وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم اجرت عملی که مطابق قرارداد انجام نشده

0

حکم اجرت عملی که مطابق قرارداد انجام نشده

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم اجرت عملی که مطابق قرارداد انجام نشده [احکام اجاره نفس ]

پرسش : هرگاه شخصى با دیگرى قرار دادى شفاهى به شرح زیر منعقد سازد: « این تحقیق را انجام بده، ساعتى 150 تومان مى پردازم، و منظور از تحقیق، بازنویسى مطالب، دسته بندى، طبقه بندى جدید، با تکمیل و اصلاحات مى باشد.» طرفین مى پذیرند که جهت رفع ابهامات، مرتّب جلسه بگذارند. محقّق پس از چند ماه کار، لیست کارى بیش از هزار ساعت ارائه مى دهد، در حالى که سفارش دهنده کار مدّعى است، کار آن طور که او خواسته صورت نگرفته، و قرار داد به صورت کامل اجرا نشده است. لطفاً بفرمایید: 1- کار فرما چقدر بدهکار است؟ 2- حقوق معنوى کار در قرارداد ذکر نشده است. آیا نام محقّق به عنوان همکار باید همراه با نام صاحب اثر نوشته شود؟

پاسخ :

1- در صورتى که برخلاف شرایط تصریح شده در عقد، یا مبنىٌ علیه العقد، عمل شده باشد، اجره المثل به او تعلّق مى گیرد; مشروط بر این که بیش از اجره المسمّى نباشد. ولى اگر در مقدار ساعات اختلاف دارند، اجیرباید با دلیل شرعى، مقدار ساعت را ثابت کند. مگر آن که طبق قرارداد، تعیین مقدار به او واگذار شده باشد.

2- اگر قراردادى براى نوشتن نام محقّق نباشد، و عرف و عادت نیز صاحب اثر را ملزم به این کار نکند (که به صورت شرط مبنى علیه العقد در آید،) نوشتن نام محقّق لازم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.