وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تاثیر غذا بر جنین در اسلام

0

تاثیر غذا بر جنین در اسلام

آيا تغذيه در دوران جنينى فرزند بر روحيه و رفتار فرزند تأثير دارد؟ (مثلا اگر در دوران جنينى در منزل شخصى ديگر كه داراى يكى از خصايل بد باشد (خسيسى و…) آيا اين صفت بر فرزند مادر اثر دارد؟

دو عامل ارث (ژنتيك) و محيط در تربيت فرزند دخيل هستند و هر دو عامل وراثت و محيط بر روى جنين انسان نيز تأثير دارند. منتهى تأثير اين دو عامل بسته به شرايط و موقعيت، فرق مى‏كند و گاهى اثر وراثت قوى‏تر و مشخص‏تر است، و در جايى محيط نقش اصلى را ايفا مى‏كند. مهمترين تأثير را بر روى جنين حالات روحى و جسمانى و روانى مادر دارد. مادرى كه ضعيف باشد و از كمبود مواد غذايى مختلف رنج مى‏برد اين كمبود بر روى رشد جنين اثر مى‏گذارد. حالات روانى و روحى مادر مانند اضطراب و افسردگى باعث آزاد شدن موادى در خون مادر مى‏شود كه از راه جفت به جنين مى‏رسد. و باعث همين حالات اضطراب و افسردگى در زندگى بعدى جنين مى‏گردد. اين كه پدر چه سنى داشته باشد و آيا پدر يا مادر دارويى يا ماده خاصى را مصرف مى‏كنند برروى جنين اثر مى‏گذارد. از نظر خصوصيّات و صفات نيز اثر مى پذيرد، چون بچه در دامان پدر و مادر رشد مى‏كند و تحت نظر ايشان تربيت مى‏گردد، پس پدر و مادر آينه كردارى كودك هستند. دختر با مادر و پسر با پدر همانند سازى مى‏كنند و رفتار آنها را تقليد مى‏كنند. حال اگر پدر يا مادر خيلى در امر خرج كردن پول حسّاس و وسواسى باشند، ممكن است فكر كند كه او هم بايد اين گونه عمل كند و به گفته معروف خسيس و مال دوست مى‏گردد. ولى اگر پدر و مادر در امر خرج كردن متعادل باشند و افراط و تفريط نكنند كودك نيز راه تعادل را ياد مى‏گيرد. پس با توجه به مطالب ذكر شده تنها پدر و مادر هستند كه مى‏توانند تأثير مهمى در تربيت كودك و خصوصيّات اخلاقى و رفتارى او داشته باشند و بقيّه افراد نقش چندانى ندارند.

تأثير افراد غير به خاطر تأثيرى است كه در روحيّه مادر مى‏گذارد يعنى شايد مادر از بعضى حركات ديگران دلگير و عصبانى شود و بعد آن عصبانيّت روى جنين اثر خواهد گذاشت. بنابراين شرايط جسمى و روحى مناسب براى زن باردار، تضمين كننده سلامت جنين و مادر خواهد بود. با تولد نوزاد مسائل ژنتيك كارشان را تمام مى‏كنند و بعد ديگر مسائل محيطى و عادتى در كودك تأثير خود را خواهد گذاشت. بنابراين، معاشرت با افراد و رفت و آمدها، حرام و حلال‏ها، پرهيزها و بى قيدى‏ها و… همه عامل بسيار مهمّى در رشد فرد مى‏باشند. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى .

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.