وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم ازدواج موقت با اهل کتاب

2

حكم ازدواج موقت با اهل کتاب

فهرست این نوشتار:

ازدواج در سفر

پرسش 38 . آيا مرد متأهل مى تواند در مسافرت، بدون اجازه همسرش با زنان  اهل كتاب ازدواج موقّت كند؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و مكارم: آرى، مى تواند؛ ولى كراهت دارد.

آيه اللّه  تبريزى: خير بدون اجازه همسر اول جايز نيست؛ مگر آنكه شخص در  غربت باشد و اجازه گرفتن از همسر اول ممكن نباشد و بخواهد او را براى مدت كوتاهى صيغه كند.[2]

آيه اللّه  سيستانى: خير، بدون اجازه همسر اول جايز نيست و با اجازه او هم  بنابر احتياط واجب جايز نيست.[3]

آيه اللّه  فاضل: اگر بخواهد براى مدت طولانى صيغه نمايد ـ به گونه اى كه عرفا  داراى دو همسر گردد ـ جايز نيست. اگر براى مدت كوتاهى ازدواج كند،بنابر احتياط واجب جايز نيست؛ مگر در موارد ضرورت.[4]

  • [1]. مكارم، استفتائات، ج 1، س 756 و دفتر: بهجت و صافى.
  • [2]. تبريزى، استفتائات، س 1544 تبريزى، صراط النجاة، ج 1، س 837.
  • [3]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 207.
  • [4]. فاضل، جامع المسائل، س 1244.(احكام روابط زن و شوهر، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: من از کشورم و همسرم دور هستم و در بيمارستان محل كارم با زنى مسيحى آشنا شده‌ام آيا طبق نظر معظم له متعه با او برايم جايز است؟ اگر بله بايد به او چه بگويم و چه توضيحاتى برايش بدهم تا موافقت کند و اين مسئله را با مسائل قانونى و رسمى ازدواج در کشور مطبوعش اشتباه نگيرد چون اگر به او بگويم «دوستى» مى‌پذيرد و اين رابطه همه چيز را شامل مى‌شود ولى اگر بگويم «ازدواج» او اين مسئله را با تمامى بارهاى حقوقى و مالى‌اش که در حقوق مدنى اينجا مطرح است تصور مى‌کند. آيا مى‌توانم به او بگويم که اين قراردادى بين من و توست تا براى مدت زمان معينى با هم رابطه داشته باشيم؟

ج)

به هر حال اگر ازدواج متعه درست به او تفهيم نشود و رضايت به ازدواج متعه بدان نحو که صحيح است ندهد اين ازدواج محکوم به بطلان است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: ازدواج دائم یا موقت با اهل کتاب (مسیحی، یهودی)چگونه است؟

پاسخ: ازدواج دائم مرد مسلمان با اهل کتاب بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی ازدواج موقت جایز است مشروط بر اینکه همسر مسلمان نداشته باشد و گرنه بدون رضایت او صحیح نیست بلکه با رضایت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
 

پرسش: آیا با زنان غیر اهل کتاب بدون هرگونه متعه می توان نزدیکی کرد؟

پاسخ: جایز نیست. استفتائات آيت الله سيستاني .

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حکم اذن پدر در ازدواج با دختران کفار اهل کتاب 

پرسش :آیا در ازدواج (موقت یا دائم) با دختران باکره کفار اهل کتاب (یهود، نصاری) اذن پدر دختر شرط است؟ مراد از دختر باکره چیست؟

پاسخ :در صورتی که دختر سن کمی نداشته و دارای رشد کافی عقلی و جسمی بوده و قدرت تشخیص مصالح خود را داشته باشد چنانچه مفسده ای پیش نیاید، ازدواج با او بدون اذن پدر مانعی ندارد و منظور از باکرهدختری است که قبلا ازدواج صحیح (ولو مطابق اعتقاد خودشان) نکرده باشد، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

اجازه زوجه در ازدواج دائم با زنان اهل کتاب 

پرسش :آیا ازدواج با زنان اهل کتاب نیاز به اذن همسر اول مسلمان دارد حتی اگر در ضمن عقد شرط نشده باشد؟ (مراجع دیگر اذن را شرط دانسته اند و حتی برخی با رضایت و اجازه زن نیز جایز نمی دانند).

پاسخ :احتیاط آن است که دایم را بدون اجازه همسر مسلمان نگیرد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .

ازدواج با اهل کتاب

پرسش : آیا ازدواج با اهل کتاب جایز است؟

:پاسخ تفصیلی: پاسخ این سؤال در آیه 5 سوره «مائده» بیان شده است. خداى متعال در آیه فوق مى فرماید: «زنان پاک دامن از مسلمانان و از اهل کتاب براى شما حلال هستند و مى توانید با آنها ازدواج کنید به شرط این که مهر آنها را بپردازید» ( وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنّ).
«و به شرط این که از طریق ازدواج مشروع باشد نه به صورت زناى آشکار، و نه به صورت انتخاب دوست پنهانى» ( مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان).
در حقیقت این قسمت از آیه محدودیت هائى را که در مورد ازدواج مسلمانان با غیر مسلمانان بوده، تقلیل مى دهد و ازدواج آنها با زنان اهل کتاب را با شرائطى تجویز مى نماید.
اما این که: آیا ازدواج با اهل کتاب به هر صورت، خواه ازدواج دائم باشد یا موقت، مجاز است و یا منحصراً ازدواج موقت جائز است، در میان فقهاى اسلام بحث و گفتگو است.
دانشمندان اهل تسنن فرقى میان این دو نوع ازدواج نمى گذارند و معتقدند آیه فوق تعمیم دارد، ولى در میان فقهاى شیعه جمعى معتقدند: آیه منحصراً ازدواج موقت را بیان مى کند و بعضى از روایات رسیده از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نیز این نظر را تأیید مى نماید.
قرائنى در آیه موجود است که ممکن است شاهد این قول باشد:
نخست این که مى فرماید: اِذا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ: «به شرط این که اجر آنها را بپردازید» درست است که کلمه «اجر»، هم در مورد «مهر عقد دائم» و هم در مورد «مهر ازدواج موقت» گفته مى شود، ولى بیشتر در مورد ازدواج موقت ذکر مى گردد، یعنى با آن تناسب بیشترى دارد.
و دیگر این که: تعبیر به غَیْرَ مُسافِحِیْنَ وَ لا مُتَّخِذى أَخْدان: «به شرط این که از راه زنا و گرفتن دوست پنهانى نامشروع وارد نشوید» نیز با ازدواج موقت متناسب تر است، چه این که ازدواج دائم هیچگونه شباهتى با مسأله زنا یا انتخاب دوست پنهانى نامشروع ندارد، که از آن نهى شود، ولى گاهى افراد نادان و بى خبر، ازدواج موقت را با زنا یا انتخاب دوست پنهانى اشتباه مى کنند.
و از همه گذشته این تعبیرات عیناً در آیه 25 سوره «نساء» دیده مى شود و مى دانیم آن آیه درباره ازدواج موقت است.
با این همه جمعى دیگر از فقهاء ازدواج با اهل کتاب را مطلقاً مجاز مى دانند و قرائن فوق را براى تخصیص آیه کافى نمى بینند و به بعضى از روایات نیز در این زمینه استدلال مى کنند (که شرح بیشتر در این باره باید در کتاب فقهى مطالعه شود).
ناگفته نماند در دنیاى امروز که بسیارى از رسوم جاهلى در اشکال مختلف زنده شده است نیز این تفکر به وجود آمده که: انتخاب دوست زن یا مرد براى افراد مجرد بى مانع است نه تنها به شکل پنهانى، آن گونه که در زمان جاهلیت قبل از اسلام وجود داشت، بلکه به شکل آشکار نیز هم!
در حقیقت دنیاى امروز در آلودگى و بى بند و بارى جنسى از زمان جاهلیت پا را فراتر نهاده; زیرا اگر در آن زمان تنها انتخاب دوست پنهانى را مجاز مى دانستند، اینها آشکارش را نیز بى مانع مى دانند و حتى با نهایت وقاحت به آن افتخار مى کنند.
این رسم ننگین که یک فحشاى آشکار و رسوا محسوب مى شود از سوغات هاى شومى است که از غرب به شرق انتقال یافته و سرچشمه بسیارى از بدبختى ها و جنایات شده است.
ذکر این نکته نیز لازم است که در مورد طعام اهل کتاب، هم اجازه داده شده که از طعام آنها خورده شود (به شرائطى که ذکر شد) و هم به آنها اطعام شود، اما در مورد ازدواج، تنها گرفتن زن از آنان تجویز شده، ولى زنان مسلمان به هیچ وجه مجاز نیستند با مردان اهل کتاب ازدواج کنند، چنان که ظاهر آیه نیز چنین اقتضا مى کند ( وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتاب)، و فلسفه آن ناگفته پیدا است; زیرا زنان به خاطر آن که عواطف رقیق ترى دارند زودتر ممکن است عقیده همسران خود را بپذیرند تا مردان!
و از آنجا که تسهیلات فوق، درباره معاشرت با اهل کتاب و ازدواج با زنان آنها ممکن است مورد سوء استفاده بعضى قرار گیرد، و آگاهانه یا غیر آگاهانه به سوى آنها کشیده شوند، در پایان آیه به مسلمانان هشدار داده، 
صفحه 112 
مى فرماید: «کسى که نسبت به آنچه باید به آن ایمان بیاورد، کفر بورزد و راه مؤمنان را رها کرده، در راه کافران قرار گیرد، اعمال او بر باد مى رود و در آخرت در زمره زیانکاران خواهد بود» ( وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالإیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرین).
اشاره به این که: تسهیلات مزبور علاوه بر این که گشایشى در زندگى شما ایجاد مى کند، باید سبب نفوذ و توسعه اسلام در میان بیگانگان گردد، نه این که شما تحت تأثیر آنها قرار گیرید، و دست از آئین خود بر دارید که در این صورت مجازات شما بسیار سخت و سنگین خواهد بود.
در تفسیر این قسمت از آیه با توجه به پاره اى از روایات و شأن نزولى که نقل شده، احتمال دیگرى نیز هست و آن این که: بعضى از مسلمانان پس از نزول آیه فوق و حکم حلیت طعام اهل کتاب و زنان آنها از قبول چنین حکمى اکراه داشتند، قرآن به آنها هشدار مى دهد: اگر نسبت به چنین حکمى که از طرف خدا نازل شده اعتراضى داشته باشند و انکار کنند، اعمال آنها بر باد خواهد رفت و زیانکار خواهند بود.(1)

        پی نوشت:

        1-تفسیر نمونه، جلد 4، صفحه 358.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=23439

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روابط زن و شوهر



كليد: حكم ازدواج موقت با اهل کتاب  حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب  حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتابحكم ازدواج موقت با اهل کتاب  حكم ازدواج موقت با اهل کتاب  ازدواج دائم یا موقت مسلمان با اهل کتاب    ازدواج دائم یا موقت مسلمان یا اهل کتاب ازدواج دائم مرد مسلمان با زن اهل کتاب چه حکمی دارد؟ به فتوای  نکاح با اهل کتاب  چرا ازدواج مردان مسلمان با زنان اهل کتاب جایز است ولی بالعکس  ازدواج با غیر مسلمان حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب حكم ازدواج موقت با اهل کتاب  حكم ازدواج موقت با اهل کتابحكم ازدواج موقت با اهل کتاب  حكم ازدواج موقت با اهل کتاب[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    مساله ای که پیش میاد اینه که حکم نگه داشتن عده برای زنان مسلمان است.
    آیا در ازدواج موقت با زن مسیحی هم باید مطمئن شد که عده نگه داشته میشود؟ یا صرفا خواندن صیغه محرمیت برای مدت مورد نظر در صورتی خانوم مجرد باشند کفایت میکند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      عده برای همه لازم است و اگر احتمال دهید که عده نگه می دارد کافی است.
      وفقکم الله لکل الخیر