وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدیث الوصول الي الله امام عسکری علیه السلام همراه با شرح آیت الله جوادی آملی

2

حدیث الوصول الي الله امام عسکری علیه السلام همراه با شرح آیت الله جوادی آملی

معرفی بهترین راه وصول الی الله در بیان نورانی امام عسکری(ع)

بيان نوراني امام عسکري(سلام الله عليه) اين است که:«إنّ الوصول الي الله سفرٌ لا يُدرك الاّ بالامتطاء الليل»؛ وصول به خدا و نِيل به مقام قُرب الهي يک راه طولاني است و پیمودن این راه طولانی مرکب مي‌خواهد و بهترين و راهوارترين مرکب اين سفر، نماز شب است.

هشتم ربیع الاول یاد آورشهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری(ع) است که به حق باید با فرزند گرامی اش به سوگ عزای پدر نشست. امامی که فقط 28بهار از زندگی سراسر نورش سپری گشته و در نهایت بدست بدخواهان زمان به شهادت رسید. 

حضرت علامه جوادی آملی، از لسان نورانی آن امام همام در توضیح روایتی گهربار نکات ارزنده ای بیان داشتند که بمناسبت ایام شهادت آن حضرت  تقدیم می گردد:

معظم له با استناد به فرمایش گهربار امام عسکری(ع) وصول به خدا و نِيل به مقام قُرب الهي را يک راه طولاني دانسته و بیان داشتند

بيان نوراني امام عسکري (سلام الله عليه) اين است که: «إنّ الوصول الي الله سفرٌ لا يُدرك الاّ بالامتطاء الليل»؛ وصول به خدا و نِيل به مقام قُرب الهي يک راه طولاني است و پیمودن این راه طولانی مرکب مي‌خواهد و بهترين و راهوارترين مرکب اين سفر، نماز شب است. سفر با مركب قابل طي است و بدون وسيله نقليه آدم سفر طولاني را چطور طي كند؟

فرمود اين راه، راه طولاني است اين سفر، سفر طولاني است «إنّ الوصول الي الله سفرٌ» كه اين بدون مركب نمي‌شود مركبش هم نماز شب است. حضرت علامه جوادی آملی نیز با استناد به این روایت نورانی توصیه کردند که: نماز شب يك مركب خوبي است سوار اين مركب بشويد و برويد. اگر مي‌خواهيد عزيز و گرامي بشويد بايد از خيلي از چيزها صرف ‌نظر كنيد.

ایشان جريان شب زنده‌داري را در حقيقت آموزش و پرورش روز قلمداد کرده و خاطر نشان کردند:

جريان شب زنده‌داري در حقيقت آموزش و پرورش روز است، براي اينکه وقتي ما شب برخاستيم و حداقل چهل نفر را دعا کرديم، روز هم حداقل به فکر حلّ مشکلات چهل نفر هستيم، اگر کسي شب برخيزد و از خداي سبحان حل مشکلات چهل نفر را طلب کند يقيناً روز به فکر آن چهل نفر هم است، چنين انساني نه بيراهه مي‌رود نه راه کسي را مي‌بندد، آن وقت اين نظام مي‌شود نظام ولايي، مي‌شود نظام قرآن و عترت و منشأ برکت.

این حکیم متأله، لذّت از زندگی در پرتو نیایش سحرگاهی را با اشاره به کلمه ی”مطیّه” در جمله ی آن حضرت میسّر دانسته و ابراز داشتند:

 بيان نوراني امام حسن عسكري(سلام الله عليه) اين است كه «الوصول الي الله عزّوجل سفرٌ لا يُدرَك الاّ بامتطاء الليل»؛ مَطيّه یعنی مركب راهوار. انسان وقتی سحر برمي‌خيزد و با خدايش گفتگو مي‌كند و خودش را به او مي‌سپارد به بركت او از لغزشها مصون مي‌ماند. كساني كه اين راه را طي مي‌كنند به قدري از زندگي لذّت مي‌برند كه هيچ كسي به اندازهٴ آنها لذّت نمي‌برد.

صاحب تفسیر تسنیم ، اعطای شامّه ای قوی و دوری از آلودگی های مادی را به سبب اهتمام به نماز شب مورد توجه قرار داده و با نقل نمونه ای فرمودند:

اگر آدم بيني‌اش بسته باشد وقتي يك سلسله غذاهاي به حسب ظاهر شيرين را مي‌بيند طمع مي‌كند اما وقتي شامّه‌اش باز باشد و بوي بد اينها را استشمام کند اصلاً رغبت ندارد و خودش را به زحمت نمي‌اندازد. اين باز بودن شامّه و بيني و باز بودن باصره و سامعه همين است. در قرآن كريم فرمود يك عده چشمشان بسته است ﴿أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ عَن ذِكْرِي﴾ اگر كسي بوي غذاي خوبي را به مشامش برسد اما چشمش بسته باشد نداند كه اين آلوده است و نبيند آلوده است ، هوس مي‌كند. لذا اين نماز شب آدم را سميع و بصير مي‌كند، شامّه باز به آدم مي‌دهد؛حالا آن مراحل عالي‌اش مخصوص انبيا و اولياست اما مراحل ابتدايي كه مشكل ما حل مي‌شود به ما مي‌رسد.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][بعنوان نمونه] وجود مبارك يعقوب(سلام الله عليه) به فاصله هشتاد فرسخ با جمله ی اسميه و با حرف  تأكيد «إنّ» فرمود: من بوي يوسف را مي‌شنوم ﴿إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ﴾ ما حالا فاصلهٴ هشتاد فرسخ لازم نيست همين هشت سانتي كه بالأخره بفهميم اين آقا كه اين زيرميزي را به ما داده اين بدبوست اين را كه مي‌توانيم بفهميم اين راندخواري، اين رشوه‌خواري اين بدبوست.

معظم له ذات اقدس اله را تنها محور عزّت دانستند و فرمودند:

ذلّت مؤمن به چيست؟ ذلّت مؤمن به اين است كه نزد كسي مثل خودش سَر خم بكند، نزد غير خدا سر خم بكند و به غير خدا محتاج باشد اين ذلّت است بنابراین هم قرآن كريم فرمود: تنها محور عزّت،ذات اقدس الهي است ، حالا اگر مؤمن بخواهد عزيز بشود بايد نزد عزيز برود بايد اين راه را طي كند و تا به لقاي الهي نرسد تا مقرّب عندالله نشود عزيز نمي‌شود اين راهش چيست؟ در بيان نوراني امام حسن عسكري(سلام الله عليه) اين است كه «الوصول الي الله عزّوجل سفرٌ لا يُدرَك الاّ بامتطاء الليل»

ـــــــــــــــــــــــــ

  •   منبع: برگرفته ازسخنرانی معظم له و جلسۀ درس اخلاق/اسراء.

حتما بخوانيد

نماز شب چگونه و چه زمانی است

چهل حدیث نماز شب

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. بنده خدا می گوید

    سلام. من چله آیت الله حق شناس گرفتم اما بجز روز اول دو روز بعدش فرصت انجام صد لعن و صد سلام را به هیچ وجه نداشتم برای همین من طبق روایتی که از امام هادی هست بجای اون صد تا لعن و سلام عبارت تسعا و تسعین مرة رو خوندم چونکه در روایت بود که امام ع فرمودند اینکار معادل همان صد عدد لعن و سلام است . آیا این کار چله را باطل کرده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چله را با همان شرایط از ابتدا انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر