وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حجاب در زمان پیامبر

حجاب در زمان پیامبر

چادر در صدر اسلام

 

 

آیا در روایات و تاریخ در مورد به کاربردن چادر از سوی زنان مسلمان صدر اسلام مطلبی آمده؟ اگر چنین است به طور مستند مطرح نمایید؟

 

در تاریخ و روایات از نحوه به کارگیری جلباب، عبائه (چادر) از سوی زنان در صدر اسلام، موارد متعددی ذکر گردیده که در اینجا به برخی از آنها اشاره می نماییم:

۱. عندما حث النبی(ص) النساء علی الخروج الی صلاة العیدین لیشهدن الخیر و دعوة المسلمین سالته احداهنَّ: أ علی احدانا بأس اذا لم یکن لها جلباب الّاتخرج؟ قال «لتلبسها صاحبتها من جلبابها»[۱۰۸]؛

«هنگامی‌که پیامبر(ص) بانوان را تشویق کرد تا برای شرکت در دو نماز عید فطر و قربان از منزل خارج شوند و در مراسم خیر و دعای مسلمین حاضر شوند، یکی از آنها از پیامبر سؤال کرد: اگر یکی از ما زنان جلباب (چادر) نداشت چه‌کار کند؟ فرمود: باید دوست و خواهر دینی‌اش با جلباب و چادر خویش او را بپوشاند».

 

علاوه بر این در برخی احادیث آمده است برای شرکت در نماز عید، زنان جلباب و چادر از یکدیگر عاریه و امانت بگیرند.[۱۰۹]

 

۲. «إنّ الحولاء کانتْ امرأة عطّارة لآل رسول اللّه فلمّا کانت یوما مِن الأیام أمرها زوجُها بمعروف فانتهرتْه فأمسی و هو ساخط علیها. فلما أصبح قضیتْ (صلاتَها) و تبرقعتْ و اخذتْ علی رأسها رداء و خرجتْ سائرة إلی دار رسول اللّه»[۱۱۰]؛

«حولاء زنی بود که به خاندان رسول خدا عطر می فروخت. روزی همسرش او را امر به کاری درست کرد و حولاء از این کار ناراحت شد، در نتیجه شوهرش از دست او عصبانی گشت. وقتی صبح شد نمازش را خواند و با برقع (پوشش صورت) و رداء به سمت خانه رسول اللّه حرکت کرد (تا آنچه اتفاق افتاده بین خود و شوهرش را برای رسول خدا تعریف کند).

رداء به معنای جلباب و چادر است چون در بحث مفهوم و اندازه جلباب گفته شد که یکی از الفاظ مترادف جلباب «رداء» است، به همین دلیل ابن عباس شاگرد بزرگ امام علی(علیه السلام) در تفسیر قرآن در مورد معنی جلباب گفته است: «الرداء الذی تستر مِن فوق إلی اسفل»[۱۱۱]

در مورد لباس زنان دوران خلفای راشدین تا پایان حکومت اموی (۱۱ – ۱۳۲هـ.ق) نقل شده است که زنان در این دوران لباس سراسری که روپوشی چادرمانند بود بر تن می کردند. این چادر، سیاه رنگ بود همچون دوران پیامبر و یا نوعی طیلسان[۱۱۲] کبودرنگ.[۱۱۳]

 

در مورد لباس زنان دوران خلفای عباسی (۱۳۲ – ۶۵۶هـ.ق) نقل شده است از حجابی که سرتاسر بدن را می پوشاند و معمولاً سیاه رنگ بود استفاده می کردند.[۱۱۴]

سیره اسلامی چادرپوشی بانوان در بسیاری از دوره های تاریخی دیگر نیز وجود داشته، گرچه طبیعی است پوشش، یک مقوله فرهنگی و برگرفته از آداب و رسوم اقوام مختلف و روحیه مدگرایی است، که به اقتضای تغییرات زمانی و مکانی در نوع، مدل و رنگ آن برخی تغییرات صورت پذیرد.[۱۱۵]

بنابراین، با مطالعه کیفیت پوشش در تاریخ اسلام پی خواهیم برد که استفاده از پوشش کامل و حداکثری چادر مشکی در خارج از منزل و در مواجهه با نامحرم در بین بانوان مؤمن و مسلمان که اطاعت از قرآن و خاندان وحی را باعث افتخار خود می دانسته اند به عنوان یک سیره اسلامی وجود داشته است.[۱۱۶]

[۱۰۸]. صحیح بخاری، ج ۱، ص ۱۲۳ و ۱۳۹، سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۴۱۵.

[۱۰۹]. النسائی، السنن الکبری، ج ۱، ص ۵۴۳.

[۱۱۰]. میرزا حسین نوری طبرسی، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، ج ۱۴، کتاب النکاح ۱، ص ۲۳۹.

[۱۱۱]. ر.ک: زمخشری، تفسیر کشاف، ذیل آیه ۵۹ سوره احزاب.

[۱۱۲]. لغت نامه دهخدا، طلیسان را به چادر معنی کرده است. ص ۶۶۹۲- ۶۶۹۰، واژه چادر .

[۱۱۳]. دکتر محمد رضا چیت ساز، تاریخ پوشاک ایرانیان از ابتدای اسلام تا حمله مغول، ص ۳۷ – ۹۷.

[۱۱۴]. همان.

[۱۱۵]. همان.

[۱۱۶]. مهدی زاده، حسین، پرسمان حجاب، قم، موسسه فرهنگی صهبای یقین، ۱۳۸۵ ش، ص ۱۰۷- ۱۱۰.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

[به این نوشته امتیاز بدهید]
[total: 1 امتیاز: ۲]
🔗 لینک کوتاه
:کلیک کنید

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.