وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم نگاه به پیرزن نامحرم

0

حكم نگاه به پیرزن نامحرم

فهرست این نوشتار:

نگاه به كهنسال

پرسش 31. آيا نگاه كردن به مو، گردن و دست هاى زن كهنسال جايز است؟

همه مراجع: بدون قصد لذت، اشكال ندارد.

هدانا/تبصره:1- پيرزني ملاك هست كه اميد ازدواج در او نيست، و از جهت عرفي نيز آن زيبايي ها را ديگر ندارد.

2- نمي توان به پيرزن يا پيرمرد نامحرم دست داد و يا روبوسي نمود. اين كار حرام است.

پرسش 32. حكم نگاه به زنان كهنسالى كه چهره و موهاى خود را آرايش و تزيين كرده اند، چيست؟

همه مراجع: در فرض مذكور، نگاه به آنان جايز نيست.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

  • [1]. سيستانى، منهاج الصالحين ج3، النكاح، م18؛ تبريزى، صراط النجاة، ج1، س890؛ بهجت، توضيح المسائل، م1943؛ امام، نورى، فاضل و مكارم، تعليقات على العروة، (النكاح)، م35، دفتر: صافى.
  • [2]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج3، م18؛ دفتر: همه مراجع. (احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: آيا زنان پير بايد رعايت حجاب كنند؟
ج) بلى واجب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله 515ـ آیا با پیر زنان بیگانه و کهنسال که امیدی با ازدواج ندارند، می توان دست داد؟ و عمر تقریبی باز نشستگی زنان چیست؟
جواب: دست زدن به بدن زن بیگانه به طور مطلق مگر به هنگام ضرورت، جایز نیست و بازنشستگی، زمان تقریبی ندارد و آن بستگی به حالات زنان دارد ولی ملاک باز نشستگی در قرآن کریم، نومیدی از نکاح و زناشویی به علت کهنسالی است. فقه برای غرب نشینان.

پرسش: زن از چه سن می تواند حجاب نداشته باشد ؟
پاسخ: قبل از سن بلوغ که نه سال قمری کامل .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

دست دادن با افراد سالخورده 

پرسش :دست دادن با فرد سالخورده از جنس مخالف چه حکمی دارد ؟ مثلا با پسری با پیر زن دست بدهد یا دختری با پیر مرد ؟

پاسخ :اینکار جایز نیست .

سؤال ـ شنیده شده است که حجاب بر زنان بزرگسال، که امید ازدواج آنها نمى‌رود، لازم نیست، لطفاً در این مورد به سؤالات زیر پاسخ دهید :
الف) چنین زنانى چه مقدار از بدنشان را در مقابل نامحرم مى‌توانند نپوشانند؟
جواب : مى‌توانند سر و گردن و مقدارى از دستها را نپوشانند؛ ولى پوشانیدن براى آنها نیز بهتر است.
ب) آیا این حکم اختصاص به زنان بیوه دارد، یا شامل زنان شوهردار، که در این سنّ و سال هستند، نیز مى‌شود؟
جواب : این حکم شامل همه زنان در این سنّ و سال مى‌شود.
ج) حکم مذکور مختصّ پوشش و نظر است، یا شامل لمس هم مى‌شود؟
جواب : این حکم شامل لمس نمى‌شود.

 > احکام بانوان (جدید) >  احکام نگاه و نظر.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حجاب زنان سالخورده

پرسش : آیا افراد پیر و سالخورده اى که هیچ نوع جذابیتى ندارند هم ملزم به رعایت حجاب هستند؟پاسخ اجمالی:پاسخ تفصیلی:  پاسخ سؤال فوق در آیه 60 سوره «نور» بیان شده است، در این آیه مى خوانیم: (زنان از کار افتاده اى که امیدى به ازدواج ندارند، گناهى بر آنان نیست که لباس هاى [روئین] خود را بر زمین بگذارند به شرط این که در برابر مردم خود آرائى نکنند)؛ «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجات بِزِینَة». 
در واقع براى این استثناء دو شرط وجود دارد: 
نخست این که: به سن و سالى برسند که معمولاً امیدى به ازدواج ندارند، و به تعبیر دیگر جاذبه جنسى را کاملاً از دست داده اند.
دیگر این که: در حال بر داشتن حجاب، خود را زینت ننمایند. 
روشن است: با این دو قید مفاسد کشف حجاب در مورد آنان وجود نخواهد داشت و به همین دلیل، اسلام این حکم را از آنان برداشته است. 
این نکته نیز روشن است: منظور برهنه شدن و بیرون آوردن همه لباس ها نیست، بلکه تنها کنار گذاشتن لباس هاى رو است که بعضى روایات از آن تعبیر به چادر و روسرى کرده است«اَلْجِلْبابُ وَ الْخِمار». 
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در ذیل همین آیه، مى خوانیم: «الْخِمَارَ وَ الْجِلْبَابَ قُلْتُ بَیْنَ یَدَیْ مَنْ کَانَ؟ فَقَالَ: بَیْنَ یَدَیْ مَنْ کَانَ غَیْرَ مُتَبَرِّجَة بِزِینَة»؛ 
(منظور روسرى و چادر است، راوى مى گوید از امام پرسیدم: در برابر هر کس که باشد؟ فرمود: در برابر هر کس که باشد، اما خود آرائى و زینت نکند).(1)
روایات دیگرى نیز به همین مضمون یا نزدیک به آن، از ائمه اهلبیت(علیهم السلام) نقل شده است.(2)
اصل استثناء این گروه از حکم حجاب، در میان علماى اسلام محل بحث و گفتگو نیست، چرا که قرآن ناطق به آن است، ولى در خصوصیات آن گفتگوهائى وجود دارد از جمله این که: 
در مورد سن این زنان و این که تا چه حدّ برسند، حکم «قواعد» را دارند گفتگو است در بعضى از روایات اسلامى تعبیر به «مُسِنَّة» شده (زنان سالخورده).(3)
در حالى که در بعضى دیگر تعبیر به «قعود از نکاح»؛ (بازنشستگى از ازدواج) آمده.(4)
اما جمعى از فقهاء و مفسرین، آن را به معنى «پایان دوران قاعدگى و رسیدن به حدّ نازائى و عدم رغبت کسى به ازدواج با آنها» دانسته اند.(5)
ولى ظاهر این است: همه این تعبیرات به یک واقعیت اشاره مى کند، و آن این که: به سن و سالى برسند که معمولاً در آن سن و سال، کسى ازدواج نمى کند، هر چند ممکن است به طور نادر، چنین زنانى اقدام به ازدواج بنمایند. 
و نیز در مورد مقدارى از بدن که جایز است آنها آشکار کنند، در احادیث اسلامى تعبیرات مختلفى آمده، در حالى که قرآن به طور سر بسته گفته است: مانعى ندارد لباس هاى خود را فرو نهند که البته این تعبیر ظاهر در لباس رو است. 
در بعضى از روایات در پاسخ این سؤال که: کدام یک از لباس هایشان را مى توانند فرو نهند؟ امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «الجِلْبابُ»؛ «چادر».(6)
در حالى که در روایت دیگرى تعبیر به جلباب و خمار شده است – خمار به معنى روسرى است-.(7)
اما ظاهر این است: این گونه احادیث نیز با هم منافاتى ندارند، منظور این است: مانعى ندارد آنها سر خود را برهنه کنند، موها، گردن و صورت خود را نپوشانند و حتى در بعضى از احادیث و کلمات فقهاء، مچ دست ها نیز استثناء شده است، اما بیش از این مقدار، دلیلى درباره استثناء آن نداریم. 
به هر حال، همه اینها در صورتى است که آنها خود آرائى نکنند «غَیْرَ مُتَبَرِّجات بِزِینَة» زینت هاى پنهانى خود را که دیگران هم واجب است بپوشانند باید مستور دارند، و همچنین لباس هاى زینتى که جلب توجه مى کند در تن نکنند و به تعبیر دیگر، آنها مجازند بدون چادر و روسرى با لباس ساده و بدون آرایش بیرون آیند. 
اما با همه اینها این یک حکم الزامى نیست، بلکه اگر آنها مانند زنان دیگر پوشش را رعایت کنند ترجیح دارد، چنان که در ذیل آیه فوق، صریحاً آمده است; زیرا احتمال لغزش ـ هر چند به صورت نادر ـ در مورد این گونه افراد نیز هست.(8)

        پی نوشت:

  •         (1). «وسائل الشيعه»، جلد 14، صفحه 147، كتاب النكاح، باب 110 (جلد 20، صفحه 202، چاپ آل البيت).
  • (2). «وسائل الشيعه»، جلد 14، صفحه 147، كتاب النكاح، باب 110 (جلد 20، صفحه 202، چاپ آل البيت).
  • (3). «وسائل الشيعه»، جلد 14، كتاب النكاح، باب 110، حديث 4.
  • (4). «وسائل الشيعه»، جلد 14، كتاب النكاح، باب 110، حديث 5.
  • (5). «جواهر»، جلد 29، صفحه 85؛ «كنز العرفان»، جلد 2، صفحه 226.
  • (6). «وسائل الشيعه»، جلد 14، كتاب النكاح، باب 110، حديث 1.
  • (7). «وسائل الشيعه»، جلد 14، كتاب النكاح، باب 110، حديث 2 و 4.
  • (8). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیۀ، چاپ بیست و نهم، ج 14، ص 578.//// حجاب ، آيت الله مكارم شيرازي. 

  • حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد: حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم  پیر زنی  پیر زنی  پیر زنی  پیر زنی ملاک و معیار این که پیرزن به چه کسی اطلاق می شود چیست؟  حد پوشش زنان سالخورده جواز نگاه به نامحرم  حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم حكم نگاه به پیرزن نامحرم  حكم حكم نگاه به پیرزن نامحرم … آيا نگاه كردن به مو، گردن و دست هاى زن كهنسال جايز است؟ … دست دادن با پيرمرد يا پيرزن نامحر[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.