وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود

پرسش : اگر فردی در روزه واجب مانند ماه رمضان یا روزه ی نذری مردد در نیت شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟

1

اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل 

[ اگر در روزه واجب معینی مثل روزه رمضان از نیت روزه گرفتن برگردد]

مسأله 1570 اگر در روزه واجب معینی مثل روزه رمضان از نیت روزه گرفتن برگردد (1) روزه اش باطل است، ولی چنانچه نیت کند که چیزی را که روزه را باطل می کند به جا آورد در صورتی که آن را انجام ندهد روزه اش باطل نمی شود (2).

(1) (اراکی:) یا نیّت کند که چیزی را که روزه را باطل می کند به جا آورد، روزه اش باطل است. [پایان مسأله] (نوری:) و یا مردّد شود که روزه خود را باطل کند یا نه، یا قصد کند که روزه را باطل کند، مثلًا چیزی بخورد، روزه اش باطل می شود، اگر چه از قصدی که کرده برگردد و توبه نماید و کاری هم که روزه را باطل می کند انجام ندهد.

(2) (فاضل:) روزه اش صحیح است. همین طور در روزه مستحبّی و روزه واجب ِ غیر معیّن اگر پیش از ظهر بعد از این که از نیت روزه برگشت دوباره نیّت روزه کند، روزه او صحیح است.

(بهجت:) رجوع کنید به مسأله اختصاصی (1328)، صفحه (923).

(خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی:) مسأله اگر در روزه واجب معینی مثل روزه رمضان مردّد شود که روزه خود را باطل کند یا نه، یا قصد کند که روزه را باطل کند روزه اش باطل می شود اگر چه از قصدی که کرده توبه نماید و کاری هم که روزه را باطل می کند انجام ندهد.

(سیستانی:) اگر دو مرتبه نیت روزه نکند روزه اش باطل می شود و اگر دو مرتبه نیت روزه کند احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد.

(مکارم:) مسأله هر گاه در ماه رمضان یا هر روزه واجب معیّن دیگر، از نیّت روزه برگردد یا مردّد شود که روزه بگیرد یا نه، روزه اش باطل می شود. هم چنین اگر نیّت کند چیزی که روزه را باطل می کند به جا آورد مثلًا تصمیم بر خوردن غذا بگیرد، روزه اش باطل می شود، هر چند اصلًا غذا هم نخورد مگر این که در آن حال توجّه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.

(زنجانی:) مسأله اگر در اثناء روزه واجب؛ وقت آن وسعت داشته یا وقت آن تنگ باشد، قصد کند که در بقیه روز روزه نباشد، یا مُردّد باشد که در بقیه روز، روزه باشد یا نه، یا با التفات به مفطر بودن چیزی قصد کند آن را به جا آورد، حکم کسی را دارد که تا آن وقت قصد روزه نکرده است و تفصیل آن در مسائل قبل گذشت، و اگر مردد شود که با آوردن یکی از مبطلات روزه، روزه را باطل کند یا نه، اگر به امید مطلوبیت از مبطلات روزه اجتناب کند، روزه اش صحیح است.

[در روزه مستحب و روزه واجبی که وقت آن معین نیست]

مسأله 1571 در روزه مستحب و روزه واجبی که وقت آن معین نیست، مثل روزه کفاره، اگر قصد کند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، یا مردّد شود که به جا آورد یا نه، چنانچه به جا نیاورد و پیش از ظهر دوباره نیت روزه کند، روزه او صحیح است (1).

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی، سیستانی:) چنانچه به جا نیاورد و در روزه واجب پیش از ظهر و در مستحب تا پیش از مغرب (سیستانی: تا پیش از غروب) دوباره نیت روزه کند، روزه او صحیح است.

(فاضل:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1570.

(زنجانی:) مسأله در روزه مستحب، اگر قصد کند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، یا مردد شود که به جا آورد یا نه، چنانچه به جا نیاورد و پیش از مغرب دوباره نیت کند، روزه او صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

استمرار در نیت

۱. در روزه، واجب است نیت، استمرار داشته باشد.
۲. آنچه استمرار در نیت را به هم می‌زند:
الف) نیت قطع روزه (یعنی در اثنای روز از نیت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه‌ی روزه نداشته باشد): روزه‌اش باطل می‌شود و قصد دوباره‌ی او برای ادامه‌ی روزه فایده ندارد. البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری کند.
ب) تردید در ادامه‌ی روزه (به این معنی که هنوز تصمیم نگرفته است روزه را هم باطل کند)
ج) نیت قاطع (یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده است)
در صورت (ب) و (ج)، احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید.
توجه:

 آنچه گفتیم در ارتباط با روزه‌ی واجب معین از قبیل روزه‌ی ماه رمضان و نذر معین و مانند آن است، اما در روزه‌های مستحب و نیز روزه‌های واجب غیر معین که وجوب آن مخصوص به روز معینی نیست اگر تصمیم بر قطع روزه بگیرد ولی کاری که روزه را باطل می‌کند از او سر نزند و بعداً دوباره تا پیش از ظهر – و در مستحب تا غروب – نیت روزه کند روزه‌ی او صحیح است. رساله آموزشی.

س 758: من در روز ماه رمضان به علّت اغوای شیطان تصمیم گرفتم روزه‏ام را باطل کنم لکن قبل از این که عملی که روزه را باطل می‏کند انجام دهم، از تصمیم خود منصرف شدم حکم روزه‏ام چیست؟ و اگر این امر در روزه غیر ماه رمضان پیش آید چه حکمی دارد؟

ج: در روزه ماه رمضان اگر در اثناى روز از نيت روزه گرفتن بر گردد به‌طورى که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه ‏اش باطل مى‏ شود و قصد دوباره او براى ادامه روزه فايده ندارد، البته تا اذان مغرب بايد از کارى که روزه را باطل مى‌کند خوددارى کند. امّا اگر دچار ترديد شود به اين معنى که هنوز تصميم نگرفته است روزه را باطل کند، يا تصميم بگيرد کارى را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده در اين دو صورت صحّت‏ روزه او محل اشکال است و احتياط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نمايد. هر روزه واجب معيّن ديگر ـ مانند نذر معيّن و امثال آن ـ نيز داراى همين حکم است. اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

               حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم تردید یا برگشتن از نیت در روزه ی واجب معین یا ماه رمضان [نیت روزه]

پرسش : اگر فردی در روزه واجب مانند ماه رمضان یا روزه ی نذری مردد در نیت شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه در ماه رمضان یا هر روزه واجب معیّن دیگر، از نیّت روزه برگردد، یا مردّد شود که روزه بگیرد یا نه، روزه ‏اش باطل مى ‏شود،ولی کفاره ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله شبيري زنجاني
آيت الله شبيري زنجاني

 تصمیم به ابطال روزه

978 – اگر کسی تصمیم قطعی برای باطل کردن روزه بگیرد ولی پیش از انجام مبطل پشیمان شود، روزهاش باطل است؟
پاسخ
بله روزه باطل میشود ولی باید تا آخر روز از مبطلات اجتناب کند و قضا واجب است اما کفاره ندارد.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه



کلید: اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود تردید در نیت روزه اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود اگر از نیت روزه برگردد یا مردد شود

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. سید علی ربانی می گوید

    “هدانا برآیند فعالیتی گروهی با نظارت دقیق، برای معرفی مطالب خوب دینی به شماست، امیدواریم این توفیق را داشته باشیم به عنوان یک منبع به روز و قابل اعتماد دسترسی به معارف اهل البیت(علیهم السلام) را برای شما مخاطبان عزیز و گرامی در حوزه های مختلف معرفتی ساده و کاربردی تر کنیم.” الحمدالله دقیقا به هدفی که برای خودتان تعیین کرده اید رسیده اید انشالله خداوند به شما توفیق بدهد