وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر سلام نماز را فراموش کند

0

اگر سلام نماز را فراموش کند

رساله توضيح المسائل نماز

[مسأله 1106 اگر سلام نماز را فراموش کند]

مسأله 1106 اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم نخورده و کاری هم که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند مثل پشت به قبله کردن انجام نداده، باید سلام را بگوید و نمازش صحیح است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

[ اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید]

مسأله 1107 اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم خورده است (1)، چنانچه پیش از آن که صورت نماز به هم بخورد کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند، مثل پشت به قبله کردن انجام نداده باشد نمازش صحیح است و اگر پیش از آن که صورت نماز به هم بخورد، کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند انجام داده باشد (2) بنا بر احتیاط نمازش باطل است، گر چه صحیح بودن آن خالی از قوّت نیست.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (اراکی:) و یا کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند مثل پشت به قبله کردن انجام داده باشد بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند و اگر پیش از آن که صورت نماز به هم بخورد یادش بیاید و کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند انجام نداده باشد باید سلام را بگوید و نمازش صحیح است.

(خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی:) یا آن که کاری که عمدی و سهوی آن، نماز را باطل می کند مثل پشت به قبله کردن انجام داده باشد، نمازش صحیح است. [پایان مسأله]

(2) (گلپایگانی، صافی، نوری:) نمازش باطل است.

مکارم (:) احتیاط واجب آن است که نماز را اعاده کند.

(فاضل:) مسأله اگر بعد از این که کاری انجام دهد که نماز را باطل می کند یادش بیاید که سلام نداده نمازش باطل است و اگر بعد از مدتی که صورت نماز به هم خورده یادش بیاید که سلام نداده در حالی که هیچ کاری که مبطل نماز باشد انجام نداده سلام بدهد و نمازش صحیح است و مستحب است دو سجده سهو به جا آورد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/Aw79Bq

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.