وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

توان پرداخت مابه التفاوت هزینه حج را ندارد

0

توان پرداخت مابه التفاوت هزینه حج را ندارد

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

وظیفه افرادی که توان پرداخت مابه التفاوت هزینه حج را ندارند

پرسش : با توجه به گران شدن هزینه حج و عدم توانایی برخی افراد در پرداخت ما به التفاوت آن، حکم موارد ذیل را مرقوم فرمایید:

الف: افرادی که سالهای گذشته به محض احساس استطاعت ، بلافاصله ثبت نام کردند و اکنون نوبت آنها فرا رسیده و لی در حال حاضر توانایی پرداخت مابقی هزینه حج را ندارند؟ آیا لازم است در نوبت بمانند تا توانایی مالی پیدا کنند؟

ب: افرادی که سالهای گذشته با وجود استطاعت مالی، ثبت نام را به تأخیر انداخته و سالهای بعد ثبت نام کرده و اکنون نوبت آنها فرا رسیده ولی در حال حاضر توانایی پرداخت مابه التفاوت را ندارند؟ آیا لازم است در نوبت بمانند تا توانایی مالی پیدا کنند؟

ج: افرادی که سالهای گذشته با وجود استطاعت مالی، ثبت نام را به تأخیر انداخته و در سالهای بعد ثبت نام کرده اند و اکنون نوبت آنها فرا رسیده و توانایی پرداخت مابه التفاوت را دارند ولی در حال حاضر مخارج ازدواج فرزند و یا تهیه جهزیه و امثال آن را باید تأمین کنند که اولویت پیدا کرده است و با رفتن به حج نمی توانند آنها را انجام دهند؟

پاسخ :

الف: چنین افرادی مستطیع نمی باشند و می توانند نوبت خود را به دیگران واگذار نمایند به شرط آنکه مطابق مقررات باشد؛ مگر این که امید داشته باشند در آینده می توانند با آن مشرف شوند.

ب: با توجه به این که حج برآنها مستقر شده، لازم است همچنان در نوبت بمانند تا توانایی تشرف پیدا کنند. و اگر می توانند از طریق وام به حج بروند و در فشار شدید واقع نمی شوند، لازم است اقدام نمایند.

ج: هر چند حج بر گردن آنها مستقر شده و باید انجام دهند ولی اگر فعلاً به عسر و حرج می افتند می توانند تشرف به حج را به تاخیر بیندازند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 



نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.