وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی

1

بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی 

رساله توضيح المسائل نماز

[اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید]

مسأله 1134 اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید مثلًا به قصد ذکر بگوید: «اللّه أکبر» و در موقع گفتن آن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد (1) ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید (2)، اگر چه قصد ذکر هم داشته باشد، نماز باطل می شود.

(1) (خوئی، تبریزی:) بلکه اگر به قصد ((زنجانی:) بلکه اگر به جهت) این که چیزی به کسی بفهماند کلمه ای را به قصد ذکر بگوید اشکال ندارد.

(سیستانی:) و هم چنین اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید هر چند بداند که این کار سبب می شود که کسی متوجه مطلبی شود اشکال ندارد ولی اگر اصلًا قصد ذکر نکند یا قصد هر دو امر را بکند به نحوی که لفظ را در هر دو معنی به کار برده باشد، نمازش باطل می شود و امّا اگر قصد ذکر کند و انگیزه اش در گفتن ذکر، متوجه کردن غیر باشد، نمازش صحیح است.

(صافی:) بلکه چنانچه برای این که چیزی را به کسی بفهماند، به قصد ذکر آن را بگوید، نماز باطل نمی شود.

(2) (بهجت:) کلمه ای را مناسب مقصودش بگوید..

(مکارم:) مسأله ذکر خدا، قرائت قرآن و دعا، در هر جای نماز جایز است. اگر جمله ای را مانند «اللّه أکبر» به قصد ذکر خدا بگوید، امّا در موقع گفتن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد، ولی دعا و ذکر به زبانهای غیر عربی اشکال دارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 504: گاهی هنگام خواندن نماز واجب متوجه کودکی می‏شویم که در حال انجام کار خطرناکی است، آیا جایز است بعضی از کلمات سوره حمد یا سوره دیگر یا بعضی از ذکرها را بلند بخوانیم تا کودک یا کسانی که در خانه هستند، متوجه شوند و خطر رفع گردد؟ اگر هنگام قیام نماز دست یا ابرو را برای فهماندن چیزی به کسی و یا در جواب سؤال او تکان دهیم، آن نماز چه حکمی دارد؟

ج: اگر بلند کردن صدا هنگام قرائت آيات يا ذکرهاى نماز براى آگاه کردن ديگران، موجب خروج از هيأت نماز نشود، اشکال ندارد. مشروط به اين که قرائت و ذکر به نيت قرائت و ذکر باشد، و حرکت دادن دست يا چشم و ابرو اگر مختصر و به نحوى باشد که با استقرار و آرامش و يا هيأت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمى‏ گردد.

س: در صورت پاسخ به گوشی همراه با اذكاری چون تكبير و… نماز نمازگزار چه حكمی دارد؟

ج) به طور كلی اگر نمازگزار كلمه‌ای را به قصد ذكر بگويد و هنگام گفتن ذكر، صدا را به قصد فهماندن مطلبی به ديگری بلند كند، اشكال ندارد ولی اگر فقط به قصد فهماندن به ديگری بگويد، نماز باطل می‌شود.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازيحضرت آیت الله مکارم شیرازی

بلند گفتن ذکر در نماز برای فهماندن چیزی به دیگری [متفرقه مبطلات ]

پرسش : اگر جمله‏ اى را مانند «اللَّهُ اكْبَرُ» با صدای بلند بگوید تا چیزی را به فردی بفهمان ، نمازش صحیح است؟
پاسخ : اگر این ذکر را به قصد ذکر خدا بگوید، امّا در موقع گفتن، صدا را بلندکند که چیزى را به دیگرى بفهماند اشکال ندارد

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. سیده می گوید

    ممنون خدا خیرتون بده