وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در نماز سجده کم و زیاد شود

0

اگر در نماز سجده کم و زیاد شود

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

 [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][دو سجده روی هم یک رکن است]

مسأله 1046 دو سجده روی هم یک رکن است (1) که اگر کسی در نماز واجب (2) عمداً یا از روی فراموشی (3) هر دو را ترک کند یا دو سجده دیگر به آنها اضافه نماید نمازش باطل است.

 (1) (گلپایگانی، صافی:) دو سجده از یک رکعت با هم رکن است..

 (2) [عبارت «در نماز واجب» در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(3) (خوئی، تبریزی:) در یک رکعت..

(زنجانی:) مسأله سجده در هر رکعت رکن است که اگر کسی در یک رکعت از نماز واجب عمداً یا از روی فراموشی هر دو را ترک کند، نمازش باطل می شود.

(سیستانی:) مسأله دو سجده روی هم یک رکن است که اگر کسی در نماز واجب هر چند از روی فراموشی یا جهل به مسأله در یک رکعت هر دو را ترک کند نمازش باطل است و هم چنین است بنا بر احتیاط لازم اگر دو سجده در یک رکعت از روی فراموشی اضافه کند (جهل قصوری این است که جاهل در جهل خود معذور باشد).

[ اگر عمداً یک سجده کم یا زیاد کند]

مسأله 1047 اگر عمداً یک سجده کم یا زیاد کند، نماز باطل می شود و اگر سهواً یک سجده کم کند (1) حکم آن بعداً (2) گفته خواهد شد.

 (1) (خوئی:) کم یا زیاد کند..

(سیستانی:) کم یا زیاد کند نمازش باطل نمی شود و در صورت کم شدن، حکم آن در احکام سجده سهو خواهد آمد. (2) (گلپایگانی، صافی:) در مسائل [(1251) تا (1262)]..

(مکارم:) مسأله زیادی یا کمی یک سجده به شرط این که از روی سهو باشد نماز را باطل نمی کند.

(زنجانی:) مسأله اگر با علم و عمد یک سجده کم یا زیاد کند نماز باطل می شود، و اگر سهواً یک سجده زیاد کند نماز صحیح است و اگر سهواً یک سجده کم کند حکم آن در مسأله [1109] گفته خواهد شد.

[اگر پیشانی را عمداً یا سهواً به زمین نگذارد]

مسأله 1048 اگر پیشانی را عمداً (1) یا سهواً به زمین نگذارد، سجده نکرده است. اگر چه جاهای دیگر به زمین برسد ولی اگر پیشانی را (2) به زمین بگذارد و سهواً جاهای دیگر را به زمین نرساند، یا سهواً ذکر نگوید سجده صحیح است.

(1) (سیستانی:) کسی که می تواند پیشانی را به زمین بگذارد اگر آن را عمداً..

 (2) (زنجانی:) به قصد خضوع..

(مکارم:) مسأله هر گاه یکی از این اعضاءِ [مذکور در مسأله 1045] را عمداً بر زمین نگذارد، سجده اش باطل است و اگر سهواً پیشانی را به زمین نگذارد باز سجده باطل است، امّا اگر پیشانی به زمین باشد و بعضی دیگر از اعضاء را سهواً به زمین نگذارد سجده صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/6Hd3Z2

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود اگر در نماز سجده کم و زیاد شود

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.