وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر شكستن روزه جايز شود كفاره چگونه است

0

اگر شكستن روزه جايز شود كفاره چگونه است

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

321. اگر به جهتى باطل کردن روزه براى او جايز يا واجب شود، مانند اين‌که او را مجبور کنند کارى که روزه را باطل مى‌‌کند انجام دهد، يا براى نجات جان غريق خود را در آب بيندازد، در اين صورت کفاره بر او واجب نيست ولى بايد قضاى آن روز را به‌جا آورد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۰۳۰. اگر چیزی به زور در گلوی روزه ‏دار بریزند، روزه او باطل نمی‌شود، ولی اگر مجبورش كنند كه روزه خود را به یکی از سه مورد خوردن یا آشامیدن یا جماع باطل كند، مثلاً به او بگویند: اگر غذا نخوری ضرر مالی یا جانی به تو می‌زنیم و خودش برای جلوگیری از ضرر چیزی بخورد، روزه او باطل می‌شود و در غیر آن سه مورد نیز، بنابر احتیاط واجب، روزه اش باطل می‌شود.

مسأله ۲۰۳۱. روزه‏ دار نباید جایی برود كه می‌داند چیزی در گلویش می‌ریزند یا مجبورش می‌كنند كه خودش روزه خود را باطل كند و اگر برود و از روی ناچاری خودش كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد، روزه او باطل می‌شود و همچنین است بنابر احتیاط لازم، چنانچه چیزی را در گلویش بریزند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .


 

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1389ـ قى کردن از روى عمد روزه را باطل مى کند، هرچند براى نجات از مسمومیّت و درمان بیمارى و مانند آن باشد، ولى قى کردن بدون اختیار یا از روى سهو روزه را باطل نمى کند.

مسأله 1396ـ اگر چیزى را به زور در گلوى روزه دار بریزند، یا سر او را در آب فرو برند، روزه اش باطل نمى شود، ولى اگر مجبورش کنند که خودش افطار کند، مثلاً به او بگویند اگر غذا نخورى ضرر جانى یا مالى به تو مى زنیم و او براى جلوگیرى از ضرر، غذا بخورد روزه اش باطل مى شود.

مسأله 1397ـ احتیاط واجب آن است که روزه دار به جایى نرود که مى داند چیزى در گلویش مى ریزند یا مجبورش مى کنند که روزه را افطار کند، امّا اگر قصد رفتن کند و نرود یا بعد از رفتن چیزى به خوردش ندهند روزه اش صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله ۱۶۶۴. اگر چيزي به زور در گلوي روزه‎دار بريزند، يا سر او را به زور در آب فرو برند، روزه‎اش باطل نمي‎شود، ولي اگر مجبورش كنند كه روزه خود را باطل كند، مثلاً به او بگويند: اگر غذا نخوري ضرر مالي يا جاني به تو مي‎زنيم؛ و خودش براي جلوگيري از ضرر چيزي بخورد، روزه‎اش باطل مي‎شود.

مسأله ۱۶۶۵. روزه‎دار نبايد جايي برود كه مي‎داند يا ايمن از آن نباشد كه چيزي در گلويش مي‎ريزند، يا مجبورش مي‎كنند كه خودش روزه خود را باطل كند، و اگر برود و چيزي در گلويش بريزند، يا از روي ناچاري كاري كه روزه را باطل مي‎كند انجام دهد، روزه‎اش باطل مي‎شود، بلكه اگر قصد رفتن كند، اگر چه نرود روزه‎اش باطل است.  

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی صافي گلپايگاني     .

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.