وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

به چه دليل امامان دوازده نفرند

به چه دليل امامان دوازده نفرند

 

امامان دوازده گانه

به چه دليل امامان دوازده نفرند و امام آخر حضرت مهدى(عج) است؟

راه اثبات امامان دوازده گانه تنها از طريق شيعه نيست. در كتاب هاى روايى اهل سنت نيز به امامت دوازده گانه بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله)تصريح شده است.

براى روشن شدن مسئله به رواياتى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله)- كه در كتاب هاى اهل سنت در مورد ائمه اثنى عشر آمده است – اشاره مى شود.

۱. «لا يزال امر الناس ماضياً ما وليهم اثنا عشر رجلاً»۱؛ «كار مردم پيوسته مى گذرد تا آن كه دوازده مرد بر آنان فرمان برانند».

۲. «انّ عدة الخلفاء بعدى عدة نقباء موسى»۲؛ «شمار جانشينان من به تعداد نقباى موسى (۱۲ نفر) است».

۳. «لا يزال الدين قائما حتى تقوم الساعة او يكون عليكم اثنا عشر خليفه كلهم من قريش»۳؛ «تا وقتى كه دوازده خليفه و جانشين بر شما حكومت كنند، دين پيوسته برپا است…».

۴. «لاتزال هذه الائمة مستقيما امرها… حتى يمضى منهم اثنا عشر خليفه كلهم من قريش…»۴؛ «اين امر (دين اسلام ) به سر نمى آيد تا اينكه تا دوازده خليفه و جانشين را پشت سر گذارد…».

۵. «بر اين امت دوازده خليفه حكومت خواهند كرد، به عدد نقباى بنى اسرائيل».۵

۶. امام على (علیه السلام)  در توضيح انحصار امامت در قريش مى فرمايد: «ان الائمة من قريش فى هذا البطن من هاشم لا تصلح على سواهم…»۶؛ «امامان از قريش، تنها از نسل هاشم هستند و امامت بر غير آنان شايسته نيست…».

۷. «الائمة بعدى اثنى عشر، تسعة من صلب الحسين و التاسع مهديهم»۷، نظير اين روايات را – كه از اهل سنت در مورد تعداد ائمه (علیهم السلام) وارد شده است – مى توان در ساير منابع مطالعه كرد.۸

۸. در روايت سفيان بن عيينه به نقل ينابيع المودة از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «همواره دين پايدار است تا آنكه قيامت به پا شود يا بر شما دوازده خليفه حكم رانند كه همه آنان از بنى هاشم اند».۹

۹. امام الحرمين جوينى از ابن عباس از پيامبر (صلی الله علیه و آله) نقل مى كند: «انا سيد النبيين و على ابن ابيطالب سيد الوصيين و ان اوصيايى بعدى اثنا عشر اولهم على بن ابيطالب و آخرهم المهدى»۱۰؛ «من سرور پيامبرانم و على سرور اوصيا. اوصياى بعد از من دوازده نفرند، اولشان على است و آخرشان مهدى».

۱۰. ابن عباس از پيامبر (صلی الله علیه و آله): «جانشينان و اوصياى من و حجت هاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اولشان برادرم و آخرشان فرزند من است».

پرسيده شد: برادرتان كيست؟

فرمودند: على بن ابيطالب.

پرسيده شد: فرزندتان كيست؟

فرمودند: مهدى، همان كسى كه زمين را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است…»۱۲.۱۱

بنابراين با نصوصى كه از پيامبر اكرم در مورد تعداد ائمه (علیهم السلام) وارد شده و اهل سنت و شيعه آن را نقل كرده اند، حقانيت شيعه اثبات مى شود. اضافه بر آن در مورد امامت ائمه دوازده گانه – چه به صورت دسته جمعى و چه به صورت فرد به فرد – نصوص خاص وارد شده و هر يك از امامان، امام بعد از خود را معرفى كرده است.۱۳

 

۱. صحيح مسلم به شرح نووى، ج ۱۲، ص ۲۰۲ ؛ نيز : الصواعق المحرقه، ص ۱۸، و نيز : تاريخ الاسلام، سيوطى، ص ۱۰.

۲. كنزالعمال، ح ۱۴۹۷۱.

۳. صحيح مسلم، ج ۶، (كتاب الاماره ) ؛ صحيح بخارى، ج ۴، ص ۱۶۵ ؛ سنن ابى داود، ج ۳، ص ۱۰۶ ؛ مسند احمد بن حنبل، ج ۵، ص ۸۶ – ۱۰۸.

۴. منتخب كنزالعمال، ج ۵، ص ۳۳۸ ؛ مستدرك الصحيحين، ج ۳، ص ۶۱۷.

۵. منتخب كنز العمال.

۶. نهج البلاغه، خطبه ۱۴۲.

۷. كفاية الاثر، ص ۲۳. (به نقل از موسوعه الامام على بن ابيطالب، ج ۲، ص ۴۸ ).

۸. ر.ك: الف. ينابيع الموده، ص ۲ .۴۴.

ب. البدايه و النهايه، ج ۶، ص ۳ .۲۴۷.

پ. سنن ابن ماجه، ج ۴، ۴۰۸۵ / ۱۳۶۷.

ت. مسند احمدبن حنبل، ج ۵، ص ۶۴۵ / ۱۸۳.

ث. سنن ابى داود، ۱۰۷ / ۴.

۹. ينابيع الموده، ج ۳، باب ۷۷.

۱۰. فرائد المسطين، ج ۲، ص ۳۱۲.

۱۱. همان.

۱۲. روايات متعدد ديگرى در اين باب وجود دارد، بنگريد :

الف. السيد مرتضى العسكرى، معالم المدرستين، ج ۱، ص ۳۳۳ – ۳۴۱، تهران : بعثت، چاپ دوم، ۱۴۰۶ ه.ق.

ب. السيد عبدالرحيم الموسوى، فى رحاب اهل البيت، الامامة والنص، المجمع العالمى لاهل البيت، بى جا، ۱۴۲۶ ه.ق الطبعة الثانيه.

۱۳. براى آگاهى بيشتر بنگريد :

الف. امامان دوازده نفرند،

ب. منتخب الاثر فى الامام اثنى فى عشر.

 

 

منبع : هدانا برگرفته از ادیان و مذاهب

حتما بخوانيدویژه نامه دین پژوهی (ادیان و مذاهب)

🔗 لینک کوتاه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.