اگه یک پسر مسلمان تصمیم به مسیحی شدن بگیره البته با تعهد به عدم تبلیغ و توهین علیه دین اسلام و اون وقت با یک شخص مسیحی ازدواج کنه ایا این امکان هست که تغییر دینش رو رسما ثبت کنه و فرزندانش هم مسیحی بشن؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر، تغییر دین بدیهی است که باطل است و چنین ازدواجی نیز باطل است. خروج از اسلام یعنی خروج از راه هدایت به کفر و راه شیطان. یگانه راه مستقیم هدایت اسلام است و سایر ادیان الهی گذشته به اسلام ختم شده اند و با آمدن اسلام آنها منسوخ می شوند.

      مسیحیت کنونی دین نیست، بلکه تحریفات صاحبان کلیسا است و خود کشیشان نیز اعتراف می کنند که انجیل تحریف شده است و همین بس که صدها انجیل را اینها به حضرت عیسی علیه السلام نسبت می دهند، حالا بماند انواع تهمت هایی را که مسیحیت به حضرت عیسی علیه السلام و سایر انبیاء و به خود خدا العیاذ بالله می زنند. مسیحیت کنونی ادامه تفکر یهود و دستخوش انحرافات آنان است و مسیحیت واقعی دینی است که به پیامبری پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بشارت داده و با آمدن اسلام منسوخ شده است و اعتباری ندارد.
      شما اگر می خواهید ازدواج کنید می توانید با همین دین اسلام ازدواج کنید و زمینه هدایت خانم را فراهم کنید نه اینکه خودتان قدم در مسیر گمراهی بزنید.
      بخش مسیحیت پژوهی سایت هدانا را بخوانید تا بیشتر با مسیحیت آشنا شوید که دین نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. Mohamad می گوید

        متشکر از پاسخ شما
        با چه منطقی میفرمایید تغییر در چیزی که از ابتدا شخص در انتخاب آن نقشی نداشته امری باطل است ؟
        در مورد مسئله ازدواج هم حتما اطلاع دارید که مسیحیان ایران چندان (اصلا) تمایل به ازدواج با غیر مسیحیان ندارند به دلیل اقلیت بودن از نظر تعداد و این خودش یک مشکل است بر سر راه ازدواج بین اشخاص با ادیان مختلف.

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر و دوست عزیز
          بحث سر نقش گذشته نیست، الان تحقیق کنید و انتخاب کنید . منطق این است که درست تحقیق کنید، آیا مسیحیتی که دهها نسخه انجیل متفاوت و خود متناقض دارد، و خود آباء کلیسا قائل به تحریف آن هستند منطقی است که شما آخرت و دنیای خود را بر اساس آن قرار بدهید، هزار سال هم بگذرد این منطق وجود دارد. مسیحیت اصلا دین نیست! دین مسیحیت واقعی از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده است و آنچه می بینید تحریفات یهودیان و جاه طلبان مسیحی است که دوران قرون وسطی بر اساس همین کتابها چه جنایاتی را بر علیه بشریت مرتکب نشدند!. اینها منطق اسلام و آزادگان و عقلا نیست.

          بر فرض الان این فرصت را داشته باشید آیا غیر از اسلام دینی الهی وجود دارد!. بحث بنده و شما و پدر و مادر نیست فردای قیامت باید جواب داشته باشید در مقابل خدای بزرگ، به همین فکر کنید. دین یعنی عمل به دستورات خداوند.
          مسیحیت کنونی اصلا دین نیست مسیحیان هم هیچ سندی ندارند که انجیل کنونی کتاب خداست!، خب بنده و شما با چه حجتی به این کتاب رجوع کنیم که پر از غلط ها و اشتباهات هست خود مسیحیان هم این کتب را به خدا نسبت نمی دهند. پس اگر کسی از دین اسلام رویگردان شد یعنی از راه خدا به راه شیطان رفته است. حالا خودتان انتخاب کنید.
          تمام انسانها موظف هستند که درباره دین خود تحقیق کنند و حجت شرعی و عقلی داشته باشند. توصیه می کنم کتب اعتقادی را یکبار از توحید تا اثبات نبوت و امامت مطالعه کنید.
          انتخاب دین مثل انتخاب کت و شلوار یا انتخاب غذا که نیست که سلیقه ای باشد بلکه یک امر وجودی است هر کسی که از دین خدا رویگردان شد راه جهنم را در پیش گرفته است.

          درباره ازدواج، می توانید منطقی باشید. خوب تحقیق کنید و اسلام را خوب یاد بگیرید و با طرف مقابل به گفتگو بنشینید. بسیاری نیز ازدواج کرده اند. مهم این است که شما ابتدا اعتقادات خود را محکم کنید پس از آن بر اساس این اولویت ازدواج کنید. اگر کسی زن شما بشود که عیسی ع را شرابخوار بداند، یا مشرک در باره خدا باشند و قائل به تثلیث باشند، و صدها اشتباه اعتقادی دیگر و ده ها انجیل تحریف شده همراه با سابقه کثیف و جنایت بار کلیسا در قرون وسطی!!!؛ آیا اینها برای شما مهم نیست!. پس چه چیز می تواند مهم باشد؟! ازدواج که فقط برای امور جنسی و زاد و ولد که نیست برادر عزیزم. بلکه بر اساس هویت، اعتقادات و اهداف کمالی خلقت انسان است. شما ازدواج می کنید به کمال برسید آنهم برای ابد، بدیهی است که دین همسر شما مهم است که آیا واقعیت دارد و بر اساس رضایت خدا است یا بر اساس افکار پوچ و باطل. کمی بیندیشید برای چه دارید ازدواج می کنید؟!.
          وفقکم الله لکل خیر

  3. نفس می گوید

    [***]حکم ازدواج یک زن مسیحی بایک مرد مسلمان به طور دایم چگونه است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چنین ازدواجی باطل است و اصل ازدواج الهی نیست.
      اگر تغییر دین داده، احکام خاص به خود را دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. حسین می گوید

    سلام ببخشید من از يه دختر مسیحی خوشم اومده ولی ميگن فقط ميشه باهاشون ازدواج موقت کرد!چیکار کنم حالا اگه ازدواج کنیم بچه دار بشن ارث نمیبره بچه! من چه کاری کنم مگه میشه آدم يه نفرو بخواد بیخیال بشه نميتونم چه بسا دختر بدی نیست به حجابم پاینده و خیلی احترام میزاره به مقدساتمون چه خاکی بر سر کنم نگین نميشه عاشقش شدم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه می کنیم شما اول اصل ازدواج را درست کنید بعد به فکر ارث باشید.
      همانطور که می دانید اکثر مراجع ازدواج دائم با اهل کتاب را اشکال می دانند و باطل است. شما می توانید عقد موقت با زمان چند سال داشته باشید و بعدا مجدد زمان آن را مجدد با عقد افزایش بدهید.
      راه دیگر این است که از همین ظرفیت روحی و فکری خوب ایشان استفاده کنید و زمینه مسلمان شدن ایشان را با زبان خوب و منطقی فراهم کنید، چون ازدواج صرفا مسئله زناشویی نیست بلکه وابسته به اعتقادات است، قطعا وجود این اختلافات فکری در زندگی آن هم در این سطح بعدا مشکل ساز خواهد شد. لذا اگر از همین ابتدا با تفاهم بتوانید اسلام را برای ایشان شرح بدهید و سیره امامان را برای ایشان بازگو کنید و نظر ایشان را جلب کنید تا مسلمان بشوند قطعا در آینده روی موضوعات دیگر هم می توانید زندگی موفقی را داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. فرهاد می گوید

    سلام،ازدواج من که یک مسلمانم با یک زن حالا هر دینی ولی پاک و سالم و خوب ولی حالا حجاب نداشته باشه ولی مهربونو خوبو پاکدامن باشه چه حکمی داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از جهت فقهی ازدواج دائم فقط باید با زنان مسلمان باشد اما ازدواچ موقت با اهل کتاب اشکالی ندارد.
      اینکه نوشته اید مسلمان هستید نشان میدهد که معتقداتی دارید و یکی از معتقدات این هست که صرفا پاکی ظاهری ملاک نیست برخی از حیوانات هم صفات خوبی دارند، مهربان هستند و … و با تعریف شما هم پاک هستند.
      پاک و سالم بودن از جهات ملکوتی و روحی افراد نیز ملاک است.
      قطعا مسلمانی که که گناه کبیره آشکار انجام بدهد از این جهت پاک نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. پرنیا می گوید

    دلیلی که برای حرام بودن ازدواج زن مسلمان با مرد مسیحی گفته شد بسیار نامعقول بود چون ممکن است در ازدواج مرد مسلمان با زن مسیحی آن زن نیز برای حضرت محمد احترامی قائل نباشد و مشکلاتی به وجود آید
    من که اصلا قانع نشدم خب مسیحی ها هم خدا رو قبول دارند دیگه چه فرقی میکنه پیامبرشون کیه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ادله حرمت در کتب فقهی مطرح شده و بر اساس روایات هست.
      بودایی ها و بت پرست ها نیز خدا را قبول دارند، اما چه خدایی و کدام خدا؟!. خدای در دین مسیحیت با خدای اسلام از زمبن تا آسمان تفاوت دارد و در اعتقاد به تثلیث مسیحیان شرک به خداوند وجود دارد.
      ثانیا اینکه چه فرقی می کند پیامبرشان چه کسی باشد؟!، کاملا مشخص هست بنیاد های فکری شما از جهت فلسفی دارای اشکال هست!، قطعا فرق می کند. تمام انبیاء موظف و مامور به ابلاغ رسالت پیامبرگرای اسلام هستند و با وجود دین اسلام بدیهی است سایر ادیان به دستور خداوند اعتبار لازم را ندارند. و اگر می بینید در احکام گاهی احکام مختص به ارتباط با مسیحیان هست نه اینکه مسیحیان حق باشند، بلکه بر اساس آن است که زمینه ای ایجاد بشود برای دعوت آنها به اسلام وگرنه اعتقاداتی مثل تثلیث، یا خوردن شراب، یا این اعتقاد که صرفا در مسیح علیه السلام متوقف شوند کاملا باطل هست.
      آنچه در قیامت مورد سوال هست سوال از اسلام است. به تعبیر قرآن کریم: « إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام». همانا دین واقعی نزد خداوند اسلام می باشد، لذا فرق می کند که کسی چه دین را برگزیند، اگر اسلام را برگیند در راه هدایت و حق قرار گرفته است و اگر سایر ادیان تحریف شده را انتخاب کند به گمراهی رفته است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. ریحانه صمیمی می گوید

    ازدواج زن شیعه بامرد یارسان چه حکمی دارد؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با بررسی و مطالعه در عقاید فرقه اهل حق ! به روشنی برخی از انحرافات مثل حلول پدیدار است، لذا به نظر می رسد با وجود این انحرافات که وجود دارد ازدواج با این فرقه ها از نظر فقهی برای شیعیان محل اشکال اساسی هست!. به نظر ما جایز نیست.
      لطف کنید لینک زیر را کلیک کنید و نظر مراجع را بخوانید..فقکم الله لکل الخیر