وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر فیش حج میت را بتوانند بفروشند و برایش نائب بگیرند

0

اگر فیش حج میت را بتوانند بفروشند و برایش نائب بگیرند

لگو احکام حج و عمره

حق ورثه با امكان فروش فيش ميت به قيمت بازار

 

102- اگر فروش فيش حج متوفى‏ به مبلغى ممكن باشد كه به كمتر از آن مبلغ، بتوان براى حج ميت نايب گرفت، آيا مى‏توان از آن فيش براى رفتن به حج استفاده كرد، در حالى كه مازاد قيمت آن،متعلق به ورثه است مخصوصاً اگر ميّت، وارث صغير داشته باشد؟[1]

[1] ( 1). آيةاللَّه بهجت: مازاد قيمت را بايد كبار ورثه از سهم خود اجازه دهند و يا در صورت وصيّت از ثلث بردارند.

آية اللَّه تبريزى: اگر به مبلغ كمتر مى‏توان نايب گرفت، بدون اذن همه ورثه نمى‏توان از فيش براى حج استفاده كرد مگر اين كه ميت وصيت كرده باشد كه در اين صورت ما به التفاوت از ثلث حساب مى‏شود، واللَّه العالم.

آية اللَّه سيستانى: فيش به ورثه منتقل مى‏شود و اگر حج بر ميت مستقر باشد يا وصيت كرده باشد بايد براى او نايب بگيرند و اگر بخواهند با آن فيش بروند بايد با رضايت ورثه باشد و اگر صغير در ميانِ آنها هست بايد سهمِ او را بپردازند.

آية اللَّه صافى: نايب گرفتن براى متوفّى‏ به كمتر از مبلغ ارزش و فروش فيش حجّ متوفّى‏ مانعى ندارد و زايد بر مبلغى كه صرف استيجار حج شده، متعلّق به ورثه است و از خود فيش هم جهت استيجار با توافق ورثه مى‏شود استفاده كرد. بلى چنانچه متوفى ورثه صغير داشته باشد، بايد حق او ملاحظه شود. واللَّه العالم.

آية اللَّه فاضل: چنانچه ميت وصيتى نسبت به آن فيش نداشته باشد. مى‏توان براى ميت در صورت استقرار حج براى او استنابه كرد و فيش را در اختيار ديگرى قرار داده و مابه التفاوت، بين همه ورثه، طبق قانون شرع تقسيم گردد. و در اين فرض فرقى بين داشتن صغير يا نداشتن آن نيست.

و در صورت نبودن وصيت و عدم استقرار حج با وجود صغير، بايد سهم صغير از مجموع فيش به هر صورت رعايت شود و تفصيل اين مسأله در استفتائات آمده است.

آية اللَّه مكارم: بايد فيش را بفروشند و مازاد را به ورثه بدهند.

آية اللَّه نورى: اگر حج بر متوفى واجب بوده است و ورثه كبار نباشند، لازم است براى حجّ متوفى نايب بگيرند و از آن فيش هم به نحوى كه ذكر شده است استفاده اشكال ندارد و اگر همه كبير باشند، با رضايت آنان مى‏توان با آن فيش براى او حج به جا آورد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.