وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدیث درباره آثار پرداخت زکات فطره

حدیث درباره آثار پرداخت زکات فطره

ٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِيَالِنَا الْفِطْرَةَ وَ عَنِ الرَّقِيقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ‏ عَلَيْهِ‏ الْفَوْتَ‏ قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْتُ.

من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص: ۱۸۱

و اسحاق بن عمّار، از معتّب از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: برو و زكات فطره را از جانب عائله ما، و از جانب بردگان بپرداز، و هيچ يك از ايشان را بدون پرداختن زكات فطره ‏اش وامگذار، و آنها را جمع بندى كن، زيرا اگر يكى از ايشان را از قلم بيفكنى بر او بيم فوت دارم، گفتم: فوت چيست؟ فرمود: فوت موت است.

 

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ زُرَارَةَ قَالا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ‏ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ[۱] كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص‏ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّلَاةِ قَالَ‏ قَدْ أَفْلَحَ‏ مَنْ تَزَكَّى. وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ‏ فَصَلَّى‏.

من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص: ۱۸۳

امام صادق عليه السّلام فرمود: همانا كه از موجبات كمال روزه زكات يعنى فطره است، همان طور كه صلوات بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از موجبات كمال نماز است، زيرا كسى كه روزه بگيرد و زكات نپردازد، در صورتى كه در اين كار متعمّد باشد، روزه‏اى در نامه عملش منظور نمى‏شود، و در صورتى كه صلوات بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را ترك كند نمازى براى او محسوب نمى‏گردد. و خداى عزّ و جلّ زكات را بر نماز مقدّم داشته، و فرموده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى. وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‏»- يعنى كسى در حقيقت رستگار شد كه زكات بپرداخت و نام خداى را خود ياد كرد، و آنگاه نماز بجا آورد.

🔗 لینک کوتاه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.