وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ثواب ذکر لا اله الا الله

2

ثواب ذکر لا اله الا الله

فهرست این نوشتار:

ثواب ذکر لا اله الا الله

ذکر لااله الاالله از اذکاریست که تاثیر عجیبی روی قلب می گذارد، و برای درمان بیماری های روحی و فکری مانند وسواس، بسیار عالی است، از سوی دیگر باعث تعالی انسان می گردد. از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده است .
«مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا الله مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ أَفْضَلَ النَّاسِ ذَلِكَ الْيَوْمَ عَمَلًا إِلَّا مَنْ زَادَ» هر كس در هر روز صد بار ( لا اله الا الله ) بگويد، برترين مردم در آن روز است ، مگر فردى كه بيش از او، اين ذكر را بگويد. توحید شیخ صدوق، ص30.

از همین رو نگاهی به آثار و ثواب این ذکر از کتاب عرفان اسلامی نوشته حاج شیخ حسین انصاریان داریم، که در ادامه مطرح می شود:

معناى « لا اله الا اللّه »

« لا إله إلاّ اللّه » يعنى پايان دادن حكومت هواى نفس در وجود ؛ يعنى پاك كردن تمام رذايل اخلاقى از صفحه نفس ؛ يعنى آراسته شدن به حسنات اخلاقى ، يعنى خلوص و پاكى ؛ يعنى بصيرت و بينايى ؛ يعنى هم چون انبيا با تمام طاغوت‏ها تا ريشه كن كردن آنان مبارزه كردن ؛ يعنى ريشه تمام گناهان را از سرزمين وجود خويش درآوردن و به جاى آن نهال عمل صالح كاشتن .

« لا إله إلاّ اللّه » يعنى از تمام مكتب‏ها بريدن و به مكتب انبيا و امامان عليهم‏السلام پيوستن » ؛ يعنى فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانين الهى ؛ يعنى آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا .

« لا إله إلاّ اللّه » يعنى همه روز خود را به پاكى سر بردن و شب خود را به پاكى و طهارت و عبادت به روز آوردن ؛ يعنى در مقابل حوادثى كه بر مسلمانان مى‏رود بى‏تفاوت نماند ، يعنى حلّ مشكلات عباد خدا براى رضاى خدا .

اين همه ثواب ، فقط به گفتار تنهاى زبان نيست و ارجحيّت آن بر آسمان‏هاى هفتگانه و زمين در گفتن تنهاى آن خلاصه نمى‏شود ، بلكه اين ارجحيّت در تجلّى حقيقت « لا إله إلاّ اللّه » در هستى و عمل و اخلاق انسان است .

رابطه ما با حقيقت « لا إله إلاّ اللّه » در حد قدرت و امكان و تكليف خودمان بايد همانند رابطه انبيا و امامان عليهم‏السلام وعاشقان با آن باشد .

آيات و رواياتى كه درباره اهل توحيد و اهل ايمان آمده بخوانيد و در آن دقّت كنيد تا به ارزش آنان و رابطه با توحيد به معناى حقيقى ، پى ببريد .

عَنِ النَّبِىِّ صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله قَالَ : اَلْمُوْجِبَتَانِ : مَنْ مَاتَ يَشْهَدْ أَنْ لا اِلهَ إلاّ اللّهُ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ مَاتَ يُشْرِكْ بِاللّهِ دَخَلَ النَّارَ  [ جامع الأخبار : 1/50 ، فصل 24 ؛ بحار الأنوار : 3/4 ، باب 1 ، حديث 10 .] .

پيامبر اسلام صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله فرمود : دو چيز موجب دو چيز است : يكى مرگ با شهادت به « لا اله الا اللّه » كه سبب ورود به بهشت است و ديگر ، شرك كه مردن با آن باعث دخول به جهنم است .

از مصاديق بارز شرك ، قبول حكومت هوى و هوس و اميال و غرائز و قبول حكومت و دخالت طاغوت‏ها در زندگى است .

پيروان بنى ‏اميه و بنى ‏عباس ، پيروان فرعون و نمرود ، پيروان آمريكا و روس در هر لباسى كه بودند و هستند بنابر صريح آيات الهى ، مشرك‏ اند و به فرموده قرآن مجيد ، دچار ظلم عظيم و جايگاهى در قيامت به جز آتش جهنم ندارند .

شرك مبارزه با خدا و حقايق است ، شرك مبارزه با انبيا و امامان عليهم‏ السلام است ، شرك مبارزه با حسنات و آشتى با سيّئات است ، گناهى بزرگ‏تر و پليدتر از گناه شرك وجود ندارد ، شرك ريشه كفر و نفاق و علّت آلوده شدن انسان به تمام معاصى و گناهان است . امام صادق عليه‏السلام در روايات بسيارى ، اعمال حسنه وعبادات بنى‏ اميّه و بنى ‏عباس و پيروان آنها را به حكم صريح قرآن در بسيارى از آيات باطل اعلام كردند و به اصحاب خود فرمودند : گول اين گريه‏ ها و طول ركوع‏ها و سجودها و روزه و حجّ و زكات را مخوريد كه اينان به خاطر قبول حكومت بنى ‏اميّه و بنى‏ عباس مشركند و عملى از آنان در روز قيامت پذيرفته نيست !! [نوع اين روايات در الكافى باب حجت و بحار الأنوار فراوان است].

پاک کردن گناهان با ذکر لا اله الا الله:

جابر جعفى از امام باقر عليه ‏السلام روايت مى‏كند كه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏آله فرمود :

به مردگان خود كلمه « لا إله إلاّ اللّه » را تلقين نماييد ؛ زيرا باعث آمرزش گناهان آنان است ، عرض كردند : گفتن آن در حال صحت و سلامت چه گونه است ؟ سه مرتبه فرمود : بيش‏تر گناهان را منهدم مى‏ كند ، براى اين كه كلمه طيّبه « لا إله إلاّ اللّه » در زندگى و مرگ و حشر ، مايه انس است . پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و‏آله مى‏فرمايد : جبرئيل گفت : كاش انسان‏ها را كه در محشر دو گروهند مى‏ ديدى : يك گويندگان و معتقدان به « لا إله إلاّ اللّه » كه با روى‏ هاى درخشان محشور مى‏شوند و ذكرشان كلمه طيّبه « و اللّه اكبر » است و ديگر مشركين كه با صورت‏هاى سياه به محشر آمده و شيون كنان مى‏گويند : اى واى بر ما ، تباه شديم و هلاك گشتيم !![ وسائل الشيعة : 2/456 ، باب 36 ، حديث 2638 .]

قَالَ النَّبِىُّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏آله : ثَمَنُ الْجَنَّةِ لا إِلهَ إلاّ اللّهُ[

ثواب الأعمال : 2 ، ثواب من قال لا اله الاّ اللّه ؛ بحار الأنوار : 90/201 ، باب 5 ، حديث 33 .] .

نبىّ اسلام فرمود : بها و قيمت بهشت « لا اله الا اللّه » است .

بنابر اساس آيات و روايات ، بهشت در برابر تقوا و عمل صالح به بندگان عنايت مى‏شود و اتّصال به حقيقتِ كلمه طيّبه ، مورث تقوا و عمل صالح است ، كسى كه تمام وجودش را نور توحيد گرفته نمى ‏تواند آلوده دامن ، زندگى كند و نمى ‏تواند از اجراى واجبات الهى و انجام خيرات دور بماند .

انسان تا در مقام يقين جاى نگيرد و تا دل او با سير در آيات آفاقى و انفسى و سير در واقعيّت‏هاى شرع مطهّر به نور معرفت ، روشن نشود و تا از تمام محرّمات با كمال اراده و سرسختى كناره نگيرد و تا به واجبات و انجام اعمال صالح آراسته نشود ، « لا إله إلاّ اللّه » گفتن او بها و قيمت بهشت نيست .

ارزش توحيد به معرفت است

در روايات بسيارى آمده كه از رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏آله و ائمه طاهرين عليهم ‏السلام كرارا سؤال شده : افضل اعمال كدام است ؟ پاسخ داده ‏اند : معرفت. [ارشاد القلوب : 1/145 ، باب 46 .] .

اين « معرفتى » كه در پاسخ سؤال كنندگان داده شده ، داراى يك معناى جامع و مطلقى است ، در حقيقت خودشناسى ، خداشناسى ، جهان‏شناسى ، انسان‏شناسى ، زمان‏شناسى ، همه و همه در مفهوم معرفت مندرج است . معرفت سبب عشق است و عشق سبب حركت و حركت بر اساس عشق انجام مى‏گيرد و معرفت كليد سعادتِ دو جهان و بهاى بهشت الهى است .

اگر بنا باشد به طور ساده و عادى ، گفتن : « لا إله إلاّ اللّه » بهاى بهشت باشد ، اكثريّت مردم اهل بهشت‏ اند ، در حالى كه اكثريّت از تقوا و عمل عارى‏ اند و وجودشان ننگ عالم و آدم است و زندگى و حيات آنان جز مزاحمت و خوردن حق ديگران سود ديگرى ندارد !!

به عقيده بيداران راه ، به خصوص انبيا و ائمه و اوليا و شامخين وعرفاى كاملين ، شرف و فضيلت و كرامت انسان بر ساير موجودات عالم به خاطر استعداد معرفت به خصوص معرفت و عرفان به خداست .

موضوع معرفت يا عرفان ، يكى از مهم‏ترين مسائل دوره حيات انسان در كره زمين ، بلكه در رأس تمام مسائل بوده و هدف و غرض اصلى خلقت و آفرينش انسان است .

ارتباط معرفت باچهار ناحيه انسان

اين حقيقت ، يعنى معرفت باللّه با چهار ناحيه اساسى وجود انسان كه انسانيّت انسان به آن است و بقيه نواحى وجود ، تابع و شعاعى از آن چهار ناحيه است در ارتباط است ، آن چهار ناحيه عبارت از : قلب ، روح ، نفس و عقل مى‏باشد .

ثواب شگفت انگيز ذكر « لا اله الا اللّه »

عَنِ النَّبِىِّ صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله قَالَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ يَا مُوسى لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَعَامِريهِنَّ عِنْدى وَالْأَرَضينَ السَّبْعَ فى كَفَّةٍ وَلا إلهَ إلاّ اللّهُ فى كَفَّةٍ مَالَتْ بِهِنَّ لا إلهَ إلاّ اللّه. [ وسائل الشيعة : 7/209 ، باب 44 ، حديث 9132 ؛ بحار الأنوار : 90/196 ، باب 5 ، حديث 18 ؛ ثواب الأعمال : 15 ؛ التوحيد : 30 ، باب 1 ، حديث 34 .] .

پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله فرمود : خداوند عزّ و جل به موسى بن عمران فرمود : اى موسى ! اگر آسمان‏ها و تمام ساكنينش و مجموع زمين‏هاى هفت گانه را در پيشگاه من به يك طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف ديگر بگذارند ، به راستى كه كفّه «لا اله الا اللّه» بر آن كفه ترجيح خواهد داشت .

آرى ، مجموع آسمان‏ها و زمين در مقابل مسئله توحيد كه تجلّى در قلب داشته باشد ، چه ارزشى دارد ؟

مگر همه عالم با تجلّى توحيد در قلب ، قابل مقايسه است ، سماوات و ارضين و سكان آنها ماده‏اى جز خاك يا آتش يا نور ندارند ، خاك و آتش و نور كجا و حقيقت توحيد كجا ؟

كسى كه به حقيقت مى‏گويد : « لا إله إلاّ اللّه » ، كسى كه به اين شعار والاى همه انبيا و امامان عليهم‏السلام و عاشقان واقعيت قايل است ، از قيمتى برخوردار است كه همه عالم از آن قيمت برخوردار نيست .

عزيزتر و والاتر و پرارزش‏تر و با مقام‏تر از اهل توحيد در همه عالم نيست ، اهل توحيد ، آن هم توحيد به حقيقت ، توحيدى كه از آلودگى شرك ولو به اندازه كوچك‏ترين ذره ، خالص گرديده ، پرقيمت‏ترين موجود خدايند .

كسى كه به حقيقت مى ‏گويد : « لا إله إلاّ اللّه » ، كسى است كه به فرموده حضرت زهرا عليهاالسلام و حضرت سجّاد عليه‏ السلام ، گوشت و پوست و خون و رگ و پى او « لا إله إلاّ اللّه » مى‏ گويد .

او انسانى است كه با تمام قدرت ، تمام معبودهاى باطل درون و برون را از مملكت هستى خود زدوده و جز حضرت دوست معبودى و محبوبى و معشوقى ندارد و هرچه در زندگى بخواهد ، فقط و فقط براى او مى‏خواهد و بس . اين توحيد و اين معرفت و اين كفر زدايى و شرك و نفاق زدايى البته قيمتش از آسمان‏ها و سكّان آنها و زمين ، سنگين‏تر است .

در كتب اهل سنّت و شيعه از رسول بزرگ اسلام صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نقل شده كه فرموده ‏اند :

اگر ايمان على عليه ‏السلام را در كفّه‏اى و ثقلين را در كفه ديگر بگذارند ، ايمان على عليه‏السلام بر ثقلين سنگينى خواهد كرد ، چرا ؟ براى اين كه ايمان على عليه‏السلام ايمان خالص و معرفت آن حضرت ، معرفت كامل بود و اعمال و اخلاق و رفتار تمام عمر آن حضرت ، انعكاس همان ايمان و معرفت بود ، به همين خاطر بود كه حتى درباره يك عمل على عليه ‏السلام كه شمشير زدن در جبهه احزاب بود پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏آله فرمود :

لضَرْبَةُ عَلِىٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ[الاقبال : 467 .] .

يك ضربت على در روز خندق از عبادت ثقلين برتر بود .

چرا كه سرچشمه آن عمل ، توحيد و معرفت و اخلاص بود .

عرفان اسلامی، جلد سوم. حاج شیخ حسین انصاریان.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/gcnAFG

حتما بخوانيد

ویژه نامه دستورالعمل های عرفانی

دعاي ازدواج از آيت الله بهجت

دعا برای خوش اخلاق شدن همسر

ختم ومن يتق الله براي روزي مادي و معنوي

دستورات آيت‌ الله‌ قاضي

تاكيد حضرت زهرا بر درك غروب جمعه

دستور العملي براي حل مشكلات جوانان

ذکر یونسیه و دستور آیت الله ملکی تبریزی



کلید: ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله  ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله ثواب ذکر لا اله الا الله •٠·˙ خواص،فضیلت و آثار ذكر لا اله الا لله ثواب گفتن لا اله الا الله اهمیت و برکت خواندن ذکر لا اله الا الله یعنی چه لا اله الا الله معنی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سرفراز می گوید

    سلام
    من تو ایتا کانال شما رو دنبال میکردم بخاطر مشکلی که پیش اومد برنامه ایتا رو حذف کردم تا دوباره نصب کنم دیگه ایتا نصب نمیشه اگه امکان داره آدرس کانال شما و اقای حسینخانی رو در سروش بفرمایید تا بتونم در سروش شما رو دنبال کنم من متاسفانه کانال اقای حسینخانی رو هم در ایتا از دست دادم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      @etghad
      @hadanair
      وفقکم الله لکل الخیر