وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تحریف تورات و انجیل

0

تحریف تورات و انجیل

سرگذشت انجيل

 چگونه مى توان قبول كرد تنها قرآن تحريف نشده است؛ اما كتاب هاى آسمانى ديگر تحريف شده اند؟

در اين باره گفتنى است، تورات و انجيل هاى چهارگانه، به اتفاق همه محقّقان مسيحى و ارباب كليسا سال ها پس از حضرت مسيح، از سوى عده اى به رشته تحرير درآمده است.

 

ميلر نويسنده كتاب تاريخ كليساى قديم مى گويد: «خداوند ما، عيسى مسيح كلمه پاك خدا بود و در وى تمام خزاين علم و حكمت مخفى بود و لازم نبود كتابى نوشته به يادگار بگذارد»16.

 

جان بى ناس نويسنده كتاب تاريخ جامع اديان مى گويد: «اين نكته مسلم است كه عيسى خود تعاليم خود را تحرير نكرد. عموم مورخان متفق اند: بعد از مرگ او (عيسى) بعضى از شاگردان وى آن كلمات و اقوال را به رشته كتابت درآوردند. از ديدگاه آنان مجموع نوشته ها در اثر اعمال مسيحيان صدر اول، رنگ هاى خاصى به خود گرفته و بعضى اقوال بر آن افزوده شده است كه به سهو و غلط آنها را به عيسى منسوب دانسته اند.

 

باز روى هم رفته، همين مجموعه نوشته ها، نخستين منبع و تنها سرچشمه اطلاعاتى است كه نويسندگان انجيل متى و انجيل لوقا از آن اقتباس كرده اند. آنان بعدا از انجيل مرقس ـ كه قبلاً وجود داشته و در حدود سال 65 ميلادى كتابت شده است ـ نيز استفاده كرده اند. انجيل يوحنا از همه متأخر است و در آخر آن قرن نگاشته شده و بيشتر از منابع خصوصى ديگر كسب اطلاع كرده است»17.

 

توماس ميشل كشيش كاتوليك مى نويسد: «مسيحيان معتقدند: خداوند كتاب هاى مقدس را به وسيله مؤلفان بشرى نوشته است. هر يك از آنان در عصرى خاص مى زيسته و به رنگ زمان خود در آمده بوده اند. همچنين اين مؤلفان مانند ديگر انسان ها با محدوديت هاى زبان و تنگناهاى علمى دست به گريبان بوده اند. اصولاً مسيحيان نمى گويند كه خدا كتاب هاى مقدس را بر مؤلفان بشرى املا كرده است؛ بلكه معتقدند او به ايشان براى بيان پيام الهى به شيوه خاص خودشان و همراه با نگارش مخصوص و سبك نويسندگى ويژه، توفيق داده است. به عقيده همه مسيحيان، اصل پيام از خدا آمده و در نتيجه حق است؛ اما شكل پيام تنها به خدا مربوط نمى شود؛ بلكه به عامل بشرى نيز ارتباط مى يابد. اين عامل بشرى، نويسنده كتاب است كه مانند همه مردم محدود و در معرض خطا است. گاهى اين نويسنده بشرى نظريات غلط يا اطلاعات اشتباه آميزى دارد كه اثر آن در متن كتاب باقى مى ماند»18.

 

گفتنى است: گروهى از دانشمندان مسلمان معتقدند: در كتاب هاى آسمانى گذشته، تحريف لفظى صورت نگرفته؛ بلكه آنچه واقع شده تحريف معنوى و نيز گم شدن آنها و تحريف در ترجمه ها بوده است19.
اما در هر صورت آنچه اكنون در كتاب عهدين وجود دارد در بسيارى از موارد غيرقابل قبول است كه به چند مورد اشاره مى كنيم:

 

1. اتهامات ناروا به پيامبران؛ 
علاوه بر رسوخ تحريفات بنيادى و اعتقادى در كتاب مقدس، پاره اى از اتهامات ناروا و غيراخلاقى به برخى از پيامبران نسبت داده شده است كه قلم از بيان آن شرم دارد!20 اين در حالى است كه براهين عقلى لزوم عصمت پيامبران را اثبات مى كند.

 

2. وجود افسانه ها؛ 
وجود افسانه هاى بى پايه در كتاب مقدس، يكى ديگر از جنبه هاى تحريف آن است؛ از جمله مى توان به كشتى گرفتن حضرت يعقوب با خدا و غلبه او بر خدا، اشاره كرد!21

 

3. گناه جبلى؛ 
مسيحيان معتقدند: آدم در بهشت به گناه آلوده و اين گناه به حساب همه فرزندان او نوشته شده است؛ يعنى، انسان ذاتاً با به دوش كشيدن بار گناه، به دنيا مى آيد! هر چند پس از آمدن به دنيا هيچ گناهى مرتكب نشود و هرگونه تلاش و عمل انسان در رهايى از اين خطا، سودى نخواهد بخشيد و تصليب و به دار كشيده شدن حضرت عيسى، كفّاره گناه ذاتى و جبلى انسان است!

 

4. تقويت ظلم؛ 
يكى ديگر از آموزه هاى نامعقول كتاب مقدس، توجيه ظلم و ستم و دعوت به سكوت در برابر حاكمان ظالم، به بهانه اين است كه آنان، حاكم و سايه خدا در زمين اند!22
وجود اين گونه آموزه هاى غيرعقلانى در كنار طرح مسئله تثليث و تجسيم و وجود تناقض هاى متعدد در متن كتاب مقدس، موجب سلب اعتماد هر چه بيشتر مى شود.23

 

افزون بر آن، تحقيقات علمى و زبان شناختى، بر عدم وثاقت متون مقدس گواهى داده است. توماس ميشل – استاد الهيات مسيحى – بر آن است كه به اعتقاد بيشتر متفكران كاتوليك، پروتستان و ارتدوكس كتب مقدس املاى الهى نيست و داراى عصمت لفظى نمى باشد و گاهى نويسندگان بشرى آن، نظريات غلط يا اطلاعات اشتباه آميزى را در متن كتاب باقى گذاشته اند24.

 

تحريف تورات  :

تحريف تورات از نظر تاريخى و علمى قطعى است، از جمله در عهد قديم كتاب دوم تواريخ ايام، باب 34 سخن از يافته شدن دوباره تورات است كه معلوم مى شود تورات در نزد بنى اسرائيل نبوده و مفقود شده بود و نيز در باب 36 سفر پيدايش، شرح وفات و دفن حضرت موسى است و معلوم مى شود كه اين مطالب پس از حضرت موسى به تورات اضافه شده است و تورات دستكارى شده است.

 

در صورتى كه قرآن معجزه نبى اكرم است و يكى از وجوه اعجاز آن، فصاحت و بلاغت آن است. معجزه امرى است خارق العاده كه ساير افراد بشر از آوردن نظير آن عاجزند و دليل و شاهد بر صدق ادعاى نبوت است و جاودانگى اين معجزه، مى طلبد كه همچنان از تحريف به دور باشد. قرآن با بيان بسيار قاطع و صريح، تمام كسانى را كه منكرند يا شك و ترديد دارند؛ نه تنها دعوت به مبارزه كرده بلكه تحريك و تشويق هم كرده است: «بگو اگر تمام جهانيان اجتماع كنند تا كتابى مانند قرآن بياورند، نمى توانند؛ اگر چه نهايت همكارى را به خرج دهند»25.

 

 

و بالاتر از اين مى گويد: «اگر مى توانيد ده سوره و يا حتى يك سوره و يك آيه مثل قرآن بياوريد»26. اما آن قدر فاصله بين كلام بشر و كلام وحى قرآن و اين معجزه جاويد وجود دارد كه تا به امروز هيچ كس نتوانسته حتى آيه اى نظير قرآن بياورد. همين معجزه بودن قرآن و ناتوانى بشر در آوردن كلامى نظير آن، مانع از تغيير به معناى افزودن چيزى به آن شده است؛ چرا كه تفاوت قرآن با كلام بشرى آن قدر زياد است كه به آسانى آنها را از هم جدا مى كند.

 

علاوه بر نكات ياد شده، بررسى مضمون و مفاد قرآن كريم، خود شاهدى بر عدم تغيير و بقاى كلام الهى است؛ زيرا از يك سو از نظم و هماهنگى و عدم اختلاف در مطالب و مضامين برخوردار است (در حالى كه اگر دستخوش تحريف و تغيير و اضافه مى گشت، تناقض و ناسازگارى بين مطالب آن پيدا مى شد و يكسان و يك دست نمى بود) و از سوى ديگر مضامين آن، با موازين و براهين عقلى سازگار است كه خود شاهدى بر صحت و عدم تغيير آن است.

16. تاريخ كليساى قديم، ص 67.
17. تاريخ جامع اديان، ص 576.
18. ميشل، توماس، كلام مسيحى، ترجمه: حسين توفيقى، ص 27 ـ 26.
19. معرفت، محمد هادى، صيانة القرآن من التحريف.
20. ر.ك: انجيل يوحنا، 112:1، سفرتكوين، 38 19:30 و براى آشنايى بيشتر ر.ك: انيس الاعلام، ج 3 ؛ صادقى، محمد، بشارات عهدين، ص 73 و 177.
21. سفر پيدايش، 2330 : 43.
22. انجيل متى، 5:38 و اكثر نامه هاى پولس به روميان.
23. نيز نگا: حقيقت مسيحيت، قم: مؤسه در راه حق، چاپ اول 1361، صص 133 – 127 ؛ زمانى، مصطفى، به سوى اسلام يا آيين كليسا، (قم: پيام اسلام، 1346.
24. نگا: ميشل، توماس، كلام مسيحى، ترجمه: حسين توفيقى، قم: مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، چاپ اول، 1377، صص 27 ـ 23.
25. اسراء 17، آيه 90.
26. هود 11، آيه 16 ؛ بقره (2)، آيه 21.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان،  پرسش ها و پاسخ ها «قرآن شناسی».

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.