وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بهانه گیری و خشونت شوهر و راهکار درمان

همانطور كه مي دانيد براي رسيدن به يك نقطه صحيح در تصميم گيري مخصوصا در مورد اختلافات خانوادگي نياز است تا جزييات و علل و رفتارها و واكنش ها و برخورد اطرافيان و… دانسته شود. وضعيت خانواده شما واقعيت تلخى است كه درمان آن دشوار نيست و رسيدن به هدف مطلوب حاصل شدنى است

0

خشونت شوهر

شوهرم بهانه گیری می کند و تندی می کند. در زندگی احساس بدبختی می کنم. لطفا راهنماییم کنید.

پرسشگر گرامي؛ احساستان را از زندگي در شرايطي كه برايمان ترسيم نموديد كاملاً درك مي‌نماييم. شايد هيچ چيزي به اين اندازه براي يك همسر آزار دهنده نباشد كه مجبور باشد در چنين فضايي زندگي نمايد؛ امّا اگر به دقّت بنگريد، درخواهيد يافت شما تنها فردى نيستيد كه با اين مسائل در خانواده خود به ويژه در دوران آغازين زندگي مشترك مواجه هستيد؛ متأسفانه زوج هاي جوان بسياري از مسأله مشابه شما رنج مي‌برند؛ لذا آن را به عنوان يك مسأله ببينيد نه يك معضل و مشكل لاينحل كه بخواهيد در مقابل آن كم بياوريد.
همانطور كه مي دانيد براي رسيدن به يك نقطه صحيح در تصميم گيري مخصوصا در مورد اختلافات خانوادگي نياز است تا جزييات و علل و رفتارها و واكنش ها و برخورد اطرافيان و… دانسته شود. وضعيت خانواده شما واقعيت تلخى است كه درمان آن دشوار نيست و رسيدن به هدف مطلوب حاصل شدنى است. بنابراين نبايد نااميد بود و از هر تلاشى در اين زمينه نبايد دريغ كرد. اميدورايم با رعايت راهكارهاي بيان شده راهي بسوي خانواده ايده آل خود برداريد.

*** نكات كليدي

1- براي هر دردي زير اين آسمان كبود درماني هست ؛ پس خود را نبازيد؛ در هر صورت رابطه شما و شوهرتان داراي ظرفيتي است كه ميتوان اميدوار بود از طريق راهكارهايي كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد، بتوانيد در اصلاح رفتار همسرتان اقدامات مؤثّري انجام دهيد.
2- زمينه‌سازي براي تغيير رفتار همسر: بدون شك برطرف شدن اخلاق نامناسب همسر به فرصت و حوصله نياز دارد. شريك زندگي به وسيله زمينه‌سازي و در نهايت بهسازي اخلاق و رفتار همسر خود نه تنها به بهبود شرايط زندگي خود كمك مي‌كند، بلكه براي خود پاداش اخروي نيز به دست مي‌آورد. براي اين منظور ابتدايي‌ترين كار اين است كه بايد واقعيّت‌ها را بدون سرزنش و تحقير قبول كرده و در جهت اصلاح سعي و كوشش نمود.
3- از آنجا كه مرد از لحاظ عاطفي تحت تاثير همسر خود مي باشد، رفتار هاي زن در بهبود روابط بين همسران بسيار حياتي است. پس رفتارهاي شما در تداوم زندگي شما نقش زيادي دارد. با دقت راهكارهاي اين مكاتبه را به كار گيريد.
4- سعي كنيد اعتماد ايشان را نسبت به خود جلب كنيد.براي جلب اعتماد ايشان رابطه عاطفي خود را با ايشان تقويت كنيد.( در صورت تمايل راهكارهاي ارتقاء ارتباط عاطفي همسران را در مكاتبه بعدي برايتان ارسال ميكنيم)
5- آيا تا به حال به تفاوت هاي بين انسان وحيوان توجه كرده ايد؟ چه تفاوتي بين انسان وحيوان وجود دارد، قبل از خواندن جواب لحظه اي با خود تامل كنيد!چه جوابي به اين سوال مي دهيد؟درست حدس زديد، يكي از تفاوت هاي انسان و حيوان اميد به آينده است. اميد به انسان شور و روشني مي بخشد و در سخترين شرايط به فرياد انسان مي رسد. مرگ واقعي انسان زماني فرا مي رسد كه اميد خود را از دست بدهد. شما هم براي موفقيت در اين ميدان بايد اميد خود را از دست ندهيد.
انسان با داشتن اميد به آينده خود مي تواند بر تمام مشكلات بر سر راه خود فايق آيد.شما نيز مي توايند بر مشكلي كه ذكر كرده ايد غلبه كنيد به شرط اينكه واقعا و از صميم قلب خواستار غلبه بر مشكل خود باشيد و هيچگاه اميد خود را از دست ندهيد.
6- انتظار نداشته باشيد يك شبه شوهر شما تغيير كند، بلكه همانطور كه خود شما هم مي دانيد تغييير رفتار به صورت تدريجي صورت مي پذيرد، پس در اين راه بيش از هر چيز صبر مي تواند به شما كمك كند.
در زير به راهكارهايي اشاره مي شود كه مي تواند در حل مشكلتان به شما كمك كند.‌ اما قبل از آن ذكر نكته‌اي ضروري است:
ممكن است با مطالعه پاسخ ارسالي، با خود بگوييد كه: چرا نوك پيكان به سمت من نشانه رفته و از من خواسته شده كه براي بهبود روابط در فضاي خانواده چنين و چنان كنم و يا اينكه با خود بگوييد: اينها نيز مرا درك نكردند. واقعيّت امر اين است كه در موارد اينچنيني كه فضاي ارتباطي (مخصوصاً در محيط خانواده) با ديگران با مشكل مواجه مي‌شود، هريك از اعضاء بايد فارغ از سعي و تلاش طرف مقابل براي برقراري ارتباط پيشقدم گردد (مخصوصاً آن كسي كه احساس نياز بيشتري كرده و اقدام به مشاوره نموده است؛ زيرا با اين عمل خود به نوعي نشان داده كه متعهّد به رعايت موارد ارسالي از سوي مشاور است).

*** راهكارها:

1. ابتدا بايد علّت چنين رفتاري در همسرتان علّت‌يابي گردد؛ زيرا تربيت نادرست خانوادگي، شكست و ناكامي و … هريك مي‌تواند به عنوان دليل چنين رفتاري در افراد باشد كه مي‌توان با ياري جستن از روان‌شناس و يا مشاوره خانواده پس از علّت‌يابي، زمينه‌ تغيير چنين رفتاري را در همسر به وجود آورد، ناگفته نماند كه بسياري از اين تندخويي‌ها و بداخلاقي‌ها معلول آن است كه فرد مقابل روش صحيح برخورد با جريانات مختلف را در زندگي نمي‌داند؛همچنين با دقت رفتارهاي خود را بررسي كنيد و از سوي ديگر حساسيت هاي همسر خود را شناسايي كنيد و ببينيد سهم شما در ايجاد اين مسائل چقدر است؟
2. صحبت كردن با او؛ در يك موقعيت مناسب از او بخواهيد در مورد مشكلات زندگي كمي با هم صحبت كنيد. براي اين كار مي توانيد محل مناسب و آرامي مانند رستوران، پارك و مانند اينها براي گفتگو انتخاب كنيد. به او بگوييد كه زندگيتان دچار مشكلاتي شده است و نمي خواهيد اين مشكلات ادامه پيدا كنند. از او تعريف كنيد و بگوييد كه به او علاقه داريد. از خودتان و اشتباهات خودتان هم بگوييد و در پايان اشاره كنيد اين زندگي، خوب نيست اينگونه پيش برود. بنابراين بهتر است با هم بنشينيم و مشكلات را حل كنيم. از او بخواهيد نظرش را بگويد و انتظاراتش را مطرح كند. بعد شما نيز انتظاراتتان را البته با سطح توقعي پايينتر، مطرح كنيد و با هم قول و قرارهايي بگذاريد. خود همين مطرح كردن مشكلات، تاثير زيادي در كم شدن تنش، در زندگي شما دارد. چون حداقل با اين كار هر دوي شما تخليه مي شويد و با انتظارات و خواسته هاي طرف مقابل آشنا مي شويد.
3- استفاده از رگ خواب؛ بى ترديد هر شخصى از نقطه پذيرشي كه در عرف مردم به آن رگ خواب مى‌گويند، برخوردار است. همسر شما نيز از اين قانون مستثنى نيست. شما براى وارد شدن به فضاى ذهن او و تأثير گذاردن بر روى رفتارش بايد از اين نقطه پذيرش وارد شويد و نقطه ضعف او را پيدا كنيد. لذا ابتدا لازم است اين نقطه را بشناسيد. مثلاً مى‌گويند فلانى با محبّت ديدن سر به راه مى‌شود و يا با دادن يك هديه به فلانى مى‌توان او را مطيع ساخت و… . پس ابتدا نقطه و راهى كه مى‌توان از آن طريق با وى ارتباط برقرار نمود و تحت تاثير قرار داد، به دست آوريد. البته شايد نتوان به سادگى به اين راه پى برد. در اين صورت بايد از ديگران كمك گرفت و يا به صورت غير مستقيم از خود او سؤال نمود. مثلاً فرض كنيد شما چيزى را از او مى‌خواهيد و او انجام نمى‌دهد. در اينجا از او سؤال مى‌كنيد كه من چه كار كنم تا شما هم اين كار را انجام دهيد و او جواب مي دهد فلان كار را. در اين صورت شما به دست مى‌آوريد كه اين كار براى او اهميّت دارد. لذا از اين طريق او را به همان سمتي كه دوست داريد هدايت مى‌كنيد. شما پس از مدتي زندگي با او حتما فهميده ايد كه همسرتان با چه چيزي تشويق مي شود و تحريك مي شود و با چه چيزي برعكس، مقاومت نشان مي دهد و مخالفت مي كند. اگر با تعريف كردن از او مي توانيد او را به راه بياوريد چه اشكال دارد؟! مدام او را تحويل بگيريد و از او تعريف كنيد و به او افتخار كنيد كه همسري به اين خوبي داريد. اگر با چيز ديگري تحت تاثير قرار مي گيرد، از آن راه استفاده كنيد. شما بايد رگ خواب او را تا حالا پيدا كرده باشيد. از اين رگ خواب استفاده هاي خوبي مي توانيد بكنيد.
4- مردان هرازگاهي دوست دارند خلوت كنند و تنها باشند. اصطلاحا مي‌گويند آنها نياز دارند كه به غار تنهايي خود پناه ببرند. در چنين مواردي به هيچ وجه سر به سر او نگذاريد و حتي از او نخواهيد كه از اين غار بيرون بياد و دليل مشكلش يا مسأله-اي را كه درباره آن فكر مي‌كند برايتان بگويد. هيچ كاري نكنيد و اجازه دهيد تا خود از اين غار بيرون بيايد. با اين كار ارزش خود را نيز حفظ مي‌كنيد و شأن خود را نيز نگه مي‌داريد. چون شأن شما اين است كه شما ناز بكنيد و او منت بكشد. او شما را اينطور بيشتر دوست دارد. هرچند نبايد در اين زمينه افراط كنيد و گاهي قضيه برعكس مي‌شود.
5- فكر كنيد، ببينيد شوهرتان روي چه مواردي حساس است. آنها را در نظر بگيريد و خطوط قرمز او بدانيد و هرگز پاي روي خطوط قرمز او نگذاريد.
6. هنگام عصبانيت ايشان كاملا آرام برخورد نماييد (اگر چه ممكن است سخت باشد ولي ارزش امتحان كردن را دارد).يادتان باشد كه انسانها بنده محبت هستند، سخت ترين انسانها در مقابل محبت رام مي شوند!
7- رفتارهاي ناپسند همسرتان را با خشونت پاسخ ندهيد و اشتباهات او را ناديده بگيريد و با كرامت نفس از اين رفتارها تغافل كنيد.
8. از ياد نبريد كه حفظ قدرت مرد، رمز خوشبختي زن است. مردان عاشق قدرتند و از آن لذت مي‌برند. تا وقتي كه به اين حس شوهرتان پي نبرده باشيد بايد خواب خوشبختي را ببينيد. اگر قدرت شوهرتان را ناديده بگيريد و يا از آن انتقاد كنيد بدانيد در جايي در رابطه‌تان مشكل پيش مي‌آيد؛ چرا كه او دنبال كسي است كه به قدرت‌هايش ايمان داشته باشد.
9. بهترين راه براي از بين بردن خشم و عصبانيّت چنين شوهري كه متأسفانه از مهارت كافي براي ابراز عواطف و هيجانات خود برخوردار نيست و بي‌منطق‌ترين راه را در پيش مي‌گيرد، از بين بردن محركات آن و فراهم نمودن زمينه مناسب براي تخليّه آن است.
10. از ياد نبريد كه حفظ قدرت مرد، رمز خوشبختي زن است. مردان عاشق قدرتند و از آن لذت مي‌برند. تا وقتي كه به اين حس شوهرتان پي نبرده باشيد بايد خواب خوشبختي را ببينيد. اگر قدرت شوهرتان را ناديده بگيريد و يا از آن انتقاد كنيد بدانيد در جايي در رابطه‌تان مشكل پيش مي‌آيد؛ چرا كه او دنبال كسي است كه به قدرت‌هايش ايمان داشته باشد.
11. در شرايطي كه پيش آمده اندكي با واقع‌بيني بيشتر و بر اثر تجربياتي كه در زندگي با شوهر خود به دست آورده‌ايد، ماجراي زندگي مشترك‌تان را حلاجي نماييد و به نقاط و قوّت ضعف خود و همسرتان بينديشيد.
12. در حق اودعا كنيد و از خداوند بخواهيد كه مهر و محبت شما و همسرتان را افزايش دهد.
13.اگر ريشه تندی او به تواضع بيش از حد و يا سكوت شما در مقابل تهديدات او برمي‌گردد، شما نبايد اين كار را انجام دهيد. چون اين كار به اصطلاح باعث ظالم‌پروري مي‌شود؛ يعني او را نسبت به كارش مصمم‌تر مي كند و بداخلاق‌تر بار مي آورد. بنابراين شما بايد از راهي كه احساس مي‌كنيد تأثير دارد، مخالفت خود را با اين رفتارش به او نشان دهيد؛ راههايي مانند: اعتراض (البته نه به گونه‌اي كه خود اين اعتراض، جنگ و دعوا به وجود بياورد)، تهديد مستقيم يا غير مستقيم به اينكه به ديگران از جمله خانواده اطلاع مي‌دهيد و يا هر راه ديگر كه مي‌توان به عنوان واكنش منفي در برابر رفتارش استفاده كرد و او را عقب راند.
14- گاهي مواقع تلاش زن و شوهر براي حل مشكل خود ره به جايي نمي برد، از اينرو لازم است از همفكري ديگران كمك بگيرند. براي حل مشكل خود از اقوام و نزديكان خود كه راز نگهدار و مورد اعتماد شوهرتان هستند، بخواهيد در حل مشكلتان شما ياري دهند. در ضمن استفاده از تجربه مشاوران خانواده مي تواند به شما كمك شاياني داشته باشد.
15- اين نكته را نيز به خاطر داشته باشيد كه برطرف شدن اخلاق نامناسب همسر به فرصت و حوصله زيادي نياز دارد.
مطمئن باشيد شما به عنوان يك شريك زندگي به وسيله زمينه سازي و بهسازي رفتار همسرتان نه تنها به بهبود شرايط زندگي خود كمك ميكنيد، بلكه براي خود پاداش اخروي نيز به دست ميآوريد؛ زيرا فردي كه بديهاي همسرش را به قصد اصلاح امور زندگي تحمل كند و با خوبي كردن به او، به كاهش بديها كمك ميكند مورد توجه خداي متعال قرار ميگيرد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.