وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل

0

حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل

مانيكور و پديكور چيست : پرداخت و زيباسازي و شكل دادن ناخن دست را مانيكور (Manicure) و ناخن پا را پديكور  (Pedicure) گويند. به طور كلي مراحل مختلفي بر روي ناخن صورت مي گيرد ، شکل دادن به لبه ناخن، کشیدن و قطع کردن پوست مردۀ صفحۀ ناخن و… . اگر تنها كوتاه كردن و سوهان زدن ناخن باشد، و هيچ مانعي بر روي انگشتان قرار نگيرد، وضو و غسل صحيح است. اما اگر از لاك هايي استفاده شود كه جرم دارد و مانع رسيدن آب به ناخن شود، وضو و غسل اشكال پيدا مي كند.

**ما در نوشتاري حكم كاشت ناخن مصنوعي را بصورت جداگانه مطرح كرده ايم. حتما در تكميل اين بحث از « اينجا » آن را مطالعه نماييد .

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: برخی خانمها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و “مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟
پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.
پرسش: لاک زدن به انگشتان پادرست است ؟ برای وضو گرفتن البته همه انگشتان و از نظر بیرون رفتن از منزل بدون جوراب چطور است ؟
پاسخ: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن وناخن دیگر بمقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود مسح بر آن مقدار بی مانع است و پوشیدن پا از نامحرم بدون آرایش هم واجب است . استفتائات آيت الله سيستاني.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: آيا با لاک روى ناخن پا مى‌توان وضو گرفت؟ به شرط آنكه يكى از ناخنها لاك نداشته باشد.

ج) در فرض سؤال مانع ندارد. استفتائات جديد .

تبصره: 1- اين جواب مربوط به قسمت وضو است. در غسل نبايد بر هيچ يك از اعضا مانعي وجود داشته باشد.

2-در وضو ناخن دستها نبايد لاك خورده باشد، چون مانع رسيدن آب مي باشد. شخص مي تواند پس از وضو لاك بزند و نماز بخواند.

س 114: بعضی از زنها ادعا می‏کنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است. نظر شریف جنابعالی در این‌باره چیست؟

ج: در صورتى که رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى ‏باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است.  احکام ویژه ( 600 مسئله كثير الابتلاء- رساله آيت الله مكارم شيرازي).


لاك ناخن پا

پرسش 32 . آيا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاك بزنند و در هنگام وضو تنها يك انگشت كوچك پا را براى مسح بدون لاك نزده، نگه دارند؟

همه مراجع: آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچك پا) است.

[46]. توضيح المسائل مراجع، م 252؛ وحيد، توضيح المسائل، م 258؛ نورى، توضيح المسائل، م 253 و خامنه اى، س 111..(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

 

حتما بخوانيد

بررسي اعضاي وضو

  1. در اعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشد
  2. بعد از وضو در اعضا مانع ببينيم
  3. حکم ناخن بلند در وضو
  4. آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است
  5. حكم استفاده از لاك ناخن در وضو و غسل
  6. حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) چیست
  7. مداد چشم و ريمل در وضو
  8. حكم وضو و غسل با كرم پوست
  9. كاشت مو و استفاده از كلاه گيس در وضو
  10. حكم استفاده از واكس و روغن و ژل مو در وضو
  11. آيا رنگ مو براي وضو و غسل اشكال دارد
  12. آيا رنگ خودكار مانع وضو است
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.