وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جزوه دادن دختر و پسر در دانشگاه و ایجاد علاقه

0

جزوه دادن دختر و پسر در دانشگاه و ایجاد علاقه

فکر می‌ کنم پسر خوبی باشد

پرسش 3. یکی از پسرهای کلاس از من جزوه درسی خواست من هم به او دادم. بعد از مدتی به من علاقه پیدا کرده است. من فکر می‌ کنم پسر خوبی باشد اما مطمئن نیستم. چه کار کنم؟

روابط دختر و پسر قبل از ازدواج یکی از دغدغه های جوانان امروز جامعه ماست و گاهی تحصیل دانشجویان را تحت الشعاع قرار می‌ دهد.

بدیهی است هر گفت وگو و ارتباطی، پیامدهایی را به دنبال دارد. گاهی در رابطه، اهدافی وجود دارد (خوب یا بد) مانند: رابطه به قصد

کمک به دیگران است و گاهی برای رفع اشکال درسی و گاهی به قصد دوستی یا انجام کار و پروژه و تفریح و…

اما در رابطه دوستی پسرها و دخترها به طور معمول دو انگیزه اصلی مطرح می‌ شود:

1. ازدواج و تشکیل زندگی مشترک

2. لذت و پر کردن اوقات فراغت.

نتیجه مشاوره های متعددی نشان داده است که دخترها تنها با شنیدن جمله «قصد ازدواج با تو را دارم» از زبان پسر، فریب خورده اند و بسیاری از پسرها که خارج از چارچوب خانواده دنبال این گونه روابط و دوستی ها هستند پس از مدتی، عاشق دختر دیگری شده اند.

بهانه مخالفت خانواده، بهانه تو که الان با من رابطه داری از کجا معلوم قبل از من با دیگری نبودی و از کجا معلوم بعد از ازدواج با پسرهای دیگر رابطه برقرار نکنی! پس تو شایسته ازدواج نیستی و… تمام قول و قرارها را فراموش می‌ کنند! وقتی هم تعهدی در میان نباشد و جایی ثبت نشده باشد و قانونی از آن حمایت نکند دست دختر به هیچ کجا بند نیست و او می‌ ماند و آسیب های شدید روحی و عاطفی که به دلیل اشتباه و زودباوری خود، بدان دچار شده است.

دخترها باید این معیار طلایی را همیشه در ذهن داشته باشند: راست آزمایی عشق و علاقه پسر با خواستگاری رسمی پسر به همراه خانواده اش است.

پسری که خواستگاری رسمی می‌ کند؛ سه پیام را می‌ رساند:

الف) به دختر مورد نظر علاقه مند است و دوستش دارد و می‌ خواهد هر چه زودتر به او برسد، وگرنه از او خواستگاری رسمی نمی‌ کرد.

ب)  مسئولیت پذیر است و می‌ خواهد تعهد زندگی مشترک بپذیرد.

ج) هوس باز و عیاش نیست، در غیر این صورت به خواستگاری رسمی نمی‌ آمد و دست به روابط پنهانی و بی تعهد می‌ زد و پس از سوء استفاده از دختر، رهایش می‌ کرد.

هر پسری راهی غیر از این برود، نمی‌ شود به احساس و عشقش اطمینان کرد. این را نیز بدانید که عاشق، در همه جای دنیا، فردی متعهد است؛ مطمئن باشید اگر پسری به دختری علاقه مند باشد، هر چه سریع تر از او خواستگاری می‌ کند. اگر دختران به این معیار توجه کنند هیچ گاه دچار آسیب های روابط دختر و پسر نخواهند شد.

احساسات قوی و عواطف شدید دختران و خانم ها خیلی خوب و گرمی بخش کانون خانواده است، اما این ویژگی در ارتباط با دیگران، آنان را به شدت تأثیرپذیر می‌ کند و اگر قبل از ازدواج مدیریت نشود و با عقل و منطق در آمیخته نگردد سبب آسیب پذیری در روابط می‌ شود.

برخی پسرها و مردها با توجه به ویژگی عاطفی دخترها و خانم ها، آنها را تحت تأثیر قرار می‌ دهند و عاشق و دلبسته خود می‌ کنند. با گفتن: «من عاشقت هستم! تو بهترین و زیباترین دختر دنیایی، بدون تو نمی‌ توانم زندگی کنم! مطمئن باش با تو ازدواج خواهم کرد و در کنار تو آرامش می‌ یابم! و…» اما تمام این ها اگر در چارچوب اطمینان آور نباشد دامی برای گرفتاری است.

در حالی که متأسفانه بسیاری از دخترها و خانم ها به دلیل روحیه محبت آمیز خود، به سرعت وابسته و دلبسته می‌ شوند و حتی گاهی به دیگران می‌ گویند: «او پسر خوبی است، او با دیگران فرق می‌ کند، او فردی با خداست، مطمئنم که قصدش ازدواج است» و… ولی ناگاه چشم بازمی کنند و می‌ بینند تمام تصوراتشان اشتباه بوده و طرف مقابل به راحتی زیر همه چیز زده و دختر می‌ ماند و صدمات عاطفی و پشیمانی از اعمال گذشته.

این موضوعی که مطرح کردیم بارها و بارها اتفاق افتاده و کاملاً واقعی است ولی باز هم برخی دختران دچار آن می‌ شوند؛ حتی برخی اوقات شرایط حادتری هم به وجود آمده است که آینده زندگی دختر را به تباهی کشانده است. وقتی دیگران این مسیر اشتباه را تجربه کرده و تلخی آن را گزارش کرده اند، عاقلانه نیست که همان مسیر اشتباه تکرار شود.

این که گفته می‌ شود «زن ها از راه گوش عاشق می‌ شوند و مردان از راه چشم» در خیلی از موارد واقعیت دارد. زن مردی را می‌ خواهد که به او محبت کند و تکیه گاه امنی برایش باشد. در مقابل مرد دوست دارد مورد اعتماد همسرش قرار گیرد. به طور معمول دخترها و خانم ها نیاز به دریافت محبت کلامی دارند و در شرایط مناسب اگر به آنها گفته شود «عاشقانه دوستت دارم». عواطف و احساسات آنها تحریک می‌ شود.

حال وقتی جنس زن این مطلب برایش مهم است و پسری این را می‌ داند، هنگام برقراری رابطه روی این موضوع انگشت می‌ گذارد و با گفت و گوی تلفنی و چت و قدم زدن در پارک شروع می‌ کند؛ یعنی از راه گوش وارد می‌ شود و طرف مقابل را شیفته و واله خود می‌ گرداند و وقتی به این مرحله رسید در بسیاری از موارد، درخواست های ناسالم او (جنسی و…)  بی پاسخ نخواهد ماند.

دخترها بدانند از منظر جنسی، نوع نگاه زن و مرد با هم متفاوت است. مردان مقاربت گرا هستند و می‌ خواهند هرچه زودتر به عملیات فیزیکی اقدام کنند، در حالی که برای زنان مسائل عاطفی و محبتی بیش از مسائل جنسی دارای اهمیت است و حتی می‌توان گفت؛ رابطه جنسی را برای جلب محبت می‌ خواهند،  در حالی که برای پسرها و مردها یکی از مهم ترین اهداف، لذت جنسی است.

البته پسری که معتقد به خانواده و احکام شرع باشد، برای رسیدن به خواسته هایش از مسیر خواستگاری رسمی و ازدواج اقدام می‌ کند، ولی اگر پسری اهمیتی به احکام شرع ندهد برای رسیدن به این خواسته اش سعی می‌ کند احساسات و عواطف دختر را تحریک نماید تا او را راضی کند! پس با نقابی دروغین و وعده ازدواج به می‌دان می‌ آید و پس از لذت‌جویی به همه چیز پایان می‌ دهد!!

برخی از دختران با زودباوری یا تحت فشار پسرها، این گونه فکر می کنند که با تن دادن به رابطه جنسی، رضایت پسر جلب می‌ شود و ازدواج خواهد کرد. در حالی که پسری که این گونه، اقدام به برقرار رابطه جنسی با یک دختر کند، این باور را در ذهن خود دارد که دختری که با من رابطه جنسی برقرار کرده به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و معلوم نیست قبل از من با چه افرادی بوده و بعد از من با چه افرادی خواهد بود؛ پس به هیچ وجه، شایسته ازدواج نیست.

با توجه به مشاوره های فراوانی که در زمینه روابط دختر و پسر انجام گرفته است، این اتفاقات و آسیب های تلخ برای دختران، بارها و بارها مشاهده شده در حالی که دخترها می‌ توانند با آگاهی قبلی و با تصمیم قاطع جلو این گونه اتفاقات ناگوار را بگیرند.

این جمله را حتماً شنیده اید: «زنان جزیی نگر هستند و مردان کلی نگر». این خصوصیت در زمینه روابط دختر و پسر، برخی اوقات می‌ تواند سبب آسیب پذیری جنس زن شود. اما چگونه؟ دخترها در جریان روابط با دیگران به جزییات و حرکات ریز طرف مقابل هم توجه دارند در حالی که پسرها معمولاً این گونه نیستند.

بارها شده که دختری یک لبخند یا یک کلمه و جمله ای را نشان عشق طرف مقابل به خود دانسته در حالی که به هیچ وجه این طور نبوده. حال اگر پسری که مقید به مسائل شرعی نیست، متوجه شود که یک دختر چنین برداشتی نسبت به او پیدا کرده، می‌ تواند به راحتی از او سوء استفاده کند و از سفره ای که جلوی او پهن شده، بهره ناسالم ببرد و خود را آن گونه که آن دختر تصور کرده جلوه دهد تا به اهدافی که برای خود ترسیم کرده برسد.

گرگ ها همیشه زوزه نمی‌ کشند …

گاهی هم می‌ گویند:

دوستت دارم …

و زودتر از آن که بفهمی بره ای …

می درند خاطراتت را …

و تو می‌مانی با تنی که بوی گرگ گرفته … !

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.