وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدیث 73 فرقه در اسلام

0

حدیث 73 فرقه در اسلام

فهرست این نوشتار:

سوال: آیا پس از پیامبر اختلافات ایجاد شد، یا این اختلاف شیعه و سنی برای زمان ماست؟

پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها:

تاریخ پس از پیامبر گرامی اسلام یک تاریخ بسیار حساس و پر تنش هست و نیاز بسیار زیادی دارد که تحقیقات گسترده ای برای آن صورت بگیرد. معمولا اهل سنت به صورت کلی به این دوران نگاه می کنند ودوست ندارند واقعیت های تاریخی را خوب ببینند. گاهی خیال می کنند که در صدر اسلام بین صحابه هیچ اختلافی نبوده و این اختلافات بین شیعه و سنی در قرنهای بعد ایجاد شده است. اما چه کسی می تواند پنهان کند که حضرت علی علیه السلام با خلیفه اول و دوم مخالفت اساسی داشتند و آنها را غاصب خلافت می دانستند!. چی کسی می تواند انکار کند که عایشه در جنگ جمل در مقابل امیر المومنین علی علیه السلام در زمان خلافت ایشان به مخالفت و جنگ ایستاد!.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پس از خویشتن این افتراق ها را پیش بینی کرده بودند، و علی علیه السلام را نشانه و پرچم هدایت تعیین و معرفی کردند. 

پیش بینی پیامبر صلی الله علیه و آله از تفرقه امت پس از ایشان

حدیث افتراق امت علاوه بر منابع شیعی به طور متواتر در بسیاری از کتب اهل سنت هم ذکر شده که برای تحقیق می توانید به ترجمه الفرق بین الفرق بغدادی، ص 4 به بعد مراجعه بفرمایید. با توجه به کثرت و استفاضه نقل این روایت بسیاری از علمای اهل سنت اصل این روایت را پذیرفته اند، لذا بحثی از جهت سندی مطرح نیست. در باره فرقه ناجیه با توجه به روایات فراوان و غدیر بحثی باقی نمی ماند که فرقه ناجیه شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام هستند.

بحث دیگری که هست این است که آیا 73 فرقه اشاره به کثرت هست، یا تعین در همین عدد دارد؟ به نظر ما نشان از کثرت دارد چون تاریخ نشان داده که فرقه های گمراه پس از پیامبر اعظم بیش از این عدد هست، حالا اگر هم دلیل بر تعین همین عدد هم باشد، یعنی در همان اول 73فرقه ایجاد شده باشد، یا 73فرقه اصلی پس از پیامبر صلی الله علیه و آله تا زمان قیامت هم اشکالی پیش نمی آید، آنچه که هست این است تنها یک فرقه اهل نجات هست.

 پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود :

والذي نفس محمد بيده ! لتفترقن أمتي علي ثلاث وسبعين فرقة وَاحِدَةٌ في الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ في النَّارِ

قسم به خدايي كه جان من به قبضه او است امت من به هفتاد و چند فرقه متفرق مي شوند، يك فرقه در بهشت هستند و هفتاد و دو فرقه در آتش!

قيل : يا رسول الله ! من هم ؟

اين 72 فرقه اي كه وارد آتش جهنم مي شوند چه كساني هستند ؟

قال الجماعة

سنن إبن ماجة – ج 2 – ص 1322 – حديث 3992

چنانکه قرآن کریم نیز اکثریت افراد را گرفتار انحراف می داند و خطاب به پیامبر اکرم می فرماید:
«و ما اکثر الناس و لو حرصت بمؤمنین » .[1]
«و ما یؤمن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون » .[2]
 «و لکن اکثر الناس لا یعلمون »[3]
«قلیل من عبادی الشکور»[4]

[1] . یوسف / 103.
[2] . همان، 106.
[3]. همان، 21.
[4] . سبا / 13.

عن عوف بن مالك رضي الله عنه عن النبي ص قال تفترق أمتي علي بضع وسبعين فرقة أعظمها فتنة علي أمتي قوم يقيسون الأمور برأيهم

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود امت من به هفتاد و چند فرقه منشعب و متفرق مي شوند و اعظم و اكثريت اين فرقه ها آن فرقه اي است كه امور ديني را با رأي خودشان قياس مي كنند يعني عمل به قياس مي كنند.

فيحلون الحرام ويحرمون الحلال

حلال خدا را با قياس حرام مي كنند و حرام خدا را با قياس حلال مي كنند .

حاكم نيشابوري هم مي گويد :

هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين و لم يخرجا

اين روايت شرط اين دو صحيح را دارد ولي اينها اين روايت را نياورده اند

مستدرك حاكم– ج 4– ص 430

هيثمي از علمای اهل سنت در کتابش می نویسد پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند :

تفترق أمتي علي بضع وسبعين فرقة أعظمها فتنة علي أمتي قوم يقيسون الأمور برأيهم

بزرگترين امتي كه فتنه امت من هستند آنهایی هستند كه امر را به قياس مي گذارند و مي آيند حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال مي كنند و ايشان هم مي گويد كه رجال اين روايت رجال صحيحي است .

مجمع الزوائد- ج 1- ص 179

معجم كبير طبراني- ج 18- ص 51

 

نکته: پیامبر در این روایات علامت و نشانه ای داده است که گروهی که اهل قیاس و جماعت هستند کسانی اند که فرقه باطل هستند، حالا خود شما ببینید چه گروهی پس از پیامبر اهل قیاس هستند؟!، از ارکان فقه اهل سنت قیاس کردن در مسائل فقهی است!.

 

 

آیا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شاخصه ای برای فرقه نجات یافته تعیین کرده اند؟

« اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ»

حاكم نيشابورى از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد كه پيامبر اكرم (ص) فرمود:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيًّا اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ .

از على عليه السلام نقل شده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: خداوند على را رحمت كند، خدايا! حق را بر مدار على بچرخان، هر طرف كه او برود.

و سپس در تصحيح حديث مى‌گويد:

هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ

سند اين روايت بنابر شرايطى كه مسلم قبول دارد صحيح است؛ ولى او و بخارى نقل نكرده‌اند.

المستدرك ج3، ص134

فخر الدين رازى، مفسر شهير و بزرگ اهل سنت مي گويد:

 «وَمَنِ اقْتَدَى فِي دِينِهِ بِعَلِيِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى»

هركس در دينش به على بن أبى طالب عليه السلام اقتدا كند، به راستى كه هدايت شده است.

دليل بر اين مطلب اين سخن رسول خدا صلى الله عليه وآله است كه فرمود:

«اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ حَيْثُ دَارَ».

خدايا حق را بر مدار على بگردان، هر جا كه او باشد.

التفسير الكبير ج1، ص168، نشر: دار الكتب العلمية – بيروت.

حدیث سفینه

روايتي است كه جناب امام احمد بن حنبل، امام حنابله و از بزرگان اهل سنت از جناب ابوذر صحابل جلیل القدر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل مي كند كه درب كعبه را أبي ذر گرفته بود. و مي گفت كه هر كس كه من را مي شناسد كه مي شناسد هر كسي نمي شناسد من أبوذر هستم. از پيغمبر اكرم شنيدم كه فرمود:

إن مثل أهل بيتي كمثل سفينة نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها هلك.

فضائل الصحابه ج 2 ص 285

داستان اهل بيت من داستان كشتي نوح است. هر كس اين كشتي را سوار شود نجات پيدا مي كند هر كس تخلف كند هلاك مي شود .

يعني همان گونه كه كشتي حضرت نوح مايه نجات كساني شد كه به نوح ايمان آورده بودند. و كساني كه تخلف كردندو سوار كشتي نشدندهمه غرق شدند .

مي گويد داستان اهل بيت من همان قضيه است هر كسي بيايد و تابع اهل بيت من باشد و دستورات اهل بيت من را پياده كند. عين آن هايي است كه دستورات حضرت نوح را پياده كردند و سوار كشتي شدند و نجات پيدا كردند. و آن هايي كه به سخنان اهل بيت من گوش مي دهند اين هاهم در حقيقت به يك كشتي سوار مي شوند كه مايه نجات اين ها است.

 حاكم نيشابوري همين حدیث را نقل مي كند . در مستدرك ج 2 ص 343 مي گويد :

هذا حديث صحيح علي شرط مسلم.

اين حديث شرايط صحيح مسلم را دارد. ابن حجر هيثمي در الصواعق المحرقه ج 2 ص 675 چاپ بيروت. الرساله ايشان هم مي گويد :

و جاء من طرق كثيرة يقوي بعضها بعضا.

از سندهاي مختلف آمده است و اين هاهمديگر را تقويت مي كنند .

 

حدیث ثقلین

جناب مسلم از بزرگان اهل سنت در صحیح خودکه از کتب معتبر اهل سنت هست از یزید بن حیان روایت نموده که گفت: من و حصین بن سیره و عمر بن مسلم، نزد زید بن ارقم رفته و پس از پاره‌ای از سخنان، زید بن ارقم گفت: رسول خدا بین مکه و مدینه، در محلی به نام غدیر خم برخاست و پس از حمد و ثنای الهی و پند و اندرز مردم فرمود:
“اما بعد الا ایها الناس فانما انا بشر یوشک ان یأتی رسول ربی فاجیب و انی تارک فیکم الثقلین اولهما کتاب الله فیه الهدی و النور فخذوا بکتاب الله و استمسکوا به. ـ فحث علی کتاب الله و رغب فیه، ثم قال: ـ و اهل بیتی اذکرکم الله فی اهل بیتی، اذکرکم الله فی اهل بیتی، اذکرکم الله فی اهل بیتی…؛(1)

 

 ای مردم! به‌زودی رسول پروردگار (عزرائیل) به سوی من آمده و باید اجابت کنم. در میان شما دو بار سنگین به امانت می‌‌گذارم: یکی، کتاب خدا که در آن هدایت و نور است، کتاب خدا را بگیرید”.
پیامبر به قرآن سفارش و ترغیب کرد. سپس فرمود: “و اهل بیتم، خدا را به یاد داشته باشید در مورد اهل بیتم”. و آن را سه بار فرمود … .

[1]- صحیح مسلم، ج 2، ص 44 .

 

حدیث ثقلین نیز که از روایات متواتر اسلامی است، طریق نجات را روشن می سازد، و آن پیروی از عترت و اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.

هدانا.

حدیث 73 فرقه د

ر اسلام حدیث افتراق امت حدیث افتراق امت اردو حديث افتراق امتي حديث افتراق الامة حدیث افتراق حديث افتراق الأمة صحيح حديث افتراق الامة حديث افتراق حديث افتراق الأمم حديث افتراق الأمة تحت المجهر ضعف حديث افتراق الأمة حديث افتراق الأمة صحيح حديث عن افتراق الامة حديث افتراق الامة وكلام العلماء حوله شرح حديث افتراق الامة شرح حديث افتراق الامم حدیث افتراق امت حدیث افتراق امت اردو حديث افتراق امتي حديث افتراق الامة حديث افتراق الامة وكلام العلماء حوله حديث افتراق الأمة صحيح حديث افتراق الامة pdf حديث افتراق الأمم حديث افتراق الأمة تحت المجهر شرح حديث افتراق الامة تخريج حديث افتراق الأمة تخريج حديث افتراق الامم حديث افتراق الأمة تحت المجهر نص حديث افتراق الامة نص حديث افتراق الامم متن حدیث افتراق حديث افتراق الامة وكلام العلماء حوله

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.