وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تزاحم استطاعت فرزند و وصیت پدر به حج

تزاحم استطاعت فرزند و وصیت پدر به حج
لگو احکام حج و عمره

فرق حصول استطاعت قبل و بعد از استيجار

۸۸- اگر فرزندى راه براى او باز نبوده و از جهت نوبت پدر و قبول اجاره، راه براى او باز شده است، بايد براى پدرش حج كند،[۱] مگر آن‏كه تبرّعاً و بدون اجاره، به نيابت پدر به حج آمده باشد كه در اين صورت مستطيع شده و بايد براى خودش حج به ‏جا آورد.[۲] و به مجرد وصيت‏[۳] و قبول فرزند، نيابتْ واجب نمى ‏شود مگر آن‏كه قبل از استطاعت، اجير شود.

 

[۱] ( ۱). آيات عظام تبريزى، صافى، گلپايگانى: بايد براى خود حج به‏ جا آورد و براى پدر نايب بگيرد.
[۲] ( ۲). آية اللَّه خويى: در صورتى‏كه وصيت پدر اين بوده كه او خودش حج نيابى را به‏جا آورد، فتواى ايشان‏معلوم نيست.

آية اللَّه سيستانى: در اين صورت نيز بايد براى پدرش حج كند.

آية اللَّه فاضل: در اين صورت نيز بايد براى پدرش حج بجا آورد هرچند اگر براى خودش نيز حج انجام دهد صحيح است.
[۳] ( ۳). آية اللَّه نورى: اگر در وصيّت قيد« مباشرت شده» و فرزند وصيت را قبول كرده، نيابت واجب مى‏شود و استيجار لازم نيست.

آية اللَّه بهجت: به ذيل مسأله ۳۳ مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: و گذشت كه اگر اجرت معين شده باشد و او در حيات پدر وصيت را قبول كرده باشد، اجاره است و بايد انجام دهد.

آية اللَّه مكارم: اگر وصيت را قبول كرده واجب العمل است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.