وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر حائض در میقات به نیت حج افراد محرم شود و بعد کشف خلاف شود

اگر حائض در میقات به نیت حج افراد محرم شود و بعد کشف خلاف شود

لگو احکام حج و عمره

۲- حيض و نفاس‏

احرام براى حج افراد با حيض و فرض كشف خلاف‏

 

۲۲۳- اگر حايض در ميقات بداند كه نمى ‏تواند عمره تمتع را در وقت خود انجام دهد، بايد به نيت حج افراد[۱] محرم شود؛ ولى اگر بعد از آن، كشف خلاف شد،[۲] در صورتى كه حَجّةالاسلام به‏ جا مى ‏آورد، احرام او باطل است و بايد مجدداً براى عمره تمتع محرم شود.
 

[۱] ( ۱). آية الله تبريزى: مى تواند به قصد مافى الذمة احرام ببندد و چنانچه قبل از گذشتن وقت عمره تمتع پاك شد، عمره تمتع به جا آورد و بعد حج آن را انجام دهد. و اگر پاك نشد به همان احرام حج افراد به جا آورد و سپس عمره مفرده انجام دهد بلكه اگر به قصد حج افراد احرام بست، و قبل از گذشتن وقت عمره پاك شد، با همان احرام اعمال عمره تمتع را انجام داده و سپس حج تمتع را انجام دهد، گرچه احتياط مستحب در اين صورت تجديد احرام براى عمره تمتع مى باشد

آية الله خامنه اى: اگر اطمينان دارد تا وقت احرام براى حج و درك وقوف عرفات پاك نمى شود يا اگر پاك شود وقت كافى براى انجام اعمال عمره تا درك وقوف عرفات را نخواهد داشت، در اين صورت بايد در همان ميقات به حج افراد محرم شود، و پس از انجام اعمال حج، عمره مفرده بجا آورد، و عمل وى مجزى از حج تمتع خواهد بود

آية الله خويى: اگر به نيت مافى الذمه محرم شود اشكالى نيست ولى اگر به نيت حج افراد محرم شود و بعد پاك شود احرامش باطل است

آية الله صافى، آية الله گلپايگانى: جمعى فرموده اند:« واجب است از ميقات محرم به حج افراد شود»، ليكن چون اين يقين بر حسب عادت است و امكان دارد برخلاف عادت پاك شود، احتياط آن است كه در وقت احرام قصد كند محرم مى شود به احرامى كه بر من واجب است از عمره تمتع يا حج افراد، پس اگر قبل از گذشتن وقت عمره پاك شد اعمال عمره را تمام كند و محل شود و بعد اعمال حج را بجا آورد، و حج تمتع او صحيح است، و اگر پاك نشد به همان احرام اعمال حج افراد را بجا آورد و بعد عمره مفرده بجا آورده و حج افراد صحيح است

آية الله مكارم، آية الله فاضل: بهتر است در موقع احرام قصد كند احرامى را كه بر او واجب است انجام مى دهد، تا مشكلى براى او پيش نيايد.
[۲] ( ۲). آية اللَّه سيستانى: عدول كند به عمره تمتع و اعمال آن را انجام دهد و بايد رعايت كند كه پس از انجام سعى تلبيه نگويد.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: لازم است اين حج افراد را عدول به عمره تمتّع كند؛ يعنى طواف و نماز آن و سعى را به‏جا آورد و تقصير كند و بعد براى حج محرم شود و اعمال حج را به‏جا آورد. و اين مخصوص كسى است كه مكلف به حج تمتع باشد و امّا كسى كه حج افراد هم از او صحيح است، مختار است كه عدول نمايد به تمتع يا حج افراد را تمام نمايد.

ساير آيات عظام متذكر مسأله كشف خلاف نشده ‏اند. و در نيّت افراد، با حضرت امام قدس سره موافق هستند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.