وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت

0

ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت

فهرست این نوشتار:

اگر یک فرد نابالغ که نمازش صحیح نیست در میان صفوفی قرار گیرد که مامونین از جلو یا سمت دیگری به صفوف متصل هستند، اشکال ندارد، در صف اول نماز جماعت هم اگر یک نفر نابالغ باشد، به صحت نماز ضرر نمی زند.

رساله توضيح المسائل نماز

[فاصل شدن فرد نابالغ در میان صفوف نماز جماعت]

مسأله 1417 اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی:) در صورتی که بدانند نماز او صحیح است می توانند اقتدا کنند و اگر شک ّ در صحّت نماز او داشته باشند و فاصله زیاد باشد، که اتّصال بقیه صف به امام به وسیله آن طفل باشد اقتدا مشکل است بلی، فاصله شدن یک طفل مانع نیست هر چند نماز او باطل باشد.

(خوئی، تبریزی:) مسأله اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند یک نفر که نمازش باطل است، فاصله شود می توانند اقتدا کنند. و امّا اگر چند نفر که نمازشان باطل است، فاصله شوند یا از جهت دیگر فاصله زیادی باشد نمی توانند اقتدا کنند.

(زنجانی:) مسأله اگر بین مأموم و امام یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال مأموم با امام است کمتر از مقدار جسد انسان در حال سجده که حدود یک متر است فاصله گردد، مانعی ندارد، ولی اگر بیش از این مقدار فاصله شود، جماعتش صحیح نیست، بنا بر این اگر چند نفر که نمازشان باطل است فاصله شوند، نمی تواند اقتدا کند، و اگر در وسط نماز به مقدار جسد انسان در حال سجده فاصله شود، به احتیاط واجب قصد فرادی نموده نماز را تمام کند. بهر حال اگر شک داشته باشد که نماز امام یا مأمومین سمت راست یا سمت چپ یا جلو صحیح است یا نه، می تواند به جماعت خود ادامه دهد و اقتدا نماید و بچه ممیّز؛ یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد، اگر شرایط نماز را رعایت کند، نمازش صحیح است و اگر شک داشته باشند که نمازش صحیح است یا نه، حکم به صحّت ِ نمازش می شود.

(سیستانی:) مسأله اگر واسطه اتصال به جماعت، بچّه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند و هم چنین اگر شیعه اثنی عشری نباشد چنانچه نماز او بر طبق مذهب وی صحیح باشد.

(مکارم:) شرط سوّم: نبودن فاصله میان امام و مأموم. اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت گویند مانعی ندارد. بنابر این فاصله شدن یک یا دو نفر که نماز نمی خوانند مانعی ندارد ولی مستحب است صفوف کاملًا به هم متّصل باشد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

وجود کودکان در صف نماز جماعت

س. در صف جماعت اگر اطراف مأموم بچه مميز و غير مميز نمازگزار باشد، حکم نماز شخص مکلف چيست؟

ج. در فرض سؤال اگر بچه مميز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنين اگر يک يا چند بچه غير مميز يا بچه مميزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی از جلو و يا طرف ديگر اتصال باشد و يا اينکه فاصله بين دو مأموم بيش از يک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد.

ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت

سؤال۹: آیا ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت، مانع اتصال صفوف جماعت است؟
جواب: مانع اتصال صفوف نیست، مگر این که بدانند نماز او باطل است و فاصله ایجاد شده بیش از یک گام بلند باشد و اتصال از طریق دیگران نباشد.

– هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

شرط بلوغ برای اتصال جماعت [اتصال صف ها]

پرسش : آیا در نماز جماعت، بلوغ نمازگزارانى كه اتصال از طريق آن ها حاصل می باشد شرط است؟

پاسخ : کسانى که اتصال با آنها حاصل مى‏ شود بنابر احتیاط باید بالغ باشند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



کلید:  ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت ایستادن نوجوان در بین صف نماز  اتصال در نماز جماعت صف اول نماز جماعت احکام صف اول نماز جماعت اتصال صفوف در نماز جماعت شرایط صف اول نماز جماعت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.