وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جبهه بندی‌های اصول گرایان

0

جبهه بندی‌های اصول گرایان

در مورد جبهه بندی‌های اصول گرایان و دلایل آن توضیح دهید؟

 

 

اصول گرایان دارای چند طیف‌ عمده می باشند که عبارتند از:

 

1. اصول گرایان سنتی:

 

این طیف شامل افراد، گروه‌ها و احزاب و تشکل‌های سنتی اصول‌گرایان می‌باشند که در دوره‌های گذشته با عناوین مختلفی همانند راست، محافظه‌کار، جامعه روحانیت مبارز و تشکل‌های همسو، پیروان خط امام و رهبری، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی، آبادگران ایران اسلامی و یا شورای هماهنگی اصول‌گرایان، در رقابت‌های انتخاباتی حضور فعال داشته‌اند.

مهم‌ترین گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های تصمیم‌گیرنده این طیف، جامعه روحانیت مبارز تهران، حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تهران می‌باشند.

چهره‌هایی همچون علی اکبر ناطق نوری، محمدرضا باهنر، حبیب الله عسگراولادی نقش آفرینان اصلی این طیف بوده‌اند.

 

2.اصول‌گرایان تحول‌خواه:

 

این طیف شامل افراد، گروه‌ها و احزاب و تشکل‌هایی همچون ائتلاف آبادگران ایران اسلامی (در انتخابات مجلس هفتم)، برخی اعضای فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی می‌باشند.

چهره‌های شاخص این طیف، غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، حسین فدایی، احمد توکلی و الیاس نادران می‌باشند.

 

3. اصول‌گرایان حامی دولت:

 

این طیف شامل گروه‌هایی همچون ائتلاف آبادگران شورای شهر، رایحه خوش خدمت و دیگر حامیان احمدی نژاد می‌باشند.

چهره‌های برجسته این طیف، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حیدر مصلحی، مهرداد بذرپاش و… هستند.

 

4. اصول‌گرایان مستقل:

 

این طیف شامل بخشی از نمایندگان مجلس هفتم از فراکسیون اکثریت بوده که در اردیبهشت ماه 1386 با جدا شدن از این فراکسیون به‌عنوان «اصول‌گرایان منتقد» و یا «اصول‌گرایان مستقل مجلس (هفتم)» مشهور شدند.

مهم‌ترین چهره‌های این طیف، محمد خوش‌چهره، عماد افروغ، سعید ابوطالب، حسن سبحانی، محمود محمدی، هادی ربانی و… بودند.

در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دلیل اختلاف در چند مسئله از جمله موضع گیری افراد در جریان فتنه پس از انتخابات 88 و مقابله با نفوذ حلقه انحرافی در دولت و عملکرد دولت دهم، با وجود انزوای گروه‌های اصلاح طلب، شاهد جبهه بندی‌های مختلفی در میان گروه‌های اصول گرا بودیم.

در اینجا نگاهی گذرا به مهم‌ترین این جبهه بندی‌ها خواهیم داشت.

 

 

جبهه متحد اصول گرایان:

 

این جبهه با هدف ایجاد ائتلاف میان اصول گرایان در زمان انتخابات مجلس نهم شکل گرفت و از سه رکن جبهه پیروان خط امام و رهبری، رایحه خوش خدمت و اصول گرایان تحول خواه تشکیل شده بود. این ائتلاف جز در مواردی خاص نتوانست در میدان عمل موفق ظاهر شود.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در همایشی سراسری در تابستان 1390، با حضور آیت الله مصباح یزدی و نیز شخصیت‌هایی چون آیت الله خوشوقت، حجت الاسلام آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام و… اعلام موجودیت کرد.

در این جبهه افرادی از همکاران قبلی دولت‌های نهم و دهم، برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، برخی از اعضای قرارگاه عمار، برخی از شاگردان آیت الله مصباح یزدی و برخی از شخصیت‌های سیاسی کشور حضور دارند. این جبهه قائل به خلوص در برابر وحدت بود و معتقد بود نمی تواند با جریاناتی که از آن با عنوان «ساکتین فتنه» تعبیر می نمود، وحدت نمود.

 

جبهه ایستادگی ایران اسلامی:

 

جبهه ایستادگی ایران اسلامی توسط آقای محسن رضایی و برخی همفکرانش در عرصه فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد گردید و حاصل تلاش‌های تعدادی از تشکل‌های سیاسی، انقلابی، اجتماعی و شخصیت‌های روحانی، علمی، فرهنگی از جمله؛ جبهه حامیان ولایت، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، حزب نیک اندیشان ایران اسلامی، انجمن بین المللی جنبش ضد صهیونیستی، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران، خدمت گزاران ایران اسلامی و حزب اسلامی ایران زمین است.

 

جبهه صدای ملت:

 

این جبهه در آغاز با عنوان جبهه منتقدان دولت اعلام موجودیت نمود و سپس به صدای ملت تغییر نام داد. این جبهه شاخصه اساسی اعضای خود را انتقاد به عملکرد و برنامه‌های دولت دهم در حوزه‌های مختلف اعلام کرده است.

از افراد شاخص این تشکل؛ علی مطهری و علی عباسپور تهرانی، حمیدرضا کاتوزیان هستند.

در بیانیه این جبهه آمده است طراحان این حرکت، خود را مفتخر به عضویت در جریان اصول گرایی می‌دانند و اگرچه اختلافات سلیقه‌ای با بعضی از افراد و نحله‌های اصول گرایی دارند اما در اعتقاد قلبی به ضرورت حاکمیت ارزش‌های دینی و ولایت فقیه – که مبانی اصلی و مشترک تفکر اصول گرایی را تشکیل می‌دهند – تردیدی ندارند و عملاً بدان ملتزمند. بر ضرورت همدلی اصول گرایان و حضور آنان در قالب فهرستی واحد با محوریت حضرت آیت الله مهدوی کنی اصرار ورزیده و از نگاه فراگیر معظم له در تعریف دامنه اصول گرایی و محبت به اینجانبان ممنون بوده و هستیم. اینک که به دلیل انشعاب برخی از اصول گرایان، امکان حضور مستقل و ظهور فهرست‌های دیگر به وجود آمده است ما نیز ضمن احترام به همه حاضران این رقابت، به فعالیت مستقل روی آورده‌ایم.[122]

 

نکته آخر:

 

در کنار این جبهه بندی ها می‌توان به گروه‌های دیگری از جمله جبهه بصیرت و بیداری، جبهه توحید و عدالت، ائتلاف جهادگران ایران اسلامی، جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی و… اشاره نمود.

در کنار این جبهه بندی‌ها در میان اصول گرایان، اصلاح طلبان نیز با گرایش‌های مختلف حضور داشتند.

 

[122]. صدای ملت، سایت جبهه سیاسی منتقدان دولت، www. sedayemelat. com.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «جریان شناسی سیاسی» .

حتما بخوانيد

ویژه نامه سیاست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.