وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم بستن لوله در مردان و زنان

0

حكم بستن لوله در مردان و زنان

 

در نوشتاري به صورت مفصل «حکم شرعی جلوگیری از بارداری» را مطرح كرده ايم. حتما مطالعه نماييد.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1256: بستن لوله‌های منی مرد برای جلوگیری از افزایش جمعیت چه حکمی دارد؟

ج: اگر این کار با یک غرض عقلایی صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظه ‏ای هم نداشته باشد، فی‏ نفسه اشکال ندارد، اما انجام این عمل امر مذمومی است.

س 1257: آیا زن سالمی که حاملگی برای او ضرری ندارد، جایز است از طریق عزل یا دستگاه دیافراگم یا خوردن دارو و یا بستن لوله‌های رحم، از بارداری جلوگیری کند، و آیا جایز است شوهرش او را وادار به استفاده از یکی از این راهها غیر از عزل نماید؟

ج: جلوگيری از بارداری فی‏ نفسه به طريق عزل، اشکال ندارد و همچنين استفاده از راههای ديگر هم اگر با يک غرض عقلايی صورت گيرد و ضرر قابل ملاحظه‏ای هم نداشته و با اجازه شوهر بوده و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، اشکال ندارد ولی شوهر حق ندارد همسر خود را به اين کار وادار نمايد.

س 1258: آیا جایز است زن بارداری که قصد دارد لوله‏های رحم خود را ببندد، از طریق عمل سزارین فرزند خود را به دنیا آورد تا در هنگام آن عمل، لوله‌های خود را هم ببندد؟

ج: حکم بستن لوله‏های رحم قبلاً گذشت، ولی جواز عمل سزارين متوقف بر نياز به آن يا درخواست خود زن باردار است و به هر حال لمس و نظر مرد اجنبی به زن هنگام عمل سزارين و بستن لوله‏های رحم حرام است. مگر در حال ضرورت.

س 1259: آیا جایز است زن بدون اجازه شوهرش از وسائل پیشگیری از بارداری استفاده نماید؟

ج: محل اشکال است.

س 1260: مردی که دارای چهار فرزند است اقدام به بستن لوله‏های منی خود کرده است، آیا در صورت عدم رضایت زن، آن مرد گناهکار محسوب می‏شود؟

ج: جواز اين کار متوقف بر رضايت زوجة نيست و چيزی بر عهده مرد نمی‏باشد. اجوبه الاستفتائات.


[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

وازکتومی (بستن لوله مردان)

پرسش :آیا عمل بستن لوله مردان، وازکتومی در مواردی که طرفین تمایلی به داشتن فرزند دیگری ندارند مجاز می باشد؟
پاسخ :برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن نشود یعنی مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نگردند، ذاتاً مجاز است ولی اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع می باشد، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .

 

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: بیمار بعلت بیماری دیگری تحت عمل جراحی قرار می گیرد و آیا در اینجا می توان بیمار را وازکتومی کرد؟ در مقام اضطرار چطور ؟

پاسخ: جایز است مرد با عمل جراحى لوله هاى خود را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز بچه دار نشود ، ولى در صورتى که متوقف بر کشف قسمتى از بدن که ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتى که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست ، مگر در صورت ضرورت ، و جایز نیست عمل جراحى براى برداشتن بیضه و مانند آن که ضرر مهمى مانند قطع عضو دارد انجام دهد ، مگر این که بیمارى این ضرورت را ایجاب نماید .
 

۲پرسش: بستن لوله های زن و مرد که مستلزم عقیم شدن است چه حکمی دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشک انجام دهد مستلزم دید می باشد ؟

پاسخ: جایز است زن با عمل جراحى لوله‏ هاى رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود ، ولى در صورتى که متوقف بر کشف قسمتى از بدن که ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتى که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست ، مگر در صورت ضرورت ، همچون کسی که بچه‏ دار شدن براى او ضرر داشته باشد. و لی جایز نیست عمل جراحى براى برداشتن رحم ، یا تخمدانها و مانند آن که ضرر مهمى مانند قطع عضو دارد انجام دهد ، مگر اینکه بیمارى این ضرورت را ایجاب نماید. و حکم این مسأله تماماً درباره مرد نیز جارى است.
و رضایت مراجعین موجب رفع حرمت شرعی نمی شود . و اگر موجب قطع یکی از اعضاء اصلی بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام می شود و بر ذمه پزشکی که عمل را انجام داده دیه ثابت می شود . استفتائات آيت الله سيستاني .


كليد: حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان  حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان  حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنانحكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنان  حكم بستن لوله در مردان و زنان حكم بستن لوله در مردان و زنانحكم بستن لوله در مردان و زنان   بستن لوله های زنان  بستن لوله رحم (توبکتومی)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.