وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تقدیرات شب قدرمان را با متخصصان دینی هماهنگ کنیم

0

تقدیرات شب قدرمان را با متخصصان دینی هماهنگ کنیم

فهرست این نوشتار:

گاهی تقدیرات مثبتی را از نظر صورت و مذهب، برای شب قدرمان انتخاب می‌کنیم. ولی چون بلد نیستیم از آن‌ها استفاده کنیم، شیطان به آن تقدیرات آفت می‌زند و خرابش می‌کند. گاهی ما تقدیرات منفی را با سبک زندگی‌مان برای امام زمان (علیه السلام) می‌بریم و می‌گوییم امضاء کند، اما نمی‌دانیم که آنها به ضررمان است. چون خودمان آن مهندسی را بلد نیستیم.
بنابراین لازم است که در این شب‌ها به جای این که عبادت بیشتری کنیم، باید فکر بیشتری کنیم و اندازه ­ها را در بیاوریم که قرار است ما چه چیزی را به امام زمان تقدیم کنیم تا ایشان امضاء کند. مبادا خدای نکرده یک چیز بدی به دست حضرت برسانیم و ایشان با گریه و ناراحتی مجبور شوند امضاء کنند.

برای دستیابی به تقدیر خوب، به کسانی که با مهندسی دنیا و آخرت و با «خود حقیقی ما» آشنایی دارند و ما را بهتر از خود ما می‌شناسند، یعنی خدا و امام زمان(علیهم السلام) نیاز داریم. ما در این شب احتیاج به برنامه داریم و برای فهمیدن آن، خداوند قرآن را نازل کرد که در آن «تبیان لکل شیء=بیان همه چیز» است. همه چیز در آن هست. همه اندازه ­ها، قدر و قیمت‌ها در آن هست و ما می‌توانیم از قیمت‌هایی که قرآن داده مثبت ها را برای خودمان استفاده کنیم.

آن قیمت‌هایی که شایسته ما نیست را انتخاب نکنیم، بلکه بهترین قدرها را از قرآن انتخاب و تقدیم وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) کنیم و بگوییم که آقا اینها را شما برای ما امضاء کن. زیرا قرآن مردم را از تاریکی به نور هدایت می کند:«كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ=کتابی را نازل کردیم بر توتا مردم را از تاریکی‌ها به نور هدایت کنی».(ابراهیم/1)

پس باید آن اندازه و ساختاری که برای خودتان است و آن را می پسندید و باورش دارید را انتخاب کنید و به امام زمان بدهید برای امضاء و بعد هم همان را مبنای سبک زندگی خودتان قرار دهید.

درشب قدر، قدرمان را به نشان آدمیت بخواهیم

در شب قدر ،فقط مومن است که بهترین تقدیر را خواهد داشت. چون از روح انسانی برخوردار است.

قرآن کریم در زمینه تقسیم بندی انسانها براساس بخش اصلی وجودش،آیاتی را بیان می کند که۶«قدر و اندازه» را می توان در آن ها بدست آورد:

۱- بعضی از انسان‌ها اندازه­ و قدرشان به اندازه سنگ‌هاست

در سوره بقره آیه 74 می‌فرماید: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِیَ كَالْحِجارَةِ= سپس دل‌های شما بعد از این جریان سخت شد، همچون سنگ». یعنی دل بعضی از شما که شخصیت اصلی انسان است، به جای اینکه به دنبال الله باشد، به اندازه جمادات ارزش دارد. اینجاست که انسان قیمتش مثل سنگمی شود.یعنی شخصیتش بیشتر از یک سنگ نیست.

۲- بعضی از انسان ها اندازه و قدرشان از سنگ هم پایینتراست

بعد می فرماید:«أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً= یا سخت‌تر». چون سنگ خواصی دارد که دل‌انسان ندارد.سنگ آنقدر نرم است که آب از آن بیرون می‌آید. «وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ= چرا كه پاره‏ای از سنگ‌ها می‏شكافد و از آن نهرها جاری می‏شود». یعنی سنگ آنقدر نرم است که باز می‌شود و از دل‌آن  نهر بیرونمی‌آید و به آب اجازه می‌دهد که رد بشود. امادل بعضی‌ها قساوتی دارد که به راحتی به اشک و توبه نمی افتند.پسیکی از تقدیراتی که باید در این شب‌ها بخواهیم این است : خدایا دل ما را نرم کن تاازسنگدلی و سخت دلیدر بیاییم.

۳- گروهی اندازه­ و قدرشان به اندازه چهارپایان است

گروهی که زندگی حیوانی دارند:«أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ=بعضی‌ها مثل چهارپایان هستند»، یعنیدر حد کمالات

حیوانی زندگی می کنند.

۴- برخی از انسان ها قدرشان پائین تر از حیوان است

گروهی هم بدتر از حیوان هستند. «بَلْ هُمْ أَضَلُّ»؛چون حیوانات ویژگی های خوبی دارند. عبادتهایشان، کارهایشان همه چیزشان به موقع است؛ حتی تعهد و مسئولیت خانوادگی دارند.

پیامبرص فرمود:«رُبَّ مَرکوبٍ خَیرٌ مِن راکِبِه لأنَهُ اَکثَرُ ذِکرَ منه=چه بسیار مرکب‌هایی که از صاحبانشان بهتر هستند؛ چون ذکرشان بیشتر از صاحبشان است». یعنی حتی حیوانات نماز دارند و آن را تأخیر نمیاندازند برعکس آنها انسان که یا نمی خواند یا اگر بخواند با تأخیر است.

۵- بعضی از انسان ها، قدرشان شیطانی است

در ادامه آیه می فرماید: «شَیاطِینَ الْإِنْسِ= بعضیها شخصیتا شیطان هستند»؛ یعنی مثل شیطان می‌مانند؛ حتی مثل حیوانات هم نیستند، مثل شیطان هستند.چونظاهرش، پوشش، لباس، شخصیت، منش، فرهنگ زندگی­، محتوای خانه­اش و … همه به گناه نزدیک ترند و همه­اش شیطانی است.

۶- بعضی از انسان ها، قدرشان انسانی است

از بین همه آدم‌هایی که یا سنگند یا کمتر از سنگ؛ یا حیوانند یا کمتر از حیوان و یا شیطان اند،استثنائاً عده­ای هم انسان هستند.«وَ الْعَصْرِ* إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ* إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا و عَمِلُوا الصالحات»، همه آدم‌ها خسارت می‌دهند، یعنی اصل سرمایه را از دست می‌دهند.اصل سرمایه همان از دست دادن انسانیت است. پیامبرص فرمود: مسلمان‌ها روز قیامت به صورت ده حیوان و موجودات دیگر محشور می‌شوند،یعنی دچار خسران بودند و نتوانستند در تقدیرات شب‌ قدر، آدمیت را از امام زمان (علیه‌السلام) بگیرندو استثنائاً یک عده هستند که واقعاً آدمند.

ایمان یعنی دل ما به ارزشهای انسانی مطمئن شود و امنیت پیدا کند؛یعنی دل ما به ماورای دنیا خوش باشد ماورای دنیا بتواند به آن قدرت و شادی بدهد.

مؤمن همه قیمت‌ها را از بالا دریافت می‌کند. اصلاً از پایین چیزی نمی‌گیرد؛ گدای پایین و سبک زندگی پایین‌ها نیست.پنج قدری که بیان شد، چیزهایی است که ما نباید امضاء کنیم و در این چند شب به دست امام زمان بدهیم، این جور زندگی‌ها به درد نمیخورد.

حیواناتی که بهشتی می شوند، برتر از انسان هستند

از حدیثی که بیان شد(رُبَّ مَرکوبٍ خَیرٌ مِن راکِبِه……)درمی یابیم که در روز قیامت حیوانات به بهشتمی‌روند؛ اما دریغ که صاحب آن‌ها با حسرت می‌بینند اینها کهدام‌هایشانبودند، بهشتی هستند، ولی آنها بی بهره از بهشتند.از جمله ویژگی های حیوانات این است که اول وقت نمازشان را می‌خوانند و به تأخیر نمی‌اندازند. حیوانات تخلف در کار خدا ندارند؛ حیوانات معصیت دارند، ولی خیلیهایشان معصیت نمی‌کنند. حیوانات امانتدار هستند. حیوانات غیرت ناموسی و حیا دارند و بسیاری از کارهایشان را مخفی انجام می‌دهند،حیوانات خدمت به هم­نوع می‌کنند. حیوانات روح غضب دارند. غضب یعنی دفاع از حریم شخصی؛ دفاع از حریم ناموس؛ دفاع از حریم خانواده؛ دفاع از حریم هم­نوع؛ حتی از حریم غیر هم­نوع نیز دفاع می‌کنند.

اما برخی از انسان‌هانه اهل جهادند، نه اهل مبارزه و نه اهل مقابله با دشمن.ناموسش، دینش، کشورش، فرهنگش، خانواده آسمانی­اش و قرآنش به خطر می‌افتد و هیچ حس دفاعی ندارد؛سبک زندگی­اش آن حمله­های دشمن را می‌پذیرد؛به جای اینکه مقاومت کند، به راحتی فریب می‌خورد به راحتی دشمن می‌تواند او را از الله­اش، خانواده آسمانی­اش و از مصالح آخرتی­اش جدا کند.

حیوان گاهی برای دفاع از حریم هم­نوعش، خانواده­اش، فرزندش جانش را می‌گذارد. حیوان اینقدر وفادار است اما برخی انسانها وفادار نیستند.

حیوانات امانتدار هستند؛ اگر وحشی هایشان را تربیت ‌کنی، تا می‌گویی برو آن گوشتی را که من شکار کردم بیاور؛ می رود و با این که شکار ۱۰۰۰متر آنطرفتر افتاده؛ و با این که به آن گوشت احتیاج دارد و میتواند همانجا آن را بخورد؛ اما اصلاًدر امانت خیانت نمی‌کند و امانت را به صاحبش می رساند؛ او پیش خودش  میگوید:«این مال من نیست که آن را بخورم».یعنی حیوان میفهمد که این مال خودش نیست. از ویژگی های حیوانات، امانتداری، تعهد و مسئولیت­پذیری بودهو حتی تربیت­پذیر هستند؛ می شود وحشی­ترینشان را تربیت کرد تا درست رفتار کنند.

مولکول های آب با شنیدن اسم های خوب وبد واکنش نشان می دهند

شکل کریستالی مولکول های آب، واکنشی است به شنیدن اسمهای خداوند و حاکی از شعور داشتن آنها و ذرات عالم است. این مساله حاصل تحقیقات «ایمونو» دانشمند ژاپنی می باشد.

پروفسور ایمونو با انجام آزمایشات متعدد بر روی مولکول های آب ، اثبات کرد که تمامی افکار، رفتارها و گفتار ها، مستقیماً بر روی شکل کریستالی مولکول های آب اثر می‌گذارد.

وی در نتیجه این تحقیقات می گوید: وقتی من به مولکولهای آب میگویم «الله»، به شکل خاصی در می آیند؛ اما وقتی می‌گویم شیطان، شکل دیگری به خود می گیرد.

یکی از دوستان ما که بر روی اسماء الهی کار می‌کند، بیان داشته که هر اسمی از اسماء خدا بر روی آب چه تأثیراتی دارد.
مثلاً با قرائت قرآن، مولکول های آب، یک شکل می‌شود؛ اما وقتی موسیقی «هوی متال» پخش می کنیم؛ طور دیگری می‌شود؛ موسیقی پاپ پخش می کنیم، طور دیگری می‌شود؛  موسیقی «راک»پخش می کنیم، طور دیگری می‌شود؛ سمفونی بتهوون پخش می کنیم، شکل دیگری میشود. بنابر این، اتم‌ها و مولکول‌های سنگ و چوب و … شعور دارند؛ چون همه مظهر خدا هستند و در مقابل شنیدن نام خدا از خودشان عکس­العمل نشان می‌دهند؛ اما دل‌  انسانها این طور نیست. بعضی از انسان‌ها به اندازه سنگ یا بدتر از آن است؛به خاطر کثرت گناه،قساوت قلب همه وجودش رامی‌گیرد و چنان خشکی چشم برای او می‌آورد و قساوت قلب پیدا می کند که برای رقت آورترین صحنه ها هم دلشان به رحم و شفقت نمی افتد.

در شب قدر از حق تعالی طلب نرمی دل کنیم

 

شب قدر فرصتی است طلایی برای شستشوی آینه دل؛ پس از خدا بخواهیم که دل ما را نرم کند.

یکی از تقدیراتی که در شب های قدرباید از خدا بخواهیم این است که بگوییم: خدایا! دل ما را نرم کن؛ اشکی بیاید، از حالت سنگدلی در بیاید. طوری که وقتی ما اسم خدا را بشنویم، یک تأثیری بگیریم؛ اسم آخرت را می‌شنویم، ترسی در وجودمان بیفتد، اسم اهل بیت ع، خانواده آسمانیمان واسم امام زمان (ع) را می شنویم،یک اشتیاقی در دل‌مان ایجاد شود. کسانی که سختی دل و گناهان و غفلت شان زیاد باشد، تغییری در زندگی آنها ایجاد نمی‌شود.

منتظران منجی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.