وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تعریف ازدواج دائم و موقت چیست

0

تعریف ازدواج دائم و موقت چیست

تعریف ازدواج دائم و موقت چیست

احکام نِکاح یا ازدواج و زناشویی

بواسطه عقد ازدواج (1) زن به مرد (2) حلال می شود و آن بر دو قسم است : دائم و غیر دائم (3) عقدِ دائم آن است که مدّت زناشویی در آن معین نشود (4) و زنی را که به این قسم عقد می کنند «دائمه » گویند. و عقد غیر دائم آن است که مدّت زناشویی در آن معین شود، مثلًا زن را به مدّت یک ساعت یا یک روز یا یکماه یا یکسال یا بیشتر عقد نمایند (5) و زنی را که به این قِسم عقد کنند «متعه و صیغه » می نامند.

(1) (مکارم ): ازدواج از مستحبّات است و اگر کسی بترسد که با ترک ازدواج در حرام بیفتد ازدواج بر او واجب است . بواسطه عقد ازدواج ..

(2) (سیستانی ): و مرد به زن ..

(3) (خوئی )، (تبریزی )، (سیستانی ): دائم و غیر دائم (ازدواج موقّت ) ..

(4) (خوئی )، (سیستانی )، (تبریزی ): و همیشگی باشد ..

(5) (خوئی )، (تبریزی ): ولی ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) باید مدّت ازدواج از مقدار عمر زن و شوهر زیادتر نباشد ( (خوئی ): که در این صورت عقد دائمی خواهد بود) ..

(سیستانی ): ولی باید مدّت ازدواج از مقدار عمر زن و شوهر یا یکی از آنها زیادتر نباشد که در این صورت عقد باطل خواهد بود ..

(بهجت ): مسأله عقد نکاح یا ازدواج ، عقدی است که بوسیله آن زن به مرد حلال می شود و آن بر دو قِسم است : 1 عقد دائم ؛ و آن عبارت است از ازدواجی که مدّت در آن معین نشود و زنی را که به این صورت عقد می کنند «دائمه » گویند. 2 عقد غیر دائم ؛ و آن عبارت است از ازدواجی که مدّت در آن معین شود و زنی را که به این صورت عقد کنند «متعه » یا «صیغه » می نامند، مثل آن که به مدّت یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا بیشتر عقد نمایند.

(زنجانی ): مسأله بواسطه عقد ازدواج ، زن و مرد به یکدیگر حلال می شوند و آن بر دو قِسم است : عقد دائم و عقد موقّت ؛ عقد دائم آن است که مدّت زناشوئی در آن به هیچ وجه محدود نباشد و زنی را که به این قِسم عقد می کنند «دائمه » می گویند. عقد موقّت آن است که مدّت زناشوئی در آن معیّن شود، مثلًا زن را به مدّت یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا یک سال یا بیشتر عقد نمایند و زنی را که به این قِسم عقد کنند «متعه » و «صیغه » می نامند. عقد موقّت به گونه دیگری هم امکان پذیر است که در کتابهای مفصّل فقهی گفته شده است .

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: تعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیستتعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیستتعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیستتعریف ازدواج دائم و موقت چیستتعریف ازدواج دائم و موقت چیست تعریف ازدواج دائم و موقت چیست 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.