وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ايمان و سير و سلوك

0

ايمان و سير و سلوك

پرسش 24 . اگر ريشه هاى اعتقادى در انسان قوى و محكم نباشد و ايمان ضعيف باشد، آيا با اين حالت مى توان سير و سلوك معنوى كرد و اين ريشه هاى اعتقادى را نيز در خود قوى كرد يا نه؟

روش عملى هر انسانى در زندگى، مبتنى بر يك سلسله اصول فكرى و عقيدتى مختص او است. به بيان ديگر، روش كلى عمل هر كسى، از اصول فكرى و عقيدتى وى سرچشمه مى گيرد. از همين رو آنچه براى هر انسانى اصالت دارد، همان اصول فكرى و عقايد او است و روش عملى و اعمال و حركات، فرع بر اين اصول است.

اى برادر! تو همه انديشه اى
مابقى تو استخوان و ريشه اى
گر گل است انديشه تو گلشنى
ور بود خارى تو هيمه گلخنى78

از اين رو، هر چه عقايد و اعتقادات انسان، قوى تر و مستحكم تر و هر چه آنها در دل و جان آدمى ريشه دارتر باشد؛ اعمالش متقن تر، نيكوتر و صحيح تر خواهد بود.

انديشمندان سير و سلوك با توجه به اين حقيقت، گام اوّل در سلوك را «ايمان» و تصحيح اعتقادات دانسته و آن را ورودى مهم و اصيل براى طى طريق تلقى كرده اند.79

بنابراين اگر اعتقادات و ايمان آدمى ـ اگر چه در قالبى كلى و به صورت اجمالى ـ محكم نباشد، نمى تواند قدم به منازل بعد بگذارد.

امّا از آنجا كه ايمان، صرف علم و معرفت نيست؛ بلكه علمى است كه به زيور تسليم آراسته شده و التزام قلبى و تسليم درونى نيز با آن معرفت توأم است؛ قطعا هر سلوك عملى كه به طهارت و تزكيه قلب منجر گردد، در توسعه و تعميق ايمان مؤثر خواهد بود؛ از اين رو گفته اند:

ايمان، عمل زا و عمل، ايمان افزا است. البته زمانى عمل صالح پديد مى آيد كه ايمان در حد قابل پذيرش وجود داشته باشد و هنگامى عمل صالح موجب افزايش ايمان مى شود كه با سلوك عملى و تهذيب نفس، همراه گردد.

78 . مثنوى معنوى، دفتر 2، ابيات 277 ـ 288.
79. نگا: رسالة فى السير و السلوك، ص 43 ـ 74.

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش ها و پاسخ ها «عرفان و عشق»  .

حتما بخوانيد

ویژه نامه عرفان و مکاتب عرفانی

http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1303

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.