وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

29

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

نظر اسلام در مورد تجارت در طرح بازاریابی شبکه ای باینری چیست؟

پرسش

نظر دین اسلام در مورد تجارت الکترونیک از نوع باینری و تصاعدی در صورتی که اگر افراد طبق اصول تعریف شده در آن کار کنند و هیچ ضرری نداشته باشند، چیست؟ فقط شما را به خدا اگر جوابتان باز روی سیستم های هرمی است. علت این که این شیوه نوین تجارت در دنیا را با سیستم های هرمی مقایسه می کنید را بگویید؟

پاسخ اجمالی

اصل تجارت الکترونیکی آن گونه تعریف کرده اند که عبارتست از تجارت بی واسطه که در آن مشتری کالای واقعی یا خدماتی را از طریق اینترنت خریداری می کند، این نوع تجارت از جهت الکترونیکی بودن و ساده و آسان بودن و دسترسی سریع هیچ اشکالی ندارد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مورد تأیید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفته است. و هم اکنون از نظر اجرا (به نحوی که در قانون بیان شده است) در جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی ندارد.

اما شرکت های طرح باینری به گفته خود، شرکت هایی برای بازار یابی شبکه ای هستند که اگر مطابق آنچه در قانون چنین شرکت هایی آمده است در جهت بازار یابی کالاهای واقعی با قیمت واقعی آنها فعالیت کنند فعالیتشان بدون اشکال است اما از آنجایی که غالب فعالیت های چنین شرکت هایی درجهت عرضه کالاهای غیر واقعی و یا کالاهای واقعی ولی با ارزش غیر واقعی است و عبارت دیگر این طرح ها و شرکت ها صرفا پوششی برای فعالیت های سود جویانه برخی از کمپانی های بزه کار است که در نهایت میلیاردها دلار سرمایه را از کشور خارج می کند فعالیت و عضویت در آنها اشکال دارد.

پاسخ تفصیلی

اگر معنای تجارت الکترونیکی، استفاده از تکنولوژی اینترنت در تجارت باشد، ار جهت سرعت عمل بسیار چیز خوبی است و از نظر شرع مقدس اسلام و قوانین جمهوری اسلامی هم هیچ اشکالی ندارد. و قانون آن در تاریخ هفده دی ماه سال یکهزار و سیصد و هشتاد و دو در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در تاریخ بیست وچهارم دی ماه سال یکهزار و سیصد و هشتاد و دو، مورد تأیید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفت. و هم اکنون از نظر اجرا (به نحوی که در قانون بیان شده است) در جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی ندارد.

اما بازاریابی شبکه ای ( Network Marketing ) که یکی از زیر شاخه‌های تجارت الکترونیکی محسوب می‌شود و هدف اصلی آن حذف واسطه‌های تجاری نامطلوب از چرخه توزیع محصول و رساندن محصولات از تولیدکننده بدست مصرف‌کننده و به کمک مصرف کننده می‌باشد، دارای مشخصاتی است که برخی از مهمترین ویژگی‌های آن عبارتند از :

  1. کمپانی Network Marketer بایستی بین‌المللی باشد و از اعتبار جهانی برخوردار باشد. و اگر محدود به یک مکان یا کشور خاص یا فقط بر طبق مشخصات فرهنگی و اجتماعی یک کشور باشد، محکوم به شکست و تعلیق در همان محل محدود خواهد بود .
  2. محصولات ارائه شده بایستی به گونه‌ای باشند که بصورت Network قابل عرضه باشند. و کمپانی بایستی محصول را بدون گذاشتن هیچ شرطی در همان ابتدا به مشتری تحویل دهد .

کمپانی‌هایی که محصولات خود را در دراز مدّت و بصورت اقساط‌ طویل‌المدت ارائه می‌دهند، Network Marketer   نیستند و تنها قصد دارند پشت نقاب این نام، پول‌های کلانی را به جیب بزنند.

  1. قیمت محصولات بایستی بر طبق استانداردهای جهانی تعیین گردد که براساس مواد مصرفی اولیه، هزینه‌های تولید، هزینه‌های کمپانی و درصدی از میزان کمیسیون‌های پرداختی تدوین می‌گردد . 

کمپانی‌های مختلف برای پیاده‌سازی Network Marketing از طرح‌های متعددی بهره می‌برند که یکی از این طرح‌ها، طرح پورسانت‌دهی به مشتریان از طریق معرفی‌های دودوئی یا باینری می‌‌باشد .

در این طرح، افراد از طریق دوستان و آشنایان خود با محصولات کمپانی آشنا می‌شوند و با خرید یکی از آنها وارد شبکه بازاریابی می‌گردند. پس از تأیید صلاحیت هر فرد ( Qualify شدن)، وی وظیفه دارد، دو نفر را به شبکه معرفی کند تا از نظر شرکت فعال (Active) شود. به این ترتیب شبکه‌ای از انسان‌ها که بصورت تصاعد هندسی با قدر نسبت 2 رشد می‌کند، تشکیل می‌گردد. کمپانی نیز در ازای رشد مجموعه طبق قوانین خاصّ خود به مشتریان پورسانت می‌دهد . بعض از این قوانین عبارتند از:

  1. قانون عدم تعادل:

گرفتن پورسانت در ساختار باینری، علاوه بر تعداد اعضای زیر مجموعه فرد، به تعادل قرار گرفتن آنان نیز بستگی دارد، یعنی برای گرفتن هر پورسانت فرد باید تعداد افراد معینی (مثلا 3 نفر) در سمت چپ زیر مجموعه خود و به همین تعداد افراد در سمت راست زیرمجموعه خود داشته باشد. از آنجا که توانایی اعضاء در جذب افراد به شبکه متفاوت است در بسیاری از موارد چنین تعادلی برقرار نمی شود و در نتیجه کسانی که دارای تعداد افراد زیر مجموعه متفاوتی در دو سمت خود هستند و پورسانت خود را تنها بر حسب تعداد مشترک دریافت می کنند و در ازاء افراد غیر مشترک پورسانتی به آنان پرداخت نمی شود.بنا براین روشن است که این عدم تعادل یکی از منابع مهم کسب درآمد شرکت ها با ساختار باینری است .

  1. قانون سقف درآمد:

با رشد زیر مجموعه یک فرد تا یک حد بالا، می توان تقریبا مطمئن بود که این مجموعه به طور تصاعدی به رشد خود ادامه می دهد و شرکت متعهد است که به ازای افراد جدید جذب شده، تا ابد همواره در بازه [2] های زمانی مشخص، پورسانتی را به طور تصاعدی به فرد پرداخت نماید. اما از آنجا که در مورد افراد موفق با زیرمجموعه های بزرگ و رشد یابنده، اعداد پورسانت در هر بازه زمانی می توانند اعداد بسیار بزرگی باشند، لذا در ساختار باینری، سقف درآمدی برای فرد در هر بازه زمانی قائل می شوند که حداکثر مقدار پرداختی به فرد محسوب می شود. این قانون بسته به Plan ، قانون Max Out و یا Flush Out نامیده می شود و به این معنی است که افراد اضافی در زیر مجموعه فرد در هر بازه زمانی معمولا روزانه یا هفتگی، نه تنها در محاسبه پورسانت آن بازه زمانی، مورد محاسبه قرار نمی گیرند، بلکه در محاسبه پورسانت بازه های زمانی بعدی نیز، مورد محاسبه قرار نمی گیرند و در واقع پرداخت شده تلقی می شوند. البته معمولا قانون سقف درآمد، در مورد افراد با زیرمجموعه های بسیار بزرگ اتفاق می افتد ولی به هر حال یکی از بخش های جدا نشدنی ساختار باینری است.

  1. اشباع:

یک مساله مورد بحث در ساختارهای با رشد سریع از جمله ساختار باینری، اشباع است. اشباع به معنی واقعی هیچگاه اتفاق نمی افتد اما زمانی می رسد که بیشتر اغلب دوستان، آشنایان و همکاران فرد یا در شبکه مزبور عضو شده و یا مخالف عضویت در شبکه هستند. در این حالت جذب یک فرد جدید در زیر مجموعه فرد، مستلزم تلاش زیادتر و در واقع هزینه فرصت بیشتر است و لذا در این حالت، تعداد زیادی از افراد دست از تلاش می کشند. خود این امر باعث افزایش عدم تعادل در سیستم می شود، زیرا بسیاری از افراد که در حالت عادی به تلاش برای متعادل کردن مجموعه نامتعادل خود ادامه می دهند، در این حالت دست از تلاش کشیده و مجموعه خود را رها می کنند. شرکت نیز صرفا پورسانت قسمت متعادل سیستم را به افراد می پردازد و در عین حال از طریق فعالیت افراد باقی مانده به فروش محصولات خود ادامه می دهد. با توجه به اینکه به دلیل اینکه در یک پلان( Plan )با طراحی هدفمند همیشه شاخص رشد Plan از شاخص رشد جمعیت کمتر است. اشباع به معنی واقعی هیچگاه اتفاق نمی افتد اما از عوامل تشدید عدم تعادل در سیستم است.که از این راه سود سرشاری عاید شرکت می شود.

این خلاصه ای از روش کار در طرح شبکه ای باینری است که توسط مبتکرین و طرفداران آن بیان شده است که صد البته این قوانین با عملکرد کمپانی ها در خارج، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. به همین جهت مراجع معظم تقلید  چنین فعالیت هایی را جایز نمی دانند و کسب در آمد از راه چنین طرح هایی را از مصادیق اکل مال به باطل (تصرف به ناحق در مال دیگران) می دانند.

حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه) در این زمینه فرموده اند:

«منظور از اکل مال به باطل این است که انسان بى آن که فعالیّت مثبتى داشته باشد اموال بادآورده اى را تملّک کند، و در گلدکوئست و مانند آن چنین مطلبى به خوبى دیده مى شود. افرادى که در شاخه هاى اوّل قرار مى گیرند، بى آن که کار مهمّى انجام داده باشند، اموال هنگفتى را تصاحب مى کنند، و افرادى که در شاخه هاى آخر مى باشند، مال باختگان واقعى هستند؛ درست شبیه به قمار».

در چنین فعالیّت هایى تجارت و داد و ستد حقیقى وجود ندارد، بلکه ماهیّت واقعى این فعالیّت ها چیزى شبیه قمار و کلاهبردارى و بخت آزمایى و اکل مال به باطل است، و اگر جنسى عرضه مى شود سرپوشى براى کارهاى نامشروع فوق است، نتیجه این که تجارت حقیقى صورت نمى گیرد.

ثانیاً: بر فرض که داد و ستدى وجود داشته باشد، تراضى (رضایت طرفینی که شرط صحت معامله است) وجود ندارد، زیرا کسانى که وارد این فعّالیّت هاى دروغین مى شوند، به طمع دست یافتن به سود کلان راضى به خرید جنس به چند برابر قیمت واقعى مى شوند، و اگر بدانند سودى عاید آنها نخواهد شد، و امکان دارد اصلا جنسى به دست آنها نرسد، هرگز راضى به پرداخت پول نمى شوند.

آنچه شرکت هاى مزبور براى رسیدن به مقصود خود انتخاب کرده اند در واقع پوششى است براى سوء استفاده از اموال مردم نه این که یک معامله حقیقى هر چند به چند برابر قیمت در کار باشد. و لذا اگر مشتریان از ابتداء بدانند که نمى توانند قیمت اضافى را از طریق جذب مشترى جدید جبران کنند، هرگز راضى به چنین معامله اى نمی شوند. و بدین جهت رده هاى آخر، که از پول آنها به رده هاى اوّل داده مى شود، و قادر بر جبران خسارت بزرگ خود نمى شوند، راضى به اصل معامله نیستند. [3]

علاوه براین سایر اشکالاتی که در شرکت های طرح هرمی (امثال گلد کویئست) نظیر خروج سرمایه کلان از کشور و… در عملکرد شرکت های طرح باینری نیز موجود است.

[1] ریچارد پو ، موج چهارم.   [2] فاصله    [3] علیان نژادى دامغانى، ابوالقاسم، 1343 ـ بازاریابى شبکه اى = ( Network Marketing )، یا، کلاهبردارى مرموز ، تألیف ابوالقاسم علیان نژادى. ـ قم : مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، 1384.http://www.makaremshirazi.org/books/persian/network/index.html-منبع اسلام كوئست.

حتما بخوانيد

 

 

 

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

فتواي آيت الله مكارم شيرازي درباره ي بازار یابی شبکه ای

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

29 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام نظر شما در رابطه با سایت ***** چیست؟ در این سایت که یکی از باینری آپشن ها محسوب میشود شما بر اساس تحلیل پیش بینی میکنید که مثلا تا یک دقیقه دیگر این سهم از قیمتی که الآن دارد پایین میرود. اگر درست حدس بزنید درصد مشخصی که قبل از معامله گفته بودند دریافت میکنید و در غیر اینصورت تمام پول از بین میرود. همچنین قسمتی دارد که قبل از اینکه معامله تمام شود اگر ببینید نادرست حدس زدید میتوانید آنرا با قیمت کمتری بفروشید. در این سایت شرکت های معروف هم شرکت دارند مثلا**** و… با توجه به توضیحاتی که برای جنابعالی داده شد نظر شما در رابطه با این سایت چیست؟ لطفا اگر توانستید سری به این سایت بزنید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دریافت پورسانت از زیر مجموعه همانطور که بارها در سایت توضیح داده ایم، که در بازاریابی شبکه ای مطرح است، حرام است و درآمد آن باطل است.
      در سایت سرچ کنید و نظرات مراجع را به همراه توضیحات لازم بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. سید محمد حسین می گوید

    سلام حکم رهبری در مورد معاملات باینری آپشن که در آن ما براساس تحلیل نمودار ها و قیمت ها و ابزار های که داریم پیش بینی میکنیم مثلاً در ۵دقیقه آینده قیمت یک ارز بالا می رود یا پایین و اگر پیش بینی ما درست باشد،سود دریافت می کنیم چیست؟؟ممنون از سایت خوب شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اصل بازاریابی شبکه ای شرعا از نظر اکثر مراجع حرام و دارای اشکال شرعی هست.
      کیفیت پیش بینی در سوال شما واضح نیست، با دفتر مرجع درباره اینکه منظور شما از این پیش بینی چیست را کامل توضیح بدهید چون صرف پیش بینی حکم خاصی ندارد مگر اینکه همراه با امور دیگری باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. سجاد می گوید

    سلام خسته نباشید میخواستم نظر مراجع در مورد شرکت تقریبا جدید به نام**** بدونم آیا این شرکت هم همانند شرکت های***** راه کسب و کار حرام را پیش گرفتند یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر به شیوه بازاریابی شبکه ای از زیر مجموعه پورسانت می گیرند و به سر شاخه می دهند، حرام است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سارا می گوید

    سلام .مدتی هست من رو برای کار در یکی از همین شرکت های شبکه ایی با نام پنبه ریز دعوت کردن .میخواستم بدونم اگه زیر مجموعه تشکیل ندم و فقط فروش انجام بدم مشکل شرعی داره .چون بالاخره بالا سریام از فروش من سود میکنن آیا کار کردن به این صورت هم در این جور شرکتها مشکل شرعی داره یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خرید مستقیم مثلا سایر خریدهای اینترنتی اشکالی ندارد. اما شما نمی توانید زیر مجموعه تشکیل بدهید یا زیر مجموعه شخص دیگری قرار بگیرید، اشکال دارد.

      در یافت پورسانت از شرکت به خاطر خرید زیر مجموعه حرام است
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. جلال می گوید

    سلام جناب طاها….
    برام مسجل و یقین شد که هدف شما نه تنها شفاف سازی نیست…بلکه ارائه اطلاعات غلط و غیر صحیح به مردم و تشویش اذعان عمومی هستش..
    کاملا مشخص و روشنه که در این درگاه دارین با سؤاستفاده از نظر مراجع و مسائل دینی و عدم اطلاعات صحیح مردم نظرات و عقاید خودتون رو در پوشش دین و فقه به خورد مردم میدین…[…]

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید، دیدگاه قبلی شما منتشر نشد چون ادعای مضحک و خنده داری هست! بزرگوار شما که ادعا می کنید، محضر آیت الله سیستانی حضوری رسیده اید که بازاریابی شبکه ای بی اشکال هست! ظاهرا یادتان رفته که حداقل روی وبسایت رسمی آیت الله سیستانی رجوع کنید، و ببینید که صریح فتوا به حرمت داده اند! .

      عزیز من حداقل یک حرفی بزنید، که قابل نشر باشد و خنده مخاطبان را به دنبال نداشته باشد.
      دقت کنید، فتوای آیت الله سیستانی روی سایت رسمی ایشان هست، جالب هست، برای اطمینان شما، در انتهاء مطلب لینک به سایت رسمی و صفحه همین استفتاء زده ایم. حداقل لطف کنید مطالب را روی سایت مراجع ببینید، این کار که دیگر سخت نیست!.
      آقای عزیز لطف کنید با شماره دفتر آیت الله سیستانی و رهبری تماس بگیرید و سوال خودتون رو مطرح کنید!. اگر اعتمادی ندارید، خب اصراری نیست، اگر گوشی برای شنیدن و قبول کردن باشد، به فتاوا عمل می کنید و از حاشیه سازی دور خواهید شد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. جلال می گوید

        سلام.من تو همین کار که شما دارین بهش اشکال میگیرین یاد گرفتم در مورد کسی قضاوت نکنم….و تصمیم گیری نکنم…و همچنین نتیجه گیری….شما در کدامین جایگاه قضاوت خود را قرار میدهین که به جای همه مردم تصمیم میگیرین که صحبت های من مضحک و سطحی است…گویا زبان طعنه و تمسخر در کلام شما موضوعیت عادی که هرکسی برخلاف شنا سخن میگوید او را به باد تمسخر و نیشو کنایه می بندید..اگر نگران کلام نبودین….اگر واقعا مضحک بود چرا در سایت خودتون قرار ندادین تا مردم قضاوت کنند…..گویا شما تفکرتان این است که از مردم هم اصلح تر هستین که تصمیم به نشر نکردنش گرفتین…من گفتم…بازهم میگم…وقتی خود از دهان این بزرگان شنیده ام و فایل صوتی صدای ایشان موجود و پنجاه نفر افراد همراه من که حاضر به شهادت دادن هستن…لینک سایت نشان ندین و مردم رو به بی دینی و مهم نبودن حلالو حرام متهم نکنید…من در متنم مطالب زیادیو مطرح کردم….فقط همینشو دیدین…چرا نمیزارین تا مردم قضاوت کنن که چه کسی مضحک سخن گفته….تا کی فیلتر…تا کی سرپوش…تا کی خفقان….

        1. مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر گرامی
          ما درباره هیچ کسی قضاوتی نکرده ایم. فقط درباره ادعای شما نه درباره شخصیت شما، کلامی مطرح شد که قضاوت درباره ادعای شما باشد با مخاطبان فهیم و گرامی.
          ببینید باز شما اصرار دارید بر یک ادعا، همین را ما منتشر کردیم!. همین یک حرف و ادعای بسیار بزرگ و بی اساس شما برای همه ما بس هست، بیشتر از اینبرای شرعی بودن این کار که نمی خواهید بیان کنید و نکرده بودید!.
          توجه کنید: اصلا نیازی نیست که کلام بنده ملاک باشد، همه عزیزان به سایت رسمی آیت الله سیستانی رجوع کنند ، [در سایت هدانا، نظر ایشان همراه با لینک به سایت رسمی ایشان موجود هست]!.مثل روز مشخص است که حق با کیست!.
          توجه کنید، قضاوت بدون ملاک درست و دلیل عقلانی مذموم هست، اما چیزی که روشن هست و امری که دلیلش با خودش است و واضح می باشد، دور از عقلانیت هست که بدان اعتنا نشود. آفتاب آمد دلیل آفتاب. مثلا کسی در وسط روز بگوید من یادگرفته ام قضاوت نکنم، چه بسا شب باشد!، خب بدیهی است که اشتباه کرده چون خلاف دلیل عقلانی حرکت کرده است.
          بر همین اساس ما هیچ کس رو مسخره نکرده ایم، فقط عرض کردیم ادعا مضحک هست، همین!. حتی اگر می خواستیم نتیجه گیری کنیم می گفتیم دروغگویی هست! خب چیزی نگفتیم.
          ثانیا اگر ما خودمان را به پندار شما اصلح و … می دانسیم، خب نمی گفتیم نظر مراجع ملاک باشد، می گفتیم ایهاالناس حرف ما را قبول کنید!. چرا شما مسئله را سخت می کنید.
          عزیز من، ما روی سایت آیت الله سیستانی مطلبی را در سایت خودمان کپی و منتشر کردیم، بدون هیچ کم و اضافه ای! جالب هست، لینکه به صفحه سایت ایشان هم زده ایم، حالا بنده نمی دانم کجای این کار اشکال دارد که شما بر نمی تابید!.
          آقای عزیز، بزرگوار بنده که عرض کردم اگر مشکلی هست، به دفتر آیت الله سیستانی اطلاع بدهید. به دفتر تمام مراجع اطلاع بدهید، اگر آنها حرفی زدند که ما خلاف منتشر کردیم، آنهم لینک زده ایم، مثل روز برای مردم روشن هست.
          نمی دانیم با چه زبانی تکرار کنیم:
          ملاک ما نظر مراجع بر روی وبسایت رسمی ایشان هست. هر انتساب دیگری خلاف این مطالب تا به اثبات نرسد مضحک هست.
          برادر گرامی ، بازاریابی شبکه ای از جهاتی دارای مزایایی هست، و با گلد هم تفاوت دارد، اما خود دچار اشکالات فقهی از سوی مراجع هست!. حداقل این را باور کنید!.
          اصلا بحث سر مجلس و بنده یا شما نیست!.
          لطف کنید فایل صوتی ادعایی را به دفتر آیت الله سیستانی نشان بدهید!. اگر کسی لایق باشد که حرف شما را قبول کند دفتر ایشان هست نه ما!.

          وفقکم الله لکل الخیر

  6. حسن زاده می گوید

    سلام
    من امشب از طریق دوستم با این شرکت اشنا شدم ومیگفتن باید یک میلیون خرید کنم واین در حالیه که تو وضعیت اقتصادی بدی هستم با اصرار زیاد دویست وپنجاه تومن خرید کردم البته چون تو کارتم پول نبود بیشتر نتونستم اکثر اجناسی که داشتن معمولا مصرف روزانه نبود ولی چون باید میخریدیم خرید کردیم واز این خرید بسیار راضی بودیم واونجا از مسایل شرعی سعوال کردم وچنتا صفحه رو سریع بهم نشون دادن وگفتن هیچ مشکلی نداره ولی الان که نزدیکه صبحه وساعت ۸هم جلسه داریم وارد سایت شما شدم وواقعا پشیمان از ورود به همچین شرکتی اونجا اینقدر با اب وتاب از حلال بودن کار وبازاریابی حرف میزنن که فرد چشم بسته وارد گروه میشه ممنون از سایت بسیار خوبتون،ولی خب چرا شهرداری ها ودولت مجوز چنین همایشهایی رو میده

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خریدی که با پول شخصی کرده اید، برای شماست، اما دریافت پورسانت از زیر مجموعه و شبکه سازی اشکال شرعی دارد.
      نوع این شرکتها نه تقیدی به مسائل شرعی دارند و نه آشنایی!. بر همین اساس نباید از آنها انتظار داشت فتاوا را صحیح مطرح کنند.
      دادن مجوز هم اگر فقط برای خرید و فروش اینترنتی باشد، بدون شبکه سازی، اشکال ندارد. اما بیش از آن بدون اعتبار هست.
      و باید به صورت مردمی پیگیر بود که چنین رفتارهای خلاف شرعی صورت نپذیرد. حرف ما هم همین است، که باید جلوی این معاملات را گرفت. در هر حال فتوا روشن است. اگر ما خود عمل کنیم و از این معاملات فاصله بگیریم، می توانیم انتظار داشته باشیم که این کارها برچیده شود و صورت نپذیرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. سام می گوید

    با سلام به نظر من شرکت بازاریابی شبکه ای اگه اصولی پیش بره خیلی خوبه وهم به افراد بیکار جامعه وهم به دولت کمک میکنه.در مورد پورسانت حاصل از خرید زیرمجموعه هم اکر خرید محصولات بارضایت خودشون باشه هیچ گونه مشکلی نداره.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بحث اصلی همین است که باید اصولی باشد و با فقه و دین مخالفت نداشته باشد، در یافت پورسانت از زیر مجموعه از نظر شرعی حرام است.
      بحث سر رضایت و عدم رضایت نیست، قبل از همه اینها باید چهار چوب معامله مورد تایید دین باشد که نیست. شما می توانید نوشتار سایت درباره نظر آیت الله خامنه ای درباره بازاریابی را بخوانید و نظر ما را در دیدگاههای همان مطلب جویا شوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. آموزش asp.net می گوید

    یک دنیا ممنون.من از طرفدارهای پروپا قرص سایتتون هستم.دائما سر میزنم و از مطالب جدیدتون استفاده می کنم.خیلی خیلی ممنون

  9. محمدرضا می گوید

    بهتره فتوای رهبری رو دقیق تر بخونید که نوشته اگه مغایر قوانین نباشه بازاریابی شبکه ای مشکل نداره. ی سری به سایت وزارت صنعت بزنید. صنف بازاریابی شبکه ای هم خورده شد. ی طبقه از اصناف مال بازاریابی شبکه ایه.کجای کارید.هنوز میگید مخالف شورای نگهبانه؟؟؟؟؟؟ شاه بخشیده شاهزاده نمیبخشه؟؟؟؟؟؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم برادر گرامي
      نظر مقام معظم رهبر درسايت مستند موجود هست. ظاهرآ شما در باغ تشريف نداريد!. قبلا عرض شد كه فروش مستقيم در اين شركتها اشكال ندارد اما دريافت پورسانت از زير مجموعه حرام است!.
      ضمنا شما كه خوب و دقيق فتوا را مي خوانيد توجه كنيد، آمده است قوانين مجلس و شوراي نگهبان، نه مصوبات برخي نهادها! آنهم هيچ اشاره اي به كيفيت دريافت پورسانت در آن نشده باشد و فقط مجوز تاسيس از سوي نهادي باشد!.
      مثلا: ايشان مي فرمايد:
      الف: «به طور کلى بازاريابى شبكه‌اى صورت شرعی ندارد و اين قبيل موارد بايد بر اساس قوانين مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأييد شورای محترم نگهبان باشد و در صورت نبود قانون هم لازم است از طريق مجاری قانونی اقدام شود.و کسب درآمد از این طریق اشکال دارد».
      ب:«باسلام آیادرآمد به دست آمده از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی مانند شرکت پنبه ریز حلال است یا خیر؟
      (جواب) درفرض سؤال درآمد بدست آمده حلال نیست واکل مال به باطل است.» لينك منبع.

      ۱- قانون مصوب مجلس و شوراي نگهبان را در سامانه قوانين سرچ نماييد، اگر قانوني مصوب اين دو نهاد يافتيد، خبر دهيد! ما كه گشتيم نبود شما هم نگرديد كه …!.
      ۲- شما لطف كنيد نظر آيت الله خامنه اي را دقيق تر بخوانيد: «اينجا كليك كنيد»
      اگر لطف و بزرگواري كنيد و منت بگذاريد و انتهاي فتوا را نيز ببينيد و تفكر كنيد از شما تشكر مي كنم: آمده « کسب درآمد از این طریق اشکال دارد» !!!. اشكال دارد يعني چي؟!. يعني پولش حلال است يا حرام، خب مشخص است دريافت پورسانت از زير مجموعه اشكال شرعي دارد.
      باز اگر لطف نماييد و نظر حضرت آيت الله خامنه اي را در همين لينك كه به سايت رسمي معظم له نيز آدرس داده شده ببينيد: آمده «درآمد بدست آمده حلال نیست واکل مال به باطل است.»!!!.
      خب درآمد حلال نباشد، براي شما كه شيعه متشرع هستيد يعني چه ؟! يعني ثواب دارد و طرف را با درآمد حرام وارد بهشت مي كنند يا گناه است و موجب عقوبت!!!.

      – دريافت پورسانت از زير مجموعه طريق بازاريابي شبكه طبق نظر اكثر فقها جايز نيست و حرام مي باشد.

      وفقكم الله لكل الخير

  10. علی می گوید

    سلام،شرکتی که من ۲ماهی هست که درآن فعالیت میکنم برخلاف صحبتهای بعضی افراد خرید اجباری نداره و محصولاتشم هرجاقیمت کردم زیر قیمت بازار عرضه میشه،مورد بعدی اینکه من تقریبا۵۰ تا شبکه دارم که تماما ورودی خودم بودن و با رضایت کامل خود وارد سیستم شده اند،در این شرکت دهف فروش هست نه خرید اجباری بلکه اگر کسی حتی صدهزار تمن محصول انبار کنه اجازه خرید بهش نمیدهند،در ضمن هرکسی که وارد سیستم شده یا ازمن محصول خریده رضایت کامل رو از محصولات داره پس نه کسی در این سیستم ضرر میکنه نه کسی رو مجبور به خرید اجباری میکنیم و محصولات ۹۰ در صدکاربردی هستند ازجمله لوازم آرایشی و چای عطریات چرمها و غیره،۹۵درصد محصولات نیز تولید داخل هستش،با این شرایط آخه واسه چی مشکل شرعی داشته باشه؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم برادر گرامي
      رضايت در معاملات جزئي از معاملات هست، و براي معامله اركان ديگري نيز متصور است.
      در بازاريابي شبكه اي اين مورد مد نظر نيست چون اكثر شركتها با رضايت طرفين فعاليت مي كنند و ما نيز با شركتهاي بازاريابي آشنايي داريم. آنچه كه مورد اشكال شرعي است همان كيفيت گرفتن پورسانت و جابه جايي پول در اين نوع معامله مي باشد. قبلا هم توضيحاتي خدمت دوستان عرض شد، بحث روي رضايت نيست، در معامله ربوي و يا در قمار كه شرع هر دو را بخاطر مصالحي حرام دانسته، رضايت طرفين هست، اما شما بخوبي مي دانيد كه با رضايت طرفين باز هم اين معاملات جايز نيست!.

      بعضي از ليدر ها در شركتهاي بازاريابي شبكه اي روي همين قسمت مانور و تبليغ مي كنند كه همه راضي اند! لذا از جهت شرعي مشكل ندارد، علاوه بر عدم آگاهي به مسائل فقهي، نوعي خود رايي نيز آقايان دارند!. اشكال رضايت كه در معاملات گلد بود در اين معامله برطرف شده اما خود بازاريابي شبكه اي دچار مشكلات ديگر فقهي است. بايد دانست اصلا اينجا مشكل روي رضايت و عدم رضايت نيست، مشكل جاي ديگريست كه بارها در نظرات گذشته توضيح داده شد.
      . دقت كنيد بحث روي كيفيت جابه جايي پول نيز هست. خب الان سر شاخه اعضايي رو جذب كرده، اين اعضا بر فرض ميلياردها تومان معامله و جابه جايي مالي داشته باشند، اين سرشاخه مستحق آنست كه درصدي از هر معامله به او برسد، و هر گاه زير شاخه بارها و بارها معامله كرد باز سر شاخه مستحق حقي از معاملات باشد!!!! خب مگر چه كاري كرده كه مستحق چنين درآمدهايي باشد!!! كار در شرع تعريف خاص به خود را دارد. قبلا توضيحات بيشتري دراين باره داده شده است.
      در هر حال فتوي فقها بر حرمت اين نوع معاملات است!.

      وفقكم الله لكل الخير

  11. مصطفی کاظم لو ( رزمنده سایبری ) می گوید

    حکم شرعی و توضیح فقهی بازاریابی شبکه به همراه مصوبه مجلس شورای اسلامی و تائیدیه شورای نگهبان

    //********-ir.blogfa.com/post/13

    …………………………………………………………………………..

    تذكر:«**********»، اين قسمت توسط مدير سايت به علت عدم اعتبار رسمي حذف شده است!.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم جناب آقاي مصطفی کاظم لو
      چند نكته: ۱- لينك مورد اشاره شما در اين وبلاگ قبلا در سايت هدانا به آدرس : https://hadana.ir/?p=14765 منتشر شده است. لذا مطلب جديدي نيست.
      ۲- در اين مصوبه ماده۱ـ بند«ز». كجا آمده است كه دريافت پورسانت از زير مجموعه اشكال ندارد؟!.
      ۳- برادر عزيز آخر همين مطلب را بخوانيد كه نظر مراجع اشاره شده است، ظاهرا شما فتوا را هم به نظر خودتان تاويل مي نماييد؟!.
      ۴- ظاهرا شما فرق بازاريابي شبكه اي با تجارت الكترونيك را درست متوجه نشده ايد! تجارت الكترونيك عام هست. و امري است پسنديده، از كجاي تجارت الكترونيك كه مورد تاييد مجلس و مراجع هست شما بازاريابي را فهميده ايد؟!.
      ۵- در جواب مطلب شما بايد عرض كنم، ما هيچ عناد و دشمنی با بازاريابي شبكه اي نداريم، و نظر شما را نيز منتشر مي كنيم. ما فقط فتواي مراجع عظام تقليد را مستند در سايت هدانا منتشر كرده ايم، و سود و ضرر مادي براي ما متصور نيست تا بخواهيم با چيزي عناد بورزيم. اي كاش شما نيز به عنوان يك شيعه متشرع همين كار را انجام دهيد.
      ۶- در مطلب لينك داده شده فرموديد:«اخیرا نیز مشاهده شده این اشخاص با استفاده از مصوبه مجلس قصد تخریب بازاریابی شبکه ای را دارند…معاندین و افراطیون بی سواد…». آقاي عزيز! اصلا اين مصوبه اشاره اي به درست بودن دريافت پورسانت از زير مجموعه ندارد، ثانيا: شما چرا چشم خود را بر اين همه فتواي مستند بسته ايد، و دايه مهربان تر از مادر براي دين شده!.
      ۷- فرموديد:«قیمت خرید اجناس برای تمام افراد عضو در یک شرکت بازاریابی شبکه ای یکسان است…»، بله از جهت خوبست و مورد اشكال نيست. حتي تخفيفات داده شده در كالا نيز خوبست اما اشكال فقهي شامل اينجا نمي شود تا دعوايي سر اين مطلب از سوي كسي باشد.
      ۷- فرموديد:«به هیچ وجه از افزایش اعضا پورسانت، جایزه و یا تخفیفی به بازاریابی تعلق نمیگیرد. بلکه پورسانت های دریافتی فقط و فقط از فعالیت تیم های فروش به همه ی اعضای تیم فروش تعلق میگیرد». آقاي عزيز مشكل سر همين قسمت دوم يعني دريافت پورسانت از زير مجموعه هست نه قسمت اول….!. همين مطلب را از دفتر مرجعتان بپرسيد، يا در فتواي سايت هدانا ببينيد.
      ۸-فرموديد:«تخفیف ها هیچ ربطی به عضو گیری ندارند». خب اين مورد خوبيست. كسي از جهت شرعي با اين مطلب مشكلي ندارد.
      ۹-فرموديد:«خب حالا از لحاظ شرعی نیز بررسی خواهیم کرد:…معامله سَلَف…معامله جُعاله…»، برادر عزيز، شما از كجاي معامله سلف وجعاله دريافت پورسانت از زير مجموعه را فهميده ايد، نكند مشمول اين كلام شويد:«از قیاسش خنده آمد خلق را…» حتما اگر در مباحث ديني تخصص نداريد در وبلاگتان اظهار نظر نكنيد!. مقداري تقوا، مقداري ترس مقداري … داشته باشيد شما بدون اينكه حتي يك فتوا در نوشتارتان (كه دريافت پورسانت از زير مجموعه را بدون مشكل بداند)، خود فتوا مي دهيد، و مسائل رساله توضيح المسائل را معنا مي كنيد، اگر واقعا در مقام بيان حكم شرعي هستيد فتواي مراجع را درج كنيد.
      حتما توصيه مي كنم فتواي ساير مراجع عظام تقليد را در سايت هدانا ببينيد، در متن برخي از اين استفتائات مانند نظر حضرت آيت الله مكارم شيرازي به چرايي حرمت اشاره شده و يا فتواي حضرت آيت الله خامنه اي را با دقت توجه كنيد. به دفاتر هم تماس داشته باشيد، و حتما مطلب مورد اشاره و نتايج غير عالمانه اي كه مطرح كرده ايد را حذف كنيد كه ترويج باطل و خلاف شرع مي باشد.حديث:”اشد الناس عذابا یوم القیمة : رجل قتل نبیا، او قتله نبى ، او رجل یضل الناس بغیر علم…» .پرشكنجه ترین و معذب ترین مردم در روز قیامت ، عبارت از كسانى كه ۱- كسى كه پیامبرى را به قتل رسانده باشد. ۲- كسى كه پیامبرى ، او را به قتل رساند. ۳- كسى كه بدون علم و آگاهى نظر دهد و مردم را گمراه سازد!.بحار-ج۲،ص۱۲۳

      وفقكم الله لكل الخير

      1. مصطفی کاظم لو ( رزمنده سایبری ) می گوید

        سلام. بهتر نیست اول پلن های درآمد زایی این شرکت ها را مطالعه میکردید و بعد اظهار نظر میکردید؟اول از همه این موضوع را باید بدونید اکل مال به باطل مصداقش چیه؟اینکه شرکت ها با توجه به چیزی که از افراد میخواد و با رضایت کامل شرکت و طبق قراردادی که خود شرکت تنظیم میکنه از درامد خالص شرکت با توجه به مبلغی که کاملا حلال از فروش اجناسش فروخته به کسانی که شرایط شرکت رو رعایت کنن پرداخت میشه . اکل مال به باطل وقتی صورت میگیره که بازاریاب از شرکت بدون انجام کاری طلب مزد کنه و شرکت هم با اکراه و از روی اجبار پرداخت کنه و یا اینکه حق کسی دیگه ضایع بشه و از فردی مالی کسر بشه و به کسی که کار و فعالیت نکرده پرداخت بشه.
        این تعصب افراطی شما نسبت به مسائل چیزی رو عوض نمیکنه. مطمئن باشید من از قبل مصمم تر به فعالیتم ادامه میدم. این که با سفسطه و حذف لینک مثلا فکر کردید که بنده رو آچمز کردید کاملا در اشتباه هستید. بنده خودم طلبه هستم و کسب حلال هم برام مهمه . در مورد اینکه شما اون حرف بنده رو به خودتون گرفتید مشکل خودتون و شکی هست که ظاهرا به خودتون دارید. وقتی یک طرفه به قاضی برید خب حتما راضی هم بر میگردید.بنده ۱۵ ساله وبلاگ نویس هستم و برام کاری نداره یک وبلاگ رو در طی چند روز به صدر موتور های جستجو بیارم . پس اینکه فکر کنید با حذف لینک بنده و توضیحات نچندان تخصصی شما بنده گمراه میشم کاملا اشتباه میکنید.

        خب حالا چندتا نکته میگم که شاید هم حذفش گنید
        یکی اینکه تعادل در نتورک مارکتینگ الزامی نیست یعنی حتی بدون تعادل هم میشه پاداش گرفت
        دوم اینکه تعداد افراد اصلا مهم نیست در نتورک مارکتینگ ، بلکه مقدار فروش یک تیم مهمه و اینکه چطور آموزش دیده باشن و مدیریت بشن تا با توجه به سود شرکت از فروش محصولات به بازاریابان پاداش داده بشه. اون هم با رضایت و پیشنهاد خوده شرکت و از جیب شرکت نه از جیب زیر مجموعه ها.
        وقتی خودتون قبول دارید که اجناس زیر قیمت داره فروخته میشه و خوبه و حق کسی ضایع نمیشه دیگه چرا الکی مغلطه میکنید؟

        شرکت به جای اینکه همه ی سودش رو بذاره تو جیب خودش دوست داره اون سود رو برای خودش کم تر برداره و بده به بازاریاب هاش. از جیب کسی دیگه نمیده که انقدر حرص و جوش میخوردی.

        خدایی یه بار شده بدون تعصب و از روی فکر و منطق به این مساله نگاه کنید؟

        در ضمن در متن شورای نگهبان بهتره خوب دقت کنید
        نوشته شرکت هایی که شامل بند (ز) نمیشن ازشون حمایت هم میشه
        خب من خیلی واضح توضیح دادم که شرکت های دارای مجوز شامل اون بند الحاقیه نمیشن چون اصلا تعداد ملاک نیست و حجم فروش هست که مهمه.
        چرا اصرار دارید بگید که از زیر مجموعه چیزی گرفته میشه؟
        از زیر مجموعه هیچی کسر نمیشه و همه ی افراد جنسی با کیقیت رو با قیمتی یکسان و زیر قیمت بازار خریداری میکنن.
        بهتر نیست فرق شرکت های هرمی و نتورک مارکتینگ رو چند بار دیگه مطالعه کنید؟

        اینکه به من پوز خند بزنید چیزی رو عوض نمیکنه و مطمئن باشید الان حدود یک ملیون نفر دارن فعالیت میکنن یک ماه دیگه بیشتر و ماه های بعد هم بیشتر و بیشتر میشن و همه جا فراگیر میشه

        در مورد اشباع هم باید بگم هر روز تعداد زیادی از افراد ۱۸ ساله میشن و میتونن وارد این فعالیت بشن. فقط در صورتی اشباع میشه که هیچ زاد و ولدی دیگه نباشه . قابل ذکر هم هست که شرکت های نتورک ایرانی اینترنشنال و بین المللی هستند . کاش قبل از هوچیگری و افراطی جواب دادن کمی تحقیق میکردید.
        صرفا با چندتا آیه و حدیث که اصلا به بحث مربوط نمیشه و فقط برای اینکه نشون بدید سطح سواد دینیتون بالاست نمیتونید این حجم زیاد مردم که دارن جذب این شرکت های میشن رو از این کار باز دارید اون هم با دلایل کاملا فکر نشده وغیر تخصصی شما
        همین کار ها رو میکنید که دین زدگی ایجاد میکنید دیگه

        بنده شمارم رو میذارم و ساکن قم هم هستم
        شما اگر طلبه ای حاضرم حضورا باهاتون مباحصه کنم در هر جایی که شما مایل باشید. بنده کاملا توضیح میدم شما هم نظرتون رو میگید.۰۹۱۹۳****.

        ………………………………….
        – سايت هدانا: [*********]-شماره تلفن به علت تطابق نداشتن با قوانين سايت هدانا نشان داده نمي شود.

        1. مهدی طاها می گوید

          سلام عليكم جناب آقاي مصطفی کاظم لو عزيز
          با عرض ادب در ابتدا تشكر مي كنم كه پيگير بحث هستيد. فرموديد:«پلن های درآمد زایی این شرکت ها را مطالعه میکردیدو بعد اظهار نظر میکردید…». بنده قبلا مطالعه كرده ام و با برخي از دوستان كه سر شاخه اين شركت ها بودند گفتگو داشته ام، اما چون شما امر كرديد، دوباره پلن ها را از روي وبسايت يكي از همين شركت هاي مشهور نگاه كردم. قبلا در نوشتار https://hadana.ir/?p=12345 به صورت مختصر اشاره كرده ايم.
          علاوه بر اين فرموديد: «اظهار نظر»؛ تمام تلاش حقير اين هست كه فتواي مراجع عظام تقليد مبنا و معيار باشد و اگر سايت هدانا را به دقت بنگريد همين مهم را خواهيد ديد.
          چند نكته محضر جنابعالي:
          ۱-قبل از اينكه به بحث اكل مال بالباطل برسيم، چون اين قاعده فقهي است، تشخيص برخي از مصاديق اين قاعده نيازمند اجتهاد مي باشد. برادر عزيز ظاهرا شما فتواي مراجع را با دقت نديده ايد!. بنده سعي مي كنم نظر ندهم كه واكنش شما را برانگيزانم. مثلا : فتواي آيت الله خامنه اي را در سايت هدانا‌ به آدرس«https://hadana.ir/?p=12345» و يا فتواي حضرت آيت الله مكارم شيرازي به آدرس :«https://hadana.ir/?p=12384» و يا فتواي آيت الله سيستاني به آدرس:«https://hadana.ir/?p=18533» را ببينيد.
          در فتواي آيت الله خامنه اي آمده [لينك آن نيز در سايت هست]، اين معامله صورت شرعي ندارد. و يا توجه نماييد:« سوال: باسلام آیا درآمد به دست آمده از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی مانند شرکت پنبه ریز حلال است یا خیر؟جواب: درفرض سؤال درآمد بدست آمده حلال نیست واکل مال به باطل است». حال بنده توصيه ميكنم شما پس از ديدن اين فتوا پلن ها را ببينيد!.
          برادر عزيزم همين فتوا را شما در وبلاگ خودتان در انتهاي همان مطلب درج كنيد تا متوجه شويد مطالب آن نوشته چقدر با فتوا اختلاف و انحراف دارد!، چرا قضيه را براي خود سخت و پيچيده مي نماييد. بياييد ملاك نظر مراجع باشد نه نظر بنده و يا شما… . البته اگر مرجع تقليد شما نظر ديگري دارد، خب جاي بحث نيست.

          ۲-اينكه فرموديد:« اکل مال به باطل وقتی صورت میگیره که بازاریاب از شرکت بدون انجام کاری طلب مزد کنه و شرکت هم با اکراه …».
          بايد عرض كنم، اگر شركت اجباري ندارد، خب اين از نكات مثبت هست، اينكه شركت تخفيف ميدهد، اينهم خوبست، و بارها بر برخي از همين نكات از سوي ما اشاره شده ، اما اينكه فرموديد: «اكل مال بالباطل»، بايد عرض شود كه به صورت كامل وجوه اكل مال بالباطل را شما مطرح نكرديد و ظاهرا همين سبب اشتباه شما شده! بدانيد شما قسمت اصلي را نفرموديد و همان است كه مورد اشكال مراجع عظام تقليد مي باشد:«و آنهم دريافت پورسانت از زير مجموعه مي باشد» كه در نوشتار هاي سايت بدان اشاره كرده ايم. ضمنا اگر زير مجموعه اي نيست يعني پورسانتي از زير مجموعه دريافت نمي شود، خب بحثي نيست.

          ۳- فرموديد: «این تعصب افراطی شما نسبت به مسائل چیزی رو عوض نمیکنه. مطمئن باشید من از قبل مصمم تر به فعالیتم ادامه میدم…».
          برادر عزيزم، سودي براي بنده در رد يا تاييد بازاريابي شبكه اي متصور نيست، تا مخالفت كنم. تعصب بنده بر روي نظر مرجعيت هست. حال بنده همين توصيه را به شما دارم كه بنده و شما بياييم روي نظر مرجعيت تاكيد كنيم. چون در عصر غيبت ملاك اين عزيزان هستند. اگر تعصب شما غير از اين تعصب؛ يعني رجوع به مراجع باشد! «صلاح مملکت خویش خسروان دانند…». آنچه بنده به شما تذكر دادم اين بود كه شما خلاف شرع را با توجه به نظر و پندار خام خودتان شرعي معرفي مي كنيد!؟. تذكر بنده نهي از منكر بود كه در نوشته وبلاگ شما بود. اگر شما ملاكتان مرجعيت هست، كه انشالله حتما هست، همين دريافت پورسانت از زير مجموعه را استفتاء نماييد. اگر حق باشما بود مطمئن باشيد، در سايت به نام شما منتشر مي كنيم و بسيار از شما متشكر خواهيم بود. اصلا چه بسا توفيقي بود با شما در زمينه هاي گوناگون نيز فعاليت داشته باشيم. پس برادر عزيزم مسير روشن است، اما اگر مراجع فرمودند اشكال دارد لطف نماييد: نظرات و نوشتارهاي خود را پاك نماييد و خلاف رويه سابق را در پيش گيريد.

          ۴- برادر عزيزم: فرموديد« حذف لینک»… .
          عرض مي كنم و انشاالله مقبول افتدو رفع سوء تفاهم شود. بناي سايت هدانا بر اين است چون مسايل احكام و دين را مطرح مي نمايد و مخاطبان آن مومنين هستند، فقط سايتها و وبلاگهايي را كه يقين و اطمينان كامل باشد لينك مي دهيم، برخلاف سايتهاي ديگر. اما وبلاگ شما از اين جهت درج نشد چون به تازگي با آن آشنا شده ايم و بديهي است تمام مطالب آن مورد بررسي نبود، لذا لينك درج نشد، پس عرض مي كنم با شما مشكلي نداريم بلكه رويه سايت بر اين است، انشاالله رفع اين سوء تفاهم شده باشد.

          ۵- فرموديد:« بنده خودم طلبه هستم و کسب حلال هم برام مهمه . در مورد اینکه شما اون حرف بنده رو به خودتون گرفتید مشکل خودتون و شکی هست که ظاهرا به خودتون دارید»… .
          برادر عزيزم بنده چيزي را به خودم نگرفتم، اگر منظورتان اين فرمايشتان هست كه فرموديد:« با توجه به عناد و دشمنی بعضی از اشخاص و وب سایتها در جهت کوباندن بازاریابی شبکه ای و زیر سوال بردن افراطی و کاملا غیر منطقی این صنعت نو و حلال در ایران ..» . خب آقاي عزيز اگر يكي از مخالفان اين بازاريابي مراجع باشند آيا باز جرئت داريد كه اينگونه كلي مخالف نماييد وبگوييد … !. لازم به ذكر است شما اين صنعت نو حلال نيست اگر از زير مجموعه پورسانت دريافت شود!. خوبست بجاي اينكه حرامي را حلال كنيم نظر مراجع را جويا شويم. پس بر خواننده منصف روشن است كه ملاك حق اگر نظر مراجع باشد، اين كلام شما دور از انصاف هست.

          ۵- فرموديد:« وقتی یک طرفه به قاضی برید خب حتما راضی هم بر میگردید.بنده ۱۵ ساله وبلاگ نویس هستم و برام کاری نداره یک وبلاگ رو در طی چند روز به صدر موتور های جستجو بیارم » .
          بايد عرض كنم ملاك ما فتواي مراجع هست و حكم ايشان براي ما در عصر غيبت ملاك مي باشد. اگر ما اشتباه كرده ايم لطف نماييد و مستند از دفتر مراجع بپرسيد و ما با آغوش باز پذيراي اشتباه خود هستيم. اما اگر شما به جاي ما باشيد با وجود اينهمه فتوا بر عليه بازاريابي شبكه اي كسي را ببينيد كه اصلا نمي خواهد بفهمد كه اشكال مراجع به كجاي ماجراست و با اصطلاح جعاله و … كه اصلا ربطي به اشكال مراجع ندارد؛ حرامي را حلال كند، چطور برخورد مي كرديد؟!.
          ضمنا آقاي عزيز اين نحوه كلام در شان شما نيست. ما و شما مامور به وظيفه هستيم . اگر وظيفه اقتضا كرد خوبست به جاي صدر موتورها؛ موتوري تهيه كنيد!، مگر دعوا سر اول و دوم شدن بوده كه ما گريبان براي آن چاك كنيم!؟.

          ۶-فرموديد:« اینکه تعادل در نتورک… تعداد افراد اصلا مهم نیست … اجناس زیر قیمت داره فروخته میشه و خوبه و حق کسی ضایع نمیشه دیگه چرا الکی مغلطه میکنید… شرکت به جای اینکه همه ی سودش رو بذاره تو جیب خودش دوست داره اون سود رو برای خودش کم تر برداره و بده به بازاریاب هاش. از جیب کسی دیگه نمیده که انقدر حرص و جوش میخوردی… خدایی یه بار شده بدون تعصب و از روی فکر و منطق به این مساله نگاه کنید؟…».
          بايد عرض كنيم حرص و جوشي نخورده ايم و به توصيه شما گوش فراداديم و از روی فکر و منطق به این مساله نگاه كرديم. و عرض مي كنيم كه بنده هم با شما در بسياري از اين موارد هم عقيده ام. پس برادر عزيزم بنده با كسي دعوا نداشته و ندارم. بارها در سايت هدانا عرض شده است كه بازاريابي شبكه اي بسياري از مشكلات گلد را ندارد و داراي مزايايي است و شما اگر با آرامش مطالب بخش بازاريابي شبكه اي را مي ديديد، شايد اينگونه به قاضي نمي رفتيد. ما كجا مغلطه كرده ايم؟! . آقاي عزيز اصلا بحث سر تخفيف و رضايت نيست بلكه بحث سر كيفيت جابه جايي مال يا همان پورسانت در زيرمجموعه هست. كه از جهت شرعي مورد اشكال فقها مي باشد. همانطور كه در ربا بحث سر رضايت دوطرف نيست، بلكه بحث سر كيفيت جابه جايي مال هست كه روايات آن را حرام دانسته اند.‍[جابه جايي مال در بازاريابي شبكه اي با ربا متفاوت است اما هر دو حرام هستند].

          ۷- فرموديد:«چرا اصرار دارید بگید که از زیر مجموعه چیزی گرفته میشه… ».
          بايد عرض كنم كه بارها در سايت هدانا مطرح شده است « تنها در صورتي كه سود بدست آمده از طريق شبكه نباشد، «بازارياب اول» در ازاي فروش سود بگيرد (نه پورسانت از زير مجموعه)؛ اشكال ندارد. اما غير از اين بازاريابي توضيح داده شده، معامله و كسب سود(پورسانت) از زيرمجموعه حرام است. » . حال اگر شما مي فرماييد سود از زير مجموعه نيست دعوا نداريم. اما بدانيد در بازاريابي شبكه اي معروف درآمد ازشبكه است. كه حرام است. حال اگر شركتي از زير مجموعه سود نمي دهد، خب بحث فرق كرده است. اما شركت كه عاشق چشم و ابروي اعضاي خود نيست كه سود اضافي به كسي دهد، زماني سود مي دهد كه بازاريابان به صورت شبكه اي كار نمايند و پس از آنست كه طبق پلن هاي درآمد زايي به آنها سود داده مي شود. و همين بازاريابي است كه درآمد آن اشكال شرعي دارد. براي اطلاع شما بايد عرض شود اصرار ما بر نوشتار « https://hadana.ir/?p=12345» هست.

          ۸- فرموديد:« اینکه به من پوز خند بزنید چیزی رو عوض نمیکنه و مطمئن باشید الان حدود یک ملیون نفر دارن فعالیت میکنن یک ماه دیگه بیشتر و ماه های بعد هم بیشتر و بیشتر میشن و همه جا فراگیر میشه»…. .
          برادر عزيزم من به شما پوزخند نزده ام و اين گفتاري بدون دليل و پنداري خام است. بنده شما را برادر خودم ميدانم و با آرامش با هم گفتگو مي كنيم . و انشاالله انتظار هست در نوشتارهاي ديگر سايت هدانا از نظرات شما استفاده كنيم، كجاي دين اين حق را به بنده يا شخص ديگري ميدهد كه ديگران را مسخره كنيم، حضور شما و نظرات شما باعث افتخار ماست و حقير خداي را شاكرم. فقط تذكر بنده براي حذف آن نوشتار و استنباط شخصي غير شرعيتان بود.
          فرموديد: « حدود یک ملیون نفر …». بايد عرض كنم صرف جمعيت حقانيت نمي آورد، علاوه بر اينكه هستند اقتصاددان هايي كه مخالف همين شيوه هستند. از فعاليني كه شما مثال زده ايد، جمعيت بيشتري مانند ربا خوارها و قمارباز ها و… وجود دارند كه در غرب داراي موسسات و شركت هاي بزرگي هستند و روبه گسترش هم مي باشند و درآمدشان از بازاريابي شبكه اي نيز بيشتر است!. حتي امروزه در اقتصاد دنيا ربا تدريس و در سيستم هاي مالي از آن استفاده مي شود، بر همين اساس نمي توان گفت: كه چون فعاليت زياد هست حتما از جهت ديني و حقانيت بايد بي اشكال باشد!. ما و شما به تكليف شرعي خود پايبنديم نه به تبليغات.

          ۹- فرموديد:«در مورد اشباع … قبل از هوچیگری و افراطی جواب دادن کمی تحقیق میکردید…. فقط برای اینکه نشون بدید سطح سواد دینیتون بالاست … با دلایل کاملا فکر نشده وغیر تخصصی شما همین کار ها رو میکنید که دین زدگی ایجاد میکنید دیگه…».
          برادر عزيزمّ، ظاهرا براي شما سوء تفاهم رخ داده است . من توضيحاتي را در قبل عرض كردم. اي كاش «منبع» مطلب را ميديد و نوشتار را خوب مطالعه مي كرديد. بازاريابي شبكه اي صورت هاي مختلفي دارد كه در متن به برخي از آن اشاره شده. حال اگر در ايران به گونه اي ديگر هست جاي دعوا نيست!. وبعد از آن لطف مي كرديد و اتهام هوچي گري و دين زدگي را مي داديد.
          در پايان عرض مي كنم:
          – شما فتاواي مراجع را كه در سايت هدانا به صورت مستند هست ببينيد. تمام اين فتاوا بصورت كد استفتاء درج شده باز بررسي كنيد، اگر خلاف اين بود بفرماييد. پس ملاك ما فتوا باشد، هر كجا ديديد كه اين حقير نظر داده ام شما توجه نكنيد. اگر بازاريابي شبكه اي طبق نظر مراجع در فرضي كه از زير مجموعه پورسانت دريافت شود، حرام بود همين مطلب را شما قبول نماييد. و نظرات خود و آن استنباطات را از وبلاگتان حذف نماييد.
          برادر عزيزم معيار ما براي اعلام حرمت اين بازاريابي، فتواي فقهاست نه مثل شما آسمان ريسمان بافتن در آن نوشتار كذا ! كه سبب دين زدگي است. اينكه كسي بدون آنكه نظر مراجع عظام تقليد را ديده باشد، کاملا فکر نشده وغیر تخصصی حرامي را حلال كند، اين مورد نقد ماست!.
          آيا در انديشه شما بيان فتواي مراجع عظام تقليد كه نظر اهل البيت عليهم السلام است ، كه جزو رسالت سايت هدانا است سبب دين زدگي است؟!. اگر اينگونه باشد جاي تاسف هست براي اين پندار!. دعوت مي كنم نوشتار « https://hadana.ir/?p=12345» را ببينيد و به همين فتوا عمل كنيد.»چرا كاري كنيم كه افراد بجاي جذب به دين و مرجعيت به ما جذب شوند!؟.

          ***- براي اينكه حق كاملا براي ما و خوانندگان سايت هدانا روشن شود و بحث بيش از اين طولاني نشود تا شما زحمت استنباط را بكشيد؛ چون اعلام آمادگي براي مباحثه كرديد، بناي ما بر اين باشد همين نوشتار ما يعني :«« https://hadana.ir/?p=12345»» را پرينت كنيد، چون بنده نظر بيش از اين براي شما ندارم، افاضات خود را نيز ضميمه نماييد!، تشريف ببريد دفتر رهبري در قم – خيابان صفائيه- نرسيده به ميدان جانبازان. ببينيد حق باكيست؟!. و همينطور بپرسيد چرا روي سايت رهبري، بازاريابي شبكه اي شركت پنبه ريز [« https://hadana.ir/?p=12345 ] را فرموده اند كه درآمد آن حلال نيست!!!. برادر عزيزي كه خودتان فرموديد دنبال مال حلال هستيد!.
          جرئت داشته باشيد اگر نظر شما اشتباه بود، كه هست و خلاف فتاوا مي باشد!. آن نوشتار را حذف نماييد. و مانيز جرئت داريم و پايبند هستيم كه در مقابل، تمام نظرات شخصي خودمان را كه خلاف فتواي مراجع باشد بر حسب وظيفه شرعي و رسالت سايت هدانا حذف نماييم. پس همين فردا برويد و حتما به ما نيز اطلاع دهيد ، تا آن زمان منتظر همان قضاوت دفتر رهبري هستيم. و اگر از سوي شما نظري تا چند روز آينده به دست ما نرسد، بنا بر اينست كه نظرات و استنباطات شما در باره بازاريابي و نوشته وبلاگتان خلاف شرع بوده است!.

          وفقكم الله لكل الخير

  12. احسان می گوید

    سلام به همه عاقلان و حلال خوران ایران. من خیلی انسان مقید و مذهبی نیستم ولی معتقدم نونی که توی شکم خودم و زن و بچه میره باید حلال و طیب باشه. ۱۰ ماهه توی نتورک بیز مشغول به فعالیت بودم حدود ۳روزه که کلا وبرای همیشه گذاشتمش کنار، من یه تیم ۵۷ نفره داشتم و خودمم آپلاین بودم و حتی پرزنتوری هم انجام میدادم ۴ تا آپلاین هم در تیمم داشتم. تا ۳روز پیش فک میکردم عالی ترین کار و حلال ترین کار رو دارم. ولی خداروشکر میکنم که راه درست رو پیش روی من گذاشت تا تصمیم درست رو بگیرم. بعد از ۱۰ ماه فریبکاری بالاسریهام متوجه شدم اینکار اصلا تایید شورای نگهبان رو نداره و طبق فتوای رهبر به لحاظ شرعی مشکل داره و پورسانت حاصله حلال نیست. اما بر خودم واجب دونستم به هموطنان و دوستانی که قصد ورود به این شرکت ها رو دارن مطالبی رو که حاصل تجربه ۱۰ ماهه منه بگم تا با دید باز خام این فریبکاری نشن. من اصلا کار ندارم که این شرکت ها چجور مجوز گرفتن بااینکه شورای نگهبان اصلا تاییدشان نکرده. من به همه دوستانم میگم گول آینده ای که برای شما میسازند رو نخورید. خوب به مطالبی که میگم فکر کنید و توجه.اینها دام های پیش روی شماست: قبل از ورود با چشم اندازی ۲ یا ۳ ماهه از راحتی و آسون بودن کار دم میزنن ولی به محض خرید میشه سخت ترین کار و میگن حداقل باید یکسال تجربه کسب کنی و با معرفی کتابهایی چون” تنها راز موفقیت دوام آوردن است” فقط تشویقت میکنن که هر ماه خرید بزنی و دوام بیاری. برای تیم سازی باید از سیرکل ۵ (اقوام و عزیزترین کسان) استفاده کنی تا هر زمان هم که منفی شدی راه برگشت نداشته باشی چون رابطه چندین سالت با نزدیکانت به هم میخوره. اجناس شرکت به هیچ عنوان از کیفیت بالایی برخوردار نیست و تک و توکی که خوب هست یه جور سوپاپ اطمینانه و همیشه هم روی همونا مانور میدن. جالب اینجاست که تو مجبوری بی کیفیتی و گرونی اجناس رو به خاطر سیرکلات با کیفیت جلوه بدی وگر نه باید به عزیزانت جواب بدی… پاتلاک ها فقط دامی برای فاصله نگرفتن از شرکت و منفی نشدن است که حتی یک جمعه هم نمیتونی پیش خانوادت باشی. تا قبل از ساختن مجموعه چاکرتم و مخلصتم و خیلی به حساب حمایت میکنن که مجموعتو بسازی اما به محض اینکه کمی رشد میکنی خیلی راحت با کمترین آبجکشن و منفی شدن تو رو میذارن کنار و به پایین دستات پل میزنن و به فکر کمپرس هستن. اینجا دم از رفاقت و روابط صمیمی میزنن ولی بیرون شرکت اصلا نگاه نمیکنن تو مشکلی داری یا نداری. فقط مین تین زدنت مهمه. تحت هر شرایطی نباید از شرکت فاصله بگیرید نه حق دیدن پدر و مادر که در شهر دیگه ای هست داری نه میتونی نماز عید فطر بری نه میتونی فرصتی برای خانوادت بذاری چرا که میگن فقط کافیه ۲ تا ۳ سال کار کنی و بقیه عمرت رو استراحت… اگه هم چنین کاری کنی با کمترین مشکل و عدم رشد و ریزش تیم همین رو تو سرت میزنن و میگن مقصر خودتی ماکه بهت گفتیم نرو سفر… کلاس های نگرش فقط انگشت گذاری روی بدبختی ها و نقطه ضعف هاست و بعد از خالی کردن ذهن با تخیلات و آرزوها پرش میکنن. بارها و بارها شاهد برگزاری کلاس های نگرشی در پایان ماه بودم تا هر طور شده و به هر قیمتی بالای سازمانی ها با خریدهای کف سازمان به رتبه های الماس الماس آبی و الماس سیاه برس و تا ۱۱ و ۱۲ شب با حرص و ولع چشم به مانیتور بودن و رتبه ها رو رصد میکردن. خودم بارها مواخذه میشدم که چرا پیگیری نمیاری؟ پس تکمیل خریدات کو؟ هر طور شده بچه هات وادار به خرید کن تا فلانی امشب رنک بزنه. آخه این باعث رشد خودتونم میشه. ( چقدر شاهد تنفر بعضی از بچه های تیمم بودم که شاهد این حرص و ولع بودن و من باید فالوشون میکردم چرا که من مسوول تیمم بودم). اوایل میگن روزی ۲ تا ۳ ساعت وقت بذاری کافیه ولی بعدا: این یه کار جدیه باید با ایمان کامل بیای سراغش کمتر از روزی ۷ ، ۸ ساعت جواب نمیده اگه ایمان کامل داری شغل سنتی خودت رو کنار بذار و بچسب به این کار اگر هم مخالفت کنی یعنی تو به این کار ایمان نداری و به تو جواب نمیده. خداروشاکرم که شغل شریف معلمیم رو کنار نذاشتم و خام حرفای پوچ و باطل این افراد نشدم. ۱۱۵۰۰۰۰ تومان مجبوری از محصولاتی که حتی ۱۰ درصدشم مصرف خودت نیست خریداری کنی و بقیه رو یا مصرف کنی یا بفروشی، این در حالیه که این محصولات واقعا نیاز جامعه نیست و فقط جیب شرکت رو پر میکنه. همیشه دم از سابقه ۸۰ ساله نتورک در دنیا میزنن در حالی که این کجا و آن کجا… در نتورک دنیا از شیر مرغ تا جون آدمیزاد هست و قیمت تمام شده برای مصرف کننده ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از بیرونه اما در اینجا با احتساب pv و bv ،هزینه سنگین پست و مالیات نه تنها تفاوتی با بیرون نداره بلکه در بسیاری از موارد گرونتر هم درمیاد. به هر طریقی که شده و باهر ترفند و دروغی باید پیگیری هاتو بیاری تا فالو بشن، این کار حتی به قیمت سلب آرامش خانواده طرف و حتی خراب شدن رابطه طرفین باید انجام بشه و اسمش رو میذارن” به درک رسون” ولی من میگم پیله کردن و مجبور کردن طرف برای خرید زدن، جالب این ترفندشونه که میگن چی رو میخوای از دست بدی ۱۱۵۰۰۰۰ تومن جنس با کیفیت و ارزونتر از بازار رو میخوای بخری، حالا ۹۹ درصد نمیشه ولی اگه ۱ درصد بشه چی میشه… پس تو چیزی رو ازدست نمیدی . با همین ترفند به دامت میندزن. با توجه به محدودیتی که اصناف گذاشته نمیشه ۱۱۵۰۰۰۰ رو یکجا بزنی رو این حساب ۱۵۰ باید جدا و ۱ تومن جدا زده شده. این در حالیست که اصناف این فرصت رو برای کسانی قایل شده که بعد از مصرف خرید اول و استفاده از کلاس ها چنانچه مایل به ادامه نبودن خرید دوم رو نزنن، با این حال در این شرکت گفته میشه حتما ۱میلیون رو کارت به کارت کن به حساب خودت تا طرف مجبور باشه ادامه بده اگه نه خودت مجبوری تکمیل خرید رو از جایگاه خودت بزنی. این در حالی است که نباید هیچ اجبار به خریدی وجود داشته باشد، این در حالی است که خرید اولیه میتواند ۱۰۰ هزار تومان هم باشد ولی شما مجبورید برای کار کردن در شرکت ۱۱۵۰۰۰۰ بزنید در غیر اینصورت باید خانگی کار کنید و حق ندارید از امکانات شرکت استفاده کنید. قبل از ورود: این کار آینده تو رو میسازه ، توپ شانسی هست که در خونه تو رو زده بگیرش و شوتش نکن، هیچ جای دیگه یکچنین تجارت و بیزینسی رو پیدا نمیکنی ، قدرت تصاعد رو در این کار درک خواهی کرد ، دیگه دوران شغل های سنتی تمام شده و… اما بعد از ورود: اینکار صبر زیادی میخواد، راه یک شبه پولدار شدن نیست، عاق والدین داره ، مسخره شدن داره، انگشت نما شدن داره، ترک تفریح و مسافرت و خونواده داره، ولی ارزشش رو هم داره. ریزش در نتورک یعنی فاجعه و این رو هیچوقت قبل از ورود بهت نمیگن ، اگه تیمت تا یه جایی رشد کنه میگن این دفتر و این کلاس و ما رشدش دادیم به محض ریزش و از هم پاشیدگی میگن مقصر خودتی و هیچ کس جوابگو نیست و انگشت اتهام به سمت خودته. نکته مهم قانون مالیاتی کشوری است که هیچگاه در مورد آن صحبت نمیکنند، و جواب ابرلیدرهایشان هم چیزی جز اینکه: کجا تا حالا دولت این مالیات رو گرفته؟ نیست. و این اتفاقی است که قطعا رقم خواهد خورد. ( جهت آشنایی رجوع شود به ماده ۱۳۱ قانون مالیاتی کشور) . تجربه برای بازگو کردن زیاد است. من از مدیر سایت تشکر میکنم و آماده هر نوع راهنمایی و مشاوره به همه دوستان هستم. خواهشا و خواهشا اینها رو به حساب آدم شکست خورده نگذارید، من فقط به علت غیر شرعی بودن و عدم حلال بودنی که رهبرم تاکید داشتند و مسایلی که عنوان کردم این شرکت را کنار گذاشتم و توصیه میکنم گول ظاهر این شرکت ها و مجوز پوشالیشون رو نخورید و زندگی شیرین و قشنگتون رو خراب نکنید. همیشه سعی کنید از تجربه دیگران استفاده کنید تا اینکه خودتان تجربه شوید…

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      از اينكه تجربه خودتون رو مطرح كرديد، ممنون هستيم.
      اصلا اقتصاد به يك معنا جاي واقع نگري هست نه روياپردازي، نمي شود افرادي بگويند كه بازاريابي شبكه اي بدون نقص و محل تحقق آرزوهاست . اين رويايي ديدن و تكيه بر آرزوهاي بلند بدون تلاش لازم ، فقط سبب مي شود انسان از تلاش سالم دور افتد و به استقبال شكست هاي بزرگ برود. درهر حال بايد با تفكر صحيح روشي رو انتخاب كنيم كه نه در دنيا ضرر كنيم و نه در آخرت. و دين تنها مسير براي اين مهم است.

      امام علی(ع) در پایان خطبه۲۸ نهج البلاغه مى فرماید: (ترسناک ترین چیزى را که بر شما از آن بیمناکم دو چیز است: هواپرستى و آرزوهاى دراز)؛ «وَ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخافُ عَلَیْکُمُ اثْنَتانِ: اتِّبَاعُ الْهَوَى، وَ طُولُ الاَْمَلِ».
      وفقكم الله لكل الخير

      1. محمد رضا می گوید

        با سلام،
        با بررسی نظر علما در مورد برخی از محصولات، تولیدات و تکنولوژی های جدید طی حدود ۱۰۰ سال گذشته و عدم تطبیق واقعی این موارد با احکام حلال و حرام آیا این سوال پیش نمیاد که ممکن است بعد از مدتی حدود ۵ یا ۷ سال دیگه احکامی صادر شود که احکام قبلی را بدون تغییر صورت مسئله باطل کند مانند اینکه:
        ۱) استفاده از نیروی الکتریکی برق را در شروع کار بسیاری از مراجع حرام اعلام کردند.
        ۲) استفاده از وسایل برقی(از همه مهمتر ماشین لباسشویی و جاروبرقی) را حرام میدانستند.
        ۳)استفاده از آب لوله کشی را دارای محل اشکال میدانستند.
        ۴) استفاده از دوش در حمام را جایز نمیدانستند و عقیده راسخ داشتند که غسل صحیح نیست.
        ۵) استفاده از لامپ روشنایی را حرام میدانستند.
        ۶) کله قند را حرام میدانستند و عقیده داشتند که از استخوان انسان درست شده است.
        .
        .[********]

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          برادر عزیز، بزرگوار… ظاهرا شما از مخاطبان اقلیت های مذهبی مثل یهودیان یا مسیحیان هستید که هیچ آشنایی با دین اسلام و شیعه ندارید!.
          از زمان معصومین تا به الان مخصوصا ۱۰۰ سال گذشته تا به حال تمام رساله ها و استفتائات مراجع گذشته درنرم افزارهای فقهی موجود است، یا در کتابخانه مجلس رجوع کنید و ببینید، هیچ یک از فتاوای خنده داری که شما نوشته اید وجود ندارد، اگر وجود داشت به این معنا که شما فکر می کنید تا الان دشمنان شیعه آنها را علم کرده بودند و شب و روز بر علیه شیعه می کوبیدند، آخر برادر عزیز عقل هم چیز خوبی است.

          لطف کنید قبل از اینکه حرف بزنید سند حرف را خوب پیدا کنید، چند سال قبل در همین سایت پاسخ یکی از عزیزان نتورک که این مزخرفات را گفته بود دادیم، شما تازه با نتورک آشنا شده اید اجازه ندهید با حرف های بی سند مغز شما را شستسو بدهند، قبل از اینکه شما بخواهید به این حرفها بخندید مردم به این ساده لوح بودن و کسی که این حرفها را قبول کرده می خندند.
          توصیه می کنیم نرم افزار جامع فقه موسسه کامپیوتری نور را خریداری کنید، یا حداقل در اینترنت سرچ کنید، و ببینید که این حرفها اساس ندارد، حالا شما با این سطح سادگی می خواهید نتورک را تشریح کنید، همین حرفها را در همان کلاسهای نتورک به افراد ساده ای مثل شما می زنند و شما هم باور می کنید طوری نوشته اید اول حرفتان با بررسی نظر علما انسان فکر می کند حداقل ۱۰ سال فقه کار کرده اید :)، عزیز من چرا تهمت های خنده داری میزنید که برای خود شما زشت است، عقلا در عقل شما شک می کنند . توصیه می کنیم کمی درباره نتورک بیشتر تحقیق کنید، و اطلاعات خود را خیلی بالاتر ببرید، و تجربه هم ثابت کرده معمولا نتورک، کوئست و … به دنبال فریب افراد زود باور یا ساده لوح که فکر می کنند ثروت بادآورده را می توانند داشته باشند تمرکز می کند.

          وفقکم الله لکل الخیر