وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود

2

اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود

كفالت مهريه

پرسش 63 . اگر مادر يا پدر شوهر مهريه عروس را قبول كنند، آيا پرداختن آن  بر عهده او است يا شوهر؟

همه مراجع: هر كس مهريه دختر را قبول كند، بر عهده او است.

تبصره. البته بهتر است، نخست آن را به داماد ببخشد.

[1]. خامنه اى، استفتاء، س 231 ؛ تبريزى، استفتائات، س 1642 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1480 و  1492 ؛ امام، استفتائات، ج 3، احكام مهريه، س 16 و 19 ؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 631 ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1352 ؛ دفتر: سيستانى، صافى، بهجت و مكارم.(احكام روابط زن و شوهر، پرسمان).


مهریه زن بعد فوت شوهر

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: مردى از دنيا رفته است و مهريه همسرش هشت ميليون تومان بوده است. قبل از ازدواج در مورد سه دانگ خانه كه فقط زمين آن موجود و مال زوج بوده است توافق شده بود كه مهر زن باشد در حاليكه هنوز خانه ساخته نشده بود.

چيزى كه زوج نوشته و در حضور چند شاهد امضاء كرده به قرار ذيل است:

«اينجانب بطور شرعى و قانونى ملزم مى‌شوم هر زمان ساختمان خانه مسكونى خودم واقع در … تكميل گرديد 3 دانگ مشاع از 6 دانگ آن را به نام همسرم… در يكى از دفاتر اسناد رسمى انتقال دهم و ايشان مبلغ 8 ميليون تومان را رسيد نمايد».

ضمناً در ذيل اين برگه پدر شوهر متعهد شده است كه 30 سكه به زوجه دهد (تعهد بعد از عقد) كه هنوز به وى نداده است.

قبل از تقسيم ارث چه چيزى بايد به عنوان مهريه به زوجه پرداخت گردد؟ 3 دانگ خانه كه هنوز هم تمام نشده است يا 8 ميليون تومان؟ آيا پدر شوهر ملزم به دادن 30 عدد سكه به زوجه مى‌باشد؟

ج)

مهريه‌اى را که شوهر بدهکار آن و زن طلبکار آن است خصوص همان مبلغى است که در حين اجراى عقد نکاح، عقد بر آن خوانده شده و با فوت شوهر، زن حق دارد آن مبلغ را از ترکه شوهر مطالبه و دريافت کند،

و قرار بعدى شوهر و همچنين قرار بعدى پدر شوهر اعتبار شرعى ندارد و موجب حق مطالبه چيزى براى زوجه نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 558. شخصى که با پدرش زندگى مى کرده از دنیا رفته و هیچ گونه مالى از خود نداشته است، آیا مهریه زوجه او بر پدرش مى باشد؟

جواب: مهریه زن بر عهده شوهر است، نه پدر; مگر این که پدر شوهر آن را تضمین کرده باشد، یا مزد کارهاى فرزندش را نداده باشد، و آن مزد به اندازه مهریه یا بیشتر از آن باشد.

سؤال 559. پدر داماد قسمتى از مهریه عروسش را بر ذمّه مى گیرد، ولى قبل از عروسى و پس از عقد، یعنى هنگامى که مى خواستند مهریه را ثبت کنند از تعهّد خود استنکاف مىورزد و داماد مهر را به وجه نقد مصالحه و بر ذمّه خود مى گیرد و سپس عروسى واقع مى شود، آیا عروس مى تواند مدّعى آنچه بر ذمّه پدر شوهر بوده است، شود؟

جواب: اگر موقع خواندن صیغه عقد بر ذمّه گرفته موظّف است بپردازد، و بازگشت جایز نیست.

سؤال 560. درتحریرالوسیله و کتاب هاى فقهى دیگر مذکور است که اگر پدر براى طفل صغیر خود عیال اختیار کند و طفل فقیر باشد، مهریه آن زن به عهده پدر طفل مى باشد حال اگر پدر براى فرزند کبیر خود که ناقص عقل و گوش و زبان مى باشد و قادر نیست هزینه زندگى خود و همسرش را تأمین کند، عیال اختیار کند مهریه و نفقه این زن بر عهده چه کسى مى باشد؟

جواب: ظاهر این است که نفقه بر پدر است واگر مهر نقدى باشد آن هم بر پدر است و در صورتى که بر ذمه زوج باشد مى توان انتظار بهبودى مجنون را کشید و اگر بهبود نمى یابد برعهده پدر است. > احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى >. مسئول پرداخت مهریّه، آيت الله مكارم شيرازي .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=23561

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روابط زن و شوهر



كليد: اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود مهریه رو میشه از پدر شوهر گرفت مطالبه مهريه که بر ضمه پدر شوهر فوت شده ممکن مى باشد؟ فوت همسر فوت شوهر اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود اگر مهريه را پدر شوهر متكفل شود

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. رزافلاحی می گوید

    سلام خسته نباشید پدرمن سی سال پیش که برای برادرم زن میگیره یک دانگ خونه رو مهرش کرده وبعداز چندسال نصف بیشتر خونه رافروخته به پسران دیگر وبعد فوت کرده ایا مهریه از باقی مانده میرسه یا از فروخته شده هام میرسه تکلبف چیه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مهریه از اصل همان خانه هست، نه از فروخته شده. باید ببینند یک دانگ کل آن خانه چه قیمت هست و به عروس به عنوان مهریه بدهند.
      وفقکم الله لکل الخیر