وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تيمم چه فايده اى دارد

0

تيمم چه فايده اى دارد

فايده تيمّم

 تيمّم چه فايده اى دارد؟ آيا اين كار بهداشتى است؟

براى تيمّم حداقل دو فايده مهم قابل تصوّر است:

فايده اخلاقى

تيمّم يكى از عبادات است، و روح عبادت به معنى واقعى كلمه در آن منعكس مى باشد، زيرا انسان پيشانى خود را كه شريف ترين عضو بدن او است و دست ها كه از مهم ترين اعضاى كار اوست به خاك مى سايد تا فروتنى و تواضع خود را در پيشگاه خداوند آشكار سازد.

فايده بهداشتى

امروز ثابت شده كه خاك به خاطر داشتن باكترى هاى فراوان مى تواند آلودگى ها را از بين ببرد، اين باكترى ها كه كار آنها تجزيه كردن مواد آلى و از بين بردن انواع عفونت ها است معمولاً در سطح زمين و اعماق كم كه از هوا و نور آفتاب بهتر مى توانند استفاده كنند فراوانند، به همين دليل هنگامى كه لاشه هاى حيوانات و يا بدن انسان پس از مردن زير خاك دفن شود و همچنين مواد آلوده گوناگونى كه روى زمين ها مى باشد، در مدّت نسبتا كوتاهى تجزيه شده و بر اثر حمله باكترى ها كانون عفونت از هم متلاشى مى گردد، مسلّم است اگر اين خاصيت در خاك نبود كره زمين در مدت كوتاهى مبدّل به يك كانون عفونت مى شد، اصولاً خاك خاصيتى شبيه مواد «آنتى بيوتيك» دارد و تأثير آن در كشتن ميكروب ها فوق العاده زياد است.

بنابراين خاك پاك، نه تنها آلوده نيست بلكه از بين برنده آلودگى ها است و مى تواند از اين نظر تا حدودى جانشين آب شود، با اين تفاوت كه آب حلال است، يعنى ميكروب ها را حل كرده و با خود مى برد، ولى خاك ميكرب كش است. اما بايد توجّه داشت كه خاك تيمّم كاملاً پاك باشد همانطور كه قرآن در تعبير جالب خود مى گويد: «طيبا».
قابل توجّه اين كه تعبير به «صعيد» كه از ماده «صعود» گرفته شده اشاره به اين است كه بهتر است خاك هاى سطح زمين براى اين كار انتخاب شود، همان خاك هايى كه در معرض تابش آفتاب و مملو از هوا و باكترى هاى ميكرب كش است، اگر چنين خاكى طيّب و پاكيزه نيز بود، تيمّم با آن اثرات فوق را دارد بدون اين كه كمترين زيانى داشته باشد1.

1. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 3، ص 400.

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، نماز چیستی و چرایی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.