وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تمثل ابلیس به شکل انسان

0

تمثل ابلیس به شکل انسان

آيا شياطين واقعا مى توانند به شكل انسان ظاهر شوند و آيا تا به حال موردى بوده است؟

تمثل شيطان به صورت انسان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ از ثعلبه بن زيد انصارى نقل شده كه گفت: از جابر عبدالله انصارى شنيدم، مى گفت: ابليس چهار بار به صورت چهار نفر مجسم شد. اول به صورت سراقه بن جعشم: در جنگ بدر به صورت سراقه در آمد و به كفار قريش گفت: امروز هيچ كس د بر شما غالب نخواهند شد زيرا شما با داشتن اين همه نفرات و ساز و برگ جنگى ارتشى شكست ناپذير هستيد. وانگهى من نيز در كنار شما هستم و به وقتش چون يك همسايه وفادار و دل سوز از هيچ گونه حمايتى دريغ ندارم. (486)

دوم به صورت منبه بن حجاج: در روز عقبه به قيافه او در آمد و فرياد كرد: اى ياران محمد و كسانى كه از دين برگشتند كنار عقبه اند. آنها را دريابيد. حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم به انصار فرمود: نترسيد چون صداى او به كسى نمى رسد. (487)

سوم به صورت پيرمردى از اهل نجد: روزى كه كفار مكه در ((دار الندوه)) براى مشورت در مورد قتل پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم اجتماع كردند، شيطان به صورت پيرمرد نجدى وارد مجلس شد و دستورهاى لازم را در اين باره داد. خداوند او را آگاه كرد و فرمود: به ياد بياور زمانى را كه مشركان مكه نقشه مى كشيدند تو را يا به زندان اندازند يا به قتل رسانند و يا تبعيد كنند، و چاره انديشى مى كردند، ولى خدا نقشه آنان را نقش بر آب كرد. (488)

چهارم به صورت مغيره بن شعبه: روزى كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم رحلت فرمود، آن لعين به صورت مغيره در آمد و در ميان مهاجر و انصار فرياد زد: اى مردم خلافت را مانند پادشاهان ايران و قيصران روم قرار دهيد. هر كس بعد از خود آن را به فرزندان يا خويشانش وصيت كند و آن را در اختيار بنى هاشم قرار ندهد تا آنها هم در اختيار فرزندان خود قرار دهند.

(489) آن ملعون براى اين كه با پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم مخالفت نمايد و ايشان را از بين ببرد، در اين چهار جا به صورت انسان در آمد. 486-

سفينه البحار، ج 1، ص. 101 487- سفينه البحار، ج 1، ص. 101 488- سفينه البحار، ج 1، ص. 101 489- بحار، ج 63، ص. 233

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.